Nowy Saab 9-3X

Nowy Saab 9-3X12.02.2009
Podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie, Saab zaprezentuje model 9-3X - nową wersję modelu 9-3, której sprzedaż rozpocznie się w drugiej połowie 2009 roku. Saab 9-3X to wszechstronny samochód o terenowych cechach,...

...zaprojektowany z myślą o aktywnych indywidualistach, którzy ciągle poszukują przygód. Wyrazisty wygląd, wszechstronne nadwozie SportKombi, zwiększony prześwit oraz zaawansowany napęd na wszystkie koła to tylko nieliczne z wielu zalet modelu 9-3X. Umiarkowane zużycie paliwa i funkcjonalny bagażnik nie oznacza rezygnacji z przyjemności, jaka wiąże się z jazdą po różnych typach nawierzchni. Jest to idealna alternatywa dla dużych i ciężkich samochodów typu crossover i SUV.

Nowy Saab 9-3X 1 Saab po raz pierwszy połączył silnik wykorzystujący technologię BioPower (spalający bioetanol E85) z niezwykle udanym napędem na cztery koła XWD (Cross Wheel Drive). Model 9-3X dostępny jest również z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Natomiast wysokoprężny silnik 1,9 TTiD dostępny jest w wersji z napędem na przednie koła. Wszystkie wspomniane silniki to oszczędne, czterocylindrowe jednostki z turbodoładowaniem, gwarantującym większą moc. Podsumowując, nowy model 9-3X to ucieleśnienie filozofii Saaba opartej na technologii EcoPower, która łączy dynamiczną jazdę z wydajnym wykorzystaniem zasobów w celu zapewnienia odpowiednich osiągów samochodów Saab.

Wyrazista elegancja
W porównaniu ze standardową wersją SportKombi z napędem na jedną oś, projektanci Saaba zwiększyli prześwit o 35 mm, tak by można było bezpiecznie przejechać po wyboistym terenie. Samochód został zaprojektowany specjalnie z myślą o tych kierowcach, którzy często jeżdżą po szutrowych lub nieutwardzonych drogach. Terenowy charakter zawieszenia nie wpłynął jednak na właściwości trakcyjne podczas jazdy po asfalcie.

Nowy Saab 9-3X 2 Nowy Saab 9-3X spełnia wymagania współczesnego klienta wyznającego zasadę „im mniej, tym lepiej”. „9-3X to oszczędny i wszechstronny samochód dla tych, którzy nie chcą lub nie potrzebują SUVa”, twierdzi Simon Padian, główny projektant firmy Saab. „W dużym uproszczeniu oferujemy but trekkingowy spełniający swoje zadanie, a jednocześnie bardziej komfortowy i stylowy, niż cięższy but do wspinaczki górskiej”.

Nowy przedni i tylny zderzak chroniony jest przez ciemnoszare osłony o ziarnistej fakturze. Ten sam materiał zastosowano do ochrony progów i łuków błotników przed błotem lub uderzeniami kamieni w trudnym terenie. Terenowy charakter podkreślają matowe, aluminiowe osłony podwozia, biegnące w kierunku otworu drzwiowego w tylnej części nadwozia oraz przypominające kształtem skrzydło w dolnej części przedniego zderzaka. Z osłonami współgrają matowe listwy ozdobne w kolorze aluminium, zamontowane w dolnej części drzwi. Czarne relingi dachowe dostępne są w standardzie, natomiast chromowane należą do wyposażenia dodatkowego. Przyciągająca wzrok, podwójna, okrągła rura wydechowa to standardowe wyposażenie we wszystkich wersjach silnikowych. Przednie reflektory przeciwmgielne z chromowaną obwódką to kolejny stylowy akcent.

Nowy Saab 9-3X 3 Nowe, wieloszprychowe, siedemnastocalowe felgi ze stopów lekkich sprawiają, że wygląd Saaba 9-3X odzwierciedla jego zdolność do radzenia sobie w różnych warunkach, od nawierzchni asfaltowej, po szutrową, utwardzoną lub wyboistą.

Wnętrze modelu 9-3X wykończone jest z największą starannością. Ciemne, metaliczne elementy ozdabiają wykładzinę drzwiową, schowek i dźwignię zmiany biegów. 9-3X wyposażony jest w wyjątkowe, sportowe fotele z czarną, skórzaną tapicerką i szarymi wstawkami z materiału.

Trakcja absolutna
W sercu nowego Saaba 9-3X jest najnowocześniejszy system XWD. To inteligentny, aktywny układ przeniesienia napędu, stale rozdzielający moment obrotowy pomiędzy oś przednią i tylną. Niezależnie od warunków układ zapewnia optymalną stabilność i przyczepność samochodu.

Rozwiązania mechaniczne obejmują elektronicznie sterowany mechanizm przeniesienia momentu obrotowego (Torque Transfer Device – TTD), który rozdziela moc pomiędzy obie osie. Specjalny zawór zwiększa lub zmniejsza ciśnienie hydrauliczne działające na tarcze sprzęgła olejowego wewnątrz mechanizmu TTD, które stopniowo podłączają lub odłączają tylną oś.

Nowy Saab 9-3X 4Stopień „poślizgu sprzęgła” decyduje o wartości momentu obrotowego przenoszonego na tylne koła. Na tej samej zasadzie działa opcjonalny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) tylnej osi, przenoszący moment obrotowy na koło, które ma większą przyczepność.

Po raz pierwszy w historii marki model 9-3X łączy w sobie turbodoładowany, dwulitrowy silnik BioPower (210KM/155 kW/300 Nm) z napędem na cztery koła XWD, w związku z czym kierowca może stosować bioetanol i korzystać z zalet napędu na cztery koła. Sześciobiegowa skrzynia manualna uzupełnia sportową stylistykę samochodu. W ramach strategii ograniczania kosztów operacyjnych szwedzki producent samochodów oferuje również dwulitrowy silnik benzynowy o podobnych osiągach. Ta wersja jednostki napędowej dostępna jest z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną.

Silnik wysokoprężny TTiD o pojemności 1,9 litra, z napędem na przednie koła i z dwustopniowym turbodoładowaniem (180 KM/132 kW/400 Nm) emituje poniżej 145 gramów CO2 na kilometr. Również ta jednostka napędowa dostępna jest ze skrzynią manualną lub automatyczną. W przeciwieństwie do innych modeli, ta wersja 9-3X ma podniesione zawieszenie o 20 mm w porównaniu z normalną wersją 9-3 z napędem na przednie koła. Dzięki temu samochód ma jeszcze bardziej terenowy wygląd.

Nowy Saab 9-3X 5 Bagażnik - połączenie formy z funkcjonalnością
Niezależnie od wybranej wersji silnika, nadwozie 9-3X znacznie ułatwia pakowanie sprzętu wypoczynkowego i sportowego, łącząc formę z funkcjonalnością. Bagażnik jest zaskakująco przestronny i proporcjonalny, a podłoga znajduje się dość nisko. Zwarta konstrukcja tylnego zawieszenia zapewnia dużo miejsca, eliminuje wszelkie wystające elementy i gwarantuje niezwykle praktyczną pojemność 477 litrów (po złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta do 1 331 litrów) (standard VDA).

Oparcie tylnej kanapy dzielone jest w stosunku 60/40 i wyposażone w otwór do przewożenia długich przedmiotów, np. nart. Można je złożyć bez konieczności zdejmowania siedzenia. Składane oparcie fotela pasażera z przodu umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 2,5 m.

Bagażnik w całości pokryty jest wykładziną, a jego wnętrze oświetlają dwie lampki zamontowane po wewnętrznej stronie słupków D. Dostęp do bagażnika możliwy jest poprzez lekką klapę, która otwiera się do poziomu zderzaka. Siłowniki są całkowicie ukryte w dachu, co znacznie ułatwia otwieranie bagażnika. Czarna osłona montowana na klapie bagażnika zabezpiecza ją przed uszkodzeniami lub zadrapaniami podczas intensywnej eksploatacji.

Nowy Saab 9-3X 6 Rozwiązanie TwinFloor zastosowane w modelu 9-3X znacznie ułatwia pakowanie bagażu i sprzętu oraz zapewnia bezpieczeństwo i porządek podczas jazdy. Po pociągnięciu dźwigni środkowa część podłogi podnosi się do góry, dzięki czemu przednia krawędź wchodzi w dwie szczeliny mocujące.

W bagażniku znajduje się również dwunastowoltowe gniazdo zasilania (do podłączenia lodówki lub podgrzewacza) oraz oddzielne schowki po obu stronach. Jeden z nich wyposażony jest w odlewany stojak na duże butelki.

Źródło: Saab