Aktywne zagłówki Saaba (SAHR)

Aktywne zagłówki Saaba (SAHR)13.11.2002
Wyniki najnowszych badań Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) wykazują, iż system aktywnych zagłówków SAHR powoduje spadek obrażeń kręgosłupa szyjnego pasażerów samochodu o 43 % ...

Wyniki najnowszych badań Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) wykazują, iż system aktywnych zagłówków SAHR powoduje spadek obrażeń kręgosłupa szyjnego pasażerów samochodu o 43 %. W trakcie tych badań mierzono skuteczność działania systemu SAHR metodą porównania ilości roszczeń ubezpieczeniowych z tytułu obrażeń kręgosłupa szyjnego kierowcy wskutek uderzenia w tył samochodu – przed i po wprowadzeniu systemu SAHR do użytkowania.

Aktywne zagłówki Saaba (SAHR) 1 Zastosowany praktycznie w roku 1997 system SAHR był pierwszym w świecie rozwiązaniem zagłówków czynnie chroniących przed uszkodzeniami kręgosłupa szyjnego i stanowi obecnie wyposażenie standardowe wszystkich modeli samochodów Saab. Wielostopniowy zakres regulacji pozwala ustawić zagłówki w sposób optymalny dla większości pasażerów przednich foteli.

Mówi Stefan Olsén, konstruktor w dziale bezpieczeństwa drogowego Saab: "IIHS w pełni potwierdza wyniki naszych własnych badań wskazujących, iż system SAHR skutecznie zmniejsza ryzyko obrażeń szyjnych w razie uderzenia w samochód od tyłu. To kolejny dowód na słuszność naszej filozofii prawdziwego bezpieczeństwa. Mimo wszelkich zalet testów laboratoryjnych największe znaczenie ma to, że nasze systemy bezpieczeństwa sprawdzają się w warunkach rzeczywistych."

Aktywne zagłówki Saaba (SAHR) 2 Ograniczenie ryzyka obrażeń szyjnych o 43 % jest tym ważniejsze, że działanie systemu SAHR porównywane jest ze skutecznością zagłówków poprzednio stosowanych w samochodach Saab, które w swoim czasie zyskały ocenę wiodącej szwedzkiej firmy ubezpieczeniowej Folksam "jako najlepsze w swej klasie".

Z badań IIHS wynika, iż spadek ilości obrażeń kręgosłupa szyjnego jest większy u kobiet niż u mężczyzn, w ujęciu procentowym odpowiednio o 55 i 31%. Wyniki innych z kolei badań, opublikowane w ubiegłym roku przez amerykański periodyk naukowy "Journal of Trauma" pokazują, że dzięki stosowaniu systemu SAHR ilość uszkodzeń kręgosłupa szyjnego w związku z uderzeniami w tył samochodu mogła się zmniejszyć nawet i o 75%.

Aktywne zagłówki Saaba (SAHR) 3 Według statystyk wypadków drogowych obrażenia kręgosłupa szyjnego należą do najczęstszych skutków uderzeń w tył samochodu, także przy niewielkich prędkościach. Czynnikiem krytycznym jest gwałtowne odrzucenie głowy pasażera samochodu do tyłu wskutek impetu uderzenia, wywołujące bolesne dolegliwości szyjne przez dłuższy czas. Działanie systemu SAHR polega na ograniczeniu wstecznego ruchu głowy pasażera podczas uderzenia, obniżając w ten sposób ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego.

Jest to system całkowicie mechaniczny, oparty na zasadzie dźwigni. Wyściełany zagłówek połączony jest z elementem ruchomym, mieszczącym się w oparciu fotela. Podczas większości uderzeń w tył samochodu ciało siedzącego w fotelu zostaje wtłoczone w oparcie siłą impetu, odsuwając element ruchomy do tyłu. Powoduje to podniesienie i wysunięcie do przodu zagłówka tak, aby wstrzymać wsteczny ruch głowy zanim nastąpi niebezpieczne wygięcie kręgów szyjnych. Dokładny moment aktywacji systemu zależy od stopnia nacisku na oparcie fotela przez plecy siedzącego, wagi jego ciała oraz wielkości siły uderzenia.

Aktywne zagłówki Saaba (SAHR) 4 Dzięki swej wyłącznie mechanicznej konstrukcji system SAHR nie wymaga w większości przypadków aktywacji żadnych napraw dla przywrócenia sprawności działania. Po powrocie do pozycji wyjściowej zagłówek jest ponownie gotów do użytku. Z uwagi na fakt, iż obrażenia kręgosłupa szyjnego występują na ogół przy niskich prędkościach kolizji, czyli gdy uszkodzenia samochodu są niewielkie, nie występuje konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów napraw powypadkowych.

Nowy Saab 9-3 SportSedan wyposażony jest w system aktywnych zagłówków SAHR drugiej generacji, działający szybciej i przy niższych prędkościach. Aktywacja funkcji zagłówka podczas uderzenia tylnego następuje już w chwili naporu siły bezwładności ciała kierowcy lub pasażera na oparcie zajmowanego fotela.

Źródło: Saab