Nowy Saab 9-3 kabriolet

Nowy Saab 9-3 kabriolet11.05.2003
Debiutujący na genewskim salonie samochodowym całkowicie nowy Saab 9-3 kabriolet wzbogaca ekscytującą gamę nowej serii 9-3. Jest ponadto istotną częścią największej w historii firmy Saab ofensywy marketingowej ...

Innowacyjność Saaba 9-3 kabriolet jest kolejnym krokiem w koncepcji firmy Saab przewidującej, iż samochód typu otwartego powinien być "więcej niż tylko kabrioletem". Oprócz swej funkcjonalności nowy kabriolet wyróżnia się podwyższonymi walorami jezdnymi, tak charakterystycznymi dla doskonale znanej już dynamiki podwozia SportSedana. To właśnie synteza sportowego zacięcia i funkcjonalności jest źródłem atrakcyjnego wizerunku marki Saab.

Prezentując nowy samochód na Salonie Samochodowym w Genewie Peter Augustsson, Prezes i Dyrektor Naczelny Saab Automobile powiedział: "Wprowadzamy nowego kabrioleta w poczuciu pewności siebie, ponieważ Saab zdobył już miejsce lidera swego segmentu rynkowego. Samochód ten otwiera więc dla nas nowe możliwości. Znajdzie na pewno uznanie tych klientów, którzy nie uznają kompromisów w swej pracy zawodowej, życiu rodzinnym lub też aktywnym wypoczynku. Są to ludzie pragnący swobody i emocji lecz także codziennej funkcjonalności. Innymi słowy – samochód, który kupują musi zaspokajać zarówno ich dążenia emocjonalne jak i potrzeby racjonalne. Atrakcyjność naszego kabrioleta jest w wieloraki sposób esencją marki Saab. Ten samochód jest ekspresją naszych zasadniczych założeń konstrukcyjnych: wzornictwa, wysokich osiągów, pełnej kontroli nad pojazdem, bezpieczeństwa i funkcjonalności. To zaskakująco praktyczny pojazd o charakterze sportowym."

Nowy Saab 9-3 kabriolet 1 Nowy 9-3 kabriolet jest bez wątpienia największym krokiem naprzód firmy Saab w 20-letniej historii projektowania oraz produkcji czteromiejscowych kabrioletów do użytku całorocznego i stanowi kolejne potwierdzenie wiodącej roli firmy w segmencie kabrioletów klasy premium.

Architektura Saaba 9-3 kabriolet i SportSedana powstała równolegle, tak więc od samego początku uwzględnić było można wszelkie warunki, jakich spełnienia wymaga konstrukcja samochodu typu otwartego. Efektem jest kabriolet klasy premium o poziomie integralności strukturalnej, jakości montażu i wyrafinowania użytkowego plasujący się na szczycie swojego segmentu.

Z uwagi na fakt, iż nowy kabriolet powstawał równolegle ze SportSedanem, stylizacja przodu jest wspólna dla obu modeli, jednakże już od słupków przednich każdy element oblachowania nadwozia kabrioleta jest zupełnie inny. W porównaniu do poprzednika nowy 9-3 kabriolet zyskał 51 mm w szerokości oraz 70 mm w rozstawie osi. Zmniejszenie zwisu przedniego i tylnego spowodowało nieznaczne skrócenie długości nadwozia - do 4635 mm.

Dobrze wyważone proporcje i wyrazista sylwetka tworzą zdecydowany i sportowy charakter pojazdu, znamionujący przyjemność z jazdy. Widziany z boku, samochód przedstawia typowy dla Saaba rysunek klina, którego linii - przy złożonym dachu - nie zakłócają wystające kolumny mocowań pasów bezpieczeństwa.

Szczególną uwagę przywiązano do stylizacji tylnej części nowego kabrioleta. Wysuwane pałąki kapotażowe i chowane zagłówki tylne "wygładzono" podwójnymi owiewkami, subtelnie akcentując sportowy charakter samochodu. Nowością, podnoszącą funkcjonalność nadwozia jest dodatkowy tylny spojler CargoWing, który składa się do przewozu nart lub snowboardu.

Kolejną nowością jest wyrazista, jednobarwna aplikacja "Sorround Trim", odznaczająca strefę przejściową pomiędzy nadwoziem a wnętrzem dla pasażerów. Jest to "graniczna" linia biegnąca od podstawy słupków przednich do tyłu, obejmująca górne krawędzie drzwi i kabiny wraz z fragmentami pokrywy mechanizmu składanego dachu. Aplikacja ta pozwala zintegrować przedni i tylny rząd siedzeń, podkreślając i wizualnie łącząc ze sobą górne parapety nadwozia, które stają się częścią wnętrza po rozłożeniu dachu. Ma ona formę kreskowanej linii w kolorze czarnym matowym; na zamówienie "Sorround Trim" dostępny jest także w barwie szaro-stalowej, zielonożółtej lub lakieru nadwozia.

Nowy Saab 9-3 kabriolet 2 Konstrukcja składanego dachu i mechanizmu pokrywy nowego kabrioleta cechuje się trzema nowatorskimi rozwiązaniami: automatyczne zwiększanie przestrzeni bagażowej CargoSET, przyspieszające podnoszenie dachu - dwustopniowe działanie mechanizmu pokrywy oraz wykładzina sufitowa dachu w jasnej kolorystyce. Jest to niewątpliwie jedna z bardziej efektownych właściwości samochodu.

Specjaliści Saaba skoncentrowali się na optymalizacji aerodynamiki w rzeczywistych warunkach, podobnie jak tworzono strategię "rzeczywistego bezpieczeństwa". Współczynnik oporu wynosi 0,34 i jest jednym z lepszych w klasie, lecz co ważniejsze – dokonano poprawy stabilności dachu przy większych prędkościach jazdy, ograniczając tylne siły unoszące i sprowadzając efekty drgań i trzepotania do minimum.

Wiele uwagi poświęcono zachowaniu się dachu nowego kabrioleta a szczególnie skuteczności tłumienia zjawiska "balonowego" (puchnięcia) podczas jazdy oraz szczelności przylegania do szyb bocznych. Ponieważ drzwi nie posiadają górnych ramek należało zminimalizować efekt "wypychania" szyb, powstający z powodu różnicy pomiędzy ciśnieniem w kabinie a ciśnieniem zewnętrznym – mający ponadto ujemny wpływ na poziom hałasów aerodynamicznych.

Poważnym zadaniem dla konstruktorów było wytworzenie w kabinie wrażenia jak najbardziej przypominającego wnętrze "normalnego" sedana - podczas jazdy z podniesionym dachem. Okazało się to możliwe dzięki zastosowaniu tak doskonale dopasowanej wykładziny sufitowej, że pasażerowie 9-3 kabrioleta nie mogą się oprzeć wrażeniu siedzenia pod dachem stałym.

Sportowe w stylu przednie fotele ze zintegrowanymi pasami bezpieczeństwa zostały zaprojektowane specjalnie dla nowego Saaba 9-3 kabriolet. Zarówno siedziska jak i oparcia są głęboko profilowane i zapewniają doskonałe podparcie pleców i ud, bez uszczerbku dla komfortu siedzenia.

Fotele można odsunąć na prowadnicach o 243 mm do przodu z myślą o łatwym dostępie do tylnych siedzeń. Fotele ustawiane ręcznie odsuwają się za pociągnięciem dźwigni po zewnętrznej części oparcia i lekkim popchnięciu w przód. W przypadku foteli z elektrycznym sterowaniem ustawień – samoczynne odsunięcie następuje po pociągnięciu dźwigni i złożeniu oparcia.

Dostęp do tylnej części kabiny jest znacznie ułatwiony dzięki zastosowaniu zintegrowanych pasów bezpieczeństwa, które – jako prostsze i bardziej komfortowe w użytkowaniu - nie "łopoczą" podczas jazdy z dachem opuszczonym.

Podobnie jak w SportSedanie tablica przyrządów łagodnie otacza kierowcę. W typowym stylu Saaba przełączniki i przyciski zostały logicznie pogrupowanie, a te najczęściej używane – umieszczono w najbliższym zasięgu dłoni oraz w polu widzenia kierowcy. Krótka dźwignia zmiany biegów jest tuż pod ręką.

Standardowa funkcja Profiler służy preselekcyjnemu dostosowaniu działania elementów wyposażenia wnętrza do indywidualnych potrzeb użytkownika. Panel kontrolny Profilera zawiera także przycisk sterujący działaniem składanego dachu.

Charakterystyczna dla samochodów Saab, standardowa funkcja Night Panel pozwala wyłączyć oświetlenie zestawu wskaźników (za wyjątkiem prędkościomierza) podczas nocnej jazdy. Jest to sposób eliminacji zakłóceń w koncentracji uwagi kierowcy, umożliwiając większy stopień zrelaksowania w prowadzeniu pojazdu.

Nowy Saab 9-3 kabriolet 3 Wyświetlacz Saab Information Display umieszczony jest na górnej powierzchni tablicy przyrządów tuż pod szybą czołową. Ze względów bezpieczeństwa wyświetlacz znajduje się możliwie blisko naturalnego pola widzenia kierowcy tak, aby podawane informacje, m.in. wskazania nawigacyjne mogły być odbierane bez konieczności odwracania głowy lub nadmiernego ruchu oczu.

Zgodnie z wieloletnią tradycją Saaba wyłącznik zapłonu umieszczony jest wciąż obok dźwigni hamulca ręcznego. Obecnie jest to urządzenie w pełni elektroniczne, w którym blokada załączonego biegu wstecznego została zastąpiona automatyczną blokadą kierownicy.

Na pokrycia siedzeń Saaba 9-3 kabriolet zastosowano specjalną wodoodporną tkaninę obiciową pod nazwą Hydroblox. Wystrój wnętrza można zamówić w jednej z trzech skandynawskich "Form" – o wyrazistym i nowoczesnym charakterze, a każda z nich dostępna jest w kolorystyce jasnej (pergaminowej) lub ciemnej (szarej).

Wszystkie odmiany kabrioleta 9-3 wyposażono w wysokowydajne systemy klimatyzacji Saaba, sterowane ręcznie (AC) lub automatycznie (ACC), specjalnie dostosowane do specyfiki kabrioletu. Zapewnia to, na przykład – płynność załączania systemu ACC w wysokiej temperaturze otoczenia przy podniesionym dachu i samoczynne dostrojenie wydajności ze względu na właściwości izolacyjne dachu i niewielką powierzchnię okien bocznych.

Architektura elektroniki samochodu obejmuje najszersze w skali branży motoryzacyjnej wykorzystanie techniki światłowodowej. Technika ta umożliwia 50-krotnie wyższą - niż w przypadku tradycyjnych przewodów metalowych - przepustowość danych oraz tworzy platformę operacyjną dla instalacji szybko rozwijających się funkcji "infotainment" i usług elektronicznych (e-services).

Doskonała dynamika podwozia nowego kabrioleta 9-3 oraz osiągi idą w parze ze sportowym wyglądem i rasową sylwetką samochodu. Nic dziwnego, ponieważ podstawowe komponenty podwozia i zawieszenia pochodzą z cieszącego się zasłużonym uznaniem Saaba 9-3 SportSedan.

Kluczową cechą takich właściwości pojazdu jest solidność struktury nadwozia: przy współczynniku ugięcia 11.500 Nm/stopień jest ono trzykrotnie sztywniejsze niż kiedykolwiek poprzednio, przy czym niezmiernie ważny jest także nowy układ zawieszenia kół jezdnych. Są to fundamenty, na których opiera się wyważenie nastawów podwozia, wyrafinowana charakterystyka jezdna oraz imponująco niski poziom hałasów, drgań i wibracji (NHV), którymi wśród konkurencji wyróżniać się powinien kabriolet klasy premium.

Rozpoczynając pracę nad całkowicie nowymi samochodami serii 9-3 konstruktorzy Saaba mieli po raz pierwszy możliwość uwzględnienia uwarunkowań specyficznych dla kabrioletu - na równych prawach z sedanem. Wynikiem było "doinstalowanie" drugiej pomocniczej ramy oraz dodatkowej "stalowej obręczy" łączącej przednią, tylną i boczne części nadwozia. Pozwala to przeciwdziałać obniżeniu sztywności strukturalnej nadwozia pozbawionego stałego dachu – ale również ma korzystny wpływ na kierowalność, komfort jazdy oraz, co bardzo istotne – wytrzymałość zderzeniową.

W celu utrzymania stałej geometrii zawieszenia oraz podwyższenia odporności nadwozia na skręcanie przewidziano wsporniki usztywniające, mocowane do przedniej i tylnej ramy pomocniczej śrubami. Ostateczną eliminację niepożądanych ruchów zawieszenia zapewnia użycie twardych tulei metalowych (cztery z przodu i cztery z tyłu) - zamiast podatniejszych tulei polimerowych oryginalnie zastosowanych w sedanie.

Zawieszenie przednie oparto na kolumnach McPherson z oddzielnymi gniazdami górnymi - dla rozdzielenia sił działających na amortyzator i sprężynę śrubową. Dolne wahacze mocowane są do formowanej hydrodynamicznie, stanowiącej profil zamknięty ramy pomocniczej. Zastosowano także stabilizator o bezpośrednim działaniu a dla dobrej stabilności kierunkowej i komfortu jazdy - układ zwieszenia charakteryzuje się znaczną odpornością na działanie sił poprzecznych oraz podatnością wzdłużną.

Niezależne zawieszenie tylne składa się z trzech drążków poprzecznych oraz jednego wzdłużnego, amortyzatorów gazowych, sprężyn śrubowych oraz stabilizatora. W porównaniu do sztywnej belki skrętnej, stosowanej w poprzednich kabrioletach Saaba, nowy układ zawieszenia posiada wyraźnie zwiększoną podatność wzdłużną. Podobnie jak w zawieszeniu przodu tulejom mocującym nadano znaczną sztywność poprzeczną przy stosunkowo dużej elastyczności wzdłużnej.

Dla podwyższenia komfortu jazdy konieczne było zmniejszenie mas nieamortyzowanych. Z tego więc powodu wszystkie piasty kół, zaciski hamulcowe, dolne wahacze przedniego zawieszenia oraz drążki prowadzące tylnego zawieszenia wykonane są z aluminium.

Drążki prowadzące zawieszenia tylnego oraz zastosowanie złączy kulowych zamiast gumowych tulei wewnętrznych i zewnętrznych umożliwia znacznie bardziej precyzyjną kontrolę ruchów kół. Tak więc podczas skręcania, kinetyka tylnej osi powoduje niewielkie odchylenie obu tylnych kół w kierunku przeciwnym niż zamierzony kierunek jazdy i w efekcie występuje zjawisko rozbieżności koła wewnętrznego i zbieżności koła zewnętrznego. To wystarczy, by uniknąć nadmiernej podsterowności samochodu, kiedy to trzeba coraz bardziej skręcać przednie koła dla utrzymania zamierzonego toru jazdy na łuku. Właściwości osi "ReAxs" neutralizują w znacznym stopniu ten efekt "dryfowania" powodując, iż tył pojazdu podąża śladem kół przednich. Dla kierowcy oznacza to poczucie stabilności samochodu na drodze oraz pewność i precyzję reakcji układu kierowniczego.

W zależności od do mocy silnika stosowane są dwie odmiany układów hamulcowych. Dla kabrioleta z silnikiem 175-konnym wentylowane tarcze przednie mają średnicę 285 mm, a lite tylne 278 mm; w wersji 210-konnej montuje się przednie i tylne tarcze wentylowane o średnicy odpowiednio 302 mm (312-mm na wybranych rynkach) oraz 292 mm.

Po raz pierwszy w SportSedanie jak też i teraz w nowym kabriolecie zastosowano automatyczną funkcję wspomagania siły hamowania Mechanical Brake Assist. Naturalnym właściwościom jezdnym Saaba 9-3 kabriolet towarzyszy szereg pomocniczych urządzeń elektronicznych, m.in. system ABS (Przeciwblokujący Kół) TCS (Kontroli Trakcji), CBC (Kontroli Hamulców na Zakręcie) oraz EBD (Elektronicznego Rozdziału Siły Hamowania). Wyposażeniem standardowym dla wersji Aero a opcjonalnym dla pozostałych wersji jest system ESP (Elektroniczny Program Stabilizacji Toru Jazdy).

Ulepszonej dynamice podwozia Saaba 9-3 kabriolet towarzyszy duża sprawność i wyrafinowanie nowego zespołu napędowego, który pierwsze zastosowanie znalazł w SportSedanie. Obok typowo wysokiego momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów, silniki odznaczają się obecnie bardziej liniowym przebiegiem mocy oddawanej.

Zbudowany całkowicie z aluminium, 4-cylindrowy silnik o mocy 175 lub 210 KM jest lżejszy o 15 kg od swego poprzednika i charakteryzuje się większą płynnością pracy przy obniżonej hałaśliwości oraz bardziej zwartą konstrukcją. Jednostka ta wyposażona jest w głowicę z czterema zaworami na cylinder, bezobsługowy napęd wałków rozrządu, wałki wyrównoważające, dwumasowe koło zamachowe i zintegrowaną chłodnicę oleju. Za sterowanie silnikiem odpowiedzialny jest najnowszy system Saaba Trionic 8, stworzony specjalnie dla silników turbodoładowanych Saab i uważany za najlepszy dla seryjnie produkowanych silników z doładowaniem.

Saab jest jedynym producentem samochodów wysokiej klasy, który wytwarza także własne systemy sterowania silnikiem. Oprogramowanie systemu Saab Trionic umożliwia kontrolę najważniejszych funkcji i parametrów silnika: ustawienia zapłonu, wtrysku paliwa, przepustnicy, ciśnienia doładowania oraz objętości powietrza dolotowego. Trionic 8 nadzoruje także procesy rozruchu i temperaturę pracy silnika oraz kontrolę oddawanego momentu obrotowego i prędkości obrotowej silnika celem podwyższenia sprawności działania.

Przebieg krzywej oddawanego momentu obrotowego i mocy jest teraz bardziej progresywny – lub liniowy, pozwalając kierowcy rzadziej zmieniać przełożenia w skrzyni biegów. Pod względem charakterystyki pracy silnik turbo upodabnia się do silnika wolnossącego, rozwijając oczywiście znacznie większy moment obrotowy przy danym położeniu przepustnicy.

W znacznej mierze wyeliminowano niepożądane szarpnięcia po nagłym dodaniu lub odjęciu gazu. System Trionic zdolny jest rozpoznawać i przewidywać większość sytuacji występujących podczas kierowania samochodem, łagodząc ich skutki poprzez analizę takich czynników jak prędkość pojazdu, obroty i obciążenie silnika oraz aktualne przełożenie skrzyni biegów. W rezultacie praca zespołu napędowego ma wszelkie cechy płynności i elastyczności – bez gwałtownych skoków - nawet przy ostrym operowaniu przepustnicą.

Nowa, pięcioprzekładniowa skrzynia automatyczna posiada funkcję sekwencyjnej, ręcznej zmiany biegów Saab Sentronic oraz opcjonalnie – przyciski sterowania na kole kierownicy. Dzięki poszerzonemu zakresowi działania tej skrzyni, nie występuje już potrzeba ręcznego wyboru trybu pracy "sport" lub "zima".

Skrzynia Saab Sentronic ma własności adaptacyjne tak wobec stylu jazdy kierowcy jak i warunków drogowych, a jej oprogramowanie przewiduje pełne wykorzystanie charakterystyki silnika turbo. W trybie "manualnym" kierowca może sekwencyjnie - ruchem poprzecznym selektora - zmieniać przełożenia "w górę" lub "w dół" także z możliwością zablokowania zmiany na biegu 3/4/5.

Nowa, zwarta w konstrukcji 6-przekładniowa skrzynia manualna, zdolna do przenoszenia bardzo wysokich obciążeń momentu obrotowego stanowi wyposażenie standardowe wersji z silnikiem o mocy 210 KM.

Saab ma długą tradycję dbałości o bezpieczeństwo jazdy samochodem. W badaniach sytuacji rzeczywistych, prowadzonych przez amerykański Instytut Wypadków Drogowych (HLDI) oraz szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe Folksam samochody Saaba wykazywały zawsze swe liczne zalety, kilka razy osiągając najlepsze oceny w swej klasie. W najnowszych badaniach zderzeniowych Euro-NCAP samochód 9-3 SportSedan uzyskał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek.

Specjalnie dla nowego kabrioleta 9-3, firma Saab stworzyła jeden z najdoskonalszych programów testowych na wypadek wywrócenia się samochodu - w ośmiu najczęściej spotykanych konfiguracjach dla tego - skądinąd - rzadkiego zdarzenia w ruchu drogowym.

W swym segmencie, pod względem cenowym Saab 9-3 kabriolet uplasowany jest konkurencyjnie wobec innych marek kabrioletów klasy premium. Nabywcy kabrioleta Saaba docenią bez wątpienia wydłużone okresy między obsługowe oraz skrócenie czasów napraw warsztatowych, a to w porównaniu do modeli poprzednich oznacza nawet i 30-procentowe obniżenie kosztów obsługi technicznej. Saab zrezygnował ze ścisłych ograniczeń okresów i przebiegów, ponieważ za ważniejszy uznano sposób, w jaki przebiega eksploatacja samochodu; maksymalny okres między obsługowy wynosi obecnie 2 lata lub 30.000 km przebiegu. Z uwagi na fakt, układ chłodzenia silnika jest całkowicie bezobsługowy, jedynymi poważniejszymi czynnościami obsługowymi nowego Saaba 9-3 kabriolet pozostają: wymiana oleju, świec zapłonowych, filtra powietrza oraz paska napędowego (klinowego).

Gama nowej serii 9-3 otrzymała najnowszej generacji zabezpieczenia, stworzone we współpracy z czołowymi towarzystwami ubezpieczeniowymi. Znany brytyjski instytut badawczy Thatcham przyznał już nowemu 9-3 kabriolet najwyższą – pięciogwiazdkową – ocenę za zabezpieczenie przed kradzieżą samochodu oraz cztery gwiazdki za zabezpieczenie przed włamaniem do samochodu.

Drzwi i pokrywę bagażnika wyposażono w zamki z "wolnymi" bębenkami, które wraz ze skutecznymi osłonami mechanizmów ryglujących zapobiegają siłowym próbom otwarcia przez osoby niepowołane. Blokady typu "deadbolt" praktycznie uniemożliwiają potencjalnym złodziejom sforsowanie zamknięć nawet po stłuczeniu szyby.

System immobilizera obejmuje elektroniczną blokadę kierownicy oraz układ sterowania silnika. Wysyłana przez transponder klucza stacyjki komenda "start" jest kodowana losowo i praktycznie niemożliwa do rozszyfrowania. System immobilizacji może być rozszerzony o zaawansowany system autoalarmu z zastosowaniem ultradźwiękowych czujników ruchu oraz opcjonalnych czujników przechyłu pojazdu (przydatnych np. przy próbie odholowania samochodu).