Saab 9-2X z napędem 4x4: nowość na rok 2004

Saab 9-2X z napędem 4x4: nowość na rok 200409.01.2004 Firma Saab Automobile AB kontynuuje największą ofensywę produktową w swojej 55 letniej historii. Od przyszłego roku gama oferowanych na rynku Ameryki Północnej modeli zostanie poszerzona o nowy samochód – Saab 9-2X. Skierowany on będzie do zupełnie nowych młodych nabywców ...

Firma Saab Automobile AB kontynuuje największą ofensywę produktową w swojej 55 letniej historii. Od przyszłego roku gama oferowanych na rynku Ameryki Północnej modeli zostanie poszerzona o nowy samochód – Saab 9-2X. Skierowany on będzie do zupełnie nowych młodych nabywców, którzy szczególnie cenią sobie ponadprzeciętne parametry jezdne. Tradycyjnie dla marki również ten model będzie wyróżniał się nastawieniem na przyjemność z jazdy oraz funkcjonalność. Produkcja rozpocznie się wiosną 2004 roku w zakładach Fuji Heavy Industries Ltd.

Saab 9-2X z napędem 4x4: nowość na rok 2004 1 Saab 9-2X będzie montowany przy współpracy Saab Automobile AB z firmą Subaru - motoryzacyjnym oddziałem japońskiego koncernu Fuji Heavy Industries Ltd..

"Saab i Subaru mają podobny styl" – mówi Bob Lutz, wiceprezes GM ds. rozwoju produktu – "to naturalne, że w wyniku ich wiedzy i doświadczeń powstał pierwszy Saab z napędem na cztery koła, mający imponujące osiągi oraz doskonałe własności jezdne".

"Saab 9-2X jest owocem współdziałania dwóch marek o zbieżnych dążeniach" - mówi Peter Augustsson – "Obydwie marki mają bogate tradycje lotnicze i rajdowe, a samochody Subaru i Saab słyną z dynamiki, bezpieczeństwa i czystej przyjemności z jazdy. Na tym więc polega sens łączenia naszych doświadczeń w tworzeniu kolejnej wersji Saaba". "Dostrzegamy w USA rosnący segment rynkowy samochodów kompaktowych klasy premium lecz troszkę mniejszych niż Saab 9-3 SportSedan" – dodaje Augustsson.

Wnętrze: Przyjazne dla kierowcy i wysokiej jakości

Saab 9-2X z napędem 4x4: nowość na rok 2004 2 Wnętrze Saaba 9-2X emanuje wyjątkową atmosferą skandynawskiej stylistyki. Okrągłe, ozdobione metalowymi obwódkami zegary przekazują kierowcy wszystkie ważne informacje. Sportowa, obszyta skórą trójramienna kierownica jest standardowym wyposażeniem wersji Aero. Fotel kierowcy i pasażera oddzielone są centralną konsolą, która łagodnie wchodzi na tunel środkowy. Ergonomicznie rozmieszczono na niej pokrętła klimatyzacji i lewarek skrzyni biegów. Wnętrze zostało wykończone aluminiowymi elementami, a gałka dźwigni zmiany biegów pokryta jest skórą (wyposażenie dodatkowe wersji Linear).

Środek auta ma modernistyczny wygląd o śmiałej, mocno kontrastowej kolorystyce. Jest to dobrze widoczne na wewnętrznym poszyciu drzwi, gdzie jasne wstawki tapicerki drzwi odznaczają się od ciemnego koloru wnętrza. Są one idealnie dopasowane do materiału siedzisk foteli. Jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest również tapicerka

skórzana. W zachowaniu pełnej kontroli nad dynamicznym Saabem 9-2X pomagają sportowe, specjalnie profilowane fotele, które wygodnie utrzymują ciało kierowcy i pasażerów podczas szybkiego pokonywania zakrętów, jak i na długich trasach.

Na zewnątrz: Niepowtarzalny, harmonijny i sportowy

Nowy Saab 9-2X otrzymał charakterystyczne dla modeli Saaba krzywizny pasa przedniego. Harmonijnie łączą one tradycyjną trójczęściową atrapę chodnicy z wąskimi, poziomymi reflektorami, które płynnie zachodzą na błotniki. Pokaźny wlot powietrza poniżej linii przedniego zderzaka sygnalizuje sportowe możliwości tego nowego 5-drzwiowego auta klasy kompaktowej. Po bokach wlotu powietrza umiejscowione są małe reflektory przeciwmgielne.

Saab 9-2X z napędem 4x4: nowość na rok 2004 3 We flagowym modelu Aero płaską powierzchnię maski silnika wzbogacono o zintegrowany wlot powietrza chłodzącego turbosprężarkę silnika. "Wlot powietrza jest świetnym przykładem połączenia formy i funkcjonalności" – mówi Anthony Lo, szef zespołu projektowego Saaba. "To nie jest na pokaz. Wszyscy wiemy, że silnik turbo wymaga dodatkowego systemu chłodzenia turbosprężarki. Jak wykazały badania w tunelu aerodynamicznym do tego wystarczy zgrabny, wąski wlot powietrza na masce - wcale nie musi to być duży otwór". Stylowym uzupełnieniem wyglądu zewnętrznego Saaba 9-2X jest sportowe ospojlerowanie w kolorze nadwozia i potężne 17-calowe aluminiowe obręcze kół ( w wersji Linear 16-calowe).

Bezpieczeństwo: Jak w każdym Saabie na najwyższym poziomie

Oprócz wytrzymałej i solidnej konstrukcji nadwozia Saab 9-2X ma w standardzie bardzo długą listę elementów wpływających na bezpieczeństwo osób w nim podróżujących. Specjalne wzmocnienia klatki ochronnej, otaczającej kabinę pasażerską, zwiększają jej odporność na odkształcenia mechaniczne. Belki ochronne wewnątrz drzwi oraz wzmocnione słupki środkowe podwyższają odporność nadwozia na siły działające w trakcie kolizji bocznych.

Saab 9-2X z napędem 4x4: nowość na rok 2004 4 Saab 9-2X wyposażony jest w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu miejsc siedzących. Aby podwyższyć skuteczność przednich pasów bezpieczeństwa zastosowano napinacze, które ściągają pasy jak najbliżej ciała pasażera w momencie zderzenia. Ograniczniki napięcia pasów - z kolei – zmniejszają siłę ich naprężenia, redukując tym samym siły działające na pasażerów przednich foteli.

W razie zderzenia czołowego ochroną dla kierowcy i pasażera są przednie poduszki powietrzne. W oparciach przednich foteli znajdują się ponadto dodatkowe poduszki boczne, chroniące przed obrażeniami klatki piersiowej i głowy w przypadku uderzenia w bok samochodu.

Przednie fotele Saaba 9-2X wyposażone są w aktywne zagłówki, które znacznie ograniczają niebezpieczeństwo odniesienia obrażeń części szyjnej kręgosłupa w razie uderzenia w tył pojazdu.

Napęd: Pierwszy w historii Saab z napędem na 4 koła i silnikiem typu boxer

Saab 9-2X jest pierwszym w historii firmy samochodem z napędem na 4 koła. Ma doskonałe parametry jezdne i wysokie osiągi. Dostępny będzie w dwóch wersjach silnikowych – bazowej z silnikiem czterocylindrowym o pojemności 2.5 litra i mocy 165 KM oraz flagowej wersji Aero z 2-litrowym silnikiem z turbosprężarką o maksymalnej mocy 227 KM. Obydwa będą silnikami typu boxer.

Saab 9-2X z napędem 4x4: nowość na rok 2004 5 Unikalny silnik przeciwbieżny (boxer) jest idealnym rozwiązaniem dla stałego napędu na cztery koła. Niespotykaną precyzję jazdy oraz komfort prowadzenia, Saab 9-2X zawdzięcza bardzo sztywnej konstrukcji nadwozia. Uzyskano ją dzięki zastosowaniu hydroformowanej ramy pomocniczej z przodu oraz wykorzystaniu unikalnej metody wstępnego zgrzewania progów i słupków środkowych.

Silnik typu boxer jest idealnym rozwiązaniem konstrukcyjnym w układzie stałego napędu na wszystkie koła, ponieważ cały zespół przekładni można umieścić bezpośrednio za jednostką napędową. Moc przekazywana jest niemal w poziomej linii do tylnego mechanizmu różnicowego, co ogranicza straty występujące wskutek tarcia. Tego rodzaju symetryczny układ napędu charakteryzuje się także znakomitym wyważeniem. Dla porównania warto wspomnieć, iż układ napędu na cztery koła w pojeździe z silnikiem zabudowanym poprzecznie wymaga dodatkowych przekładni w celu zmiany kierunku przekazywanej mocy z poprzecznego na wzdłużny, co naturalnie zwiększa opory tarcia (a więc i straty mocy) oraz masę zespołu napędowego.

Saab 9-2X z napędem 4x4: nowość na rok 2004 6 Silnik przeciwbieżny charakteryzuje się bardzo kompaktową budową, co w efekcie obniża środek ciężkości pojazdu, a więc wpływa na poprawę charakterystyki prowadzenia. Dzięki układowi przeciwbieżnemu silnik pracuje w sposób naturalnie płynny, albowiem drgania ruchu posuwistego tłoków jednego rzędu cylindrów kompensowane są ruchem tłoków drugiego, przeciwległego rzędu cylindrów. Ponadto lekka, aluminiowa konstrukcja silnika oraz skrzyni przekładniowej powoduje istotne obniżenie masy zespołu napędowego.

Saab 9-2X przeznaczony jest głównie dla młodych ludzi, szukających auta o wyrafinowanej stylistyce, dużym komforcie podróżowania, bezpiecznego, ale również posiadającego sportowy charakter. 9-2X to samochód na którym "wychowywać" się będą młodzi kierowcy, którzy w przyszłości zakupią jeden z większych oferowanych przez Saaba modeli.

Silnik 2.5i 2.0 Turbo
Pojemność 2.457 litra 1.994 litra
Średnica cylindra x skok tłoka mm 99.5/79.0 92/75 mm
Moc maksymalna 165 KM (123kW) 5,500 obr/min 227 KM (169kW) 6,000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 225 Nm 4,000 obr/min 294 Nm 4,000 obr/min
Maksymalne ciśnienie doładowania bar 0.95
Stopień sprężania 10.0:1 8.0:1
Prędkość maksymalna km/h M: 196 km/h
A: 192 km/h
M: 227 km/h
A: 225 km/h

Zużycie paliwa 2.5i 2.0 Turbo
M A M A
Cykl miejski (l/100km) 11,2 10,7 11,8 12,4
Cykl poza miejski (l/100km) 8,4 8,4 8,7 9,0

M = Manualna skrzynia biegów
A = Automatyczna skrzynia biegów

Źródło: Saab