Luksusowy terenowy Saab 9-7X

Luksusowy terenowy Saab 9-7X26.01.2005
W ramach największej w swej historii ofensywy produktowej firma Saab wprowadzi wiosną 2005 roku na rynek nowy model terenowy 9-7X. Rozszerzając ofertę na czwarty segment rynkowy, Saab wchodzi do najprężniej rozwijającej się części rynku w USA ...

W ramach największej w swej historii ofensywy produktowej firma Saab wprowadzi wiosną 2005 roku na rynek nowy model terenowy 9-7X. Rozszerzając ofertę na czwarty segment rynkowy, Saab wchodzi do najprężniej rozwijającej się części rynku w USA. Segment luksusowych samochodów rekreacyjnych średniej wielkości odnotował wzrost z 50.000 pojazdów sprzedanych w 1997 roku do ponad 400.000 w 2003. Szacuje się, że do końca 2006 roku sprzedaż w tym segmencie przekroczy 500.000 pojazdów.

Luksusowy terenowy Saab 9-7X 1 W ramach ofensywy produktowej Saab wprowadził w 2003 roku na rynek odnowiony model 9-3 Sport Sedan i 9-3 Kabriolet, a następnie model Saab 9-2X, będący unikalną ofertą w nowo powstałym segmencie amerykańskiego rynku: segmencie luksusowych, kompaktowych samochodów sportowych. Pierwsze egzemplarze modelu Saab 9-2X pojawiły się w sprzedaży w USA i Kanadzie wiosną 2004 roku.

Nowy Saab 9-7X wnosi specyficzne cechy marki do tego segmentu rynku w postaci, m.in., wyrafinowanej stylizacji wnętrza i nadwozia, doskonałego wzornictwa oraz wysokiej jakości wykonania, zestrojenia podwozia pod kątem sportowej, a zarazem satysfakcjonującej jazdy oraz umiejscowienia stacyjki na tunelu środkowym, tuż za dźwignią zmiany biegów. Samochód ten, w pełni zgodny z innymi modelami gamy Saaba, z pewnością spodoba się klientom ceniącym walory jezdne, a jednocześnie pragnącym odnaleźć w samochodzie wszechstronność pojazdu rekreacyjnego. Produkcja seryjna rozpocznie się w zakładach GM w Moraine w stanie Ohio w USA.

"W przypadku Saaba 9-7X, kładziemy zdecydowanie nacisk na sportowy charakter tego auta" - wyjaśnia Peter Augustsson, Prezes i Dyrektor Generalny Saaba. "Jest on bardzo dynamiczny i naprawdę zachęca do jazdy."

Prowadzone przez Saaba badania rynkowe wykazały, że pojazdy SUV można znaleźć aż w 39% amerykańskich gospodarstw domowych, posiadających także samochód marki Saab. Ponadto, niemal 30% właścicieli Saabów, rezygnujących z użytkowania samochodu tej marki, kupuje czterodrzwiowy pojazd SUV. "Nowy Saab 9-7X da naszym dealerom możliwość spełnienia wymagań obecnych właścicieli tej marki i pozyskanie nowych" - twierdzi Debra Kelly-Ennis, Prezes Saab Cars USA. "9-7X odgrywa najważniejszą rolę w największej kampanii produktowej w 57-letniej historii Saaba."

Luksusowy terenowy Saab 9-7X 2 Saab 9-7X plasuje się w przedziale cenowym 37.000 - 45.000 dolarów. Jego najlepiej wyposażona wersja z silnikiem V8 o pojemności skokowej 5,3 litra i mocy 300 KM będzie atrakcyjną ofertą wśród luksusowych samochodów sportowo-rekreacyjnych średniej wielkości. Pojazd ten charakteryzuje się wszechstronnym wyposażeniem standardowym, obejmującym skórzane fotele, 18-calowe felgi aluminiowe, boczne kurtyny powietrzne, napęd na cztery koła, nowoczesny system audio oraz system nawigacji satelitarnej Onstar i radio XM.

Wzornictwo: charakterystyczne cechy Saaba na zewnątrz i wewnątrz "Wzornictwo zewnętrzne i wewnętrzne Saaba 9-7X przekazuje dynamiczny charakter pojazdu i bardziej odzwierciedla sportowe możliwości Saaba niż toporność tradycyjnego pojazdu terenowego" - objaśnia starszy projektant Saaba, Simon Padian. "W jego wnętrzu można, na przykład, odnaleźć klasyczne dla tej marki przesuwne, listwowe nawiewy powietrza, sławny uchwyt na napoje, taki sam jak w modelu Saab 9-5, czy umieszczoną na tunelu środkowym stacyjkę".

Na zewnętrz, model 9-7X ma również typowy dla Saaba sportowy, a przy tym funkcjonalny, charakter. Jego związki z marką są oczywiste już przy pierwszym spojrzeniu, dzięki tak charakterystycznym elementom jak osłona chłodnicy o trzech wlotach, trapezowate boczne okna, zachodzące optycznie na tylne słupki czy typowe dla tej marki felgi. Sylwetka samochodu jest smukła, aerodynamiczna i sportowa, a przy tym charakteryzuje się doskonałymi proporcjami nadwozia do kół, wynikającymi z połączenia niskiego zawieszenia ze standardowo oferowanymi 18-calowymi felgami.

Luksusowy terenowy Saab 9-7X 3 Sylwetka 9-7X to proste i niezakłócone linie i bryła pozbawiona wystających zderzaków czy gwałtownych załamań. Tylne światła ustawione są pionowo, ich wykonane z akrylu klosze są przezroczyste, zaś reflektory i delikatne, precyzyjne obramowanie tworzą efekt trójwymiarowości.

Powstałe na wzór kabiny samolotu wnętrze Saaba 9-7X zaprojektowane jest z myślą o kierowcy. Nowa część środkowa panelu instrumentów i przełączniki skierowane są w jego stronę. Podobnie jak na zewnątrz, można tu odnaleźć wiele charakterystycznych dla Saaba elementów i detali.

Osiągi: sport i satysfakcja dla kierowcy

Podobnie, jak wszystkie modele Saaba, 9-7X powstał z myślą o zapewnieniu satysfakcji z jazdy. Aby zapewnić komfortową, w pełni kontrolowaną jazdę i właściwe reakcje samochodu, w Saabie 9-7X zastosowano dwuwahaczowe zawieszenie ze sprężynami śrubowymi z przodu i pięciowahaczowe, elektronicznie sterowane z tyłu. Dzięki niezbyt dużej wysokości pojazdu, sztywnemu zestrojeniu zawieszenia, twardemu stabilizatorowi z przodu i usztywnieniu tulei mocowania tylnych wahaczy, Saab 9-7X zapewnia typową dla wymagań europejskich charakterystykę jezdną.

Wszystkie amortyzatory są tak zestrojone, aby przechyły nadwozia były jak najmniejsze, co zapewnia wysoki komfort jazdy. Wyczynowe, opony P255/55 R18 zostały specjalnie opracowane przez firmę Dunlop i zapewniają doskonałą przyczepność. Lepsze przełożenie przekładni układu kierowniczego (18,5:1), jak również jego sztywniejsze mocowanie zapewniają szybsze reakcje i wyższą precyzję działania. Cały układ zachowuje się neutralnie i działa bardzo równo. Wspomniane już szybkie reakcje i precyzja działania wynikają w dużym stopniu ze wzmocnienia przedniej części ramy wspornikami.

Luksusowy terenowy Saab 9-7X 4 Saab 9-7X standardowo wyposażony jest w napęd na cztery koła. Właściwości trakcyjne i zachowanie się na drodze udoskonalone są poprzez standardowo montowany, tylny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem o ograniczonym poślizgu. Wszystkie cztery koła wyposażone są w duże, wentylowane tarcze hamulcowe z aluminiowymi, dwutłoczkowymi zaciskami z przodu i czterokanałowym układem ABS. Można wybrać jedną z dwóch, wykonanych z aluminium jednostek napędowych, współpracujących ze standardowo oferowaną, czterostopniową, sterowaną elektronicznie przekładnią automatyczną. Sześciocylindrowa, rzędowa jednostka Inline 6 o pojemności 4,2 litra, zaliczająca się do grona "10 najlepszych silników" wg. czasopisma Ward Magazine, osiąga moc 275 KM (205 kW) i moment obrotowy 372 Nm. Większa jednostka, ośmiocylindrowy silnik widlasty o pojemności skokowej 5,3 litra, zapewnia moc 300 KM (224 kW) i moment obrotowy 447 Nm.

"Saab 9-7X to doskonały przykład naszej szerokiej wiedzy, którą wykorzystujemy do uzyskania sportowych osiągów, zapewniających ogromną satysfakcję z jazdy" - mówi Kjell-Ake Eriksson, Dyrektor Saaba ds. Produktów. "Choć model terenowy jest bardzo wszechstronny, jazda nim zapewnia wciąż ogromną przyjemność, nadwozie jest sztywne, a jazda cicha."

Oprócz doskonałej dynamiki jazdy, Saab 9-7X to również bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, zapewniany przez wszechstronny pakiet, obejmujący:

- dwustopniowe przednie poduszki powietrzne,
- system wykrywania obecności pasażera,
- system wykrywania zagrożenia przewrócenia się pojazdu,
- boczne kurtyny powietrzne,
- napinacze przednich pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły ich działania,
- system informowania o niezapiętych pasach bezpieczeństwa na przednich fotelach.

Wszechstronność: obszerna przestrzeń dla pasażerów i na bagaż

Saab 9-7X skierowany jest do klientów prowadzących aktywny tryb życia. Dzięki rozstawowi osi, wynoszącemu 2870 mm i długości całkowitej 4808 mm, oferuje on dużo przestrzeni dla kierowcy i wszystkich pasażerów. Objętość bagażnika wynosi do 1.127 litrów przy rozłożonych tylnych fotelach i 2.268 litrów przy złożonych. We wszystkich odmianach modelu 9-7X oparcie tylnej kanapy jest standardowo dzielone asymetrycznie w proporcji 60/40. Standardem jest również gniazdo do mocowania haka wraz z osłoną. Maksymalna masa przyczepy dla wersji z silnikiem V8 wynosi 2.948 kg.

Peter Augustsson, Prezes i Dyrektor Generalny Saaba nakreśla szerszą perspektywę debiutu tego modelu na rynku: "9-7X to bardzo ważne uzupełnienie asortymentu naszych modeli, ukazujące klientom naszą nastawioną na satysfakcję z jazdy interpretację pojazdu rekreacyjnego i spełniające istotną potrzebę w naszej strategii rozwoju."

Źródło: GM Poland