Nowy silnik wysokoprężny w Saabie 9-3 kabriolet

Nowy silnik wysokoprężny w Saabie 9-3 kabriolet20.01.2006
Wprowadzenie mocnego, ale oszczędnego turbodiesla znacząco poszerza gamę Saaba 9-3 Kabriolet. Dostępna w wersjach Linear i Arc, 150-konna, szesnastozaworowa jednostka 1.9TiD współpracuje z sześciobiegową ręczną lub automatyczną skrzynią biegów ...

Wprowadzenie mocnego, ale oszczędnego turbodiesla znacząco poszerza gamę Saaba 9-3 Kabriolet. Dostępna w wersjach Linear i Arc, 150-konna, szesnastozaworowa jednostka 1.9TiD współpracuje z sześciobiegową ręczną lub automatyczną skrzynią biegów.

Nowy silnik wysokoprężny w Saabie 9-3 kabriolet 1 Ten wyposażony w bezpośredni układ wtrysku wielokrotnego common rail silnik, który z powodzeniem zadebiutował w modelach 9-3 SportSedan i SportKombi, wyróżnia się poziomem dopracowania równie wysokim, jak jego osiągi. Standardowo z silnikiem tym oferowany jest również bezobsługowy, zaawansowany filtr cząstek stałych.

W wersji Saab 9-3 Kabriolet jednostka ta oferowana jest tylko w najmocniejszym wydaniu. Oznacza to, że maksymalna moc 150 KM osiągana jest już przy 4.000 obr. na min. Jednak ważniejsze jest to, że oferuje ona ogromną siłę uciągu – 90% maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest w zakresie od 1.750 do 3.250 obr/min. Jego maksymalną wartość, wynoszącą 320 Nm, dostępną w zakresie 2.000-2.750 obr/min, przewyższa jedynie 350 Nm najmocniejszej (250 KM) jednostki benzynowej 2.8 V6 Turbo.

Doskonałe osiągi

Na drodze osiągi są równie doskonałe, wyraźnie sportowy charakter silnika po raz kolejny zaciera wszelkie odczuwalne różnice pomiędzy jednostkami wysokoprężnymi i benzynowymi – z wyjątkiem tej dotyczącej częstotliwości odwiedzania stacji benzynowych.

Przyspieszanie w trakcie jazdy, jest niemal takie, jak w benzynowej jednostce o mocy 210 KM (80 do 120 km/h na piątym biegu w 11,0 i 11,5 sekundy), zaś od zera do 100 km/h wynosi tylko 10,4 sekundy (11,8 ze skrzynią automatyczną).

Wrażenia z jazdy to przede wszystkim równa i doskonała praca oraz progresywne oddawanie momentu obrotowego, za którym kryje się obecność zapłonu samoczynnego. Pomocna okazała się także kalibracja ruchu elektronicznej przepustnicy, zapewniająca podobne reakcje, jak w Saabie z silnikiem benzynowym. Cały proces jest zaś optymalizowany niskoinercyjną turbosprężarką Garrett, działającą przy ciśnieniu doładowania 1,35 bara ze zmienną geometrią łopat (VNT), która umożliwia elektroniczną regulację turbiny i szybkie reakcje przy niskich prędkościach obrotowych.

W mieszanym cyklu jazdy silnik zużywa 6,3 litra paliwa na 100 km (7,4 litra w wersji z automatyczną skrzynią biegów), o 25 procent mniej niż benzynowa wersja 1.8t o mocy 150 KM – jednostka 1.9TiD oferuje atrakcyjne połączenie osiągów, dopracowania i oszczędności.

Zaawansowana architektura

Silnik wyposażony jest w cztery cylindry, żeliwny blok i głowicę ze stopów, w której zamontowane są dwa górne, napędzane łańcuchem wałki rozrządu z hydraulicznymi popychaczami. Posiada ponadto stalowy wał korbowy i korbowody, dwumasowe koło zamachowe, lekki, tłoczony ciśnieniowo w aluminium kolektor dolotowy i elektronicznie sterowany zawór recyrkulacji spalin (EGR), zapewniający szybkie rozgrzewanie i niski poziom emisji.

Technologia wtrysku common rail zapewnia stale wysokie ciśnienie, osiągające wartość 1600 barów, niezależnie od szybkości obrotowej czy obciążenia. Umożliwia to stosowanie małych, wielokrotnych wtrysków paliwa – od dwóch do pięciu – co uwalnia największą ilość energii z danej ilości paliwa.

Opracowany przez firmę Bosch system ECM nieustannie reguluje liczbę, częstotliwość i wielkość wtrysków w zależności od trzech parametrów: aktualnej prędkości silnika, żądanego ustawienia przepustnicy i temperatury płynu chłodzącego silnika. Każdy puls wtrysku może oddzielać nawet tak mały odstęp, jak 150 mikrosekund, a wprowadzana ilość paliwa może wynosić zaledwie jeden milimetr sześcienny.

Ten wyjątkowo wydajny proces spalania odpłaca się na kilka sposobów. Oprócz obniżonego poziomu zużycia paliwa, niższej emisji spalin i wyższej mocy, ma on ogromne znaczenie w obniżaniu poziomu wibracji, tradycyjnie kojarzonych z silnikami wysokoprężnymi.

Niski wskaźnik NVH (hałas, wibracje, szorstkość) wewnątrz pojazdu wynika z zaawansowanej techniki spalania i z uważnie zestrojonego układu jezdnego. Obejmuje to zastosowanie elektro-hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego w celu obniżenia zużycia paliwa i dodatkowe regulacje przedniego zawieszenia i geometrii kół.

Sześciobiegowe przekładnie

Wysoki poziom satysfakcji z jazdy to także zasługa krótko zestopniowanej, sześciobiegowej ręcznej skrzyni biegów, która wymaga zaangażowania kierowcy i uzupełnia sportowy charakter silnika 1.9 TiD i układu jezdnego, wyposażonego z tyłu w oś ReAxs.

Opcjonalnie dostępna sześciobiegowa skrzynia biegów firmy Aisin AW. Jest to równo pracująca, adaptacyjna jednostka, doskonale reagująca na zmiany obciążenia silnika, kąt nachylenia czy wysokość drogi i szybko odnajdująca właściwe przełożenie bez irytującego "szukania". Kierowca może ponadto włączyć ręczny tryb sekwencyjnej zmiany biegów tradycyjną dźwignią lub opcjonalnymi przyciskami na kierownicy. Przekładnia wyposażona jest w blokady biegów do jazdy do przodu z wyjątkiem biegu pierwszego.

Zaawansowany filtr cząstek stałych

Silnik 1.9TiD wyposażony jest w najbardziej zaawansowany obecnie filtr cząstek stałych. W przeciwieństwie do innych urządzeń wychwytujących takie cząstki, jest on bezobsługowy i samoczynnie się oczyszcza, nie wymagając wymiany ani stosowania żadnych dodatków.

Umieszczona w układzie wydechowym poniżej katalizatora obudowa filtra działa również jako drugi katalizator utleniający, usuwający węglowodory. To właśnie przez nią spaliny przechodzą na początku, zanim dostaną się do ceramicznego rdzenia filtra o strukturze plastra miodu, wykonanego z węglika krzemu. Jego powierzchnia pokryta jest strukturą mikroskopijnych kanalików, które zatrzymują cząstki stałe.

Aby oczyścić filtr i utrzymać spaliny w jak największej czystości, zatrzymane cząstki są okresowo wypalane krótkimi pulsami zbyt dużej ilości paliwa. Na krótkie chwile podnoszą one temperaturę spalin do 600º C. Proces uruchamiany jest automatycznie, gdy przeciwciśnienie układu wydechowego osiąga określony poziom i jest zupełnie niewyczuwalny dla kierowcy.

To nowatorskie rozwiązanie jest możliwe dzięki elastyczności wielokrotnego układu wtrysku. Proces samooczyszczania prowadzony jest w razie konieczności, niezależnie od obciążenia przepustnicy czy temperatury silnika.