Suzuki Grand Vitara: facelifting i nowe silniki

Suzuki Grand Vitara: facelifting i nowe silniki02.10.2008 Bezkompromisowy SUV marki Suzuki otrzymuje teraz zmodyfikowany, dynamiczny wygląd, wiele zmian we wnętrzu, a także w specyfikacji technicznej. Dwa nowo zaprojektowane silniki benzynowe mają za zadanie zainteresować modelem Grand Vitara nowych klientów ...

Ponad 2,4 miliona klientów na całym świecie nie może się mylić – tyle egzemplarzy modelu Vitara i Grand Vitara sprzedano w salonach Suzuki od maja 1988 do marca 2008.

Suzuki Grand Vitara: facelifting i nowe silniki 1Suzuki zaprezentowało pierwszy model Vitara w roku 1988, tworząc nową kategorię samochodów z napędem na cztery koła, nazwaną compact sport utility vehicle (SUV), która łączyła zalety komfortowego samochodu osobowego klasy średniej o przystępnej cenie z własnościami terenowymi. Po dwudziestu latach produkcji Vitary, które można określić jako pasmo sukcesów, model ten wciąż jest jednym z liderów w swoim segmencie.

Bezkompromisowy SUV marki Suzuki otrzymuje teraz zmodyfikowany, dynamiczny wygląd, wiele zmian we wnętrzu, a także w specyfikacji technicznej. Dwa nowo zaprojektowane silniki benzynowe mają za zadanie zainteresować modelem Grand Vitara nowych klientów. Są to bardzo nowoczesne jednostki napędowe o pojemności 3,2 litra V6 oraz 2,4 litra.

Silniki

Do gamy oferowanych silników benzynowych i wysokoprężnych Grand Vitary dołączają teraz dwie nowe jednostki benzynowe: o pojemności 3,2 litra i układzie cylindrów V6 oraz o pojemności 2,4 litra. Silnik o pojemności 3,2 litra V6 zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 9,3 sekundy i szybkość maksymalną 200 km/h.

Suzuki Grand Vitara: facelifting i nowe silniki 2Dzięki mocy 233 KM przy 6 200 obrotów na minutę i momentowi 291 Nm przy 3 200 obrotów na minutę jest to najmocniejsza i najszybsza Grand Vitara w historii. Szczególnie warte podkreślenia jest jednak, że te wyjątkowe osiągi nie są okupione wysokim zużyciem paliwa. Zastosowanie łożysk wałkowych pod dźwigienkami zaworowymi w miejscu styku z krzywkami wałka rozrządu znacząco redukuje tarcie i w ten sposób zmniejsza zużycie paliwa. Dla poprawy wyciszenia korbowody silnika są wykonane z materiałów spiekanych o niskiej gęstości. Każdy z nich jest wykonany z jednego odlewu, co zapewnia precyzje wykonania. W rezultacie, są one lekkie, ale wystarczająco mocne, zapewniając równą spokojną pracę silnika. Samochody z silnikiem 3,2 litra V6 wyposażone będą w pięciobiegową skrzynię automatyczną.

Nowo zaprojektowany silnik benzynowy o pojemności 2,4 litra oferuje wysoką moc oraz moment obrotowy. Po raz pierwszy w silnikach Suzuki zastosowano system zmiennych faz rozrządu, który poprawia osiągi w całym zakresie obrotów. Jednostka ta rozwija moc 169 KM i pozwala rozpędzić Grand Vitarę do prędkości 185 km/h w czasie 11,7 sekundy. Maksymalny moment obrotowy wynosi 227 Nm przy 3 800 obrotów na minutę.

Zastosowany system zmiennej długości przewodów powietrznych w układzie dolotowym wykorzystuje zawory w kolektorze ssącym do zmiany długości kolektora w zależności od obrotów silnika. System zmienia długość kolektora ssącego dla osiągnięcia maksymalnej wartości momentu obrotowego i optymalizacji zużycia paliwa. System zaworów sterujących zawirowaniem mieszanki paliwowo powietrznej skutecznie przyczynia się do szybszego nagrzewania silnika co przekłada się na zmniejszenie toksyczności spalin i mniejsze zużycie paliwa.

Suzuki Grand Vitara: facelifting i nowe silniki 3Dla poprawy wyciszenia i redukcji wibracji miska olejowa silnika jest odlewana częściowo z żeliwa o podwyższonej ciągliwości. Z tego samego powodu obudowę łożyska, podpierającą od dołu wał korbowy wykonano z materiału o podwyższonej ciągliwości. Ten stop składa się z żeliwa i magnezu dla zwiększenia wytrzymałości, a także odporności na zużycie. Dzięki temu udało się ograniczyć różnice w rozszerzalności cieplnej pomiędzy obudową łożyska i wałem korbowym oraz negatywne konsekwencje tego zjawiska. Również dla poprawy wyciszenia, wałek wyrównoważający silnika, którego zadaniem jest redukcja wibracji pochodzących z tłoków silnika jest zanurzony w oleju, poprawiając kulturę pracy. Takie rozwiązanie nie wymaga wiele przestrzeni. Cichy łańcuch rolkowy wałkowy, napinacz łańcucha, także wpływają znacząco na poprawę kultury pracy silnika.

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo jest priorytetem dla Suzuki. Dlatego Grand Vitara otrzymała teraz kilka nowych rozwiązań, których celem jest poprawa bezpieczeństwa. Po raz pierwszy w samochodzie Suzuki, zastosowano system zwany asystentem zjazdu ze wzniesienia, który poprawia nie tylko bezpieczeństwo, lecz także własności terenowe samochodu. Gdy kierowca zwalnia nacisk na pedał hamulca zamierzając przyspieszyć podczas ruszania na wzniesieniu, system ESP automatycznie uruchamia hamulec, aby zapobiec staczaniu się pojazdu. Następnie ESP stopniowo zwalnia hamulec w miarę, jak kierowca naciska pedał gazu. Dzięki optymalnej kontroli siły hamowania układ zapobiega niepożądanemu staczaniu się samochodu, nie utrudniając ruszania na wzniesieniu. Układ działa niezależnie od kierowcy.

Podczas zjazdu ze stromego wzniesienia, hamowanie silnikiem nawet na niskim biegu może okazać się niewystarczające, aby odpowiednio zredukować szybkość. Kontrola zjazdu ze wzniesienia wspomaga kierowcę, automatycznie uruchamiając układ hamulcowy za pośrednictwem ESP, nie dopuszczając jednak do blokowania kół. Dzięki temu, szczególnie podczas jazdy w terenie pomaga to kierowcy skupić się na kierowaniu pojazdem. Grand Vitara otrzymała teraz hamulce tarczowe na tylnej osi, aby poprawić siłę hamowania.

Odświeżony wygląd zewnętrzny

Grand Vitara otrzymała nowy, bardziej agresywny wygląd przodu o wyraźnie zaznaczonych akcentach sportowych, który nadaje bardziej zdecydowany charakter całemu pojazdowi.

Suzuki Grand Vitara: facelifting i nowe silniki 4Patrząc na samochód nie można mieć żadnych wątpliwości – jest to nadal Grand Vitara, teraz jeszcze bardziej wyrazista. Nowy zderzak i nowa osłona wlotu powietrza sprawiają, że Grand Vitara wygląda teraz bardziej „muskularnie”. To wrażenie powiększa także dodatkowe 30 mm zwisu przedniego, nadające pojazdowi jeszcze bardziej wyrazisty styl. Wrażenie to powiększają nowe lusterka zewnętrzne z wbudowanymi kierunkowskazami.

Projektanci Suzuki zaprojektowali dla Grand Vitary nowe obręcze kół. Nabywcy będą mieli teraz do dyspozycji jeden nowy rozmiar i dwa nowe wzory: Gama nowych, atrakcyjnych kolorów nadwozia uzupełnia odświeżony wizerunek Grand Vitary. Wszystkie te zmiany sprawiają, ze nadwozie wydaje się być teraz większe, niż przedtem.

Wnętrze

Funkcjonalne i wygodne wnętrze nadaje modelowi Grand Vitara wyrazistą osobowość. Wyświetlacz zespołu wskaźników podaje teraz kierowcy więcej informacji, niż poprzednio, między innymi dystans, zasięg na paliwie w zbiorniku, zużycie paliwa oraz przełożenie skrzyni biegów.

Suzuki Grand Vitara: facelifting i nowe silniki 5Przełączniki funkcji zestawu audio i sterowania tempomatem umieszczone na kole kierownicy otrzymały podświetlenie, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo. Panel sterowania funkcjami klimatyzacji ma teraz nowy, bardziej ergonomiczne i funkcjonalne wzornictwo. W tablicy rozdzielczej wbudowano centralny głośnik systemu audio, dzięki czemu fala dźwiękowa odbija się teraz od sufitu potęgując efekt surround. Natomiast przesuwany centralny podłokietnik poprawia komfort podróżowania.

Wnętrze wersji 5-drzwiowej ma teraz bardziej skuteczną izolację akustyczną. Dzięki temu obniżeniu uległ poziom hałasu, co wpłynęło na komfort jazdy. Dzięki szybie przedniej o zwiększonej grubości (z 3,5 do 4,0 mm) mniejszy jest poziom hałasu pochodzącego ze strugi powietrza rozbijającego się o przednią część samochodu. Wrażenie to jest jeszcze większe dzięki zastosowaniu dodatkowego wyciszenia w panelach drzwi. Aby jeszcze bardziej obniżyć poziom hałasu w kabinie, wersje z nowymi silnikami 2,4 i 3,2 litra są wyposażone w wykładziny dywanowe tłumiące hałas.

Źródło: Suzuki Motor Poland