MotoNews.pl

Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence

29 maja 2017

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Seat-Ateca-Eco-TSI-DSG 48

Genewa – międzynarodowe targi motoryzacyjne, marzec 2016 roku, to miejsce i data gdzie po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano pierwszego SUV’a hiszpańskiej marki SEAT. Produkowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover, który zaliczany jest do grona aut segmentu C (klasa niższa średnia) otrzymał nazwę Seat Ateca.

Marka, będąca częścią niemieckiego koncernu Volkswagen AG, podczas konstruowania prezentowanego pojazdu wykorzystała doświadczenie oraz wiele przez niego stosowanych technologii. Budowa modelu oparta została na modułowej płycie podłogowej MQB, która posłużyła również do konstrukcji takich aut jak: Volkswagen Tiguan, Skoda Kodiaq oraz Audi Q3.

Oferta na rynku polskim obejmuje pojazdy napędzane jednym z pięciu silników. Potencjalny nabywca ma do wyboru jednostkę benzynową 1.0 TSI 115KM lub 1.4 Eco TSI 150KM ewentualnie wysokoprężną 1.6 TDI CR 115KM czy też 2.0 TDI CR 150KM lub 190KM. Zróżnicowana oferta to nie tylko szeroka gama silników; to również trzy zakresy kompletacji wyposażenia, które otrzymały tradycyjne dla marki nazwy: Reference, Style i Xcellence.

Przygotowując do sprzedaży Atecę producent nie zapomniał o klientach ceniących sobie zarówno wygodę jak i możliwość zjechania autem z utwardzonej drogi. Auto może być napędzane na jedną (przednią) oś lub na obydwie(4Drive). W przekazywaniu momentu na koła może pośredniczyć zarówno 6 stopniowa manualna skrzynia biegów jak i zautomatyzowana DSG o 7 przełożeniach.

Konkurencja w tym segmencie aut jest imponująca. Należą do niej pojazdy takie jak: Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Hyundai Tucson,Toyota C-HR jak również spokrewnione modele z koncernu Volkswagen: Tiguan oraz Skoda Kodiaq.

Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence – wygląd zewnętrzny

Charakterystyczna stylistyka nowego Seata Ateca wyróżnia się dużą dozą dynamiki i elegancji. Swoim wyglądem nawiązuje do mniejszego modelu marki – Leona. Trudno jednak nie dostrzec wspólnych cech z Volkswagenem Tiguanem i Skodą Kodiaq. Wymiarowo jest jednak od nich mniejszy, jego gabaryty to: długość 4363 mm, szerokość 1841 mm oraz wysokość 1601 mm.

Zastosowany dość duży rozstaw osi, który wynosi 2638 mm, skutkuje nie tylko bardzo dobrą stabilnością jazdy, ale też pozwolił konstruktorom na wygospodarowanie sporej przestrzeni we wnętrzu pojazdu. Przednią część prezentowanego pojazdu charakteryzuje masywny zderzak z subtelnie wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi, reflektory ze zintegrowanymi światłami jazdy dziennej LED o kształcie znanym z modelu Leon oraz umiejscowiona pomiędzy nimi krata wlotu powietrza wykończona chromowaną obwódką i chromowanym logiem producenta.

Profil auta to esencja dynamicznego designu. Ostre linie nadwozia, wyraźna krawędź przetłoczenia pod unoszącą się ku górze linią okien, wraz przetłoczeniami nadkoli nadają sylwetce charakterystycznego wyglądu. Pozbawione powłoki lakierowej dolne części zderzaków, szerokie listwy w dolnej części drzwi zasłaniające progi oraz wykończone w kolorze aluminium osłony podwozia, to elementy charakterystyczne dla pojazdów typu SUV. Liczne chromowane wstawki oraz listwy okalające szyby boczne, relingi dachowe w kolorze srebrnym oraz aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie nadają nowemu autu eleganckiego wyglądu.

Tył to szeroka pokrywa komory bagażnika ze zintegrowanym spoilerem dachowym oraz zachodzące na poszycia boczne diodowe lampy tylne. Stylistyka nadwozia testowanego Seata powoduje, że przyciąga on wzrok innych użytkowników drogi.

Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence – wnętrze samochodu

W przypadku Seata Ateca kompaktowe wymiary nie oznaczają ograniczonej przestrzeni w jego wnętrzu. Konstruktorzy stworzyli bardzo obszerną i znakomicie doświetloną kabinę, a zastosowanie dachu panoramicznego, tak jak w prezentowanym aucie, potęguje to wrażenie.

Kabina

Łatwość zajmowania miejsc w kabinie to cecha pojazdów o nadwoziu typu SUV i nie inaczej jest w prezentowanym pojeździe. W tej topowej wersji zastosowano przednie fotele sportowe, które swoją konstrukcją zapewniają nie tylko wygodę, ale znakomite trzymanie na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Sposób regulacji siedzeń przednich pozwala na optymalne ich dostosowanie do sylwetki.

Z przodu jak i w tylnej części kabiny miejsca jest pod dostatkiem, nikt nie powinien narzekać na jego brak zarówno nad głową jak i na nogi. Dwukolorowa tapicerka wykonana z Alcantary trochę ożywia stonowane stylistycznie wnętrze.

Deska rozdzielcza

Wsiadając do wnętrza trudno oprzeć się wrażeniu, że deska rozdzielcza swoim kształtem przypomina tą z Leona, lecz jest nieco powiększona i dostosowana do gabarytów modelu Ateca. Za wielofunkcyjną, obszytą miłą w dotyku skórą kierownicą, znalazł się tradycyjny panel zegarów prędkościomierza i obrotomierza z kolorowym 3,5 calowym wyświetlaczem komputera pokładowego.

W centralnej części deski rozdzielczej dominuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy z czujnikiem zbliżeniowym systemu Navi Plus. Dla testowanej wersji modelu system ten dostępny jest za dopłatą w kwocie około 5500 złotych. Obejmuje on: nawigację satelitarną, system audio – SEAT Sound, Bluetooth, funkcję rozpoznawania mowy i sterowania głosem oraz wyświetla obraz systemu kamer 360 z widokiem z góry lub kamery cofania.

Ciekawostką jest wyposażenie auta w funkcje bezprzewodowego ładowania telefonu w schowku w konsoli centralnej pomiędzy panelem sterowania dwustrefową automatyczną klimatyzacją a dźwignią zmiany biegów. Konstruktorów należy pochwalić za ergonomie modelu, która jest w nim na najwyższym poziomie gdzie wszystkie pokrętła i przyciski do sterowania układami, w jakie go wyposażono zostały rozmieszczone intuicyjnie.

Wykończenia w postaci elementów i listew w kolorze aluminium nadają wnętrzu elegancji uzupełniając jego stylistykę. Zastosowane materiały we wnętrzu oraz jakość spasowania poszczególnych elementów jest na dosyć wysokim poziomie.

Bagażnik

Podczas wyjazdu na wakacje lub podczas zakupów duże znaczenie będzie miała przestrzeń ładunkowa, jaką posiada pojazd. Seat Ateca wyposażony został w bagażnik o standardowej pojemności 510 litrów przy napędzie na jedną oś, którą możemy powiększyć przez złożenie siedzeń tylnych do 1604 litrów.

Objętość przestrzeni pasażerskiej oraz bagażowej jest atutem nowego Seata. Eleganckie wnętrze i ponadczasowy stonowany design oraz funkcjonalność to cechy charakteryzujące prezentowany samochód.

Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence – silnik i właściwości jezdne

Pod maską prezentowanego modelu znajduje się turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności skokowej 1395 ccm, który dysponuje maksymalną mocą 150 KM przy 5000 obr/min i charakteryzuje się momentem wynoszącym 250 Nm uzyskiwanym w zakresie prędkości obrotowej od 1500 do 3500 obr/min. Parametry te pozwalają rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie 8,6 sekundy. Cicha oraz wysoka kultura pracy to charakterystyczne cechy jednostki.

System ACT

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowany w pojeździe system ACT, odłączania dwóch cylindrów w chwili poruszania się ze stałą prędkością, co w bezpośredni sposób obniża zużycie paliwa. Wyłączenie i ponowne ich załączenie jest praktycznie niezauważalne dla kierowcy.

Skrzynia biegów

Napęd w testowanej Atece przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem dwusprzęgłowej, 7 biegowej zautomatyzowanej przekładni DSG (Direct Shift Gearbox). Zaletą tego rozwiązania jest bardzo szybka, w praktyce niezauważalna, zmiana poszczególnych przełożeń. Właściwości układu napędowego powodują, że auto na drodze jest dość dynamiczne, sprawnie przyśpiesza i znakomicie radzi sobie podczas jazdy miejskiej jak i w trasie.

Zawieszenie

Zestrojenie zawieszenia to kompromis pomiędzy sztywnością a komfortem. Na drodze Ateca zachowuje się stabilnie i wraz z precyzyjnie funkcjonującym układem kierowniczym daje kierowcy poczucie pewności prowadzenia oraz bezpieczeństwa. Model powinien poradzić sobie w każdym środowisku dzięki możliwości wyboru trybu jazdy gdzie właściwości jezdne dostosowane zostaną do wybranych warunków.

Tryby jazdy

Kierowca w prezentowanej odmianie modelu ma do wyboru cztery tryby: Normal, Eco, Sport oraz Individual. Nowa Ateca jest wręcz naszpikowana systemami bezpieczeństwa oraz wspomagającymi kierowcę, co w efekcie przyczyniło się do przyznania jej najwyższej oceny 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.

Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence – podsumowanie

Dynamiczny design to cecha pojazdów hiszpańskiej marki. Stylistyka Seata Ateca to jego atut, charakteryzuje się wyrazistymi przetłoczeniami nadwozia i eleganckimi elementami wykończenia, co z pewnością przyciąga wzrok.

Ten SUV o kompaktowych wymiarach sprawdzi się nie tylko w drodze na wymarzone wakacje czy też podczas zakupów, ale również, jako auto rodzinne do codziennego użytku. Przemawia za nim funkcjonalność, komfort, oszczędne jednostki napędowe jak i wysoki poziom bezpieczeństwa oraz bogate wyposażenie.

Porównując model z konkurencją może okazać się, że i jego cena może być atutem. Najtańsza wersja Reference z silnikiem 1.0 TSI 115 KM dostępna jest już od kwoty 78 400 złotych. Seat Ateca to auto, któremu trudno cokolwiek zarzucić zarówno od strony stylistycznej jak i właściwości jezdnych. Model ma duże szanse, aby stać się głównym produktem i przywrócić marce jej dawną silną pozycję na rynku.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – turbodoładowany, benzynowy

  • pojemność skokowa (ccm) – 1395
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 5000
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 250 w zakresie 1500-3500

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 198
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,6

Zużycie paliwa

  • Cykl miejski (l/100 km) – 6,4
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 5,5
  • Emisja CO2 (g/km) – 125

Pojemność zbiornika paliwa

  • Litrów – 50-55

Wymiary

  • Długość (mm) – 4363
  • Szerokość (mm) – 1841
  • Wysokość (mm) – 1601
  • Rozstaw osi (mm) – 2638
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1576
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1541
  • Zwis przedni (mm) – 868
  • Zwis tylny (mm) – 857

Napęd

  • Przedni

Układ kierowniczy

  • ze wspomaganiem
  • średnica zawracania (m) – 10,8

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 215/50 R18
  • Standardowe obręcze kół (“) – 18

Masa

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1289
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1910

Pojemność bagażnika

  • Minimalna (litry) – 510
  • Maksymalna (litry) – 1604

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Excellence. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
  • Asystent parkowania z czujnikami parkowania
  • Asystent podjazdu Hill Hold Control
  • Blokada mechanizmu różnicowego XDS
  • Dywaniki tekstylne
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
  • Elementy dekoracyjne deski rozdzielczej chromowane
  • Fotele przednie sportowe z tapicerka “Alcantara” brązowe
  • Fotele przednie typu Comfort
  • Fotele przednie z regulacja podparcia odcinka lędźwiowego
  • Fotele przednie z regulacja wysokości
  • Hamulec postojowy elektromechaniczny
  • Kamera cofania
  • Kierownica wielofunkcyjna pokryta skóra
  • Kieszenie w oparciach foteli przednich
  • Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Klimatyzacja automatyczna Climatronic 2 strefowa
  • Koło zapasowe dojazdowe 18″
  • Końcówka układu wydechowego podwójna chromowana
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane, regulowane i składane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Media System Plus
  • Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnych skrajnych
  • Mocowanie fotelika dziecięcego Top Tether na tylnych skrajny
  • Nakładki na progi drzwi przednich aluminiowe
  • Ogranicznik prędkości
  • Osłona chłodnicy z chromowanym obramowaniem
  • Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami podświetlanymi
  • Oświetlenie do czytania LED
  • Oświetlenie powitalne LED w lusterkach bocznych
  • Oświetlenie przestrzeni bagażowej
  • Oświetlenie przestrzeni na nogi z przodu
  • Oświetlenie przestrzeni na nogi z tyłu
  • Oświetlenie schowka
  • Oświetlenie wnętrza LED z możliwością zmiany koloru
  • Pakiet praktyczny
  • Pakiet wspomagania jazdy Basic Assistant
  • Pakiet Zewnętrzny Chrom
  • Pakiet zimowy
  • Podłokietnik centralny przedni regulowany
  • Podłokietnik siedzeń tylnych
  • Podsufitka w kolorze czarnym
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Reflektory LED
  • Schowek na okulary
  • Schowek pod siedzeniem kierowcy
  • Schowek z przegroda z lewej strony bagażnika
  • SEAT Drive Profile
  • Siedzenia tylne dzielone i składane
  • Słupki B i C w kolorze lśniącej czerni
  • Sterowanie skrzynia biegów przy kierownicy
  • Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich i tylnych
  • System bez kluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu KESSY
  • System Bluetooth
  • System Front Assist z funkcja awaryjnego hamowania City
  • System kontroli ciśnienia w oponach
  • System łatwego składania tylnych siedzeń
  • System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
  • System rozpoznawania zmęczenia kierowcy
  • System stabilizacji toru jazdy ESC
  • Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
  • Szyby przyciemniane
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Światła p/mgielne przednie
  • Światła tylne LED
  • Tablica przyrządów rozbudowano z monochromatycznym ekranem 3,5″ TFT
  • Tarcze kół aluminiowe 18″ “Performance”
  • Tempomat
  • Uchwyty do mocowania bagażu w bagażniku
  • Wnętrze Excellence z brązowymi elementami dekoracyjnymi konsoli środkowej
  • Wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegów
  • Wspomaganie układu kierowniczego
  • Zamek centralny zdalnie sterowany
  • Zawieszenie typu Comfort.

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Excellence posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Asystent jazdy w korkach
  • Asystent pasa ruchu
  • Asystent świateł drogowych
  • Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego
  • Dach panoramiczny regulowany elektrycznie
  • Komputer pokładowy
  • Navi System Plus (System nawigacji satelitarnej)
  • Odtwarzacz DVD
  • Ogrzewanie postojowe
  • Radioodtwarzacz CD + MP3
  • Schowek z funkcja bezprzewodowego ładowania telefonu
  • Seat Sound System
  • System kamer z widokiem 360 stopni
  • System monitorowania martwego pola w lusterkach
  • System rozpoznawania znaków drogowych
  • System sterowania głosem
  • Szyba przednia ogrzewana
  • Tablica przyrządów rozbudowanym ekranem 3,5″ TFT
  • Tempomat aktywny ACC
  • Wyświetlacz radia 8″ kolorowy, dotykowy
  • Złącze “AUX”
  • Złącze kart SD
  • Złącze USB 2 szt.

Test przeprowadzony w dniach 28 marca – 4 kwietnia 2017 r. Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert