MotoNews.pl

Test Seat Tarraco 2.0 TSI DSG Xcellence

03 maja 2020

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Seat-Tarraco-20-TSI-DSG-Xcellence 39a

Prezentowany pojazd to samochód osobowy typu SUV z segmentu D (klasa średnia). Seat Tarraco to trzeci po modelach Ateca i Arona crossover hiszpańskiej marki uzupełniający jej gamę.

Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej MQB-A2 koncernu Volkswagen, która posłużyła też do budowy Volkswagena Tiguana Allspace i Skody Kodiaq. Wspomniane modele posiadają te same korzenie, więc nie powinno dziwić to, że wiele elementów zarówno nadwozia, jak i wyposażenia, jest takich samych. Auto powstaje w niemieckiej fabryce koncernu w Wolfsburgu. Jego oficjalna premiera miała miejsce podczas Paris Motor Show w roku 2018. Do sprzedaży w Polsce trafił na początku ubiegłego roku.

Tarraco jest pierwszym modelem Seata o tak dużych gabarytach, który tak jak w przypadku prezentowanego pojazdu oferuje siedmiomiejscowe wnętrze. Nazwa nawiązuje do miasta Tarragona leżącego w Katalonii, a wyłoniona została podczas internetowego plebiscytu.

Gama silników stosowanych w pojeździe obejmuje: dwie jednostki benzynowe 1.5 EcoTSI 150KM i 2.0 EcoTSI 190KM oraz dwie wysokoprężne 2.0 TDI o mocy 150 i 190KM. Napęd na koła jezdne w zależności od wyboru silnika przekazywany może być zarówno na oś przednią jak i obydwie osie. Ofertę różnicują dwa zakresy kompletacji wyposażenia standardowego Style i Xcellence.

Segment samochodów typu SUV stale się rozwija, powoduje to, że konkurencja jest coraz silniejsza. Rywalami na rynku dla prezentowanego modelu mogą to być takie auta jak: Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Nissan X-Trail, Peugeot 5008 czy też Renault Koleos.

Seat Tarraco 2.0 TSI DSG Xcellence – wygląd zewnętrzny

Stylistyka nadwozia nowego Seata Tarraco wyróżnia się dużą dawką dynamiki i elegancji. Wyglądem nawiązuje do Skody Kodiaq oraz Volkswagena Tiguana Allspace, nie trudno jest zauważyć wiele cech wspólnych tych modeli. Jego sylwetka mierzy 4735 mm długości, 1839 mm szerokości i ma wysokość 1658 mm. Wymiary te wraz z imponującym rozstawem osi wynoszącym 2790 mm pozwoliły na wygospodarowanie stosunkowo dużej przestrzeni we wnętrzu. Zastosowanie tak dużego rozstawu osi skutkuje bardzo dobrą stabilnością jazdy.

Ostre linie nadwozia, wyraźna krawędź przetłoczenia pod linią okien wraz przetłoczeniami nadkoli nadają sylwetce charakterystycznego wyglądu. Czarne, nielakierowane dolne części zderzaków, szerokie listwy w dolnej części drzwi oraz wykończone w kolorze aluminium osłony podwozia, to typowe elementy wyróżniające pojazdy typu SUV. Sylwetka modelu to esencja dynamicznego designu.

Przód charakteryzuje masywny zderzak z kratą wlotu powietrza wykończoną chromowaną obwódką oraz dużym chromowanym logiem producenta. Wzrok przykuwają wąskie w pełni ledowe reflektory przednie. Tył to natomiast pokrywa komory bagażnika z dużym przeszkleniem i z zintegrowanym spoilerem dachowym. Wkomponowane w nią i jednocześnie zachodzące na poszycia boczne ledowe lampy tylne z ledową listwą, która łączy je w całość optycznie poszerzają auto.

Design testowanego auta podkreślają 20-calowe aluminiowe tarcze kół, chromowana listwa w dolnej części nadwozia, srebrne relingi dachowe czy też chromowane wykończenie szyb bocznych. Wszystko to powoduje, że Tarraco na drodze przykuwa wzrok swoim wyglądem.

Seat Tarraco 2.0 TSI DSG Xcellence – wnętrze samochodu

Konstrukcja oraz wymiary nadwozia pozwoliły projektantom na stworzenie bardzo obszernej i funkcjonalnej kabiny. Jedną z cech pojazdów typu SUV jest łatwość zajmowania miejsc we wnętrzu i nie inaczej jest w testowanym pojeździe. Wygodne fotele przednie wyposażone zostały w elektryczną regulację. Pozwala na optymalne dostosowanie ich do sylwetki. Przestrzeni jest pod dostatkiem zarówno w przedniej części kabiny jak i dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Trochę gorzej sytuacja wygląda w trzecim opcjonalnym rzędzie siedzeń. Zajmowanie tam miejsc jest nieco utrudnione a i przestrzeń jest ograniczona. Nie zmienia to jednak faktu, że auto daje nam w razie potrzeby możliwość podróżowania w siedem osób.

Stonowany design typowy dla modeli koncernu Volkswagen jest raczej zaletą, dlatego że cechuje go ponadczasowość. Miła w dotyku tapicerka skórzana, wstawki w kolorze aluminium i czarnego błyszczącego plastiku oraz szeroka drewnopodobna listwa dzieląca deskę rozdzielczą na dwie części górną i dolną nadają wnętrzu elegancji.

Po zajęciu miejsca kierowca ma przed sobą wielofunkcyjną kierownicę, za którą zamiast typowego zestawu umiejscowiony jest kokpit wirtualny. Zakres wyświetlanych informacji można dowolnie konfigurować, w zależności od preferencji oraz potrzeb. Ponadto w centralnej części deski rozdzielczej mamy do dyspozycji 8-calowy, kolorowy wyświetlacz dotykowy przypominający tablet. Obsługuje on rozbudowany komputer pokładowy, nawigację, klimatyzację wraz z możliwością sterowania nawiewami oraz system kamer jak i system audio. Pod nim na konsoli centralnej znajdziemy znany z innych modeli koncernu panel sterowania klimatyzacją automatyczną i przewietrzania wnętrza.

Nie sposób jest nie wspomnieć o znakomitej ergonomii, praktycznie wszystkie przełączniki czy pokrętła kierowca ma pod ręką, a obsługa ich jest intuicyjna. Każda osoba, która kiedykolwiek poruszała się autem należącym do grupy Volkswagen z obsługą urządzeń nie będzie miała najmniejszych problemów.

Jak przystało na pojazd produkowany w Wolfsburgu, jakość spasowania poszczególnych elementów wnętrza jest na najwyższym poziomie. Zastosowane materiały wykończeniowe także zasługują na pochwałę. Tarraco jest autem bardzo praktycznym nie tylko można nim przewieść siedem osób posiada też wiele funkcjonalnych detali. Należą do nich składane stoliki w oparciach przednich foteli wraz z uchwytami na napoje, różnego rodzaju schowki, czy też zainstalowane w bagażniku haczyki do wieszania toreb.

Prezentowany Seat dysponuje podstawową objętością bagażnika na poziomie 700 litrów (wersja 7-osobowa) przy złożonych fotelach trzeciego rzędu. Możemy tą przestrzeń powiększać, jak i dowolnie konfigurować poprzez składanie siedzeń trzeciego i drugiego rzędu.

Seat Tarraco 2.0 TSI DSG Xcellence – silnik i właściwości jezdne

Seat Tarraco w testowanej wersji wyposażony jest w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności skokowej 1984 ccm. Dysponuje on mocą 190KM przy 4200 obr/min oraz maksymalnym momentem 320Nm uzyskiwanym w zakresie 1500-4100 obr/min. Jednostka charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i jest stosunkowo cicha, jedynie przy gwałtownym wciśnięciu pedału przyspieszenia może być niego głośniejszy.

Napęd przenoszony jest na koła obydwu osi za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DSG. Zastosowany układ 4Drive ze sprzęgłem Haldex piątej generacji rozdziela moment na poszczególne osie w sposób automatyczny, w zależności od stylu jazdy kierowcy i od warunków panujących na drodze. Rozwiązanie to nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale też poprawia trakcję, przyczepność oraz stabilność jazdy w różnych warunkach drogowych. Wraz ze skutecznym zawieszeniem oraz wysokim prześwitem pozwala autu zjechać z utwardzonej drogi i wykorzystać w pełni właściwości terenowe auta.

Tryby jazdy

Kierowca ponadto może je dostosowywać do własnych potrzeb za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej poprzez wybór trybu jazdy. Do dyspozycji jest 6 profilów jazdy: NORMAL, SPORT, ECO i INDIVIDUAL, które umożliwiają zmianę reakcji silnika, wspomagania układu kierowniczego oraz przełożeń skrzyni DSG oraz dwa profile jazdy w trudnych warunkach drogowych: SNOW i OFF-ROAD.

Mimo dużych gabarytów auta i sporej masy własnej nie można mu odmówić dynamiczności. Tarraco przyśpiesza sprawnie a prędkość 100 km/h osiąga po upływie niespełna 8 sekund. Auto na krętych drogach nie wykazuje przechyłów nadwozia, prowadzi się stabilnie dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa.

Test Seat Tarraco 2.0 TSI DSG Xcellence – podsumowanie

Stylistyka Seata Tarraco to jego atut, jest ponadczasowa i charakteryzuje się wyrazistymi przetłoczeniami nadwozia i eleganckimi elementami wykończenia, co z pewnością przyciąga wzrok. Ten SUV sprawdzi się nie tylko w drodze na wymarzone wakacje, czy też podczas zakupów, ale również, jako auto rodzinne. Przemawiają za nim funkcjonalność, komfort, właściwości jezdne, wysoki poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie oraz 5 letnia gwarancja.

Najniższa cena modelu (124 700 złotych) odnosi się do 5-cio osobowej wersji Style napędzanej silnikiem 1.5 EcoTSI o mocy 150 KM z manualną skrzynią biegów oraz napędem na jedną oś. Decydując się na zakup testowanej wersji należy jednak przygotować się na wydatek przekraczający kwotę 190 tyś. złotych.

Seat Tarraco 2.0 TSI DSG Xcellence – dane techniczne

Silnik – benzynowy turbodoładowany

  • Pojemność skokowa (ccm) – 1984
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 140 (190) przy 4200
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 320 w zakresie 1500-4100
    Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 211
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,0

Zużycie paliwa (norma NEDC)

  • Cykl miejski (l/100 km) – 9,0
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,3
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 7,3

Pojemność zbiornika paliwa

  • Litrów – 60

Wymiary

  • Długość (mm) – 4735
  • Szerokość (mm) – 1839
  • Wysokość (mm) – 1674
  • Rozstaw osi (mm) – 2790
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1585
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1574
  • Zwis przedni (mm) – 926
  • Zwis tylny (mm) – 1019
  • Prześwit (mm) – 191

Napęd

  • 4X4 (4Drive)

Układ kierowniczy

  • Ze wspomaganiem
  • Średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 11,5

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 235/50 R19
  • Standardowe obręcze kół (“) – 19

Masy

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1698
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2380
  • Maksymalna masa ładunku na bagażniku dachowym (kg) – 75

Pojemność bagażnika

  • Standardowa pojemność bagażnika (norma VDA, dla wersji 5 osobowej) (litry) – 760
  • Standardowa pojemność bagażnika (norma VDA, dla wersji 7 osobowej przy złożonych fotelach trzeciego rzędu) (litry) – 700
  • Maksymalna pojemność bagażnika (norma VDA) (litry) – 1920

Seat Tarraco 2.0 TSI DSG Xcellence – kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Xcellence. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Asystent parkowania
  • Asystent podjazdu z funkcja Auto Hold
  • Asystent zjazdu
  • Czujniki parkowania – przód
  • Czujniki parkowania – tył
  • Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera
  • Dywaniki tekstylne
  • Elementy dekoracyjne deski rozdzielczej w kolorze lśniącej czerni i szczotkowanego aluminium
  • Elementy dekoracyjne zderzaków w kolorze srebrnym
  • Fotel pasażera przedni składany
  • Fotel pasażera regulowany elektrycznie
  • Fotel pasażera z pamięcią położenia
  • Fotele przednie z regulacja podparcia odcinka lędźwiowego
  • Fotele przednie z regulacja wysokości
  • Full link
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Gniazdo 12V w konsoli centralnej
  • Hamulec pokolizyjny automatyczny (multi Collision Brake)
  • Hamulec postojowy elektromechaniczny
  • Kamera cofania
  • Kierownica wielofunkcyjna z logo Xcellence obszyta skóra
  • Kieszenie w oparciach foteli przednich
  • Klimatyzacja automatyczna Climatronic 3 strefowa
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lakier niemetalizowany szary Urano Grey
  • Listwy boczne zewnętrzne w kolorze srebrnym
  • Listwy dekoracyjne imitujące drewno
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterko wewnętrzne bez ramki
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Mocowanie fotelika dziecięcego Top Tether na tylnych skrajnych miejscach
  • Mocowanie fotelika ISOFIX na przednim fotelu pasażera
  • Oparcie siedzeń II rzędu dzielone 40/20/40 i składane
  • Osłona chłodnicy Xcellence w kolorze chromu
  • Osłony przeciwsłoneczne poszerzane z lusterkami podświetlanymi
  • Pakiet diodowego oświetlenia wnętrza
    – Oświetlenie przestrzeni bagażowej LED
    – Oświetlenie przestrzeni na nogi LED
    – Oświetlenie do czytania LED (przód)
    – Podświetlenie LED schowka na desce rozdzielczej
    – Oświetlenie LED schowka przed dźwignia zmiany biegów
    – Oświetlenie LED przy osłonach przeciwsłonecznych
    – Oświetlenie do czytania LED (tył)
  • Pakiet Dasy Access
    – Drzwi tyłu nadwozia sterowane elektrycznie, bezdotykowo
    – System bez kluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu KESSY
    – Pakiet Full LED
    – Światła do jazdy dziennej LED
    – Światła tylne LED
    – Światła przednie LED
    – Światła p/mgielne przednie LED z doświetlaniem łuków
    – Kierunkowskazy tylne LED dynamiczne
  • Pakiet Light & Style
    – Szyby przyciemniane
    – Listwy boczne okien w kolorze srebrnym
    – Oświetlenie wewnętrzne w przednich i tylnych drzwiach LED kolorze biały
  • Pakiet praktyczny
    – Czujnik zmierzchu
    – Czujnik deszczu
    – Światła z funkcja Coming Home/Leaving Home
  • Pakiet wspomagania jazdy Basic Assistant
    – Asystent pasa ruchu
    – System kontroli odstępu Front Assist z funkcja awaryjnego hamowania i funkcja ochrony pieszych
    – System powiadamiania ratunkowego (eCall)
  • Pakiet wspomagania jazdy Comfort Assistant
    – Asystent świateł drogowych
    – System monitorowania martwego pola w lusterkach
    – System monitorowania otoczenia podczas wyjazdu tyłem
    – Tempomat aktywny ACC
    – System ochrony pasażerów podczas dachowania Rollover Assist
    – System ochrony pasażerów Pre-Crash Asasist
  • Pakiet zimowy
    – Fotel kierowcy podgrzewany
    – Siedzenia tylne podgrzewane
    – Podgrzewanie płynu w spryskiwaczach
    – Fotel pasażera podgrzewany
  • Podłoga bagażnika podwójna
  • Podłokietnik centralny przedni
  • Podłokietnik siedzeń tylnych
  • Podsufitka z materiału w kolorze czarnym
  • Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • Relingi dachowe w kolorze srebrnym
  • Roleta do bagażnika
  • Siedzenia w II rzędzie regulowaneStoliki w oparciach foteli przednich składane
  • System kontroli ciśnienia w oponach
  • System łatwego składania tylnych siedzeń
  • System przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa na przednich fotelach
  • System rozpoznawania zmęczenia kierowcy
  • System ESC z ABS, ASR, HBA, EDL, XDS
    – ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
    – System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
    – System stabilizacji toru jazdy ESC
    – System XDS
    – System wspomagania nagłego hamowania HBA
    – System EDL
  • System nawigacji satelitarnej Navi
    – Głośniki 8 szt.
    – System nawigacji satelitarnej
    – Radioodtwarzacz CD + MP3
    – Złącze “AUX”
    – Złącze kart SD
    – Wyświetlacz 8″ kolorowy, dotykowy
    – Mapa Europy
    – Strumieniowe przesyłanie muzyki i prowadzenie rozmów telefonicznych Bluetooth
    – System rozpoznawania mowy i sterowania głosem rozbudowany
    – Złącze USB x 2 dla 1 rzędu siedzeń (z obsługa urządzeń Apple)
    – Złącze USB dla 2 rzędu siedzeń (do ładowania)
  • System wyboru profilu jazdy SEAT Drive Profile (6 profili)
    – Wspomaganie układu kierowniczego progresywne
    – System wyboru trybu jazdy: Normal, Eco, Sport, Individual, Snow, Off-Road
  • Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
  • Tapicerka tekstylna czarno-szara/Alcantara brązowa, brązowe przeszycia
  • Tarcze kół aluminiowe 19″ “Exclusive 37/1 srebrnoszare
  • Wirtualny kokpit: cyfrowa tablica przyrządów z kolorowym ekranem TFT 10,25”
  • Wnętrze Excellence w kolorze czarnym
  • Wskaźnik poziomu płynu do spryskiwaczy
  • Zamek centralny zdalnie sterowany
  • Zestaw naprawczy opon

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Xcellence posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Audio System Beats
  • Autoalarm z funkcja Safe
  • Lakier metalizowany specjalny Dark Camouflage
  • Ładowarka bezprzewodowa w schowku, wzmacniacz sygnału
  • Ogrzewanie postojowe
  • Pakiet wspomagania jazdy Comfort Assistant Plus
    – System rozpoznawania znaków drogowych
    – Asystent jazdy w korku
    – Asystent bezpieczeństwa inteligentny
  • Siedzenia w III rzędzie
  • System kamer z widokiem 360 stopni
  • Tapicerka ze skóry czarna (dopłata)

Test przeprowadzony w dniach 13-20 stycznia 2020 r. Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert