MotoNews.pl

Hyundai i30 1.6 CRDi Style

06 czerwca 2011

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Hyundai i30 37

Hyundai i30 zaprojektowany został w Niemczech przez konstruktorów z „Hyundai European Team”. Konstruktorzy do jego budowy wykorzystali płytę podłogową z samochodu Kia Cee’d. Model i30 w zamyśle projektantów ma być samochodem dynamicznym, stylowym, przestronnym i jednocześnie bardzo praktycznym. Debiut nowego kompaktowego modelu Hyundai’a nastąpił na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2007 roku, a sprzedaż jego rozpoczęła się cztery miesiące później. Jeszcze tego samego roku Hyundai zaprezentował w Seulu model i30 w odmianie kombi – i30CW. Bardzo duże zainteresowanie modelem w Europie zaowocowało uruchomieniem produkcji tego pojazdu w fabryce w Nosovicach w Czechach. Na początku 2010 roku podczas targów samochodowych w Genewie pokazany został odświeżony model i30 pod nazwą i30U. Facelifting jakiemu został poddany samochód ma podkreślić jego desing oraz zaoferować jego nabywcom wiele ulepszeń z zakresu wyposażenia. Zmiany w modelu objęły również jednostki napędowe podkreślające dążenie producenta, aby stać się jednym z liderów w dziedzinie stosowania technologii przyjaznych środowisku. Hyundai i30 bardzo szybko stał się konkurencją na rynku dla samochodów segmentu C innych marek.

Wygląd zewnętrzny
Bryła nadwozia to typowy hatchback. Stylistyka pojazdu jest kontynuacją spokojnego wyglądu i30 z przed faceliftingu. Wygląd zewnętrzny został nieco ożywiony poprzez zastosowanie powiększonej kraty wlotu powietrza, wizualne powiększenie reflektorów przednich zachodzących na błotniki i pokrywę komory silnika oraz przez wyposażenie w 16 calowe aluminiowe tarcze kół. Tył nadwozia Hyundai i30 wyróżniają duże pionowe lampy zwężające się ku górze oraz dość duża szyba drzwi tyłu nadwozia. Dzięki zastosowaniu niewielkiego spoilera dachowego z dodatkowym światłem stop oraz nakładek na narożnikach zderzaka tył pojazdu otrzymał nieco dynamiki. Hyundai i30 został stworzony z myślą o rynku europejskim, to klasyczny, rodzinny, dwubryłowy hatchback ze spokojną stylistyką. Ogólnie na zewnątrz samochód robi dobre wrażenie nie wzbudzając na drodze żadnych kontrowersji, Hyundai i30 po prostu może się podobać.

Wnętrze samochodu
Wnętrze Hyundai’a i30 zaskakuje przestronnością zarówno dla osób zasiadających z przodu jak i z tyłu pojazdu. Fotele przednie są dość dobrze wyprofilowane i siedzi się w nich wygodnie. Posiadają one regulację wzdłużną, wysokości oraz odcinka lędźwiowego. Zapewniają jazdę w komfortowych warunkach oraz wykazują bardzo dobre trzymanie na boki. Przyjemne wrażenie robi zastosowana w testowanym samochodzie tapicerka skórzano-tekstylna. Zastosowane materiały do wykończenia wnętrza są wysokiej, jakości co powoduje, że jakością wykończenia dorównuje a nawet niekiedy przewyższa europejską konkurencję. Wsiadając do wnętrza wzrok przykuwa środkowa część deski rozdzielczej gdzie umieszczony jest panel radioodtwarzacza oraz automatycznej klimatyzacji z dwoma podświetlanymi na niebiesko wyświetlaczami. Górny wyświetlacz obsługuje system audio zaś dolny układ klimatyzacji. Rozmieszczenie przycisków i pokręteł na panelu powoduje, że obsługa systemu audio oraz sterowanie układem klimatyzacji i ogrzewania pojazdu jest intuicyjna i stosunkowo prosta. Testowany samochód wyposażony był w trójramienną kierownicę ze sterowaniem radiem wykonaną z niezbyt przyjemnego w dotyku tworzywa. Surową stylistykę koła kierownicy i brak pokrycia jej skórą przy tak bogatym wyposażeniu pojazdu rekompensuje dźwignia zmiany biegów. Jest ona pokryta skórą i wykończona wstawkami pokrytymi chromem, bardzo przyjemna w dotyku. Za kierownicą znajdują się podświetlane dwa duże bardzo czytelne zegary obrotomierza silnika i prędkościomierza pojazdu. Pomiędzy tymi zegarami w górnej części umieszczony jest wyświetlacz komputera pokładowego informujący miedzy innymi o zasięgu pojazdu, chwilowym zapotrzebowaniu na paliwo czy też średnim zużyciu paliwa. Deska rozdzielcza jest przyjemna dla oka, a zastosowane plastiki miękkie i przyjemne w dotyku. Zaskakująco dużo jest w Hyundai’u i30 różnych schowków począwszy od tego w podsufitce na okulary po sporych rozmiarów schowek w podłokietniku. Hyundai i30 oferuje swoim użytkownikom przestrzeń bagażową na poziomie 340 litrów. Przestrzeń ta może być dowolnie konfigurowana dzięki zastosowaniu asymetrycznie dzielonej kanapy tylnej i maksymalnie może osiągnąć objętość 1250 litrów, co pozwala na przewiezienie dość sporego ładunku. Bagażnik wyposażony jest w siatkę mocującą bagaże, a w jego podłodze znajdują się dwa dodatkowe schowki. Całość wnętrza robi dobre wrażenie. Hyundai i30 jest samochodem ładnym i funkcjonalnym.

Silnik i właściwości jezdne
Hyundai i30 wyposażany jest w trzy silniki benzynowe i trzy napędzane olejem napędowym. Silniki benzynowe to jednostki o pojemności skokowej 1396 cm3 o mocy 109 KM, 1591 cm3 o mocy 126 KM oraz 1975 cm3 o mocy 143 KM. Jednostki wysokoprężne (diesel) to silniki o pojemnościach odpowiednio 1582 cm3 o mocy 90 KM i 115 KM oraz 1991 cm3 o mocy 140 KM. Wszystkie silniki wysokoprężne posiadają układ zasilania w paliwo typu Common Rail. Testowany pojazd napędzany jest silnikiem diesla 1,6 CRDi. Swoją maksymalną moc 115KM (85kW) osiąga przy prędkości obrotowej silnika na poziomie 4000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy rzędu 260Nm jednostka uzyskuje w zakresie prędkości obrotowej silnika od 1900 do 2750 obr/min, co w sposób bezpośrednie przekłada się na dynamikę jazdy i pozwala stosunkowo dobrze przyśpieszać autu. Silnik napędza koła przednie za pośrednictwem 6-cio biegowej manualnej skrzyni biegów. Zmiana biegów następuje bez zarzutów, dźwignia pozwala na wybór żądanego przełożenia w sposób bardzo precyzyjny. Układ kierowniczy reaguje bardzo szybko i precyzyjnie na ruchy kierownicą. Zawieszenie pojazdu daje poczucie wysokiego komfortu poruszając się nim zarówno w mieście jak i podczas długich podróży. Układ kierowniczy, hamulcowy oraz zawieszenie powodują, że kierowca czuje się prowadząc pojazd bardzo pewnie. Hyundai i30 jak przystało na samochód miejski wykazuje stosunkowo niskie zapotrzebowanie na paliwo. Układ napędowy, silnik wykazujący niskie spalanie oraz przyśpieszenie na poziomie 11s do prędkości 100km/h to niewątpliwie atuty testowanego samochodu.

Podsumowanie
Hyundai i30 to samochód kompaktowy, którego zaletami są komfort, przestronne wnętrze, dobre wyposażenie, dynamiczne i oszczędne silniki. Jego staranne wykończenie zasługuje na uwagę. Testowany samochód to pojazd bezpieczny, w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskał maksymalną ocenę – pięć gwiazdek. Każdy Hyundai i30 wyposażony jest między innymi w 6 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki, ABS z EBD oraz hamulce tarczowe wszystkich kół. Testowany pojazd wyposażony był również w elektroniczny system kontroli toru jazdy ESP. Dopełnieniem całości jest elegancka stylistyka nadwozia jak i wnętrza pojazdu. Szacunkowy koszt zakupu Hyundai’a i30 1.6 CRDi w standardowej kompletacji wyposażenia dla wersji Style wynosi 77 900 zł brutto. Testowany pojazd wyposażony jest dodatkowo w lakier metalizowany, co podnosi jego cenę zakupu o kwotę 1700 zł brutto.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
– Pojemność skokowa – 1582 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 85 (115) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej (obr./min) – 260 w zakresie prędkości obrotowej 1900 – 2750
– Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 188
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,5”

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 5,3
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,1
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,5

Pojemność zbiornika paliwa:
– 53 litry

Wymiary:
– Długość (mm) – 4280
– Szerokość (mm) – 1775
– Wysokość (mm) – 1480
– Rozstaw osi (mm) – 2650
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1546
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1544

Napęd:
– Koła osi przedniej

Układ kierowniczy:
– Ze wspomaganiem,
– Średnica zawracania (m) – 10,4

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
– Standardowe obręcze kół (“) – 16

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1291 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1820 kg
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 3220 kg

Pojemność bagażnika:
– Minimalna pojemność bagażnika – 340 litrów
– Maksymalna pojemność bagażnika – 1250 litrów

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Style. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – system zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania
  • EBD – system dystrybucji siły hamowania
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
  • Filtr p/pyłkowy
  • Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
  • Fotel kierowcy z regulacją wysokości
  • Głośniki 6 szt.
  • Immobilizer
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Kolumna kierownicy regulowana
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Podłokietnik centralny przedni
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • Radioodtwarzacz CD z odtwarzaczem MP3
  • Schowek chłodzony
  • Siatka mocująca bagaż
  • Siedzenia tylne dzielone
  • Sterowanie systemem audio w kierownicy
  • Sygnalizacja otwartych drzwi
  • System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
  • System kontroli trakcji TCS
  • System wspomagania nagłego hamowania
  • Szyby przednie regulowane elektrycznie
  • Szyby przyciemniane
  • Szyby tylne regulowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej
  • Światła p/mgielne przednie
  • Tapicerka skórzano-tekstylna
  • Tarcze kół aluminiowe 16″
  • Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
  • Zagłówki foteli przednich aktywne
  • Zagłówki foteli przednich regulowane
  • Zamek centralny zdalnie sterowany
  • Złącze “AUX”
  • Złącze “iPod”
  • Złącze “USB”

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci lakieru metalizowanego.

Test przeprowadzony w dniach 20 – 27 kwiecień 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie HYUNDAI MOTOR POLAND Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert