MotoNews.pl

Opel Meriva 1.4 Enjoy

18 sierpnia 2011

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Opel Meriva 25

Funkcjonalność i wszechstronność nowej Merivy kryje się pod wszechobecnym przymiotnikiem Flex. Dostęp do wnętrza ułatwią nam otwierane „pod wiatr” drzwi FlexDoors. Dopasowanie wnętrza do własnych potrzeb umożliwi system aranżacji tylnych foteli FlexSpace. Aluminiowe szyny pomiędzy fotelami są bazą systemu FlexRail pozwalającego na przesuwanie podłokietnika oraz schowków pomiędzy fotelami. Z tyłu natomiast dwupozycyjna podłoga bagażnika – FlexFloor oraz bagażnik na rowery – FlexFix sprawdzą się idealnie podczas wakacyjnych podróży. Właścicielem „elastycznej” Merviy możemy stać się już za 55 550 zł.

Wygląd zewnętrzny
Design nadwozia Merivy wpisuje się w trendy obowiązujące obecnie w Oplu. Przednie i tylne reflektory kształtem przypominają te z najnowszej Astry IV. Bardzo krótka maska zwieńczona jest chromowanym wlotem powietrza znanym choćby z Insigni. W profilu rodzinnego minivana zwraca uwagę charakterystyczne obniżenie w dolnej krawędzi okien drzwi tylnych. Oprócz walorów estetycznych ma ono zapewnić również lepszą widoczność np. dzieciom siedzącym na tylnych fotelach.

Nie sposób nie wspomnieć o rozwiązaniu praktycznym i budzącym ciekawość na każdym parkingu czyli drzwiach portalowych. Drzwi przednie i tylne otwierane pod kątem prawie 90º są obecnie jedynym takim rozwiązaniem w tej klasie pojazdów i konstrukcją rzadko spotykaną w innych segmentach. Oprócz walorów designerskich tak otwierane tylne drzwi mają ułatwić zajmowanie miejsc lub montaż fotelików dziecięcych. Ukoronowaniem takiej konstrukcji mogłoby być pozbycie się słupka B jak ma to miejsce np. w przypadku Mazdy Rx8. W Merivie zdecydowano się na pozostawienie tego słupka co w codziennym użytkowaniu nie ma wpływu na komfort dostępu do kabiny. Ze względów bezpieczeństwa drzwi są blokowane gdy pojazd przekroczy 4km/h.

Tył Merivy jest najbardziej stonowaną i zachowawczą częścią nadwozia. Tutaj praktyczność (duża pokrywa bagażnika i niski próg załadunku) wzięły górę nad niekonwencjonalnym wzornictwem.

Nowa Meriva w stosunku do poprzedniej generacji modelu jest dłuższa o 246 mm (4288mm), szersza o 118 mm (1812mm) i niższa o 9 mm (1615mm). Rozstaw osi został zwiększony do 2644 mm czyli o 15 mm więcej niż w modelu debiutującym w 2002 roku.

Wnętrze pojazdu
Kabina dzięki dużej powierzchni okien zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Wrażenie dobrego doświetlenia przestrzeni pasażerskiej potęguje duży wymagający dopłaty (2950 zł) przeszklony dach, który możemy zasłonić elektrycznie sterowaną roletą.

Po zajęciu miejsca w środku uwagę zwracają lśniące metalowe listwy biegnące pomiędzy fotelami przednimi. Pierwsze wrażenie przywodzi na myśl garażową modyfikację wnętrza. Szyny te są jednak częścią systemu FlexRail. Umożliwiają one dowolne przesuwanie i montaż podłokietnika, schowków czy uchwytów na napoje. Kierowca może zdecydować czy pod ręką chce mieć podłokietnik ze schowkiem, miejsce na kubek z gorącym napojem czy pustą przestrzeń w której np. pasażerka będzie mogła wygodnie położyć torebkę.

Konsola centralna, kierownica oraz wskaźniki na desce rozdzielczej to również rozwiązania znane doskonale z Insignii i Astry. Zegary są czytelne, a przyciski na trójramiennej kierownicy pozwalają na proste sterowanie radioodtwarzaczem lub tempomatem. Dla użytkowników innych relatywnie nowych modeli Opla obsługa konsoli centralnej nie powinna sprawić problemów, jednak kierowcę, który ma z nią styczność pierwszy raz może wprawić w zakłopotanie. Ilość przycisków na tak małej powierzchni przytłacza. Okazuje się jednak, że po dłuższym czasie ich obsługa jest prosta i nie nastręcza większych kłopotów. Sterowanie funkcjami pojazdu ułatwia czytelny 7-calowy wyświetlacz.

Przednie fotele niemieckiego minivana z regulacją długości siedziska są rekomendowane przez AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) – niemieckie stowarzyszenie lekarzy ortopedów. Skórzana tapicerka wymagająca dopłaty 6500 zł dodatkowo poprawia komfort podróży.

Tylne fotele Opla dzięki systemowi FlexSpace możemy indywidualnie składać, przesuwać lub całkowicie zdemontować dostosowując je do indywidualnych potrzeb. Zewnętrzne fotele po złożeniu środkowego siedzenia możemy również przesunąć do tyłu i do środka, aby w ten sposób uzyskać dwa komfortowe miejsca.

Przy wykorzystaniu trzech miejsc na tylnej kanapie do dyspozycji podróżnych jest bagażnik o pojemności 397 litrów. Po złożeniu tylnego rzędu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększy się do 1496 litrów. Podłoga bagażnika za sprawą systemu FlexFloor może być zamontowana na dwóch poziomach. Poziom niższy ułatwia przewóz wysokich przedmiotów, natomiast wyższy na którym podłoga jest na równi ze złożonymi fotelami umożliwia wygodne przewożenie długich przedmiotów. Transport drobnych przedmiotów ułatwią nam praktyczne schowki – maksymalnie 32 sztuki, w zależności od wersji wyposażenia.

Tylny zderzak Merivy kryje bagażnik rowerowy – FlexFix. Praktyczne rozwiązanie wymagające dopłaty 2400 zł umożliwia przewóz dwóch rowerów o wymiarach ramy od 18 do 28 cali i maksymalnej wadze 40 kg. FlexFix pozwala wyeliminować konieczność każdorazowego, czasochłonnego montowania bagażnika, a umiejscowienie rowerów za samochodem skutkuje zdecydowanie mniejszymi oporami aerodynamicznymi, niż w przypadku transportu rowerów na dachu.

Opel Meriva dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia – Essentia, Enjoy oraz Cosmo. W najtańszej, najuboższej wersji Essentia na liście wyposażenia standardowego znajdą się m.in. elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie, tylko dwie przednie poduszki powietrzne oraz zamek centralny – to zdecydowanie za mało. Klimatyzacja, radioodtwarzacz lub poduszki przednie boczne to elementy oferowane bez dopłaty dopiero w wersji Enjoy.

Silnik i właściwości jezdne
W rankingu awaryjności ADAC w roku 2010 Meriva uzyskała najlepsze wyniki wśród minivanów, a podczas testów Euro NCAP zdobyła maksymalną notę pięciu gwiazdek. Dane te wskazują, że nowatorski design idzie w parze z niezawodnością i dbałością o bezpieczeństwo.

Model produkowany w hiszpańskiej Saragossie oferowany jest w ośmiu wersjach silnikowych, które mogą współpracować z 5 i 6-stopniową skrzynią manualną lub automatyczną Active Select. Jednostki benzynowe o pojemności 1.4 litra dysponują mocą 100, 120 i 140 KM. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych Opel przygotował silniki o pojemności 1.3 litra o mocach 75 lub 90 KM lub mocniejsze silniki, które z pojemności 1.7 litra generują moc 100, 110 lub 130 KM.

Testowy egzemplarz wyposażony był w benzynowy silnik o mocy 120 KM i momencie 175 Nm dostępnym w zakresie od 1750 do 4800 obr./min. Przyspieszenie do 100km/h w 11,5 sekundy i prędkość maksymalna 188 km/h są wartościami wystarczającymi w rodzinnym minivanie. Do osiągnięcia 120 km/ h wewnątrz Merivy panuje względna cisza dzięki zastosowaniu m.in. potrójnych uszczelek drzwi czy elementów aerodynamicznych eliminujących szumy. Powyżej tej prędkości daje o sobie znać mankament wysokiego nadwozia i szumy opływającego powietrza stają się bardziej uciążliwe dla pasażerów. Deklarowane średnie zużycie paliwa na poziomie 6,1 l/ 100 km faktycznie oscyluje w granicach 8 l/ 100 km.

Dosyć twardo zestrojone zawieszanie Merivy z dobrze dobranym wspomaganiem kierownicy tworzą zgrany duet, który pozwala na pewne i stabilne prowadzenie pojazdu. Szybko pokonywane zakręty lub nagłe zmiany kierunku jazdy nie skutkują nadmiernymi przechyłami nadwozia.

Podsumowanie
Pierwsza generacja Merivy znalazła na całym świecie ponad milion nabywców. Najnowszy minivan Opla przyciągnie nowych klientów ciekawym designem nadwozia i funkcjonalnością wnętrza, zniechęci natomiast ubogim wyposażeniem standardowym i dość wysoką ceną. Przyczyną małej popularności nowego modelu na polskich drogach może być fakt, że za 4000 zł więcej możemy kupić większą i znacznie popularniejszą Astrę hatchback z bagażnikiem tylko o 27 litrów mniejszym. Ci jednak którzy pragną więcej przestrzeni nad głową i bardziej praktycznego wnętrza mogą stać się właścicielem pojazdu w którym drzwi otwierają się tak jak w wartym 1,5 miliona złotych Rolls-Royce Phantomie.

Dane techniczne testowanego samochodu

Silnik – benzynowy:
– Pojemność skokowa – 1364 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min.) – 88 (120) przy 4800-6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min.) – 175 przy 1750-4800

Osiągi:
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 11.5
– Prędkość maksymalna – 188 km/h

Zużycie paliwa:
– Cykl miejski (l/100 km) – 8.0
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.0
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6.1
– Emisja CO2 (g/km) – 143

Pojemność zbiornika paliwa: – 54 l.

Wymiary:
– Długość (mm) – 4288
– Wysokość (mm) – 1615
– Szerokość (mm) – 1912
– Szerokość z lusterkami (mm) – 1994
– Rozstaw osi (mm) – 2644
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1488
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1509

Napęd:
– na oś przednią

Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11

Koła i opony:
– Rozmiar opon – 205/55
– Obręcze kół – 16”

Masa (kg):
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1360 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1890 kg,

Pojemność bagażnika: – 397 l

Kompletacja wyposażenia:

Testowany samochód wyposażony był między innymi w:

  • Aktywne zagłówki foteli przednich
  • Boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtynowe poduszki powietrzne w obu rzędach siedzeń
  • Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne częściowo w kolorze nadwozia
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie
  • Gniazdko 12V w konsoli środkowej dla drugiego rzędu siedzeń
  • Hamulec postojowy sterowany elektrycznie
  • Kieszenie z tyłu oparć foteli przednich
  • Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Kolumna kierownicy regulowana w pionie i poziomie
  • Konsola środkowa FlexRail® z systemem szyn i ruchomym uchwytem na napoje
  • Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach
  • Przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • System przypominania o zapięciu pasów na tylnych siedzeniach
  • Tylne drzwi FlexDoors® z elektroniczną blokadą otwarcia w czasie jazdy
  • Tylne fotele z systemem składania i przesuwania FlexSpace®
  • Uchwyty ISOFIX dla fotelików dziecięcych na tylnych zewnętrznych siedzeniach
  • Układ stabilizacji toru jazdy ESP z systemem Traction Control
  • Wyświetlacz między tarczami wskaźników duży
  • Zdalnie sterowany centralny zamek
  • Zderzaki w kolorze nadwozia
  • Zestaw naprawczy do opon

Wyposażenie dodatkowe:

  • Bagażnik rowerowy zintegrowany w tylnym zderzaku FlexFix® – 2400 zł
  • Elektrycznie sterowane szyby tylne – 750 zł
  • Felgi aluminiowe 17” – 4200 zł
  • Kierownica trójramienna pokryta skórą – 600 zł
  • Klimatyzacja sterowana elektronicznie, dwustrefowa – 1500 zł
  • Lakier metaliczny – 1950 zł
  • Pakiet Dobrej Widoczności – 700 zł
  • Panoramiczne okno dachowe z elektrycznie sterowaną roletą – 2950 zł
  • Podgrzewane fotele przednie – 1000 zł
  • Podłokietnik fotela kierowcy – 400 zł
  • Przyciemniane szyby tylne – 500 zł
  • Przyciski sterowania na kierownicy – 200 zł
  • Radioodtwarzacz DVD/MP3 800 NAVI z nawigacją 2D, złączem USB oraz AUX-in – 5000 zł
  • Reflektory przeciwmgielne – 800 zł
  • Tapicerka Mondial, skóra naturalna łączona ze skórą sztuczną, czarna – 6500 zł
  • Tempomat – 500 zł
  • Zagłówek środkowego tylnego siedzenia ze sztucznej skóry – 400 zł

Test przeprowadzony w dniach 20-26 maja 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie General Motors Poland za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert