MotoNews.pl

Ford Ranger 3.2 Wildtrack

16 października 2013

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
42

Pickupy jeszcze do niedawna były bardzo rzadkim widokiem na polskich drogach. Duże, użytkowe pojazdy kojarzyły się bardziej z rynkiem amerykańskim niż europejskim. Stan ten zmienił się w 2005 roku kiedy to nagle wzrosła popularność samochodów z odkrytą przestrzenią ładunkową. Było to następstwem nowych regulacji podatkowych pozwalających przedsiębiorcom na odliczenie podatku VAT od pickupów. Na zmianach podatkowych i wzmożonym zainteresowaniu klientów skorzystali ci producenci, którzy mają w swojej ofercie takie właśnie modele, a wśród nich znalazł się Ford z modelem Ranger.

Wygląd zewnętrzny
Jak przystało na model o amerykańskich korzeniach, Ranger jest duży i efektowny. Wysokie nadwozie osadzone na osiemnastocalowych felgach, biały przykuwający uwagę lakier i kontrastowe czarne elementy karoserii nie pozwalają przemieszczać się potężnym Fordem niezauważonym. Ponad pięć metrów długości – 5359 mm, 1850 mm wysokości i 1848 mm szerokości w zestawieniu z masą 2155 kg podkreślają jego muskularną i solidną sylwetkę. Uzupełnieniem „amerykańskiego” wizerunku tego modelu są masywne, wyraźnie podkreślone nadkola, stalowe stopnie boczne, stopień w zderzaku tylnym czy efektowny pałąk na skrzyni ładunkowej.

Pickup Forda dostępny jest w trzech wersjach nadwozia – z kabiną pojedynczą, przedłużoną oraz podwójną. Najkrótsza wersja oferuje tylko dwa miejsca siedzące i skrzynię ładunkową o długości aż 2317 mm. Wariant z przedłużoną przestrzenią pasażerską posiada dwa dodatkowe niepełnowymiarowe miejsca dla pasażerów kosztem krótszej skrzyni ładunkowej – 1847 mm. Najdłuższa odmiana z podwójną kabiną oferuje komfortową przestrzeń pasażerską z tylną pełnowymiarową kanapą i najkrótszą skrzynią ładunkową o długości 1615 mm.

Wnętrze pojazdu

Mankamentem wielu pickupów jest ascetyczna, mało wygodna przestrzeń pasażerska. Położenie maksymalnego nacisku na walory użytkowe ma czasami negatywne skutki dla komfortu podróżujących. W Rangerze na szczęście ten problem nie występuje. Wykończenie wnętrza, jakość materiałów, ich spasowanie, a nawet wyciszenie kabiny nie ustępuje samochodom osobowym. Czterodrzwiowe nadwozie zapewnia optymalne warunki podróżowania dla czterech (a na krótkich dystansach dla pięciu) osób. Stopień ze stali nierdzewnej ułatwia zajęcie miejsc w wysoko osadzonej kabinie. Wnętrze wita nas dwukolorową skórzaną tapicerką z designerskimi materiałowymi wstawkami. Obszerne, ogrzewane fotele przednie zapewniają wygodną pozycję niezależnie od wzrostu podróżujących. Elektryczna regulacja fotela kierowcy, duży podłokietnik centralny i optymalne wyprofilowanie oparć zapewniają wysoki komfort podróży. W drugim rzędzie również jest zaskakująco dużo miejsca. Jednak wysoki tunel centralny i rozkładany podłokietnik sprawiają, że podróżuje się tam najwygodniej w dwuosobowym składzie.

Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej przypomina inne produkty z gamy Forda. Znajdziemy tutaj charakterystyczny, łatwy w obsłudze panel systemu audio, trzy intuicyjne pokrętła do dwustrefowej klimatyzacji czy niewielki pięciocalowy wyświetlacz systemu audio i nawigacji. Niestety czytelność osadzonego w głębokiej wnęce ekranu nie jest najlepsza, a grafika systemu nawigacji co najmniej archaiczna. Radioodtwarzaczem, tempomatem i telefonem możemy sterować z kierownicy o wzorowo wyprofilowanym wieńcu. Przed oczami kierowcy znajdują się zegary z niebiesko-białym podświetleniem oraz niewielki wyświetlacz komputera pokładowego. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie wyświetlacza kamery cofania w lusterku wstecznym, które jest przecież pierwszym miejscem na które odruchowo kierujemy wzrok po wrzuceniu biegu wstecznego.

Do dyspozycji podróżnych oddano przestrzeń bagażową o wymiarach: długość 1615 mm, szerokość 1560 mm i wysokości 511 mm, co daje kubaturę do wysokości burt ok. 1287 litrów. Skrzynia ładunkowa w topowej wersji Wildtrack może być przykryta dostępną za dopłatą aluminiową roletą, która zabezpieczy nasze bagaże przed niepożądanymi spojrzeniami oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Dopełnieniem obszernej przestrzeni bagażowej są aż 23 schowki w kabinie – od standardowych mieszczących duże butelki z napojami po 11.5-litrowy mieszczący 15-calowego laptopa.

Ford Ranger dostępny jest w czterech kompletacjach wyposażenia: XL, XLT, Limited oraz Wildtrack. Najbogatsza pod względem wyposażenia i najatrakcyjniejsza pod kątem designu zewnętrznego odmiana Wiltrack zawiera praktycznie wszystkie elementy pożądane w tej klasie pojazdu.

Silnik i właściwości jezdne
Sercem tego potężnego pickupa jest jednostka o adekwatnej pojemności aż 3.2 litra i nieparzystej liczbie pięciu cylindrów. Napędzany olejem napędowym silnik generuje moc 200 KM i gigantyczny moment obrotowy wynoszący 470 Nm. Przy masie przekraczającej dwie tony pozwala to na rozpędzenie Rangera do 100 km/h w 12.3 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 175 km/h. Codzienna eksploatacja w mieście obarczona jest zużyciem paliwa na poziomie 13-14 litrów na 100 km, natomiast po opuszczeniu metropolii po każdych przejechanych 100 km w baku Forda ubywa ok 8 litrów oleju napędowego. 80-litrowy bak pozwala więc na pokonanie bez tankowania od 570 do 1000 km.

Z wysokoprężną jednostką współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Precyzja wybierania przełożeń nie jest idealna, a krótkie przełożenia zmuszają do częstej zmiany biegów. Za dopłatą 7000 zł możemy zamienić ją na sześciobiegową przekładnię automatyczną, która nieznacznie podniesie spalanie i pogorszy osiągi ale jednocześnie podniesie komfort podróży.

Za niwelowanie niedoskonałości nawierzchni w Rangerze odpowiedzialne jest przednie niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami, teleskopowymi amortyzatorami o dwukierunkowym działaniu oraz stabilizatorem poprzecznym i tylne oparte na resorach piórowych. Jak w większości pickupów takie rozwiązanie funkcjonuje najlepiej przy obciążonej skrzyni ładunkowej. Jednak nawet podczas jazdy z pustą przestrzenią ładunkową Ford prowadzi się pewnie oraz przewidywalnie, i tylko na większych nierównościach poprzecznych nieobciążona tylna oś nieprzyjemnie podskakuje.

Napęd 4×4, niemal 23-centymetrowy prześwit, kąt natarcia i zejścia wynoszący 28 stopni, czy głębokość brodzenia równa 800 mm pozwalają bez problemu pokonywać teren niedostępny dla „miejskich terenówek”. Tam gdzie kończą się możliwości SUV’ów i crosoverów Ford Ranger radzi sobie doskonale. Oprócz możliwości zmiany rodzaju napędu (2H, 4H i 4L) w trudnych warunkach z pomocą kierowcy przychodzą systemy kontroli podjazdu, zjazdu czy układ kontroli wywrócenia pojazdu. W praktyce możliwości trenowe Rangera są więcej niż wystarczające i w większości przypadków jedynym ograniczeniem dla tego pickupa są wyłącznie umiejętności kierowcy.

Podsumowanie
Ranger jest pomostem pomiędzy samochodami osobowymi i dostawczymi. Łączy funkcje samochodu rodzinnego służącego jako codzienny środek transportu do pracy oraz pojazdu pracującego dla przedsiębiorcy, rolnika lub leśnika. Relatywnie przystępna cena (od 92 681 zł), trzy rodzaje kabin oraz oszczędne siniki wysokoprężne są ciekawą propozycją na tle konkurencji. Ponadto, efektowny design zewnętrzny może zainteresować klientów którzy szukają samochodu nietuzinkowego, wyróżniającego się na ulicach, natomiast ponadprzeciętne właściwości terenowe mogą zwrócić uwagę tych dla których możliwości miejskich terenówek są niewystarczające.

Dane techniczne

Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 3196 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 147(200) przy 3000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 470 przy 1500-2750

Pojemność zbiornika paliwa: 80l

Wymiary
– Długość (mm) – 5359
– Wysokość (mm) – 1850
– Szerokość (mm) –1848
– Rozstaw osi (mm) – 3220

Napęd
– 4×4

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 265/60 R18
– Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 2155
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 3200

Pojemność bagażnika: 1287 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Wildtrack. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS na 4 koła, sterowany elektronicznie
  • Ciemne szyby w tylnej części
  • Czujniki cofania
  • Dywaniki podłogowe – dywanowe
  • ESP – program elektronicznej stabilizacji toru jazdy z sygnalizacją hamowania awaryjnego (EBL), systemem kontroli hamowania na zakręcie (CBC), kontrolą hamowania silnikiem (EDC), wspomaganiem nagłego hamowania (EBA), systemem kontroli obciążenia pojazdu (LAC), systemem kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC), wspomaganiem ruszania pod górę (HSA), systemem kontroli kołysania przyczepy (TSA) i systemem
  • Fotele – tapicerka skórzana
  • Gałka dźwigni biegów – pokryte skórą z wkładką w kolorze satynowego chromu
  • Immobilizer (PATS) – elektroniczny
  • Kamera cofania
  • Kierownica – pokryta skórą ze sterowaniem audio i tempomatu
  • Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • Kolumna kierownicza – z regulacją kąta pochylenia
  • Lusterka boczne – składane elektrycznie, z lampkami oświetlającymi podłoże
  • Lusterka boczne – sterowane elektrycznie i ogrzewane, obudowy lakierowane na czarno z kierunkowskazami
  • Lusterko wsteczne – samoczynnie ściemniające się (elektrochromatyczne)
  • Obręcze z lekkiego stopu – 18”x8 z oponami 265/60 R18
  • Poduszki boczne
  • Poduszki powietrzne – chroniące głowę i okolice klatki piersiowej
  • Poduszki powietrzne – kierowcy i pasażera z przodu
  • Poduszki powietrzne – poduszka powietrzna na wysokości kolan kierowcy
  • Przednia szyba – elektrycznie ogrzewana z ogrzewanymi dyszami spryskiwaczy
  • Przednie fotele – fotel kierowcy z elektryczną regulacją wysokości, przód–tył, kąta pochylenia oparcia i pochylenia fotela (zawiera regulację podparcia kręgosłupa)
  • Przednie fotele – ogrzewane
  • Przednie lampy przeciwmgielne
  • Przygotowanie do montażu tachografu cyfrowego
  • Radio/CD z systemem nawigacji satelitarnej, kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym, CD kompatybilne z MP3, kolorowy wyświetlacz matrycowy 5”, 6 głośników (w tym 2 wysokotonowe), sterowanie audio z koła kierownicy, gniazdo AUX i USB do zewnętrznych źródeł muzyki, zestaw głośnomówiący Bluetooth® z funkcją sterowania głosem
  • Reflektory – z automatycznym włączaniem
  • Reling dachowy – w kolorze aluminium
  • Sportowa nakładka skrzyni – aerodynamiczna, kompozytowa
  • Stopnie boczne – z polerowanego chromu
  • Szyby – przednie, sterowane elektrycznie
  • Szyby – tylne, sterowane elektrycznie
  • Tempomat
  • Trzystopniowy układ kontroli trakcji wyposażony we włącznik, działający poprzez hamulce i układ sterowania pracą silnika.
  • Tylne siedzenie – 3–osobowe z zagłówkami z regulowana wysokością i podłokietnikiem centralnym
  • Wspomaganie układu kierowniczego
  • Wycieraczki – automatyczne z czujnikiem deszczu

Test przeprowadzony w dniach 02.09–9.009.2013 r. Serdecznie dziękujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert