MotoNews.pl

Mitsubishi Outlander nowej generacji debiutuje w Genewie

09 marca 2012

Mitsubishi Outlander 27

Jedenaście lat po premierze pierwszego samochodu nazwanego “crossover”, Mitsubishi Motors Corporation (MMC) prezentuje kolejne, trzecie wcielenie tej coraz popularniejszej koncepcji na Genewskim Salonie Samochodowym, przedstawiając Outlandera nowej generacji.

Mając na koncie 950 tysięcy sprzedanych egzemplarzy obu wcześniejszych generacji (do końca grudnia 2011 – włączając model Airtrek/Outlander pierwszej generacji), licząc od czerwca 2001, nowy crossover średniej wielkości pokazuje, jak przystosować się do rosnących wymagań klientów. Jest to ważny strategicznie, innowacyjny samochód oferujący zalety pojazdu z segmentu premium, opracowany w oparciu o bardzo uniwersalną, światową platformę i wyróżniający się harmonijną równowagą najwyżej cenionych zalet pojazdów swojej kategorii:

  • poszanowanie środowiska naturalnego,
  • zaawansowane systemy bezpieczeństwa,
  • komfort podróżowania,
  • inteligentna wszechstronność,
  • większa wygoda użytkowania.

Nowy język
W konsekwencji, cała oferta rynkowa MMC obejmująca samochody osobowe, crossovery i SUV-y przejdzie istotną transformację dzięki nowemu językowi konstruowania pojazdów, jaki widać już w prezentowanym nowym modelu Outlander.

Nowy język konstruowania wciąż jest na etapie rozwoju, ale już teraz widać wyraźnie, że prowadzi on do pojazdów o otwartej koncepcji rozwojowej, wystarczająco elastycznej, by sprostać szczególnym wymogom stawianym przed różnymi samochodami, ale zawsze godnymi marki Mitsubishi i jej Trzech Diamentów.

Nowa estetyka samochodów napędzana inżynierskim podejściem do zagadnienia, może być rozumiana jako wyraz stuletniej tradycji technicznej firmy Mitsubishi, którą wykorzystano i dostosowano do wymogów współczesnego świata.

Nowy kształt
Outlander Nowej Generacji ma długość 4655 mm i wielkością jest zbliżony do swojego poprzednika. Kontynuuje także dobrą tradycję Mitsubishi, będąc samochodem tworzonym z użyciem najnowocześniejszych technologii, według zasady „solidność – bezpieczeństwo – prostota” widocznej już w jego wyglądzie. Łączy on zdecydowane kształty z gładkością powierzchni nadwozia, podobnie jak zapowiadające go samochody Concept PX-MiEV oraz Concept PX-MiEV II.

Nowy Outlander przekonuje wyglądem: podwyższoną sylwetkę z delikatnie ukształtowanymi błotnikami podkreślono wysoko przebiegającymi przetłoczeniami boków nadwozia a w niczym niezakłóconych powierzchniach silnie nakreślono linie okien. Wyposażony w innowacyjny układ napędowy i pozbawiony tanich chwytów stylistycznych Outlander zapewnia dobre osiągi, komfort i bezpieczeństwo, bezcenne szczególnie podczas długich podróży.

Pozbawiony krzykliwości, ale zdecydowany wygląd zewnętrzny uzyskano między innymi projektując wąski, aerodynamicznie ukształtowany wlot powietrza, z chromowanymi liniami w kształcie kija hokejowego wykonanymi tak, by wyglądały jak wyfrezowane z jednego kawałka metalu, zbiegającymi się na środku wokół Trzech Diamentów, a z drugiej strony zamkniętymi wąskimi, ciekawie ukształtowanymi reflektorami nadającymi przedniej partii samochodu „kociego spojrzenia”.

Ta sama wysoka dbałość o estetykę dotyczy projektu wnętrza, do budowy którego zastosowano materiały wysokiej jakości (wykładziny materiałowe, miękkie w dotyku powierzchnie, srebrne lub drewniane akcenty, dodatki w lustrzanej czerni…). Uzyskano dzięki temu deskę rozdzielczą pozwalającą kierowcy lepiej koncentrować się na prowadzeniu samochodu, dając mu także możliwość korzystania z elementów sterujących ergonomicznie rozmieszczonych na ramionach kierownicy oraz z łatwych do odczytania wyświetlaczy o wysokiej rozdzielczości.

Nowa harmonia
Podobnie jak w poprzednim modelu, mocną stroną Outlandera Nowej Generacji będzie możliwość przewozu 5 lub 7 osób w komfortowym i bezpiecznym wnętrzu. Nie rezygnując z dotychczasowych zalet samochodu, wzmocniono je i dodano nowe, korzystając między innymi z możliwości stwarzanych przez coraz potężniejsze możliwości rozbudowanych systemów elektronicznych.

Poszanowanie środowiska naturalnego
Udoskonalono silniki benzynowe oraz Clean Diesel: dla przykładu, w Europie nowy Outlander będzie dostępny z dwoma silnikami: MMC “4J11” – silnik benzynowy 2.0 l MIVEC o mocy 110 kW (150 KM) z całkowicie nowym układem rozrządu i MMC “4N14” – silnik 2.2 l Clean Diesel o mocy 110 kW (150 KM) z wieloma innowacjami (w tym wyjątkowo niskim stopniem sprężania 14,9:1) i licznymi udoskonaleniami pozwalającymi na łączenie wysokich osiągów z niskim poziomem emisji spalin, z całkowicie nowym systemem Automatic Stop & Go, z całkowicie nową 6-biegową przekładnią automatyczną, o z obniżoną masą (poprzez optymalizację struktury nadwozia i użycie wytłoczek z blachy stalowej o podwyższonej wytrzymałości,…). Wszystko to pozwoliło znacząco obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin poniżej zakładanej wstępnie emisji CO2 do 130 g/km.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
W Outlanderze zastosowano adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control). System ten pozwala na utrzymywanie bezpiecznej odległości za poprzedzającym pojazdem, nawet w czasie bardzo wolnej jazdy, przy dużym nasileniu ruchu. Outlandra wyposażono także w system zapobiegania kolizjom czołowym (Forward Collision Mitigation) wykrywający przeszkody na drodze przed pojazdem i automatycznie aktywujący hamulce, by pomóc w uniknięciu zderzenia z przeszkodą. Outlander posiada również system ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu (Lane Departure Warning), który ostrzega kierowcę wysyłając akustyczne i wizualne sygnały, gdy samochód zaczyna opuszczać swój pas ruchu na drodze oraz ksenonowe reflektory Super-HiD “Wide Vision”. Uzyskano w nich snop światła w przybliżeniu 1,4 razy mocniejszy od konwencjonalnych reflektorów ksenonowych HID, zapewniając jasność 1350 lumenów i oświetlając bardzo duży obszar wynoszący sumarycznie 80° x 2 zamiast 42° x 2 w przypadku typowych reflektorów ksenonowych HiD.

Komfort podróżowania
Nabywcy nowej wersji Outlandera mogą spodziewać się: dwustrefowej klimatyzacji, cichszego, lepiej wytłumionego wnętrza, komfortowego trzeciego rzędu siedzeń z podziałem 50/50, zastępującego stosowane wcześniej osobne składane siedzenia oraz materiałów wysokiej jakości, które w dotyku i wyglądzie reprezentują poziom stosowany w samochodach premium segmentu D.

Inteligentna wszechstronność

Po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń w nowym Outlanderze można uzyskać długość przestrzeni ładunkowej wynoszącą 1690 mm (o 335 mm więcej w porównaniu do poprzedniego modelu). Po złożeniu siedzeń powierzchnia przestrzeni ładunkowej jest zupełnie płaska, a jako wyposażenie opcjonalne zaproponowano jednoczęściowe, sterowane elektrycznie drzwi przestrzeni bagażowej.

Po genewskiej premierze, Outlander nowej generacji zostanie wprowadzony do sprzedaży latem 2012 roku w Rosji, i krótko potem w Europie, a następnie w Australii, Chinach i Ameryce Północnej.

Jeszcze w trakcie roku fiskalnego 2012, korzystając z uniwersalnego charakteru płyty podłogowej, na jakiej zbudowano nowego Outlandera oraz możliwości rozmieszczenie na jej pokładzie potężnych komponentów elektronicznych, MMC uzupełni gamę dostępnych układów napędowych o oparty o wersję z napędem elektrycznym samochód hybrydowy P-HEV. Samochód zostanie wprowadzony do sprzedaży najpierw w Japonii, następnie w Europie (w roku 2013) i na pozostałych rynkach. (Dane techniczne mogą zostać skorygowane po zakończeniu badań homologacyjnych) Tworząc taką wersję Outlandera skorzystano z bogatych doświadczeń firmy Mitsubishi w konstruowaniu samochodów z napędem na 4 koła.

Przewidziano pozostawienie kierowcy wyboru jednego z trzech trybów działania układu napędowego:

  • Elektryczny (dwa silniki elektryczne 4WD EV)
  • Hybrydowy szeregowy (dwa silniki elektryczne 4WD EV z zasilaniem z generatora prądu napędzanego silnikiem spalinowym)
  • Hybrydowy równoległy (dwa silniki elektryczne 4WD EV przy wyższych prędkościach wspierane silnikiem spalinowym napędzającym koła przednie – silniki elektryczne bez pośrednictwa przekładni pomagają uzyskać bardzo dobre przyspieszenie).

Wyposażenie nowej generacji samochodu Outlander w system napędowy Mitsubishi P-HEV pozwoli na uzyskanie bardzo zadowalającego zasięgu i jednocześnie bardzo niskiego poziomu emisji spalin, zbliżonego do wyników osiąganych przez badawczy samochód Concept PX-MiEV II, czyli umożliwiając przejechanie bez tankowania ponad 800 km przy emisji CO2 poniżej 50 g/km.

Wstępne dane techniczne – specyfikacja europejska

NADWOZIE (wersja europejska):

  • Długość: 4655 mm
  • Szerokość: 1800 mm
  • Wysokość: 1680 mm
  • Rozstaw osi: 2670 mm

SPALINOWY UKŁAD NAPĘDOWY:

Silniki
Przekładnie
Auto Stop&Go (AS&G)
2WD lub 4WD
Europa (z wyłączeniem Rosji, Ukrainy i Kazachstanu).

2.0 benzynowy
> 110 kW (150 KM)@ 6,000 obr./min.
> 195Nm @ 4,100-4,200 obr./min.
> Minimalna emisja CO2 poniżej 150g/km

2.2 DiD Clean Diesel
> M/T: 110 kW (150 KM) @ 3,500 obr./min. – 380Nm @ 1,750-2,500 obr./min.
> A/T: 110 kW (150 KM)@ 3,500 obr./min. – 360Nm @ 1,500-2,750 obr./min.
> Minimalna emisja CO2 poniżej 130 g/

5 M/T lub CVT
6 M/T lub 6 A/T
AS&G dla M/T oraz CVT
AS&G dla M/T
2WD lub 4WD
2WD lub 4WD

Zdjęcia: Mitsubishi, newspress