MotoNews.pl

Nowy Mercedes-Benz Klasy E – najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej

15 stycznia 2016

Kategoria | Rynek Premium
Mercedes-Benz Klasa E 14

Mercedes-Benz prezentuje nową Klasę E – i dokonuje wielkiego kroku w przyszłość. Dziesiąta generacja biznesowej limuzyny łączy emocjonujący design karoserii ze stylową, szlachetnie wykończoną kabiną. Wraz z nową Klasą E debiutuje też szereg innowacji technicznych, które zapewniają nieznany dotąd poziom komfortu i bezpieczeństwa, a przy tym otwierają całkowicie nowy wymiar wspomagania kierowcy. Doświadczenie to uzupełnia niespotykana koncepcja obsługi multimediów oraz funkcji pojazdu. Kolejny przykład: nowo opracowany silnik wysokoprężny lekkiej konstrukcji i rekordowo niski współczynnik oporu powietrza ustanawiają klasowe standardy w zakresie wydajności, a nowe, dostępne na życzenie wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne gwarantuje niezrównany komfort i dynamikę jazdy. Cała ta lista – obejmująca również system Active Lane-change Assistant, który pozwala kierowcy wjechać na wybrany pas ruchu jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki – czyni nową Klasę E najinteligentniejszą limuzyną klasy wyższej.

Sylwetka w stylu coupe

Nowa Klasa E ma wyrafinowaną prezencję – stylową i sportową zarazem. W porównaniu z poprzedniczką jej rozstaw osi wzrósł o 65 mm (2939 wobec 2874 mm), a całkowita długość – o 43 mm (4923 wobec 4880 mm). Design nowej generacji modelu reprezentuje typowe dla limuzyn Mercedesa proporcje, z krótkim przednim zwisem, długą maską i opadającą niczym w coupe płaszczyzną dachu, połączoną z barczystym tyłem. Mocno zaakcentowane przetłoczenia po bokach w świeży, dynamiczny sposób interpretują charakterystyczne linie sedanów i coupe spod znaku trójramiennej gwiazdy. Wszystko to sprawia, że nowa Klasa E perfekcyjnie odzwierciedla filozofię projektowania Mercedes-Benz – filozofię zmysłowego puryzmu.

Wyraziste wzornictwo przedniego pasa podkreśla status biznesowej limuzyny – i różni się w zależności od linii designu i wyposażenia. W bazowej odmianie Klasa E ma klasyczną dla Mercedesa osłonę chłodnicy i gwiazdę na pokrywie silnika. Podobnie wygląda linia EXCLUSIVE, choć jej wlot powietrza wyróżnia się jeszcze bardziej wyszukaną stylizacją. Znakiem rozpoznawczym linii AVANTAGRDE i AMG jest z kolei sportowa osłona chłodnicy z dużą, centralnie umieszczoną gwiazdą.

Również masywny tylny pas nadaje Klasie E dominujący charakter. Na życzenie model będzie dostępny z całkowicie diodowymi tylnymi lampami z wypełnieniem przypominającym gwiezdny pył, Drogę Mleczną lub łunę silnika odrzutowego. To zasługa ich specjalnej struktury, złożonej z wielu małych odbłyśników zwanych odbłyśnikami Lamberta, zapewniających wyjątkowo atrakcyjny wygląd.

Kolejny etap projektowania wnętrz

Wnętrze nowej Klasy E ucieleśnia syntezę emocji i inteligencji, tak charakterystyczną dla bogatego w kontrasty języka projektowania Mercedes-Benz. Podróżujący mają do dyspozycji przestronną kabinę, łączącą elegancję luksusowej limuzyny i sportowy sznyt.

Na życzenie – po raz pierwszy w tym segmencie – model można wyposażyć w dwa ekrany o wysokiej rozdzielczości, każdy o przekątnej 12,3″. Umieszczone za wspólną, szklaną pokrywą wyświetlacze zdają unosić się w powietrzu, podkreślając poziomą orientację kokpitu. Lewy pełni funkcję panelu wskaźników, a prawy przekazuje informacje z systemu multimedialnego. Zależnie od preferencji kierowca ma do wyboru trzy wersje graficzne interfejsu (tzw. skórki): klasyczną, sportową i progresywną.

Kolejną innowacją jest kierownica wielofunkcyjna z przyciskami dotykowymi – nowa Klasa E jest pierwszym samochodem z takim rozwiązaniem. Niczym ekran smartfona, przyciski te reagują na dotyk i precyzyjnie odpowiadają na ruchy opuszek palców. Można w ten sposób intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami systemu multimedialnego – bez odrywania dłoni od kierownicy, zgodnie z hasłem „ręce na kierownicy, oczy na drodze”.

Kierowca w każdej chwili może wybrać najwygodniejszy dla siebie sposób obsługi multimediów – poza przyciskami dotykowymi ma do dyspozycji panel dotykowy z funkcją rozpoznawania pisma odręcznego, kontroler COMAND i funkcję obsługi głosowej LINGUATRONIC. Dostęp do podstawowych funkcji, takich jak temperatura nadmuchu, zapewniają tradycyjne klawisze. Po raz pierwszy osobnymi przyciskami można też włączać lub wyłączać wybrane systemy wspomagające.

Nową koncepcję obsługi wzbogaca nowatorski interfejs graficzny z wizualizacjami i animacjami o wysokiej rozdzielczości oraz uproszczona logika sterowania.

Pieczołowity dobór materiałów

Styl wnętrza definiują również wysokiej próby materiały – w tym drewno o otwartych porach, mozaikowe inkrustacje przypominające drewno spotykane na jachtach oraz okładziny metalowe. W wybranych liniach wyposażenia naturalne materiały zastosowane do wykończenia kokpitu współgrają z obitymi skórą panelami drzwi i obudowami słupków. Wnętrze Klasy E zdradza charakterystyczną dla Mercedesa staranność wykonania oraz niezwykłe przywiązanie do detali – elementy ozdobne są nie tylko estetyczne, ale i przyjemne w dotyku.

Równie starannie projektanci podeszli do opracowania koncepcji kolorystycznych – nabywcy będą mieli do wyboru liczne odcienie brązu, włącznie z nowymi, atrakcyjnymi zestawieniami, takimi jak brąz/macchiato czy brąz siodłowy/macchiato.

Nastrojowe podświetlenie w 64 kolorach

Oświetlenie wnętrza nowej Klasy E wykorzystuje wyłącznie trwałe, oszczędne diody LED. To samo dotyczy rozbudowanego, nastrojowego oświetlenia, dostępnego w 64 kolorach do wyboru. Subtelnie podświetla ono m.in.: elementy ozdobne, główny ekran, schowek na konsoli środkowej, klamki i kieszenie w drzwiach, przestrzeń na nogi, konsolę w podsufitce czy głośniki wysokotonowe (jeśli model jest wyposażony w trójwymiarowe nagłośnienie przestrzenne firmy Burmester®).

Architektura foteli: pierwsza klasa

Klasa E wyróżnia się też nową architekturą foteli – ich ergonomiczne, wyraziste wyprofilowanie łączy typowy dla Mercedesów komfort na długich trasach ze sportowymi walorami i wyrafinowanym designem, różniącym się w zależności od linii wyposażenia. Kolejną nowością w segmencie jest pakiet z podgrzewaniem podłokietników drzwi oraz podłokietnika w tunelu środkowym.

Na życzenie oparcie tylnej kanapy nowej Klasy E może być dzielone w stosunku 40/20/40, co w znaczący sposób podnosi użyteczność przedziału bagażowego limuzyny. Tylny podłokietnik jest zaopatrzony w schowek i dwa uchwyty na kubki. Opcjonalnie pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mają do dyspozycji uchwyt na tablet.

Nowa generacja silników Klasy E

W chwili debiutu nowa Klasa E będzie oferowana z dwiema jednostkami napędowymi do wyboru: model E 200 napędza 4-cylindrowy silnik benzynowy, a E 220 d – całkiem nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny.

Po premierze do oferty dołączą kolejne wersje napędowe, w tym hybrydowa odmiana E 350 e z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora (plug-in). Zgromadzona w nim energia pozwala na około 30 km jazdy w trybie elektrycznym, a więc lokalnie bezemisyjnej. Model imponuje dynamiką i wydajnością – napędza go 4-cylindrowy silnik benzynowy, który w połączeniu z mocną jednostką elektryczną generuje moc systemową 205 kW (279 KM) i maksymalny moment obrotowy o wartości 600 Nm. W rezultacie E 350 e ma osiągi auta sportowego, a przy tym zużywa mniej paliwa od samochodu kompaktowego.

Najmocniejszy wariant wysokoprężny korzysta z 6-cylindrowego silnika o mocy 190 kW (258 KM) i 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego, zaopatrzonego w zaawansowaną technologię oczyszczania spalin SCR.

Model E 400 4MATIC napędza 6-cylindrowa, benzynowa jednostka biturbo o mocy 245 kW (333 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 480 Nm.

Silniki o najwyższej wydajności

Później ofertę uzupełnią kolejne odmiany, w tym nowy 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 110 kW (150 KM). Gama jednostek benzynowych będzie obejmować wersje 4-cylindrowe o mocach od 135 do 180 kW (184-245 KM) oraz wariant 6-cylindrowy, rozwijający moc 245 kW (333 KM).

Wszystkie odmiany nowej Klasy E wyposażono w funkcję ECO start/stop. Motory benzynowe spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6, a nowo opracowany silnik wysokoprężny (oznaczenie OM 654) powstał pod kątem zgodności z przyszłymi standardami RDE (Real Driving Emissions).

Zupełnie nowy 4-cylindrowy silnik Diesla

4-cylindrowa jednostka wysokoprężna daje początek zupełnie nowej rodzinie silników Mercedes-Benz – a jednocześnie otwiera kolejny wymiar wydajności. Z uwagi na mniejszy odstęp między cylindrami (90 wobec 94 mm) jest krótsza i bardziej kompaktowa od poprzednika. Mimo mniejszej pojemności (około 2 zamiast 2,1 l) rozwija moc 143 kW (195 KM) i w modelu E 220 d zużywa średnio zaledwie 3,9 l/100 km (cykl NEDC), co odpowiada emisji CO2 na poziomie 102 g/km. To wartość jak dotychczas zarezerwowana wyłącznie dla pojazdów mniejszych klas.

Co więcej, 4-cylindrowy motor ma niezwykle dopracowaną konstrukcję. W bazowej wersji dysponuje pojedynczą turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Jego głowicę i skrzynię korbową wykonano z aluminium. Aby skutecznie zredukować tarcie między gładzią cylindra a stalowym tłokiem, Mercedes-Benz zastosował powłokę NANOSLIDE®.

Dziewięciostopniowy „automat”

Wszystkie modele dostępne w chwili debiutu są standardowo wyposażone w nową, 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC. Zapewnia ona szybką zmianę przełożeń, a jednocześnie dba o utrzymywanie silnika na niskich obrotach, co szczególnie korzystnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa oraz poziomu hałasu w kabinie.

Zawieszenie – sportowy komfort

Zawieszenie nowej Klasy E zapewnia zwinne prowadzenie na krętych drogach i najwyższy poziom komfortu w segmencie. Standardowo limuzyna oferowana jest ze stalowymi sprężynami, łączonymi z trzema rodzajami zawieszenia DIRECT CONTROL z selektywnym systemem tłumienia:

  • komfortowym;
  • komfortowym Avantgarde o usportowionej charakterystyce, z obniżonym o 15 mm prześwitem
  • sportowym, z adaptacyjną regulacją tłumienia i obniżonym o 15 mm prześwitem, które zastępuje klasyczne zawieszenie sportowe.

Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne AIR BODY CONTROL

Alternatywnie, jako jedyny model w segmencie, nowa Klasa E może zostać wyposażona w wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne wszystkich kół. Rozwiązanie to ma szereg zalet: różnej wielkości komory w kolumnach zawieszenia (po 3 w tylnych i po 2 w przednich) mają trzystopniową regulację sztywności. W ten sposób podróżujący mogą cieszyć się miękkim tłumieniem krótkich nierówności, a kierowca – pewnością prowadzenia w miarę wzrostu prędkości.

Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne AIR BODY CONTROL charakteryzuje się wysoką czułością i szybkimi reakcjami, a ponadto ma funkcję samopoziomowania obu osi, zapewniającą wyśmienity komfort jazdy nawet przy maksymalnym załadunku. Funkcja ta automatycznie reguluje prześwit pojazdu zależnie od prędkości, a dzięki zmniejszeniu go przy wyższych prędkościach obniża zużycie paliwa, np. podczas jazdy autostradą. Na drogach o zniszczonej nawierzchni wysokość zawieszenia można dodatkowo zwiększyć za naciśnięciem przycisku.

Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne uzupełnia aktywna, elektroniczna kontrola tłumienia, która automatycznie dostosowuje charakterystykę resorowania przy każdym z kół do aktualnych warunków jazdy i stanu nawierzchni – na przykład podczas manewru wymijania lub podróżowania po kiepskiej jakości drogach. Dzięki temu zawieszenie nowej Klasy E zapewnia niezrównaną dynamikę jazdy i niespotykany komfort, skutecznie izolując szumy drogowe oraz wibracje ogumienia. Co więcej, umieszczony na desce rozdzielczej przełącznik trybów jazdy DYNAMIC SELECT pozwala kierowcy na wybór jednego z czterech trybów działania AIR BODY CONTROL: Comfort, Eco, Sport lub Sport+. Piąty program – Individual – pozwala dostosować działanie poszczególnych podzespołów do osobistych preferencji.

Nowa generacja systemów wspomagających

Nowe systemy wspomagające Mercedes-Benz z rodziny Intelligent Drive w nieznanym dotąd stopniu wspomagają kierowcę, zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort prowadzenia.

Montowany standardowo układ antykolizyjny Active Brake Assist może ostrzec przed ryzykiem kolizji, w odpowiedni sposób wspomóc kierowcę podczas nagłego hamowania, a jeśli zajdzie taka potrzeba, potrafi sam uruchomić hamulce. Poza pojazdami, które poruszają się wolniej, hamują lub stoją, rozpoznaje również pieszych znajdujących się w strefie zagrożenia przed autem.

Seryjne wyposażenie obejmuje też system monitorowania zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST o regulowanej czułości, ostrzegający przed nieuwagą i sennością, oraz asystenta bocznego wiatru Crosswind Assist, łagodzącego skutki silnych podmuchów wiatru w celu zapobieżenia zjechaniu samochodu z toru jazdy.

Opcjonalny pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy, czyniący z Klasy E najinteligentniejszą limuzynę w segmencie, zawiera między innymi:

DRIVE PILOT: system ten reprezentuje kolejny krok Mercedes-Benz w kierunku jazdy autonomicznej. Jako Distance Pilot DISTRONIC potrafi nie tylko automatycznie utrzymywać odpowiedni dystans od poprzedzającego pojazdu autostradach i drogach pozamiejskich, ale – po raz pierwszy – może też za nim podążać do prędkości 210 km/h. Zwiększa to wygodę kierowcy, który nie musi używać pedału gazu ani hamulca i może korzystać z szerokiego wsparcia półautonomicznego układu Steering Pilot – nawet w łagodnych zakrętach.

Druga unikalna funkcja: do prędkości 130 km/h układ Steering Pilot aktywnie interweniuje w prowadzenie auta z uwzględnieniem natężenia ruchu – otaczających pojazdów i obiektów równoległych, nawet jeśli poziome oznaczenia drogi są niewyraźne lub ich nie ma, np. z powodu robót drogowych. W ten sposób odciążą kierowcę, zwłaszcza w gęstym ruchu ulicznym lub w korkach. Podobną rolę odgrywa rozszerzona funkcja start/stop, która automatycznie uruchamia silnik w ciągu 30 s od zatrzymania zainicjowanego przez Distance Pilot DISTRONIC na autostradach lub drogach o podobnej kategorii.

Kolejna nowość to opracowana z myślą o zwiększeniu komfortu prowadzenia funkcja Speed Limit Pilot. W połączeniu z COMAND Online może ona samodzielnie regulować prędkość auta zgodnie z ograniczeniami prędkości rejestrowanymi przez kamerę lub zachowanymi w pamięci systemu nawigacji (np. 50 km/h w terenie zabudowanym lub 90 km/h na drogach pozamiejskich). Dodatkową innowacją DRIVE PILOT jest system aktywnej zmiany pasa ruchu Active Lane-change Assistant. W oparciu o dane z radarów i kamery wspomaga on kierowcę podczas zmiany pasa ruchu na drogach wielopasmowych – może samodzielnie przeprowadzić manewr wjechania na wybrany przez kierowcę pas, np. podczas wyprzedzania. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz na co najmniej 2 s, Active Lane-change Assistant – dzięki ingerencji w działanie układu kierowniczego – doprowadzi do zajęcia sąsiedniego pasa ruchu, o ile czujniki systemu nie wykryją na nim żadnego obiektu.

Active Brake Assist z funkcją rozpoznawania ruchu poprzecznego: w porównaniu z wersją standardową system ten reaguje na pojazdy i pieszych przy wyższych prędkościach. Co więcej, może on wykryć ruch poprzeczny na skrzyżowaniach i, jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, przeprowadzić autonomiczne hamowanie. Po raz pierwszy potrafi również rozpoznać niebezpieczne sytuacje na końcu korka, gdzie nie ma miejsca na „ucieczkę” przed kolizją, i znacznie wcześniej zainicjować wtedy hamowanie autonomiczne. W rezultacie możliwe jest całkowite uniknięcie zderzeń przy prędkości do 100 km/h lub znacznie ograniczenie skutków wypadków, do których dojdzie powyżej 100 km/h.
Evasive Steering Assist: kolejny nowy system, idealnie uzupełniający funkcję wykrywania przechodniów w ramach Active Brake Assist. Jeśli w sytuacji niebezpiecznej kierowca celowo lub odruchowo rozpocznie manewr wymijania, Evasive Steering Assist może wspomóc jego przeprowadzenie dzięki przyłożeniu w układzie kierowniczym precyzyjnie obliczonego momentu skręcającego. Pozwala to bezpiecznie wykonać cały manewr – pomaga w kontrolowany sposób ominąć przechodnia, a następnie znacznie ułatwia powrót na pierwotny tor jazdy.

Zaawansowane systemy wspomagające: do grona inteligentnych układów wspomagających, wchodzących w skład nowego pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, należą także sprawdzone systemy ochronne o dodatkowo rozwiniętej funkcjonalności. Asystent pasa ruchu Active Lane Keeping Assist chroni kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu – jeśli wykryje taką sytuację, koryguje tor jazdy poprzez uruchomienie hamulców po jednej stronie pojazdu. Reaguje również na linie przerywane i zagrożenie kolizją, np. z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka lub przeprowadzającym manewr wyprzedzania. Asystent martwego pola Active Blind Spot Assist może teraz ostrzegać o ryzyku zderzenia bocznego przy niewielkich prędkościach, w typowych warunkach ruchu miejskiego. Tak jak dotychczas, w ostatniej chwili inicjuje też działanie korygujące, by zapobiegać kolizjom przy prędkościach przekraczających 30 km/h.

Do nowości na liście wyposażenia nowej Klasy E należy również:

  • Remote Parking Pilot: system ten pozwala zajmować i opuszczać miejsca parkingowe zdalnie, przy użyciu aplikacji na smartfona. W rezultacie podróżujący mogą z łatwością wsiadać lub wysiadać z pojazdu, nawet jeśli przestrzeń parkingowa jest ograniczona.
  • Komunikacja Car-to-X: w 2013 r. Mercedes-Benz, jako pierwszy producent, wprowadził rozbudowaną łączność między samochodami w postaci wyposażenia akcesoryjnego. Teraz czas na kolejny krok: pierwsze w pełni zintegrowane rozwiązanie Car-to-X trafia do produkcji seryjnej. Dzięki opartej na telefonii komórkowej wymianie informacji z innymi, również znacznie oddalonymi pojazdami, kierowca może na przykład z odpowiednim wyprzedzeniem „zobaczyć”, co kryje się za zakrętem lub przeszkodą. Oznacza to, że wcześniej niż dotychczas otrzymuje ostrzeżenia na temat bezpośredniego zagrożenia, takiego jak zepsuty pojazd pozostawiony na skraju drogi, gwałtowne opady deszczu lub gołoledź. W takim przypadku nowa Klasa E działa zarówno w trybie odbierania, jak i nadawania – komunikaty ostrzegawcze są przekazywane dalej automatycznie, poprzez ocenę statusów pojazdu, lub ręcznie, przez kierowcę.
  • PRE-SAFE® impulse side: system należący do pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus. Jeśli wykryje nieuchronne zderzenie boczne, w celach zapobiegawczych przemieszcza kierowcę lub pasażera z przodu w bok, odsuwając go od strefy zagrożenia. W tym celu błyskawicznie pompuje komorę powietrzną wbudowaną w boczek oparcia fotela po stronie uderzenia. Zwiększa to dystans między podróżującym a drzwiami i ogranicza oddziałujące na niego siły.
  • PRE-SAFE® Sound: po wykryciu ryzyka kolizji emituje przez głośniki w kabinie krótki sygnał zakłócający, który może wywołać naturalny odruch ucha wewnętrznego, zwany odruchem mięśnia strzemiączkowego, i przygotować w ten sposób podróżujących do dźwięku spodziewanego zderzenia.
  • reflektory MULTIBEAM LED o wysokiej rozdzielczości – każdy złożony z 84 osobno sterowanych, wysokowydajnych diod LED – automatycznie oświetlają drogę niespotykanie precyzyjnym strumieniem o wyjątkowej jasności, i to bez oślepiania innych uczestników ruchu. Zaawansowana matryca pozwala na kontrolowanie każdego reflektora z osobna i szybkie, dynamiczne reagowanie na zmiany warunków na drodze. Ponadto, wszystkie funkcje systemu inteligentnego oświetlenia ILS w trybie świateł mijania i drogowych są po raz pierwszy realizowane w pełni cyfrowo, bez pomocy mechanicznych siłowników. Dotyczy to również pierwszej na świecie całkowicie elektronicznie obsługiwanej funkcji aktywnego oświetlenia.
  • Digital Vehicle Key: oparty na komunikacji NFC (Near Field Communication) system autoryzacji, pozwalający zastąpić kluczyk smartfonem kierowcy.

Wytrzymałe i lekkie nadwozie

Podstawą dla precyzyjnego prowadzenia, zadziwiająco niskiego poziomu szumów i wibracji oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego nowej Klasy E jest niezwykle sztywna architektura jej nadwozia. Względem poprzedniczki znacząco wzrósł tu udział elementów z aluminium i ultrawysokowytrzmałej stali. Przednie błotniki, pokrywa silnika i bagażnika oraz duża część przedniego i tylnego pasa wykonane są z blach lub odlewów aluminiowych. Lekka konstrukcja przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i dynamicznego, zwinnego zachowania na drodze.

Pod wiatr
Dopracowana aerodynamika jest jedną z głównych „składowych” imponującej wydajności nowej Klasy E. To kolejny model Mercedes-Benz, który podnosi w tym względzie poprzeczkę w swoim segmencie – jego współczynnik oporu powietrza (Cd) ma rekordowo niską wartość 0,23. Aby uzyskać taki wynik, inżynierowie Mercedes-Benz zoptymalizowali liczne detale i wdrożyli wiele nowych rozwiązań. Jednym z nich jest system AIRPANEL Advanced, dostępny dla większości wersji silnikowych w odmianie bazowej oraz w linii wyposażenia EXCLUSIVE. Obejmuje on nie tylko regulowaną żaluzję głównego wlotu powietrza, odsłanianą lub zasłanianą zależnie od zapotrzebowania układu chłodzenia, ale – w celu zwiększenia wydajności – wykorzystuje też drugą żaluzję, maskującą wlot powietrza poniżej tablicy rejestracyjnej. Przy okazji wyrafinowana aerodynamika sprzyja minimalizacji odgłosów powodowanych przez opływające powietrze – w rezultacie nowa Klasa E jest cichsza od niektórych aut luksusowych.

Zdjęcia: Mercedes-Benz