MotoNews.pl

Audi RS 5 Coupe i Audi RS 5 Sportback

20 kwietnia 2020

Kategoria | Premiery  Rynek Premium
Marka, model | ,
Audi-RS5-Coupe-Sportback

Wiele detali stylistycznych i nowa koncepcja obsługi: odświeżone modele RS 5 w wariantach Sportback i Coupe, charakteryzuje nowy język stylistyczny RS zaczerpnięty z większych, siostrzanych modeli RS 6 Avant i RS 7 Sportback. Elementami obsługi steruje się z poziomu 10,1-calowego, centralnego ekranu dotykowego MMI. Silnik V6 biturbo o mocy 331 kW (450 KM), stały napęd na cztery koła quattro oraz inteligentna technika zawieszenia z systemem dynamicznej kontroli jazdy (DRC) gwarantują wyjątkowe parametry jazdy.

„Modele RS 5 to samochody bardzo dynamiczne, a jednocześnie uniwersalne” — mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Stały napęd na cztery koła quattro zapewnia RS 5* dodatkową przyczepność, dynamikę i stabilność – zalety, które Audi zaprezentowało już 40 lat temu w pierwszym modelu quattro i które od tego czasu optymalizuje. Dzięki opcjonalnemu, sportowemu dyferencjałowi tylnej osi, który aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami, prowadzenie tego samochodu jest jeszcze bardziej spontaniczne.”

Audi RS 5: stylistyka zewnętrzna

RS 5 — zarówno jako dwudrzwiowej Coupé, jak i jako pięciodrzwiowy Sportback — pozostaje wierne swym sportowym genom i kontynuuje sportowy i elegancki charakter poprzedników. Najlepszym dowodem na to jest trójwymiarowa, przypominająca falę linia ramion. Tak jak w przypadku oryginalnego Audi quattro, RS 5 robi wrażenie doskonale zbalansowanymi proporcjami: długa maska silnika, większy rozstaw osi i krótkie zwisy, podkreślają jego sportowy charakter.

W porównaniu z Audi A5, nowa osłona chłodnicy Singleframe jest bardziej płaska i szersza. Grill osłony w charakterystycznej dla modeli RS trójwymiarowej strukturze plastra miodu, jest utrzymany w błyszczącej, czarnej kolorystyce. Widoczne nad grillem atrapy wlotów powietrza przywołują na myśl klasyczny model Audi Sport quattro z 1984 r. Alternatywą dla standardowych reflektorów diodowych Matrix są charakterystyczne dla modeli RS przyciemnione reflektory diodowe Matrix ze światłem laserowym Audi. Duże, imponujące boczne wloty powietrza mają nowy, pięciokątny i geometryczny kształt.

Gdy spojrzeć na auto z boku, w oczy rzucają się nowe listwy progowe. Intensywna gra świateł i cieni powoduje, że wizualnie niektóre elementy wydają się być bardziej płaskie i głębsze. Nadkola poszerzone po każdej stronie o 15 mm odwołują się do DNA quattro. Podobnie jak w RS 6 i w RS 7, nowy zderzak i wkładka dyfuzora, tak charakterystyczne dla serii RS, akcentują tył pojazdu. Imponujący dyfuzor podkreśla obecność w tym modelu układu wydechowego RS zakończonego owalnymi, chromowanymi rurami wydechowymi umieszczonymi na obu końcach zderzaka. W przypadku układu wydechowego RS sport, końcówki rur wydechowych są czarne i większe. Montowany na pokrywie bagażnika spojler (czarny lub opcjonalnie w kolorze karbonu) stylistycznie wykańcza tył pojazdu.

Pakiety stylistyczne „Lśniąca czerń”, „Matowe aluminium” i „Carbon” nadają wielu elementom jeszcze bardziej zindywidualizowanego wyglądu. Lakiery niebieski Turbo, czerwony Tango oraz opcje metaliczne wnoszą do palety kolorystycznej nieco świeżości.

Audi RS 5: wnętrze

We wnętrzu nowego RS 5 dominują poziome linie i nowy – dostępny opcjonalnie – pakiet stylistyczny RS w kolorze czarnym z kontrastującymi szarymi przeszyciami. Sportowe fotele RS z mocno zarysowanymi konturami można regulować elektrycznie w wielu kierunkach. Na ich oparciach wytłoczono logo RS. Standardowo tapicerkę wykonano z połączenia skóry i pikowanej tkaniny Alcantara. Na życzenie, tapicerka może być wykonana ze skóry Feinnappa. Nowością w modelach RS 5 są panele ozdobne z karbonu w matowym kolorze.

Audi RS 5: nowa koncepcja obsługi

Futurystyczna stylistyka wnętrza harmonizuje z nową koncepcją obsługi skupioną w 10,1-calowym wyświetlaczu dotykowym MMI. Bazą dla koncepcji obsługi jest modułowa platforma infotainment trzeciej generacji – MIB 3. Duży wyświetlacz wyposażony w akustyczne potwierdzenie wykonywanych operacji wygląda niczym zawieszony w przestrzeni i jest delikatnie skierowany w stronę kierowcy. Struktura menu jest prosta i intuicyjna – jak w smartfonie. Funkcja sterowania głosowego z przetwarzaniem języka naturalnego sprawia, że system rozumie zwroty z języka potocznego.

Jeżeli auto jest wyposażone w najbardziej zaawansowaną wersję systemu infotainment – MMI Navigation plus, widok „Monitor RS” dostępny na centralnym wyświetlaczu MMI pozwala wyświetlić informacje o temperaturze silnika i skrzyni biegów, o maksymalnych wartościach przyspieszenie wzdłużnego i bocznego oraz o ciśnieniu i temperaturze opon. Widok specjalny RS na 12,3-calowym ekranie Audi virtual cockpit pokazuje ciśnienie w oponach, moment obrotowy, moc, temperaturę oleju silnikowego, ciśnienie doładowania i przeciążenie. Ponadto za pomocą przycisku na kierownicy można na nim wyświetlić czasy okrążeń i przyspieszenia od 0 do 100 km/h.

Audi RS 5: napęd

Ogromna siła ciągu i wysoka moc w połączeniu z wydajnością: Moc wyjściowa silnika 2.9 TFSI pozostaje niezmieniona i wynosi 331 kW (450 KM) (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 9,7 – 9,3 (Coupé), 9,9 – 9,4 (Sportback); emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 220-210 (Coupé), 223-214 (Sportback). Jednostka napędowa V6 biturbo zapewnia prędkość obrotową od 1900 do 5000 obr./min. Podczas procesu wchodzenia na obroty, każda z turbosprężarek dostarcza sprężone powietrze do bloku cylindrów, a na wał korbowy przekazywany jest moment obrotowy rzędu 600 Nm. Oba modele RS od 0 do 100 km/h rozpędzają się w 3,9 sekundy. Na życzenie, Audi Sport GmbH może podnieść prędkość maksymalną z 250 km/h do 280 km/h.

Moc silnika przenoszona jest przez dostosowaną do sportowej jazdy ośmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów tiptronic. Kierowca może zmieniać biegi przy pomocy powiększonych, aluminiowych manetek przy kierownicy. Podczas normalnej jazdy, rozkład mocy między osie przednią i tylną wynosi 40:60 — taki asymetryczny podział momentu obrotowego gwarantuje sportowe prowadzenie z przewagą napędu na oś tylną. W razie potrzeby, międzyosiowy mechanizm różnicowy może przekierować nawet 60% mocy silnika na oś przednią lub 80% na oś tylną. Dynamikę jazdy jeszcze bardziej zwiększa opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami tylnej osi.

Audi RS 5 Coupé zużywa tylko 9,3 l paliwa na 100 km; RS 5 Sportback — 9,4 l. Emisje CO2 tych pojazdów wynoszą odpowiednio 210 g/km i 214 g/km. (wg. WLTP).

Audi RS 5: zawieszenie

Sztywno zestrojone zawieszenie RS sport to doskonały partner mocnego napędu. Na życzenie dostępne jest zawieszenie RS sport plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy (DRC). Zapewnia ono czysto hydrauliczną, a co za tym idzie natychmiastową stabilizację nadwozia w czasie jazdy. Koncepcja ta poprawia wydajność i daje wyraźnie wyczuwalne różnice podczas jazdy w poszczególnych trybach (comfort, auto, dynamic) systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Poza znanymi już trybami jazdy comfort, auto i dynamic, dostępne są dwa nowe: RS1 i RS2. Można je indywidualnie skonfigurować, zapisać, a następnie wybierać za pomocą przycisku RS Mode na kierownicy. System Audi drive select ma wpływ na działanie ważnych elementów technicznych, w tym silnika, skrzyni biegów tiptronic, układu kierowniczego, a także podzespołów opcjonalnych, takich jak amortyzatory, dynamiczny układ kierowniczy, sportowy mechanizm różnicowy i klapy w układzie wydechowym.

RS 5 Coupé i RS 5 Sportback są standardowo wyposażone w 19-calowe felgi. Na życzenie dostępne są felgi 20-calowe w trzech nowych wariantach stylistycznych; w jednym z nich koła są frezowane i pomalowane na matowy brąz.

Zdjęcia: Audi