MotoNews.pl

Światowa premiera nowego Lexusa NX

16 czerwca 2021

Marka, model | ,
Lexus-NX-2021

Lexus NX drugiej generacji otwiera nowy rozdział w historii marki, wyznaczając nowe kierunki w projektowaniu nadwozia i wnętrza oraz wprowadzając nowe napędy, w tym pierwszy elektryczny napęd hybrydowy plug-in w gamie Lexusa. Nowy NX jest bardziej dynamiczny i zapewnia przyjemniejsze, bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy. Otrzymał także system multimediów i łączności nowej generacji oraz zaawansowane technologie poprawiające bezpieczeństwo, komfort jazdy i wygodę użytkowania auta.

Nowy Lexus NX

Nowy NX zastępuje model, który odniósł w Europie ogromny sukces – od premiery w 2014 roku jego sprzedaż przekroczyła 170 000 aut. Większość egzemplarzy została kupiona przez nowych klientów Lexusa, stając się głównym czynnikiem rozwoju marki w regionie. Budując na tych osiągnięciach, Lexus całkowicie przeprojektował NX-a, aby dostosować nowy model do rosnących oczekiwań klientów – aż 95% części samochodu zostało zastąpionych nowymi komponentami. Zmiany są widoczne zarówno pod względem osiągów i właściwości jezdnych, jak i wydajności.

Nowy Lexus NX został zaprezentowany po raz pierwszy 12 czerwca 2021 roku, zaś do europejskich salonów trafi w czwartym kwartale 2021 roku.

Lexus NX 2021 4

Nowe zelektryfikowane jednostki napędowe z wiodącymi w klasie osiągami

Nowy NX odmieni markę Lexus. Gama zelektryfikowanych napędów wykorzystujących nowe i ulepszone technologie oraz zapewniających najlepsze w klasie osiągi ma potencjał, by jeszcze bardziej umocnić pozycję tego modelu na rynku. W ofercie pojawia się pierwszy elektryczny napęd hybrydowy plug-in Lexusa, która będzie punktem odniesienia w klasie ze względu na połączenie mocy, wydajności oraz możliwości jazdy w trybie elektrycznym. Dostępny będzie też nowy model hybrydowy ze znacznie lepszymi osiągami, które zapewnia układ hybrydowy czwartej generacji.

W Rosji oraz na rynkach Europy Wschodniej będą dostępne także nowe silniki benzynowe.

Lexus NX 2021 5

NX 450h+, pierwsza elektryczna hybryda plug-in Lexusa

Lexus wykorzystał swoje 15-letnie doświadczenie w dziedzinie technologii hybrydowej, by wyprodukować swoją pierwszą elektryczną hybrydę plug-in (PHEV) – nowego NX-a 450h+. Nowy model przyspieszy wprowadzenie na rynek zelektryfikowanych pojazdów w ramach strategii Lexus Electrified.

To przełomowy zelektryfikowany model w gamie nowego NX-a. Układ składa się z 2,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika benzynowego, silników elektrycznych oraz baterii litowo-jonowej o największej w klasie pojemności 18,1 kWh. Dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi zapewnia stały napęd na cztery koła. Układ hybrydowy tego modelu generuje łącznie 306 KM i rozpędza auto od 0 do 100 km/h w czasie nieco ponad sześciu sekund. Szacowane emisje CO2 (cykl mieszany WLTP) wynoszą poniżej 40 g/km, a spalanie poniżej 3 l/100 km będzie prawdopodobnie najlepsze w segmencie NX-a.

Lexus NX 2021 6

Rozmiar i pojemność baterii połączone z know-how Lexusa w dziedzinie wydajności zelektryfikowanych napędów pozwalają osiągnąć wiodący w klasie zasięg w trybie elektrycznym ¬– 63 km, oraz umożliwiają jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym z prędkościami do 135 km/h.

Co ważne, elektryczny napęd hybrydowy plug-in Lexusa utrzymuje wysoką wydajność nawet wtedy, gdy bateria jest rozładowana. W wielu konkurencyjnych autach układ przełącza się w takiej sytuacji na silnik spalinowy, a NX 450h+ domyślnie przechodzi w tryb wydajnego samoładującego układu hybrydowego. W takich warunkach spodziewana wydajność NX-a ma być o 20% lepsza niż u konkurentów.

Lexus NX 2021 7

Zastosowanie systemu plug-in nie wymagało pójścia na kompromisy pod kątem praktyczności – bagażnik ma tę samą pojemność co w modelu hybrydowym (elementy napędu nie zabrały dodatkowej przestrzeni). Dodatkowo, pod podłogą bagażnika jest 21-litrowy schowek na kable do ładowania. Mając świadomość tego, że klienci aut z segmentu NX-a wykorzystują je także podczas dłuższych podróży, nie zmieniła się też pojemność baku, która wynosi 55 litrów.

NX 350h z napędem hybrydowym czwartej generacji

Dzięki zastosowaniu czwartej generacji technologii hybrydowej Lexusa osiągi i wydajność hybrydowego NX-a 350h zostały wyniesione na jeszcze wyższy poziom. Nowy model ma o 22% większą moc – 242 KM, oraz o 15% lepszy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h – 7,7 sekundy. Jednocześnie spodziewana jest redukcja emisji CO2 o około 10%.

Lexus NX 2021 8

NX 350h będzie dostępny zarówno z napędem na koła przednie, jak i z napędem na cztery koła. Obie wersje mogą pociągnąć przyczepę o masie do 1500 kg.

Nowe silniki 2,5 l oraz 2,4 l z turbodoładowaniem na rynki Europy Wschodniej i Rosji

Dwa nowe silniki benzynowe przyczynią się do poprawy konkurencyjności NX-a w Rosji i Europie Wschodniej. Gama obejmuje turbodoładowany silnik o pojemności 2,4 litra, który osiąga 279 KM mocy oraz 430 Nm momentu obrotowego. Jego siła jest spotęgowana szybkim działaniem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni Direct Shift, która ma nowe, krótsze przełożenia. Całkiem nowy, sterowany elektronicznie stały napęd na cztery koła zapewnia, że moc jest efektywnie przenoszona na drogę w warunkach zmniejszonej przyczepności. Możliwości NX-a wzmacniają dynamiczny rozdział momentu obrotowego oraz wstępne ładowanie momentu obrotowego. Rozkład momentu obrotowego między przednią i tylną oś może wynosić 75:25 lub 50:50, w zależności od warunków jazdy.

Lexus NX 2021 9

Nowy, 2,5-litrowy silnik o mocy 199 KM pozycjonuje NX-a 250 w samym centrum segmentu w tym regionie. Ten model jest także oferowany ze stałym napędem na cztery koła i ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów Direct Shift.

Koncepcja Lexus Driving Signature i napęd na 4 koła

Prace nad właściwościami jezdnymi nowego NX-a skupiły się na osiągnięciu założeń koncepcji Lexus Driving Signature, czyli idealnej kombinacji komfortu jazdy z reakcją na pracę układu kierowniczego, gazu i hamulców przez cały czas zgodnie z intencjami kierowcy.

Lexus NX 2021 10

Centralnym punktem na drodze do osiągnięcia tych założeń jest zastosowanie globalnej architektury Lexusa i platformy GA-K. Zapewnia to niski środek ciężkości (-20 mm), zwiększony rozstaw kół przednich i tylnych, a także poprawiony balans pomiędzy przodem a tyłem. Wszystko to przyczynia się do poprawy prowadzenia auta i jego właściwości jezdnych. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, zaś z tyłu zawieszenie wielowahaczowe.

Oprócz tego, skonstruowano znacznie sztywniejszą karoserię, w której wykorzystano innowacyjne, lekkie materiały dla wzmocnienia konstrukcji, co pozwoliło też na zastosowanie dodatkowych usztywnień i wzmocnień. W konstrukcji zastosowano po raz pierwszy na świecie stal o wytrzymałości do 1180 MPa do wzmocnienia progów oraz stal o wytrzymałości 1470 MPa do wzmocnienia dachu. Przednie błotniki i maskę wykonano z aluminium. Oprócz laserowego zgrzewania śrub i stosowania klejów do łączenia konstrukcji, konstrukcja została wzmocniona nową technologią kucia laserowego. Zastosowano także podwójny zatrzask maski z poprzecznym wzmocnieniem między dwoma zamkami, co zwiększa jej sztywność względem całego nadwozia i tłumi wibracje spowodowane turbulencjami powietrza.

Lexus NX 2021 11

Zawodowi kierowcy w programie testów

NX przeszedł intensywny program testów na należącym do Lexusa torze badawczym Shimoyama, a w pracach nad autem brali udział profesjonalni kierowcy wyścigowi. Ich szczegółowe wrażenia z jazdy i uwagi były uwzględniane przy dostrajaniu i ustawianiu samochodu, a to pozwoliło osiągnąć ogromne postępy pod kątem szybkości reakcji oraz wyczucia układu kierowniczego i hamulcowego.

Napęd na cztery koła

Elektryczny system napędu na cztery koła E-Four w NX-ie 450h+ oraz NX-ie 350h został tak poprawiony, by tylny silnik elektryczny działał stale, zapewniając więcej momentu obrotowego i dając kierowcy lepsze poczucie przyczepności do nawierzchni.

Lexus NX 2021 12

Nowe silniki benzynowe 2,5 l oraz 2,4 l turbo dostępne są wyłącznie z napędem AWD. W wersji z silnikiem 2,4 l turbo możliwości kontrolowanego elektronicznie, stałego napędu na cztery koła zostały zwiększone poprzez wstępne ładowanie oraz dynamiczny rozdział momentu obrotowego (DTC), pozwalając NX-owi na imponujące osiągi w warunkach niskiej przyczepności, a także stabilne i szybkie wyjście z zakrętów.

Przedpremierowe pokazy nowego Lexusa NX w Polsce odbędą się w sierpniu 2021 roku. Ceny zostaną podane do wiadomości w lipcu.

Zdjęcia: Lexus