MotoNews.pl

Nowy Opel Grandland z gamą wysoce efektywnych zespołów napędowych

21 lipca 2021

Marka, model | ,
Opel-Grandland-2021

Już wkrótce, bo pod koniec wakacji, polscy klienci będą mogli składać zamówienia na nowego Opla Grandlanda – samochód z nową stylistyką, innowacyjnymi technologiami i gamą wysoce efektywnych zespołów napędowych, wśród których są też hybrydy z możliwością doładowania z zewnętrznego źródła prądu.

Opel Grandland Hybrid i Hybrid4

Grandland Hybrid z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra oraz silnikiem elektrycznym napędzającym koła przednie dysponuje łączną mocą systemu 165 kW (224 KM) oraz rozwija do 360 Nm momentu obrotowego. W zespole napędowym Grandlanda Hybrid zastosowano czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra o mocy 133 kW (180 KM) z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, silnik elektryczny o mocy 81 kW (110 KM) oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,2 kWh. Silnik elektryczny jest sprzężony ze zelektryfikowaną ośmiobiegową przekładnią automatyczną, a samochód z takim napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy. Na zasilaniu wyłącznie elektrycznym Grandland może rozpędzić się do 135 km/h. Maksymalna prędkość samochodu to 225 km/h.

Opel Grandland 1

W Grandlandzie X Hybrid4 turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra połączono z dwoma silnikami elektrycznymi. Łączna moc układu wynosi do 221 kW (300 KM). Zużycie paliwa wg WLTP (wartości ważone, w cyklu mieszanym): 1,7-1,2 l/100 km; 39-28 g/km CO2 (NEDC: 1,6-1,5 l/100 km, 37-33 g/km CO2).

Grandland X Hybrid4 rozwija maksymalną prędkość 235 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,1 sekundy. Elektryczną część układu stanowią dwa silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi. Moc przedniego i tylnego silnika elektrycznego wynosi odpowiednio 81 kW (110 KM) i 83 kW (113 KM). Łączna moc systemu to 221 kW (300 KM). Przedni silnik elektryczny przekazuje moc na przednie koła za pośrednictwem sterowanej elektrycznie ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Drugi silnik, wraz z mechanizmem różnicowym, jest zintegrowany z tylną osią. Tylny silnik elektryczny zapewnia Grandlandowi Hybrid4 stały napęd na wszystkie koła, gwarantujący optymalną przyczepność. Ponadto wysoki moment obrotowy silników elektrycznych jest dostępny od pierwszego muśnięcia pedału przyspieszenia i zapewnia optymalną przyczepność na luźnej nawierzchni.

Opel Grandland 2

Kierowca Grandlanda Hybrid4 może wybierać spośród czterech trybów jazdy — „Hybrid”, „Electric”, „All-Wheel Drive” i „Sport” — zgodnie z własnymi preferencjami i potrzebami. Tryb hybrydowy, w którym najważniejsze jest jak najniższe zużycie paliwa, zapewnia zasięg do 65-55 kilometrów w cyklu WLTP (69–67 km wg NEDC).

W samochodzie działa system przechwytywania energii kinetycznej w czasie hamowania, która w przeciwnym razie ulegałaby rozproszeniu w postaci ciepła. Użytkownik ma do wyboru dwa tryby pracy układu odzyskiwania energii, w których silniki elektryczne działają jak generatory, a wytworzona energia elektryczna wraca do akumulatora o pojemności 13,2 kWh.

Oszczędne silniki benzynowe i wysokoprężne

Kierowca może swobodnie wybierać tryb jazdy w zależności od swoich wymagań i preferencji. Silniki spalinowe uzupełniające ofertę zespołów napędowych w nowym Oplu Grandlandzie również charakteryzują się wysoką wydajnością i niskim spalaniem. Diesel o pojemności 1,5 litra i mocy 96 kW/130 KM rozwija 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego od 1750 obr./min i jest dostępny z ośmiobiegową przekładnią automatyczną (zużycie paliwa wg NEDC: 4,6-4,3 l/100 km w cyklu miejskim, 4,2-3,6 l/100 km poza miastem, 4,4-3,9 l/100 km w cyklu mieszanym, 115-103 g/km CO2; WLTP: 5,9-4,9 l/100 km w cykl mieszanym, 154–128 g/km CO2).

Opel Grandland 3

Taką samą moc (96 kW/130 KM) oraz 230 Nm momentu obrotowego od 1750 obr./min oferuje wykonany w całości z aluminium silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik jest dostępny z sześciobiegową przekładnią manualną (zużycie paliwa wg NEDC: 6,2-5,8 l/100 km w cyklu miejskim, 4,9-4,5 l/100 km poza miastem, 5,4-5,0 l/100 km w cyklu mieszanym, 124-114 g/km CO2; WLTP: 7,1-5,9 l/100 km w cyklu mieszanym, 161-133 g/km CO2) lub ośmiobiegową przekładnią automatyczną (zużycie paliwa wg NEDC: 6,3-5,8 l/100 km w cyklu miejskim, 5,0-4,4 l/100 km poza miastem, 5,5-4,9 l/100 km w cyklu mieszanym, 126-112 g/km CO2; WLTP: 7,3-6,1 l/100 km w cyklu mieszanym, 166-137 g/km CO2).

Pure Panel, Night Vision, reflektory pikselowe IntelliLux LED®

Dwa panoramiczne ekrany w jednym module tworzą Pure Panel Opla. Ten w pełni cyfrowy, zwrócony ku kierowcy kokpit jest intuicyjny w obsłudze, z powodzeniem zastępując liczne przyciski. Dostarcza on najważniejszych informacji, wykorzystując najnowsze cyfrowe technologie. Uzupełnieniem centrum informacyjnego o przekątnej do 12 cali jest środkowy ekran dotykowy (maks. 10 cali), ustawiony pod takim kątem, żeby kierowca mógł skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu bez odrywania wzroku od drogi.

Opel Grandland 4

Flagowy SUV Opla został wyposażony w adaptacyjne pikselowe reflektory IntelliLux LED®. 168 elementów LED — po 84 na każdy reflektor, podobnie jak w Oplu Insignii — zapewnia płynną adaptację wiązki świetlnej do warunków jazdy i otoczenia, bez oślepiania innych uczestników ruchu.

Kolejną technologią, która podnosi poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, zwłaszcza po zmroku i poza miastem, jest Night Vision. Na podstawie obrazu z kamery termowizyjnej system wykrywa ludzi i zwierzęta z odległości do 100 metrów jako obiekty cieplejsze od ich otoczenia i ostrzega kierowcę.

Nowością jest również Highway Integration Assist oferowany w połączeniu z przekładnią automatyczną. Jest to zestaw różnych asystentów sprzężonych z kamerą i czujnikami radarowymi. Adaptacyjny tempomat utrzymuje odległość od pojazdu poprzedzającego dostosowaną do zaprogramowanej prędkości, a aktywny asystent pozycjonuje Grandlanda pośrodku zajmowanego pasa ruchu. Dzięki funkcji „Stop & Go” Grandland potrafi też automatycznie wznowić jazdę po całkowitym zatrzymaniu.

Opel Grandland 5

Pewny wygląd i wysoki komfort

Stylistyka nadwozia jest zdominowana przez typowe dla marki wyraźnie nakreślone linie. Opel Vizor rozciąga się przez cały przód, a pośrodku tylnej klapy umieszczono nazwę Grandland oraz logo z błyskawicą. Kolejnym akcentami są zderzaki oraz boczne panele — w zależności od wersji czarne i błyszczące lub lakierowane w kolorze nadwozia — a także czarne błyszczące oraz srebrne osłony podwozia.

Ergonomiczne i regulowane w szerokim zakresie przednie fotele z atestem „Aktion Gesunder Rücken e.V.” („Akcja na rzecz zdrowych pleców”) są wyjątkowym elementem wyposażenia w klasie Grandlanda. W wersji z tapicerką skórzaną są również podgrzewane i wentylowane. Komfort użytkowania podnosi także bezkluczykowy system otwierania i uruchamiania samochodu oraz elektrycznie sterowana klapa bagażnika.

System multimedialny w najwyższej wersji Multimedia Navi Pro pomaga zrelaksować się w podróży. Bezprzewodowa ładowarka w konsoli środkowej umożliwia ładowanie kompatybilnych smartfonów bez zbędnej plątaniny kabli.

Zamówienia na nowego Grandlanda na polskim rynku będą otwarte pod koniec wakacji, a pierwsze egzemplarze tego modelu opuszczą linię montażową fabryki w Eisenach w Niemczech pod koniec jesieni.

Zdjęcia: Opel