Nowa jakość aerodynamiki CUPRY Leona Competicion

Nowa jakość aerodynamiki CUPRY Leona Competicion27.04.2020
Przy projektowaniu samochodów, które mają zapewnić maksimum osiągów w skrajnie różnych warunkach, inżynierowie szczególnie dużo uwagi zwracają na aerodynamikę.

Przykładem modelu o dopracowanym współczynniku oporu powietrza jest CUPRA Leon Competición, stworzona do rywalizacji w wyścigach na każdej powierzchni, zarówno w formatach TCR, jak i Endurance.

Wirtualny wiatr

Nowy model CUPRY został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, jeszcze zanim powstał fizyczny prototyp. Było to możliwe dzięki jednemu z najpotężniejszych komputerów w Europie – MareNostrum 4. Urządzenie znajdujące się w Barcelonie korzysta z 165 888 procesorów Intel Xeon, co przekłada się na 390 terabajtów pamięci oraz moc obliczeniową 11,15 petaflopów. MareNostrum 4 jest obecnie najmocniejszym komputerem w Hiszpanii, 7. w Europie i 30. na świecie według listy TOP500. Z jego pomocą inżynierowie CUPRY mogli określić optymalne rozwiązania na zmniejszenie oporu powietrza jeszcze na etapie wirtualnego projektu.

CUPRA

Huragan w czterech ścianach

Pomimo zaawansowania programów komputerowych projektanci nie rezygnują z testowania samochodów w tunelu aerodynamicznym.

– Podczas testów możemy zbadać rzeczywiste właściwości poszczególnych elementów samochodu w skali 1:1 – tłumaczy Xavi Serra, dyrektor techniczny projektu CUPRA Racing. – Dzięki temu wiemy, jak samochód zachowa się na torze wyścigowym.

CUPRA Leon Competición została poddana w tunelu aerodynamicznym ekstremalnym testom. Samochód musiał zmierzyć się z wiatrem o prędkości dochodzącej do 300 km/h, wytwarzanym przez 20 skrzydeł wiatraka o średnicy 5 metrów. Dane z czujników zamontowanych w strategicznych punktach karoserii przekazywane były w czasie rzeczywistym do komputerów monitorujących opór powietrza. Lepsze właściwości aerodynamiczne przekładają się na niższe spalanie, większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także lepsze osiągi sportowe. W przypadku nowego hiszpańskiego modelu każdy milimetr mógł zaważyć na wygranej na torze wyścigowym.

CUPRA

Symulacja warunków drogowych

Przy testach aerodynamicznych badacze CUPRY starają się jak najwierniej odwzorować warunki panujące na drodze. W tym celu w tunelu zamontowano prowadnice kół pozwalające na symulację jazdy z prędkością 235 km/h.

– Najważniejsze dla nas jest to, że mamy możliwość odwzorowania nawierzchnię drogi – podkreśla Stefan Auri, inżynier obsługujący tunel aerodynamiczny. – Możemy symulować nawet wchodzenie w zakręty, dzięki elektrycznym silnikom poruszającymi specjalnymi pasami pod samochodem.

Zebrane w ten sposób dane zostały wykorzystane przy opracowywaniu wyglądu i właściwościach ostatecznego projektu CUPRY Leon Competición. Informacje będą również przydatne przy pracach projektowych nad kolejnymi modelami samochodów osobowych i wyścigowych hiszpańskiej marki.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wprowadzonych zmian. Udało nam się zmniejszyć opór powietrza i ulepszyć siłę dociskającą – wymienia Xavi Serra. – Dzięki temu stworzyliśmy model CUPRY Leona Competición, który jest bardziej wydajny od poprzednich generacji. Przełoży się to na lepszy czas na torze.

CUPRA Leon Competición rozpędza się do 264 km/h przy 410 Nm momentu obrotowego. Sprawne przyspieszanie umożliwia z kolei 6-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów. Wypracowany współczynnik oporu powietrza pozostaje tajemnicą pilnie strzeżoną przed konkurentami. Jego dokładną wartość zna tylko wąskie grono projektantów i inżynierów, którzy przygotowują Leona Competición do sportowych rywalizacji.


Źródło: CUPRA