O klimie, wiatraku i zależności jednego od drugiego (long)

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Było już o tym, ale usystematyzowanie w jednym miejscu tego tematu da wszystkim jasność. A o co chodzi... Były dyskusje, jak to powinno być z tym włączaniem/wyłączaniem wiatraka w autach z klimą, kiedy się rzeczoną klimę włączy. A więc po dzisiejszej naprawie sądzę, że powinno być mniej wiecej tak:
...wiatrak w autach z klimą jest faktycznie dwubiegowy, przy czym:
a) bieg pierwszy powinien się włączać zawsze po włączeniu klimy niezależnie od temperatury silnika,
b) bieg drugi powinien się włączać w dwóch przypadkach:
- kiedy wymaga tego temperatura silnika,
- kiedy wymaga tego schłodzenie chłodnicy klimatyzacji, a bieg pierwszy nie wystarcza.
...co dają dwa biegi w przypadku:
a) układu klimatyzacji:
- od momentu włączenia klimy chłodnica klimatyzacji jest chłodzona, temperatura szybciej osiąga zadaną wartość,
- czas pomiędzy kolejnymi włączeniami biegu 2 (w przypadku braku biegu pierwszego) jakiś tam upływa, co powoduje, że temperatura nawiewu z włączoną klimą ma tendencję do dużego falowania, tzn. dość szybko spada na skutek huraganowego 2 biegu wiatraka, ale po wyłączeniu tegoż wiatraka dość szybko się ogrzewa,
- bieg 2 przy działającym biegu pierwszym włącza się sporadycznie (na trasie 20km właczył mi się tylko jeden raz), a to z kolei powoduje, że temperatura nawiewu zmienia się w zakresie od temperatury zapewnionej przez bieg pierwszy do temperatury zapewnionej przez bieg drugi. Z tego wynika wniosek, że po pierwsze temperatura nawiewu jest niższa, niż w przypadku nieobecnego biegu pierwszego, a po drugie jest bardziej stabilna, nie waha się aż tak bardzo, jak w przypadku, gdy biegu pierwszego nie ma,
b) silnika:
- włączenie wiatraka od razu na bieg drugi powoduje bardzo odczuwalne, skokowe zmiany obciążenia silnika, co przeszkadza, gdy na przykład chce się ruszyć z miejsca, wyprzedzić, pogarsza też komfort jazdy, bo na pedale przyśpieszenia co chwilę jakby ktoś siadał i wstawał,
- przełączanie pomiędzy biegiem 0 a drugim powoduje, że będą okresy czasu, kiedy wiatrak nie będzie pracował, co skutkuje zwiększeniem średniej temperatury pracy silnika,
c) wiatraka:
- o wiele częściej włącza się bieg drugi, a nie jestem pewien, czy silnik wiatraka lubi być używanym częściej, niż statystycznie być powinno,
- pracuje sumarycznie na pół gwizdka, nie spełniając swojej roli w takim stopniu, jak powinien.
Skąd tyle refleksji. No bo, jak może pamiętacie, ja pisałem przy okazji wątku traktującego o klimie i wiatraku, że u mnie biegu pierwszego nie ma, a Darcdoman, posiadacz takiego samego silnika, jak mój napisał, że on ma. Dzisiaj, przy okazji serwisu klimy (uciekło tylko 10% czynnika, co świadczy o dużej szczelności ukłądu, a tę, według zapewnień serwisu, gwarantuje jedynie całoroczne użytkowanie klimy. Dłuższe przestoje powodują sumaryczne ubytki roczne czynnika na poziomie nawet 30%, a to wszystko są ciężkie $$) zainteresowałem się problemem. Człowiek z serwisu szybko stwierdził (po wyjęciu i pomierzeniu), że biegu pierwszego nie mam, bo padł rezystor (konkretnie są tam jakieś elementy typu dioda lub rezystory - niestety nie widać tego u mnie, bo skorodowane/zachlapane). Bez tego rezystora nie ma biegu 1 wiatraka. Jeśli ktoś chce sprawdzić, czy rezystor jest dobry, może odpiąć kostkę, włączyć klimę i zrobić obejście np. za pomocą drutu tego rezystora. Jeśli wiatrak ruszy na biegu 2, to rezystor martwy. Zachęcam do jego naprawy (jeśli ktoś się zna lub ma czas. Nowy kosztuje 196PLN i tyle musiałem niestety wydać. Ale mam bieg pierwszy nawiewu, a klima daje temperaturę 5.8 stopnia zamiast 8 stopni przed naprawą. Dodatkowo przed naprawą temperatura dość mocno pływała pomiędzy 8 a 12 stopni, teraz zmienia się od 5.8 do 7.5 stopnia. To jest ogromna różnica in plus, do tego stopnia, że jadąc wymienić ten spalony rezystor używałem 2 biegu nawiewu (już po doładowaniu czynnika), a wracając do domu wystarczał 1... Zachęcam do eksperymentów. Aha, ten rezystor jest gdzieś w pobliżu chłodnicy (mechanik wykręcał go od dału, z kanału)...
  
 
daj dokładne namiary na ten zakład KLIMY!
  
 
Cytat:
2005-06-20 16:50:12, KAMILA_Z_USTRONIA pisze:
daj dokładne namiary na ten zakład KLIMY!


Oczywiście, ale czy aby Tobie po drodze do Opola? Na tym zna się więcej ludzi A namiary są takie: Eurowarsztat, Chmielowice (samiutki początek Chmielowic od strony Opola, po lewej stronie)...
  
 
Twoja wypowiedź wiele wyjaśniła. Ja 2 tyg. temu też byłem w serwisie z klimą. U mnie słabiutko chłodziło i wentylator przy klimie wogóle się nie kręcił. Dopełnili instalacje (50%) oczyścili kanały i naprawili usterkę wentylatora,ale teraz wiem że nie do końca. U mnie zrobili tak, że wentylator włącza się okresowo na drugim biegu (co jakieś 30sek-1min zaleznie od temp). Tak samo jak Ty myślę że nie jest to korzystne. Teraz z tymi argumentami przytoczonymi przez Ciebie jade z reklamacją. Niech zrobią tak jak sądze jest fabrycznie, czyli zawsze I bieg i przy wysokiej temp. II bieg. Ciekawe czy uwzględnią reklamacje i czy będę musiał dołożyć za serwis.