Elektronicy i maniacy :) Światła do jazdy dziennej.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Hejka!
Planuję założyć sobie lampy do jazdy dziennej. Zima się zbliża i jak pomyślę, że w słoneczny dzień będzie trzeba jeździć na światłach mijania to mi się robi żal akumulatorka
Tak sobie myślę, żeby kupić tanie halogeny, wstawić żarówki 21 W (oczywiście odpowiedniki wykonane z LED-ów, aby ograniczyć pobór prądu) i podłączyć je w taki sposób, aby włączały się od razu po po przekręceniu kluczyka w położenie II (będą świeciły cały czas), oczywiście razem z tylnymi pozycyjnymi. W momencie włączenia normalnych świateł - mają gasnąć. Wymyśliłem schemacik, jak to połączyć. Jedyna wada to konieczność odłączenia tylnych pozycyjnych od dotychczasowego zasilania i podpięcie pod przekaźnik.
Poniżej jest schemat, sorki za nieużywanie fachowych symboli, ale nie jestem elektronikiem . Będzie to działać ?? Może jest jakiś lepszy sposób?
  
 
A ja tam mam dzienne Hella. Żarówki są 6W. Optyka rewelacyjna.


Nie kombinuj z halogenami ("halogen" to przeciwmgielne, a nie dzienne) ani z LEDami (nie mają homologacji).
Jeżdżąc z takim rarytasem narażasz się częstsze kontrolę, więc o utratę DR łatwo.
Mi panowie Miśki centymetrem mierzyli rozmieszczenie świateł
i zniesmaczeni stwierdzili, że wsio ok. Pomijam już prewencję, której trzeba tłumaczyć i straszyć sądem grodzkim, że to dzienne, a nie halogeny.

[ wiadomość edytowana przez: Skolmi dnia 2005-09-21 20:55:56 ]
  
 
Schemacik ma jeden błąd, ale niewielki. W pierwszym przekaźniku (od gory) musi być podany "+" na (1). Zauważ, że jesli zapalisz pozycyjne bez przekręcania stacyjki nie zapalą sie tylne.
  
 
Cytat:
2005-09-21 21:10:46, jerico pisze:
Schemacik ma jeden błąd, ale niewielki. W pierwszym przekaźniku (od gory) musi być podany "+" na (1). Zauważ, że jesli zapalisz pozycyjne bez przekręcania stacyjki nie zapalą sie tylne.


Faktycznie, dzięki, o ty,m nie pomyślałem.


[ wiadomość edytowana przez: munIO dnia 2005-09-21 21:22:19 ]
  
 
Chyba będzie dobrze:

Skolmi - ile dałeś za swoje lampki?? Są super!
  
 
Witam
A czy nie myśleliście Panowie o takiej idei. Na kablu od mijania przekaźnik (przełączający - jak fordowski zielony), włączenie wyłącznika świateł dziennych przełącza prąd do świateł mijania na obwód z opornikiem i dzięki temu mijania nie świecą pełną mocą. Może pójść w tym kierunku (jak w Szwecji) zamiast dokładać dodatkowe światła?
pozdrawiam
Arturek
  
 
Dokładanie rezystora w obwód żarówki istotnie zmniejszy jasność jej świecenia, ale będzie to okupione stratą energi która się wydzieli na rezystorku w postaci ciepła. Dodatkowy kłopot to znalezienie rezystora o odpowiedniej oporności i MOCY (45W!!!) i znalezienie dla niego miejsca (ze względu na ilość ciepła).
  
 
Witam
Nie znam szczegułów ale w ASO w Krakowie jakoś przerabiali skrzynki bezpieczników na "szwedzkie" światła dzienne i wiem tylko, że coś wlutowywali. Gdzieś widziałem schemat (nie pamietam dokładnie), że właśnie w obwód dziennych był założony opornik.
pozdrawiam
  
 
To musi być jakieś urządzonko na wzór takiego ściemniacza pokojowego do oświetlenia tylko na 12V napięcia stałego. Tylko takie rozwiązanie zapewni stosunkowo małe straty energii (w końcu o to tu chodzi). Może na forum są spece od elektroniki i wrzucą jakieś konkretne rozwiązanie, albo choć pomysł jak to zrobić. Pytanie tylko czy to ograniczanie ilości światła ma sens, w końcu ustawodawca po to każe nam jeździć na światłach w dzień żebyśmy byli bardziej widoczni. Może istotnie trzeba by poszukać jakiegoś mniej prądożernego, ale wydajnego źródła światła? Chyba ostatecznie zostanę przy tańszym rozwiązaniu: ze światłami mijania (tylko może wtyknę mniejsze żarówki bo teraz mam 100/90 ).
  
 
Cytat:
2005-09-21 21:31:08, munIO pisze:
Skolmi - ile dałeś za swoje lampki?? Są super!



180PLN za zestaw lamp z wiązkami, uchwytami, przekaźnikiem i innymi rzeczami potrzebnymi do montażu.

Aaa. Dzienne wg. przepisów muszą się jeszcze wyłączać przy włączeniu świateł mijania. Więc schemacik jeszcze nie jest całkiem w porządku.




[ wiadomość edytowana przez: Skolmi dnia 2005-09-22 08:42:29 ]

[ wiadomość edytowana przez: Skolmi dnia 2005-09-22 08:46:41 ]
  
 
Cytat:
2005-09-22 08:38:14, Skolmi pisze:
Aaa. Dzienne wg. przepisów muszą się jeszcze wyłączać przy włączeniu świateł mijania. Więc schemacik jeszcze nie jest całkiem w porządku.


Jest OK, bo pozycyjne też świecą razem z mijania, więc jest w porządku.
  
 
W mk7 jest miejsce na przekaznik do swiateł dziennych jak go włożyłem to postojówki swieciły się odrazu po włączeniu zapłonu nietrzeba pamitętać o złanczaniu. Trzeba tylko pociągnąć wiązke do lamp dzięnnych .
Pozdrawiam
  
 
W necie natknąłem się na ciekawy moduł AUTOMATYCZNY WŁĄCZNIK ŚWITEŁ jest na stronie: KLIK
  
 
Arturek napisal:
Cytat:
Witam
Nie znam szczegułów ale w ASO w Krakowie jakoś przerabiali skrzynki bezpieczników na "szwedzkie" światła dzienne i wiem tylko, że coś wlutowywali. Gdzieś widziałem schemat (nie pamietam dokładnie), że właśnie w obwód dziennych był założony opornik.
pozdrawiam



Mogl bys sie dowiedziec cos wiecej na ten temat?
Chodzi mi glownie o ten opornik gdzie on ma byc, jaki etc..
Takie rozwiazanie ze swiatlami dziennymi to swietna sprawa nie trzeba nic montowac i ciagnac zadnych kabli, jedyny bul to to zeby ktos cos wiedzial wiecej na ten temat i mogl doradzic.....
PS: w mondeo tez jest taki opornik, w modelu ze swiatlami dziennymi, moze ktos wie gdzie i czy pasuje do esika?
  
 
Cytat:
2005-09-21 21:59:27, R_O_Y pisze:
Dokładanie rezystora w obwód żarówki istotnie zmniejszy jasność jej świecenia, ale będzie to okupione stratą energi która się wydzieli na rezystorku w postaci ciepła. Dodatkowy kłopot to znalezienie rezystora o odpowiedniej oporności i MOCY (45W!!!) i znalezienie dla niego miejsca (ze względu na ilość ciepła).


Niedogrzana(zasilana nie pełnym napieciem) żarówka halogenowa drastycznie skraca swoja żywotność. Już spadek ok 1V ponizej nominalnego zasilania skraca zywotność ponad 10-cio krotnie.
  
 
Cytat:
2005-09-22 19:41:27, malamuty pisze:
W mk7 jest miejsce na przekaznik do swiateł dziennych jak go włożyłem to postojówki swieciły się odrazu po włączeniu zapłonu nietrzeba pamitętać o złanczaniu. Trzeba tylko pociągnąć wiązke do lamp dzięnnych . Pozdrawiam

Dokładnie.
A jak dorzucisz jeszcze jeden (jest miejsce) to mijania bedą włączały się razem z postojowymi.
  
 
Ja kombinuję układ wpinany szeregowo z żarówkami mijania.
Będzie tranzystor BUZ 11 + NE 555 + parę niezbędnych rezystorów i kondensatorów.
Zużycie prądu co najmniej 50% mniej, jasność spadnie ok 15-20% przy częstotliwości 500-1500Hz.
Jak zrobię to się pochwalę...