Grupy malucha

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam wiec mam pytanie od kolegi z niemiec i jestem w korpce.
Co oznacza Maluch A-grupa A co NP N- grupa.
Jakie były wymogi do doanej grupy przeróbki itp.
Jezlei posiadacie artykuły co do przeróbek , opisy itp to bede wdźieczny.
  
 
Witam
Więc N grupowe maluchy to prawie seryjka nie można stosowac innych wałków rozrządu tylko lekko zmodyfikowanych tak np jak 114 od światka , głowice można chyba planować do 1mm nie wiem dokładnie, nie można polerować korb ani tłoków , zawory seryjne i nie można zmieniać ich kształtu kanały tez seryjne gażnik też i dolot również także N to prawie seria
Natomiast A grupa dokładnie taka jaka jeżdzi w rallycrosie.Tu już zakres przeróbek jest bardzo odczuwalny choć nie jest to wszystko.Mianowicie dolot powietrza dowolny mozna nie stosowac filtra , gażnik seryjny ale można go modyfikować dowolnie, głowica dowolnie oprócz zwiększania wymiarów zaworów korby można polerowac i koło toczyć podobno tez.
B grupa to maluchy na dużych zaworach i innymi gażnikami zwiększoną pojemnością itd.
Jest jeszcze H grupa ale to np silnik od 800 czy ścigacza mocno zmodyfikowany itd .NIe są to informacje 100% pewne ale obrazowo przedstawiają różnice
  
 
aha i mowa tu tylko o silniku bo np jeszcze wnetrze N musi miec kanapy a A grupa nie musi różnic jeste wiele skołuje przepisy grupy A i N takie ogólne to sobie kukniesz
  
 
tak myslałem ze ty Darallye to napiszesz.
Wielkie dzieki wszystko juz wiem .
  
 
nie ma sprawki

Bardzo szczegółowy opis N-grupy
3) ILOŚĆ MIEJSC

Samochody muszą mieć co najmniej cztery miejsca do siedzenia, zgodnie z wymiarami określonymi dla samochodów turystycznych (Gr.A).

4) DOZWOLONE LUB OBOWIĄZKOWE MODYFIKACJE I DODATKI MATERIAŁU

Wszelkie modyfikacje, które nie są wyraźnie dozwolone niniejszymi przepisami są stanowczo zabronione.

Jedyne prace, które mogą być wykonywane przy samochodzie, to niezbędne prace związane z normalną obsługą pojazdu, względnie z wymianą części niesprawnych wskutek zużycia lub wypadku.

Granice dozwolonych zmian i uzupełnień są wymienione poniżej.

Ponadto każda część niesprawna na skutek zużycia lub wypadku, może być zastąpiona tylko częścią oryginalną, identyczną jak ta, którą zastępuje.

Samochody muszą być egzemplarzami pochodzącymi bez żadnych wątpliwości z produkcji seryjnej, identyfikowanymi na podstawie karty homologacyjnej.

5) MASA MINIMALNA

Samochody muszą mieć co najmniej masę podaną w karcie homologacyjnej, plus masa urządzeń bezpieczeństwa.

Odnośnie klatek bezpieczeństwa, które nie mogą być wymontowane z samochodu, a wykonane zostały według Art. 253.8.2 i 8.3 Załącznika J, przyjmuje się dla nich następujące masy bazowe:

klatka według rysunków 253-3/4 - 30 kg
klatka według rysunków 253-5 do 17C - 35 kg
Masa, o której mowa, jest to rzeczywista masa samochodu (bez osób i bagażu), bez narzędzi i podnośnika.

Wszystkie zbiorniki płynów (do smarowania, chłodzenia, hamowania, ewentualnie ogrzewania) muszą być napełnione do poziomu przewidzianego przez producenta. Nie dotyczy to jednak zbiorników spryskiwacza przedniej szyby i reflektorów, układu chłodzenia hamulców, zbiornika paliwa i układu wtrysku wody, które powinny być puste.

Dodatkowe reflektory, nie objęte kartą homologacyjną muszą być zdemontowane na czas ważenia.

6)

6.1. Silnik

Dozwolone jest usunięcie plastikowych osłon służących do zakrycia elementów mechanicznych w komorze silnika i spełniający jedynie funkcje estetyczne.

Dozwolone jest zastąpienie lub podwojenie cięgna przepustnicy gaźnika innym cięgnem, pochodzącym od producenta, lub nie.

Jeżeli pojazd seryjny jest wyposażony w przepustnicę, kit przepustnicy ze sterowaniem mechanicznym, homologowany w Grupie N może być stosowany.

Dozwolona jest zmiana śrub pod warunkiem zachowania materiału żelaznego.

Zapłon: marka i typ świec zapłonowych, ogranicznik prędkości obrotowej i przewody wysokiego napięcia są dowolne.

Sterownik i elementy zapłonu w sterowniku elektronicznym są dowolne, niemniej system musi być całkowicie wymienny z oryginalnym sterownikiem (tzn. że silnik musi działać gdy zastąpi się sterownik oryginalnym seryjnym sterownikiem).

Czujniki i włączniki wejściowe (nadające sygnały), muszą pozostać seryjne, podobnie jak ich funkcje.

Żaden czujnik, nawet do rejestracji danych, nie może być dodany.

Systemy gromadzenia danych są zabronione, chyba że homologowany pojazd jest w nie wyposażony.

Układ chłodzenia: termostat, układ sterujący, jak również temperatura włączania wentylatora są dowolne. System zamykania korka chłodnicy również jest dowolny.

Gaźniki: Musi być zachowany oryginalny system.

Elementy gaźnika, które regulują dawkowanie paliwa do komory spalania mogą być zmodyfikowane pod warunkiem, że nie mają żadnego wpływu na ilość doprowadzanego powietrza.

Zamienne wkłady filtru powietrza są dozwolone na równi z oryginalnymi.

Wtrysk paliwa: Musi być zachowany oryginalny system.

Elementy układu wtryskowego, położone za przepływomierzem powietrza, które regulują dawkowanie paliwa do komory spalania mogą być zmodyfikowane (ale nie zastąpione innymi), pod warunkiem, że nie mają żadnego wpływu na ilość doprowadzanego powietrza.

Wnętrze sterownika elektronicznego dla układu wtryskowego jest dowolne. Nadajniki sygnałów do sterownika elektronicznego (czujniki, włączniki, itd.) muszą pozostać seryjne, podobnie jak i ich funkcje.

Odbiorniki sygnałów ze sterownika muszą zachować swe oryginalne funkcje, zgodne z kartą homologacyjną.

Wtryskiwacze mogą być modyfikowane lub zamieniane w celu zmiany natężenia przepływu, ale ich zasada działania i mocowanie muszą być zachowane.

Zamienne wkłady filtru powietrza są dozwolone na równi z oryginalnymi.

Smarowanie: dozwolone jest zamontowanie przegród w misce olejowej.

Zamienne wkłady filtru oleju są dozwolone na równi z oryginalnymi.

Materiał elementów elastycznych podpór silnika jest dowolny, ale liczba podpór musi pozostać niezmieniona.

Układ wydechowy: Dozwolone jest:

albo usunięcie wnętrza oryginalnego tłumika;
albo modyfikacja układu wydechowego na odcinku od pierwszego tłumika do wylotu, pod warunkiem, że maksymalne wymiary przewodów wydechowych nie przekroczą wymiarów przewodów na wlocie do pierwszego tłumika (patrz rys.254-3).
Jeżeli do pierwszego tłumika doprowadzone są dwa wloty to wymiary zmodyfikowanego odcinka muszą być mniejsze lub równe sumie wymiarów tych dwóch wlotów.

Układ musi być zakończony tylko jedną rurą wydechową, chyba, że zastosowano rozwiązanie oryginalne.

Wylot układu wydechowego musi być usytuowany w identycznym położeniu, jak w rozwiązaniu seryjnym.

Powyższe modyfikacje nie mogą pociągnąć za sobą żadnych zmian w nadwoziu, a zmodyfikowany układ wydechowy musi spełniać wymagania prawa kraju, w którym odbywają się zawody, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów o poziomie głośności.

Dozwolone jest dodanie części do mocowania układu wydechowego.

Tłumik jest częścią układu wydechowego , a jego funkcją jest ograniczenie poziomu głośności pojazdu.

Przekrój tłumika musi wynosi co najmniej 170% przekroju rury wlotowej i musi zawierać materiał dźwiękochłonny. Materiał dźwiękochłonny musi mieć kształt perforowanej w 45% rury lub osłony syntetycznej.

Długość tłumika musi zawierać się pomiędzy 3 i 8 średnicami wlotu.

Tłumik musi by częścią spawaną do rury, przyjmując że rura ta nie stanowi części tłumika.

Jeżeli katalizator jest bezpośrednio zamocowany do kolektora, może być zastąpiony elementem o stożkowym kształcie, o niezmienionej długości i średnicach na wlocie i wylocie. Za tym elementem układ wydechowy jest dowolny, ale średnica rury nie może być większa, niż średnica wylotu z katalizatora.

Konwerter katalityczny jest traktowany jako tłumik.

We wszystkich państwach gdzie jest to obowiązkowe, wszystkie zarejestrowane samochody muszą być wyposażone w homologowany układ wydechowy z katalizatorem. Katalizator może być usunięty jeżeli jest nieobowiązkowy w kraju organizatora.

Uszczelka głowicy: materiał jest dowolny, ale jej grubość musi pozostać niezmieniona.

Regulator prędkości (cruise speed control): może być rozłączony.

Tylko w rajdach: liczba cylindrów jest ograniczona do 6. Pojemność skokowa jest ograniczona atmosferycznie, jak następuje:

a) dla silników zasilanych:

Maks. 3 l dla silników o dwóch zaworach na cylinder;
Maks. 2,5 l dla silników o więcej niż dwóch zaworach na cylinder.
b) w przypadku silników doładowanych:

Minimalna pojemność ograniczona jest do maks. 2500 cm3 . System doładowania musi być taki sam, jak w silniku homologowanym.

Wszystkie samochody z doładowaniem muszą posiadać kołnierz wlotu powietrza przymocowany do obudowy sprężarki.

Cała powietrze niezbędne do zasilania silnika musi przechodzić przez ten wlot, który musi spełniać następujące warunki:

Maksymalna średnica wewnętrzna wlotu powietrza do sprężarki wynosi 32 mm i musi być utrzymana na odcinku 3 mm mierzonym wzdłuż strumienia przepływu, poczynając od płaszczyzny prostopadłej do osi obrotu, umieszczonej w odległości maksimum 50 mm w górę strumienia od płaszczyzny przechodzącej przez skrajne krawędzie łopatek wirnika (patrz rys. 254-4).

Średnica ta musi być zachowana niezależnie od temperatury.

Maksymalna średnica zewnętrzna wlotu powietrza do sprężarki musi być mniejsza niż 38 mm i musi być utrzymana na odcinku 5 mm mierzonym wzdłuż stożka dźwiękowego.

Zamontowanie kołnierza na turbosprężarce musi być tak wykonane, by w celu wymontowania kołnierza było konieczne okręcenie 2 śrub z korpusu sprężarki lub kołnierza. Zabronione jest zamontowanie przy pomocy śrub z końcem stożkowym.

W celu zamontowania kołnierza zezwala się na odejmowanie i dodawanie

materiału z korpusu sprężarki, ale wyłącznie w celu zamontowania kołnierza na korpusie sprężarki.

W główkach śrub mocujących powinny być przewiercone otwory aby umożliwić założenie plomb.

Kołnierz wlotu musi być wykonany z jednego materiału i może być przewiercony wyłącznie w celu jego przymocowania i założenia plomb co powinno mieć miejsce pomiędzy śrubami mocującymi, pomiędzy kołnierzem (lub mocowaniem kołnierz/obudowa), obudową sprężarki (lub mocowaniem sprężarka/kołnierz) i obudową turbiny (mocowaniem obudowa/kołnierz) (patrz rys.254-4).

W przypadku silnika z dwoma równoległymi sprężarkami, każda z nich musi mieć wlot powietrza ograniczony do średnicy maksimum 22,6 mm.

W samochodach z silnikiem diesla ogranicznik musi mieć minimalne średnice wewnętrzną 35 mm i zewnętrzną 41 mm, zgodnie z przepisami powyżej (przepisy dot. średnicy mogą być zmienione w każdej chwili, bez okresu przejściowego).

Ogranicznik, który jest obowiązkowy w rajdach oraz w Górskich Mistrzostwach Europy, nie jest zabroniony w innych imprezach, jeżeli zawodnik zdecyduje się go używać.



  
 
kolejne podpunkty do N grupy

6.2. Przeniesienie napędu

6.2.1. Sprzęgło

Tarcza sprzęgła, oraz jej masa jest dowolna, ale ilość tarcz i średnica muszą być zachowane.

6.2.2. Skrzynia biegów

Wnętrze skrzyni biegów jest dowolne.

Homologowana w Grupie N liczba zębów i przełożeń musi być zachowana.

Materiał przegubów sterownika skrzyni biegów jest dowolny.

6.2.3. Mechanizm różnicowy

Użycie mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu typu mechanicznego jest dozwolone pod warunkiem, że mieści się w seryjnej obudowie i jest homologowany w Grupie N.

W celu umożliwienia jego montażu, wnętrze obudowy oryginalnej skrzyni biegów może być zmodyfikowane.

Poprzez mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu rozumie się każdy system działający wyłącznie mechanicznie tzn. bez wspomagania systemem hydraulicznym lub elektrycznym.

Sprzęgło lepkościowe nie jest uważana jako system mechaniczny.

Jeżeli pojazd jest wyposażony w sprzęgło lepkościowe, może ono być zachowane, ale nie dozwolone jest dodanie innego mechanizmu różnicowego.

6.3. Zawieszenie

Wzmocnienie zawieszenia i punktów mocowania jest dozwolone poprzez dodanie materiału.

Resory: Miski oporowe mogą być dodane jeżeli dodana część stanowi część misek i daje się rozróżnić od oryginalnych części zawieszenia podwozia (może być usunięta).

Sprężyny śrubowe: długość sprężyny, liczba zwojów, średnica drutu, średnica zewnętrzna, typ sprężyny (progresywna lub nie) i kształt gniazd sprężyn są dowolne, ale liczba sprężyn musi być identyczna z liczba znajdującą się w karcie homologacyjnej.

Resory piórowe: długość, szerokość, grubość piór oraz strzałka ugięcia są dowolne.

Drążki skrętne: średnica drążka jest dowolna.

Powyższe dowolności dotyczące sprężyn zawieszenia nie upoważniają do nieprzestrzegania art. 205 karty homologacyjnej (minimalna wysokość osi piasty koła, prześwit nadkola).

Amortyzatory: dowolne, pod warunkiem, że ich ilość, typ (teleskopowe, ramieniowe, itd.), zasada działania (hydrauliczne, cierne, mieszane, itp.) i punkty zamocowań pozostaną niezmienione.

Kontrola zasady działania amortyzatora będzie wykonywana w następujący sposób: po zdemontowaniu sprężyn i/lub drążków skrętnych, pojazd musi osiąść w ciągu 5 minut do ogranicznika krańcowego.

Dozwolone jest zamocowanie zbiorników amortyzatorów do nie zmodyfikowanego nadwozia.

Silentbloki mogą być zastąpione przegubami typu Uniball, ale tylko pod warunkiem, że amortyzator nie pełni funkcji elementu ustalającego.

Amortyzatory gazowe, jeżeli chodzi o ich zasadę działania, będą traktowane jak amortyzatory hydrauliczne.

W przypadku, gdy przy wymianie elementu tłumiącego w zawieszeniu MacPherson lub innego działającego na identycznej zasadzie, powstałaby konieczność wymiany kolumny MacPherson, to części wymienione muszą pod względem mechanicznym być odpowiednikami części oryginalnych i mieć te same punkty mocowania.

Miski oporowe sprężyn w zawieszeniu typu MacPherson mogą być dowolnego kształtu i mieć możliwość regulacji. Ich materiał jest dowolny.

W przypadku zawieszenia hydropneumatycznego, mogą być zmienione wymiary, kształt i materiał komór hydropneumatycznych, lecz nie ich ilość.

Zawór regulowany z zewnątrz samochodu może być zainstalowany na komorach.

Silentbloki: elastomer silentbloku może być zastąpiony wyłącznie elastomerem (o maksymalnej twardości 80 shore).

6.4. Koła i ogumienie

6.4.1. Koła

Koła są dowolne przy zachowaniu maksymalnej homologowanej średnicy (Art. 801a) i maksymalnej homologowanej szerokości (Art. 801b).

Dozwolone jest użycie kół o mniejszych wymiarach.

Muszą być zakryte błotnikami (ten sam system kontroli jak dla grupy A - art. 255.5.4) i musi być zachowany maksymalny rozstaw kół podany w karcie homologacyjnej.

Mocowanie kół przy pomocy śrub może być zastąpione mocowaniem przy pomocy szpilek i nakrętek pod warunkiem zachowania ilości punktów mocowania i średnic części gwintowanych zgodnie z rysunkiem 254-1.

Zabronione są dodatkowe wloty powietrza na kołach.

6.4.2. Opony

Opony są dowolne, pod warunkiem, że możliwe jest ich zamontowanie na koła.

Zabronione jest użycie jakiegokolwiek urządzenia zapewniającego ogumieniu zachowanie swoich właściwości z ciśnieniem wewnętrznym równym lub mniejszym niż ciśnienie atmosferyczne. Wnętrze opony (przestrzeń pomiędzy obręczą koła i częścią wewnętrzną opony) może być wypełnione wyłącznie powietrzem.

6.4.3. Koło zapasowe

Koło(-a) zapasowe jest (są) obowiązkowe jeżeli jest (są) wymienione w karcie homologacyjnej.

Koło zapasowe może być umieszczone we wnętrzu samochodu pod warunkiem, ze jest pewnie zamocowane i nie zostało umieszczone w miejscu przeznaczonym dla kierowcy lub pasażerów.

6.5. Układ hamulcowy

Okładziny są dowolne, podobnie jak sposób ich mocowania (nitowanie, klejenie, itp.), pod warunkiem, że powierzchnia cierna hamulców nie zostanie zwiększona.

Tarcze ochronne mogą być zdemontowane lub odgięte.

W przypadku zastosowania w samochodzie hamulców ze wspomaganiem, urządzenie to może być rozłączone. To samo dotyczy urządzenia zapobiegającego blokadzie kół.

W przypadku gdy system blokowania hamulców (ABS) jest rozłączony lub usunięty, dozwolone jest użycie homologowanego przez producenta jako VO tylnego mechanicznego rozdzielacza siły hamowania.

Dozwolone jest dodanie sprężyny do cylindra rozpieracza.

Przewody hamulcowe mogą być wymienione na przewody typu lotniczego.

Urządzenie usuwające błoto z tarcz może być dodane.

6.5.1. Hamulec ręczny

Mechaniczny hamulec ręczny może być zastąpiony układem hydraulicznym, który musi być homologowany.

Układ ten musi być całkowicie niezależny od normalnego układu hamulcowego pojazdu.

Dźwignia hamulca ręcznego może być modyfikowana, ale musi pozostać na swoim oryginalnym miejscu.

6.6. Nadwozie

6.6.1. Na zewnątrz

Kołpaki kół muszą być zdjęte.

Można założyć osłony reflektorów, których celem będzie jedynie ochrona szkła reflektorów, bez wpływu na aerodynamikę pojazdu.

Montaż osłon spodu samochodu dozwolony jest tylko w rajdach i pod warunkiem, że zachowany jest prześwit, są zdejmowalne i zostały zaprojektowane i zamontowane wyłącznie w celu ochrony następujących części: silnik, chłodnica, zawieszenie, skrzynia biegów, zbiornik paliwa, układ przeniesienia napędu, układ kierowniczy, układ wydechowy i butle gaśnicze.

Może być stosowany każdy system zamykania wlewu paliwa.

Dozwolony jest montaż lusterek zewnętrznych, a także zmiana piór wycieraczek zarówno przednich jak i tylnych.

6.6.2. Kabina pasażerska

Zezwala się na przesunięcie przednich foteli do tyłu, lecz nie dalej niż poza płaszczyznę pionową przeprowadzoną przez przednią krawędź oryginalnego tylnego siedzenia.

Ograniczenie dotyczące fotela przedniego jest tworzone przez górną krawędź oparcia bez zagłówka, a jeżeli zagłówek jest zintegrowany z fotelem przez punkt znajdujący się najdalej za ramionami kierowcy.

Dozwolone jest usunięcie tylnych foteli.

Dozwolone jest usunięcie tylnych pasów bezpieczeństwa.

6.6.2.1. Jeżeli zbiornik paliwa jest umieszczony w bagażniku, a tylne siedzenie jest usunięte, należy zainstalować szczelną przegrodę ognio- i cieczo-odporną, oddzielającą kabinę od zbiornika paliwa.

W przypadku samochodów o nadwoziu dwubryłowym, pomiędzy kabiną, a zbiornikiem można zastosować zdejmowalną ściankę dzielącą, z przezroczystego niepalnego plastyku.

6.6.2.2. Tablica rozdzielcza

Tablica rozdzielcza i centralna konsola muszą pozostać oryginalne.

6.6.2.3. Drzwi - boczne elementy tapicerki

Zezwala się na usunięcie materiału dźwiękochłonnego z drzwi, pod warunkiem, że ich wygląd nie ulegnie zmianie.

To samo dotyczy bocznych elementów tapicerskich usytuowanych poniżej bocznych tylnych okien w samochodach 2-drzwiowych.

Zezwala się na usunięcie wykładziny wewnętrznej drzwi jak również bocznej belki ochronnej w celu zainstalowania bocznej płyty ochronnej wykonanej z materiałów kompozytowych.

Konfiguracja płyty musi być zgodna z rys. 255-14.

Minimalna wysokość płyty musi rozciągać się od dolnej krawędzi drzwi do maksymalnej wysokości krawędzi drzwi.

Dozwolone jest zastąpienie elektrycznego podnośnika szyb, podnośnikiem ręcznym.

6.6.2.4. Podłoga

Dywaniki podłogowe są dowolne, mogą więc być usunięte.

6.6.2.5. Inne wykładziny dźwiękochłonne i tapicerskie

Inne wykładziny dźwiękochłonne i tapicerskie, z wyjątkiem wymienionych w art. 6.6.2.3. (Drzwi) i 6.6.2.2. (Tablica rozdzielcza) mogą być usunięte.

  
 
CD N Grupa

6.6.2.6. Układ ogrzewania

Oryginalne urządzenie grzewcze musi być zachowane.

6.6.2.7. Dozwolone jest usunięcie tylnej zdejmowalnej półki w samochodach o nadwoziu dwubryłowym.

6.6.3. Akcesoria dodatkowe

Dozwolone są bez ograniczeń wszystkie akcesoria, które nie wpływają na funkcjonowanie samochodu, a mają związek tylko z estetyką lub komfortem wewnętrznym (oświetlenie, ogrzewanie, radio, itp) pod bezwzględnym warunkiem, że nie wpływają, nawet w sposób wtórny na sprawność silnika, kierowanie, wytrzymałość, przeniesienie napędu, hamowanie lub trzymanie się drogi.

Wszystkie urządzenia sterujące wraz z ich przeznaczeniem, muszą pozostać takimi, jakimi przewidział je producent, dozwolone jest jednak ich zmodyfikowanie, aby stały się wygodniejsze w obsłudze, lub łatwiej dostępne, na przykład: przedłużenie dźwigni hamulca ręcznego, dodatkowa nakładka na pedał hamulca itp.

W szczególności dozwolone jest co następuje:

Mogą być dowolnie zainstalowane lub zastąpione liczniki, urządzenia pomiarowe, itp. z ewentualnymi rożnymi funkcjami, pod warunkiem, że ich założenie nie stworzy żadnego niebezpieczeństwa. Niemniej, szybkościomierz nie może być usunięty, jeżeli nie przewiduje tego regulamin uzupełniający zawodów.


Można wymienić sygnał dźwiękowy i/lub zainstalować dodatkowy do użytku pasażera. Sygnał dźwiękowy jest nieobowiązkowy na drogach zamkniętych.


Mechanizm dźwigni hamulca ręcznego może być przystosowany do możliwości zapewnienia natychmiastowego odblokowania (typu "fly off handbrake").


Koło kierownicze jest dowolne.


Przeciwkaradzieżowe urządzenie blokujące układ kierowniczy może zostać rozłączone.


Można stosować dodatkowe schowki oprócz seryjnego schowka na rękawiczki oraz dodatkowe kieszenie w drzwiach pod warunkiem, że znajdują się w oryginalnych płytach wykładzinowych.


Płyty z materiału izolacyjnego mogą być zamontowane na istniejących przegrodach w celu ochrony pasażerów przed ogniem.
6.6.4. Wzmocnienia

Dozwolone jest montowanie drążków wzmacniających pomiędzy punktami mocowania zawieszenia do nadwozia lub podwozia tej samej osi, po każdej stronie osi podłużnej samochodu pod warunkiem, że będą one demontowalne i zamocowane przy użyciu śrub.

Odległość pomiędzy punktem mocowania zawieszenia i punktem zamocowania drążka nie może być większa, niż 100 mm, za wyjątkiem drążka poprzecznego homologowanego z klatką bezpieczeństwa i za wyjątkiem drążka górnego mocowanego do zawieszenia MacPherson lub podobnego.

W tym ostatnim przypadku, maksymalna odległość pomiędzy punktem zamocowania drążka, a górnym gniazdem kolumny wynosi 150 mm (patrz rys.255-4 i 255-2).

Poza tymi dwoma punktami mocowania drążek nie może być mocowany do nadwozia, ani części mechanicznych.

Wzmocnienie części zawieszonych jest dozwolone, pod warunkiem, że użyty materiał jest dopasowany do kształtu oryginalnej części i pozostaje w kontakcie z nią.

6.6.5. Jeżeli dla koła zapasowego jest przewidziana zamknięta przestrzeń, a koło to zostało zamienione na szersze (patrz artykuł 6.4) i umieszczone jest w tej przestrzeni, to można usunąć w pokrywie powierzchnię kolidującą z wymiarami nowego koła (rys.254-2).

6.7. Instalacja elektryczna

Akumulator: marka, pojemność i przewody akumulatora są dowolne. Napięcie i miejsce usytuowania akumulatora muszą być zachowane.

Dodatkowy gniazdo do podłączenia akumulatora jest dozwolone w kabinie.

Prądnica: dozwolona jest wymiana na prądnicę o większej mocy. Prądnica prądu stałego nie może być zastąpiona alternatorem i na odwrót.

Oświetlenie: dozwolone są dodatkowe reflektory wraz z odpowiednimi przekaźnikami pod warunkiem, że liczba świateł nie przekroczy ośmiu (nie licząc świateł tylnych i postojowych) i że są dozwolone przez przepisy drogowe danego państwa.

Dodatkowe reflektory nie mogą być wbudowane w nadwozie.

Liczba reflektorów i innych świateł zewnętrznych musi być zawsze parzysta.

Oryginalne reflektory mogą być odłączone i zaklejone taśmą klejącą.

Mogą być one zastąpione innymi reflektorami, zgodnie z niniejszym artykułem.

Dozwolone jest zamontowanie reflektora światła cofania pod warunkiem, że będzie włączany tylko wtedy, gdy dźwignia zmiany biegów jest w pozycji biegu wstecznego i jest on zgodny z przepisami o ruchu drogowym.

Dozwolone są dodatkowe bezpieczniki w układzie elektrycznym.

6.8. Układ paliwowy

Jeżeli w samochodzie został zainstalowany zbiornik paliwa typu FT3 lub FT3 1999, a oryginalny zbiornik był wyposażony w elektryczną pompę paliwa i wewnętrzny filtr, to zezwala się na zainstalowanie na zewnątrz zbiornika, pompy i filtru o identycznej charakterystyce jak homologowane. Elementy te muszą być odpowiednio zabezpieczone.

Otwory wlewowe nie mogą być usytuowane w oknach.

Ponadto jeśli został zainstalowany zbiornik paliwa FT3 lub FT3 1999, to przewody paliwowe muszą być zastąpione przewodami typu lotniczego, przy czym trasy tych przewodów są dowolne.

Jeżeli pozostawiono zbiornik oryginalny zmiana ta jest nieobowiązkowa.

Całkowita pojemność zbiorników nie może przekraczać pojemności określonej w Art. 401.d karty homologacyjnej dla grupy A, prócz rajdów jeśli samochód jest wyposażony w zbiornik FT3 lub FT3 1999. W tym przypadku, całkowita pojemność zbiorników paliwa nie może przekraczać następujących wielkości w zależności od pojemności skokowej silnika:

do 700 cm3 : 60 l
od 700 cm3 : do 1000 cm3 : 70 l
od 1000 cm3 : do 1400 cm3 : 80 l
od 1400 cm3 : do 1600 cm3 : 90 l
od 1600 cm3 : do 2000 cm3 : 100 l
od 2000 cm3 : do 2500 cm3 : 110 l
powyżej 2500 cm3 : 120 l.
W samochodach homologowanych od 01.01.98, ze zbiornikiem znajdującym się w przedziale bagażowym, obowiązuje wodoszczelna i ognioodporna skrzynka zakrywająca zbiornik i otwory wlewowe.

6.9. Podnośnik

Punkty podnoszenia samochodu mogą być wzmocnione lub zmienione ich rozmieszczenie. Dozwolone jest także zwiększenie ich liczby. Powyższe modyfikacje dotyczą wyłącznie punktów podnoszenia przy pomocy podnośnika.

7) ZMIANY OBOWIĄZUJĄCE OD 01/01/2001

6.3. Wzmocnienie zawieszenia i punktów mocowania jest dozwolone poprzez dodanie materiału.

Wzmocnienia zawieszenia nie mogą tworzyć wgłębień.
  
 
a moze cos o A grupie.
Bo w sumie to Jak sam mówisz N to seria
  
 
Szczegółowe informacje A Grupa

4) MASA

4.1. Samochody muszą mieć odpowiednią masę minimalną, w zależności od pojemności skokowej silnika (Wyjątki - patrz art. 4.2):

W rajdach:

do 1000 cm3: 720 kg
ponad 1000 cm3 do 1150 cm3: 790 kg
ponad 1150 cm3 do 1400 cm3: 840 kg
ponad 1400 cm3 do 1600 cm3: 920 kg
ponad 1600 cm3 do 2000 cm3: 1000 kg
ponad 2000 cm3 do 2500 cm3: 1080 kg
ponad 2500 cm3 do 3000 cm3: 1150 kg
ponad 3000 cm3 do 3500 cm3: 1230 kg
ponad 3500 cm3 do 4000 cm3: 1310 kg
ponad 4000 cm3 do 4500 cm3: 1400 kg
ponad 4500 cm3 do 5000 cm3: 1500 kg
ponad 5000 cm3 do 5500 cm3: 1590 kg
ponad 5500 cm3: 1680 kg
Dla innych zawodów:

do 1000 cm3: 670 kg
ponad 1000 cm3 do 1400 cm3: 760 kg
ponad 1400 cm3 do 1600 cm3: 850 kg
ponad 1600 cm3 do 2000 cm3: 930 kg
ponad 2000 cm3 do 2500 cm3: 1030 kg
ponad 2500 cm3 do 3000 cm3: 1110 kg
ponad 3000 cm3 do 3500 cm3: 1200 kg
ponad 3500 cm3 do 4000 cm3: 1280 kg
ponad 4000 cm3 do 4500 cm3: 1370 kg
ponad 4500 cm3 do 5000 cm3: 1470 kg
ponad 5000 cm3 do 5500 cm3: 1560 kg
ponad 5500 cm3: 1650 kg
4.2. W rajdach, dla samochodów z napźdem na 4 ko3a z silnikiem atmosferycznym o pojemnooci pomiźdzy 1600 cm3 i 3000 cm3 lub silnikiem turbodo3adowanym i wlotem narzuconym art. 5.8.1.3 jak równiea o równowaanej pojemnooci równej lub mniejszej nia 3000 cm3, minimalna masa określona jest na 1230 kg.

4.3. Jest to rzeczywista masa samochodu, bez kierowcy, pilota i ich wyposażenia.

W żadnym momencie trwania imprezy masa samochodu nie może wynosić mniej niż minimum określone niniejszym artykułem.

W razie sporu dotyczącego ważenia należy usunąć kompletne wyposażenie kierowcy i pilota, łącznie z kaskami, ale zewnętrzne słuchawki kasków mogą pozostać w samochodzie.

Z wyjątkiem rajdów, w przypadku wątpliwości, komisarze techniczni mogą opróżnić zbiorniki zawierające płyny ulegające zużyciu, w celu sprawdzenia masy.

Użycie balastu jest dozwolone na warunkach określonych w art. 252.2.2 "Przepisów Ogólnych ".

5) DOZWOLONE MODYFIKACJE I DODATKI MATERIAŁU

Zasady ogóne

Niezależnie od części, dla których niniejszy artykuł przewiduje dowolność modyfikacji, oryginalne części mechaniczne niezbędne do napędu jak również wszystkie części niezbędne dla normalnego funkcjonowania, za wyjątkiem wszystkich części układu kierowniczego, hamulcowego lub zawieszenia, po przejściu wszystkich faz produkcyjnych przewidzianych przez producenta w procesie produkcji seryjnej, mogą być poddane wszelkim operacjom udoskonalającym, poprzez wykańczanie powierzchniowe lub zdejmowanie materiału, ale nie mogą być wymienione na inne.

Innymi słowy, pod warunkiem, że zawsze będzie możliwe bezsporne ustalenie pochodzenia części produkcji seryjnej, część ta może być szlifowana, wyważona, dopasowana, zmniejszona lub zmodyfikowana w drodze obróbki mechanicznej.

Ponadto dozwolona jest obróbka chemiczna i cieplna. Wszystkie te zmiany są dozwolone z zastrzeżeniem, że zostaną zachowane wymiary i masy określone w karcie homologacyjnej.

Śruby i nakrętki: wszystkie nakrętki, wkręty i śruby w samochodzie mogą być wymienione na inne o dowolnym systemie zabezpieczenia przed odkręceniem (podkładki, nakrętki samozaciskowe itp.)

Dodawanie materiału i części: zabronione jest dodawanie materiału lub części, chyba że jest wyraźnie dozwolone jednym z artykułów niniejszego regulaminu.

Materiał usunięty nie może być powtórnie użyty.

Przywrócenie kształtu nadwozia lub geometrii podwozia w następstwie wypadku jest dozwolone przez dodanie materiałów niezbędnych do naprawy (szpachlówka do nadwozi, metal spoin spawalniczych itp.); inne części, które uległy zużyciu lub uszkodzeniu nie mogą być naprawiane przez dodawanie lub mocowanie materiału, chyba że zezwala na to jeden z artykułów niniejszego regulaminu.

5.1. Silnik

5.1.1. Blok cylindrów - głowica

Dozwolone jest zaślepienie nieużywanych otworów w bloku i głowicy pod warunkiem, że jest to jedynym celem tej operacji.

Dozwolone jest powiększenie oryginalnej średnicy cylindra o maksimum 0,6 mm, pod warunkiem, że nie spowoduje to przekroczenia granicy pojemności skokowej danej klasy.

Dozwolone jest tulejowanie silnika na tych samych warunkach, co szlifowanie, przy czym materiał tulei może być zmieniony.

Dozwolone jest planowanie bloku cylindrów i głowicy.

W silniku rotacyjnym wymiary kanałów wlotowych i wylotowych w bloku są dowolne pod warunkiem, że zachowane są oryginalne wymiary okien ssącego i wydechowego.

5.1.2. Stopień sprężania

Dowolny.

5.1.3. Uszczelka głowicy

Dowolna.

5.1.4. Tłoki

Dowolne, podobnie, jak pierścienie tłokowe, sworznie i sposób ich zabezpieczania.

5.1.5. Korbowody, wał korbowy

Poza przeróbkami dozwolonymi powyższym paragrafem "Zasady Ogólne", wał korbowy i korbowody mogą być poddane dodatkowej obróbce mechanicznej innej niż przewidziana dla części seryjnych.

5.1.6. Łożyska

Materiał i marka dowolne; musi być jednak zachowany oryginalny typ i wymiary.



  
 
CD A grupa


5.1.7. Koło zamachowe

Może być zmodyfikowane zgodnie z paragrafem "Zasady Ogólne" z zastrzeżeniem, że zawsze będzie można zidentyfikować je, jako oryginalne koło zamachowe.

5.1.8. Zasilanie

Rysunki I i II w karcie homologacyjnej Grupy A/B muszą być respektowane. Cięgno (wraz z pancerzem) sterowania przepustnicą jest dowolne.

Wkład filtru powietrza, jego obudowa oraz komora sprężonego powietrza są dowolne.

Filtr powietrza wraz z jego obudową może być usunięty, przeniesiony w inne miejsce w komorze silnika lub zamieniony na inny (patrz rysunek 255-1).

Tylko w rajdach dozwolone jest wycięcie części przegród w komorze silnikowej w celu zamontowania jednego lub więcej filtrów powietrza lub wlotu powietrza; wycięcia te muszą być ściśle ograniczone do miejsc niezbędnych (patrz rysunek 255.6).

Ponadto, jeżeli wlot powietrza do przewietrzania kabiny pasażerskiej znajduje się w pobliżu wlotu powietrza do silnika, to strefa ta musi być odizolowana od zespołu filtra powietrza ze względów przeciwpożarowych.

Przewód pomiędzy filtrem powietrza, a gaźnikiem (gaźnikami) lub przepływomierzem powietrza (w przypadku zasilania wtryskowego) jest dowolny.

Podobnie przewód pomiędzy przepływomierzem powietrza, a kolektorem ssącym lub urządzeniem doładowującym jest dowolny. Na wlocie powietrza może być zainstalowana siatka.

Części służące ochronie przed zanieczyszczeniem mogą być usunięte, pod warunkiem, że nie spowoduje to zwiększenia ilości pobieranego powietrza.

Pompy paliwa są dowolne. Nie mogą być one zainstalowane w kabinie chyba, że jest to rozwiązanie oryginalne. W takim przypadku muszą być dobrze zabezpieczone.

Do układu zasilania mogą być włączone dodatkowe filtry paliwa o maksymalnej pojemności 0,5 l każdy.

Cięgno pedału przyspieszenia jest dowolne.

Nie mogą być zmodyfikowane oryginalne wymienniki ciepła i chłodnice międzystopniowe (intercooler) lub inne urządzenia spełniające tę samą rolę; ponadto musi być zachowane ich usytuowanie, co oznacza, że ich mocowanie i pozycja muszą pozostać oryginalne.

Przewody pomiędzy urządzeniem doładowującym, chłodnicą międzystopniową i kolektorem, są dowolne, ale ich jedyną funkcją musi być przewodzenie powietrza.

W przypadku chłodnicy międzystopniowej powietrzno-wodnej, przewody łączące ją z chłodnicą są dowolne, ale ich jedyną funkcją może być przewodzenie wody.

Wtrysk wody musi być homologowany i nie może być zmodyfikowany. Zabronione jest stosowanie jakichkolwiek substancji lub urządzeń w celu zmniejszenia temperatury mieszanki.

W silnikach rotacyjnych i dwusuwowych, wewnętrzne wymiary otworów przelotowych (okien) są dowolne.

Koło pasowe napędzające sprężarki typu "G" jest dowolne.

Tylko dla rajdów afrykańskich: zezwala się na wykonanie otworu o maksymalnej średnicy 10 cm w pokrywie silnika w celu zapewnienia dopływu powietrza do silnika i umieszczenie w tym otworze rury o maksymalnej średnicy wewnętrznej 10 cm (patrz rys. 255-13).

5.1.8.1. Gaźnik

Gaźniki są dowolne, ale ich oryginalna ilość i zasada działania musi być niezmieniona; gaźniki muszą pozostać w oryginalnym usytuowaniu.

Ponadto, średnica i ilość przepustnic musi być zachowana, zgodnie z kartą homologacyjną.

5.1.8.2. Układ wtrysku paliwa

Musi być zachowany oryginalny system i jego typ, zgodnie z kartą homologacyjną pojazdu (np. K-Jetronic) oraz jego oryginalne usytuowanie. Części urządzenia wtryskowego regulujące ilość paliwa dopływającego do silnika mogą być zmodyfikowane, lecz nie może być zmieniona średnica przepustnicy.

Przepływomierz powietrza jest dowolny.

Wtryskiwacze są dowolne, ale ich ilość, usytuowanie, położenie osi zespołu i zasada działania muszą być zachowane.

Przewody paliwowe zasilające wtryskiwacze są dowolne.

Sterownik elektroniczny jest dowolny, pod warunkiem, że nie służy do przetwarzania innych danych.

Regulator ciśnienia paliwa jest dowolny.

5.1.8.3. Ograniczenia dla rajdów

Liczba cylindrów jest ograniczona do 6.

Pojemność skokowa jest ograniczona, jak następuje:

a) dla silników zasilanych atmosferycznie:

maks. 3 l dla silników o dwóch zaworach na cylinder;
maks. 2,5 l dla silników o więcej niż dwóch zaworach na cylinder.
Wszystkie samochody o napędzie na jedną oś, o pojemności silnika większej niż 1600 cm3 i wyposażone w części homologowane w Variant Kit (VK) muszą posiadać ogranicznik wlotu powietrza, zgodny z kartą homologacyjną.

b) w przypadku silników doładowanych:

Minimalna pojemność ograniczona jest do maksimum 2500 cm3 . System doładowania musi być taki sam, jak w silniku homologowanym.

System doładowania musi być taki sam, jak w silniku homologowanym.

Wszystkie samochody z doładowaniem muszą posiadać kołnierz wlotu powietrza przymocowany do obudowy sprężarki.

Całe powietrze niezbędne do zasilania silnika musi przechodzi przez ten wlot, który musi spełniać następujące warunki:

Maksymalna średnica wewnętrzna wlotu powietrza do sprężarki wynosi 34 mm i musi być utrzymana na odcinku 3 mm mierzonym wzdłuż strumienia przepływu, poczynając od płaszczyzny prostopadłej do osi obrotu, umieszczonej w odległości maksimum 50 mm w górę strumienia od płaszczyzny przechodzącej przez skrajne krawędzie łopatek wirnika (patrz rys. 254-4).

Średnica ta musi być zachowana niezależnie od temperatury.

Maksymalna średnica zewnętrzna wlotu powietrza do sprężarki musi być mniejsza niż 40 mm i musi być utrzymana na odcinku 5 mm mierzonym wzdłuż stożka dźwiękowego.

Zamontowanie kołnierza na turbosprężarce musi być tak wykonane, by w celu wymontowania kołnierza było konieczne okręcenie 2 śrub z korpusu sprężarki lub kołnierza. Zabronione jest zamontowanie przy pomocy śrub z końcem stożkowym.

W celu zamontowania kołnierza zezwala się na odejmowanie i dodawanie materiału z korpusu sprężarki, ale wyłącznie w celu zamontowania kołnierza na korpusie sprężarki.

W główkach śrub mocujących powinny być przewiercone otwory aby umożliwić założenie plomb.

Kołnierz wlotu musi być wykonany z jednego materiału i może być przewiercony wyłącznie w celu jego przymocowania i założenia plomb co powinno mieć miejsce pomiędzy śrubami mocującymi, pomiędzy kołnierzem (lub przymocowanie kołnierz/obudowa), obudową sprężarki (lub przymocowanie sprężarka/kołnierz) i obudową turbiny (przymocowanie obudowa/kołnierz) (patrz rys. 254-4).

W pojazdach z silnikiem diesela, maksymalna średnica wewnętrzna wlotu wynosi 37 mm, a zewnętrzna 43 mm zgodnie z warunkami opisanymi powyżej (przepisy dot. średnicy mogą być w każdej chwili zmienione i wchodzą w życie ze skutkiem natychmiastowym).

W przypadku silnika z dwoma równoległymi sprężarkami, każda z nich musi mieć wlot powietrza ograniczony do średnicy wewnętrznej maksimum 24 mm i średnicy zewnętrznej maks. 30 mm w warunkach wyżej wymienionych.

Ogranicznik, który jest obowiązkowy w rajdach oraz w Górskich Mistrzostwach Europy nie jest zabroniony w innych imprezach, jeżeli zawodnik zdecyduje się go używać.

5.1.9. Wałek (wałki) rozrządu

Mogą być dowolne, z wyjątkiem ich ilości i ilości łożysk.

Ustawienie rozrządu dowolne. Materiał, typ i wymiary kół, łańcuchów i pasków do napędu wałka są dowolne.

Materiał kół zębatych wałka rozrządu jest dowolny.

Trasy przebiegu i ilość pasków i łańcuchów są dowolne. Także dowolne są prowadnice i napinacze łańcuchów
  
 
CD A grupa

5.1.10. Zawory

Materiał i kształt zaworów są dowolne, lecz ich wymiary charakterystyczne (wymienione w karcie homologacyjnej) muszą być zachowane, w tym również odpowiednie kąty osi zaworów.

Dowolny jest wznios zaworów.

W przypadku silników rotacyjnych muszą być zachowane tylko te wymiary otworów w głowicy (od strony wewnętrznej silnika), które są wymienione w karcie homologacyjnej.

Miseczki sprężyn, zawleczki i prowadnice zaworów (nawet jeżeli nie są przewidziane jako części oryginalne) nie podlegają żadnym ograniczeniom. Dozwolone jest dodanie podkładek regulacyjnych pod sprężyny zaworowe.

Materiał gniazd zaworowych jest dowolny.

5.1.11. Dźwigienki zaworowe i popychacze

Dźwigienki zaworowe mogą być modyfikowane tylko zgodnie z powyższym paragrafem 5 "Zasady Ogólne".

Popychacze mogą być dowolne, pod warunkiem, że są wzajemnie wymienialne z oryginalnymi.

Dozwolone jest użycie płytek regulacyjnych do ich regulacji.

5.1.12. Zapłon

Cewka(i) zapłonowa(e), kondensator, rozdzielacz, przerywacz i świece są dowolne, pod warunkiem, że system zapłonu (bateryjny lub iskrowy) pozostaje taki sam, jak przewidziany przez producenta dla danego modelu.

Zastosowanie zapłonu elektronicznego, nawet bez mechanicznego przerywacza jest dozwolone pod warunkiem, że żadna część mechaniczna poza wyżej wymienionymi, nie będzie zmodyfikowana lub wymieniona, z wyjątkiem wału korbowego, koła zamachowego lub koła pasowego wału korbowego, dla których dopuszczalne są modyfikacje ograniczone do niezbędnego zakresu dodatków.

Na tych samych warunkach dozwolona jest wymiana zapłonu elektronicznego na mechaniczny.

Liczba świec zapłonowych nie może być zmieniona. Liczba cewek zapłonowych jest dowolna.

5.1.13. Chłodzenie

Chłodnica, jej zamocowanie oraz przewody łączące z silnikiem są dowolne, pod warunkiem, że oryginalne usytuowanie w samochodzie pozostanie bez zmian. Wolno zamontować przesłonę chłodnicy.

Wentylator i jego system napędu może być dowolnie zmodyfikowany lub usunięty. Można dodać wentylator.

Termostat jest dowolny.

Wymiary i materiał turbiny wentylatora są dowolne, podobnie jak ich ilość.

Zezwala się na zamontowanie zbiornika zbierającego wodę.

Można zainstalować dowolne zabezpieczenie korka chłodnicy.

Urządzenia wtrysku wody mogą być rozłączone, ale nie mogą być wymontowane.

Zbiornik wyrównawczy może być zmodyfikowany, a także zamontowany do samochodu, w którym oryginalnie nie był przewidziany.

5.1.14. Smarowanie

Chłodnica, wymiennik olej/woda, przewody, termostat, miska olejowa, oraz filtr są dowolne, bez modyfikacji nadwozia.

Niemniej jednak, zamontowanie chłodnicy oleju na zewnątrz nadwozia jest dozwolone jedynie poniżej płaszczyzny poziomej przechodzącej przez piasty kół i to w ten sposób, aby nie wystawała ona poza widziany z góry obrys samochodu stojącego na linii startu; nadwozie nie może przy tym ulec modyfikacji.

Zamontowana w ten sposób chłodnica oleju nie może być obudowana konstrukcją aerodynamiczną.

Wszystkie wloty powietrza muszą spełniać wyłącznie funkcję doprowadzenia powietrza chłodzącego do chłodnicy i nie mogą wpływać na aerodynamikę samochodu.

Ciśnienie oleju może być zwiększone przez wymianę sprężyny zaworu redukcyjnego.

Jeżeli układ smarowania zawiera otwarty odpowietrznik miski olejowej, to musi być on rozwiązany w ten sposób, by olej spływał do zbiornika zbierającego.

Musi on mieć pojemność 2 litry dla samochodów o pojemnooci skokowej równej lub niaszej nia 2000 cm3 i 3 litry dla samochodów o pojemnooci skokowej powyaej 2000 cm3.

Pojemnik ten musi być wykonany bądź z przezroczystego plastyku, bądź posiadać przezroczysty wziernik.

Na zewnątrz silnika może być zamontowany separator powietrze/olej (urządzenie do oddzielania oleju od oparów ze skrzyni korbowej) o maksymalnej pojemności 1 litra, zgodny z rysunkiem 255.3. Olej ze zbiornika zbierającego musi spływać do silnika tylko pod działaniem siły ciężkości.

Może być zamontowany wentylator chłodzący olej silnikowy pod warunkiem, że nie będzie miał wpływu na aerodynamikę pojazdu.

5.1.15. Silnik: zawieszenie - kąt pochylenia i położenie

Punkty zawieszenia silnika są dowolne (z wyjątkiem ich liczby) pod warunkiem, że kąt pochylenia i położenie silnika w pomieszczeniu silnika pozostaną niezmienione i pod warunkiem przestrzegania paragrafów 5.7.1 oraz 5 - "Zasady Ogólne".

Do silnika i nadwozia mogą być przyspawane wsporniki, a ich położenie jest dowolne.

5.1.16. Układ wydechowy

Rysunki III i IV w karcie homologacyjnej Grupy A/B muszą być respektowane.

Układ wydechowy od wylotu kolektora wylotowego jest dowolny, pod warunkiem, że nie zostanie przekroczony poziom głośności dopuszczalny w kraju(ach), przez który(e) przebiega trasa imprezy, jeśli jest ona rozgrywana na drogach publicznych.

Końcówka układu wydechowego nie może wystawać poza obrys samochodu (patrz art. 252.3.6 "Przepisy Ogólne").

W samochodach z turbodoładowaniem, układ wydechowy może być modyfikowany dopiero za turbosprężarką.

W samochodach z silnikami rotacyjnymi wymiary kanałów w kolektorze wylotowym mogą być dowolne, pod warunkiem, że zostaną zachowane oryginalne wymiary otworów wlotowych do kolektora.

W żadnym wypadku, przepływ gazu nie może zostać zmieniony przy pomocy urządzeń elektronicznych lub mechanicznych.

Na kolektorze wylotowym, turbosprężarce i układzie wydechowym mogą być zamontowane osłony, z zastrzeżeniem, że ich wyłączną funkcją jest izolacja termiczna.

5.1.17. ) Koła, paski i łańcuchy do napędu osprzętu umieszczonego poza silnikiem

Materiał, typ i wymiary kół, łańcuchów i pasków do napędu osprzętu są dowolne.

Usytuowanie oraz ilość pasków i łańcuchów są również dowolne.

5.1.18. Uszczelki

Dowolne.

5.1.19. Silnik - sprężyny

Sprężyny nie są przedmiotem żadnych ograniczeń, lecz musi być zachowana oryginalna zasada działania.

5.1.20. Rozrusznik

Rozrusznik musi być zachowany, ale marka i typ są dowolne.

5.1.21. Ciśnienie doładowania

Ciśnienie to może być zmieniane zgodnie z art. 5.1.19 i art. 5 "Zasady Ogólne".

Połączenie pomiędzy obudową, a zaworem upustowym może być przekonstruowane na regulowane, jeżeli oryginalnie nie jest przewidziane.

Oryginalny system działania zaworu upustowego może być zmodyfikowany, może być przekonstruowany na regulowany, ale sam system musi być zachowany.

System mechaniczny musi pozostać mechaniczny, elektryczny musi pozostać elektryczny, itd.

5.1.22. Śruba zabezpieczająca

Wyłącznie w celu umożliwienia zamocowania pokrywy na bloku silnika dozwolone jest użycie śruby zabezpieczającej.

Śruba ta nie może służyć do zamontowania innych elementów.

5.2. Przeniesienie napędu

5.2.1. Sprzęgło

Sprzęgło jest dowolne, ale homologowana obudowa i rodzaj sterowania muszą być zachowane.

5.2.2. Skrzynia biegów

Dozwolone jest dodatkowe urządzenie do smarowania i chłodzenia oleju (pompa obiegowa, chłodnica oraz wloty powietrza umieszczone pod samochodem) na warunkach określonych w art. 5.1.14, ale oryginalna zasada smarowania musi być zachowana.

Tym niemniej, skrzynia biegów z pompą oleju, homologowana jako dodatkowa, może być używana bez tej pompy.

Może być zainstalowany wentylator do chłodzenia oleju w skrzyni biegów, ale nie może on mieć wpływu na aerodynamikę pojazdu.

Koła zębate dodatkowej skrzyni biegów według karty homologacyjnej mogą być zmienione, pod warunkiem, że będą przestrzegane informacje podane na tej karcie.

Zawieszenie skrzyni biegów jest dowolne, ale liczba punktów nie może być zmieniona.

Może być zastosowana:

seryjna obudowa z seryjnymi przełożeniami lub z jednym z dwóch kompletów dodatkowych przełożeń;
jedna z dodatkowych obudów, ale tylko z jednym z dodatkowych kompletów przełożeń.
5.2.3. Przekładnia główna i mechanizm różnicowy

Dozwolone jest zastosowanie mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, pod warunkiem, że może się zmieścić w oryginalnej obudowie, bez jakichkolwiek innych przeróbek, niż te, które zostały przewidziane w powyższym paragrafie "Zasady Ogólne".

Dozwolone jest również zablokowanie oryginalnego mechanizmu różnicowego.

Oryginalna zasada smarowania mechanizmu tylnej osi musi zostać zachowana. Tym niemniej dozwolone jest dodatkowe urządzenie do smarowania i chłodzenia oleju (pompa obiegowa, chłodnica oraz wloty powietrza umieszczone pod samochodem) na warunkach określonych w art. 5.1.14.

Wsporniki tylnego mostu są dowolne.

Zabronione jest użycie we wszystkich samochodach napędzanych na jedną oś mechanizmów różnicowych typu aktywnego, tzn. systemów działających bezpośrednio na regulacje mechanizmów różnicowych (naprężenie wstępne, nastawianie...).




  
 
CD A grupa

5.3. Zawieszenie

Położenie osi obrotu punktów montażowych zawieszenia do kół w stosunku do pionu i do nadwozia (lub podwozia) musi pozostać niezmienione.

W przypadku zawieszenia olejowo-pneumatycznego, przewody i zawory połączone z komorami hydropneumatycznymi są dowolne.

5.3.1. Dozwolone jest montowanie drążków wzmacniających pomiędzy punktami mocowania zawieszenia do nadwozia lub podwozia tej samej osi, po każdej stronie osi podłużnej samochodu.

Odległość pomiędzy punktem mocowania zawieszenia i punktem zamocowania drążka nie może być większa niż 100 mm, za wyjątkiem drążka poprzecznego homologowanego z klatką bezpieczeństwa i za wyjątkiem drążka górnego mocowanego do zawieszenia MacPherson lub podobnego.

W tym ostatnim przypadku maksymalna odległość pomiędzy punktem zamocowania drążka, a górnym gniazdem kolumny wynosi 150 mm (rys. 255.4 i 255.2).

Poza tymi dwoma punktami mocowania, drążek nie może być mocowany w żadnym innym miejscu do nadwozia, ani części mechanicznych.

5.3.2. Dozwolone jest wzmocnienie punktów mocowania oraz układu jezdnego przez dodanie materiału.

5.3.3. Stabilizator

Stabilizatory homologowane przez producenta, mogą być wymienione lub wymontowane pod warunkiem, że ich punkty mocowania do nadwozia pozostaną niezmienione.

Te punkty mocowania mogą być wykorzystane do zamocowania drążków wzmacniających.

5.3.4. Przeguby mogą być wykonane z innego materiału niż przeguby oryginalne.

Punkty mocowania zawieszenia do nadwozia lub podwozia mogą być zmodyfikowane poprzez:

użycie przegubów "Uniball". Oryginalne wahacze mogą być obcięte, a w to miejsce można przyspawać nowe wsporniki dla przegubów "Uniball". Dopuszcza się wzmocnienia niezbędne w wyniku zastosowania przegubów "Uniball";
użycie śrub o większej średnicy;
wzmocnienie punktów mocowań poprzez dodanie materiału.
Położenie osi obrotu przegubu nie może być zmienione (patrz rys. 255.5).

5.3.5. Materiał i wymiary sprężyn głównych są dowolne (ale nie ich typ). Miski sprężyn mogą być regulowane, nawet jeżeli wymaga to dodania materiału.

Sprężyna śrubowa może być zastąpiona przez dwie lub więcej sprężyn tego samego typu, koncentrycznie lub szeregowo, pod warunkiem, że są one w pełni wzajemnie wymienialne ze sprężyną oryginalną i mogą być zamontowane bez modyfikacji innych niż wyszczególnione w niniejszym artykule.

5.3.6. Amortyzatory

Dowolna jest marka, lecz nie ich ilość, typ (teleskopowe, ramieniowe, itd.), zasada działania (hydrauliczne, cierne, mieszane, itd.), ani ich zamocowanie.

Kontrola zasady działania amortyzatora będzie wykonywana w następujący sposób: po zdemontowaniu sprężyn i/lub drążków skrętnych, pojazd musi osiąść w ciągu 5 minut do ogranicznika krańcowego.

Amortyzatory gazowe, jeżeli chodzi o zasadę działania, będą traktowane jak amortyzatory hydrauliczne.

W przypadku, gdy przy wymianie elementu tłumiącego w zawieszeniu typu MacPherson lub innym działającym na identycznej zasadzie powstałaby konieczność wymiany kolumny MacPherson, to części wymieniane muszą być pod względem mechanicznym odpowiednikami części oryginalnych, z wyjątkiem elementu tłumiącego i miseczki sprężyny.

Jeżeli amortyzatory posiadają oddzielne zbiorniki płynu, które umieszczone są w kabinie lub bagażniku nie oddzielonym od kabiny muszą być one solidnie zamocowane i osłonięte pokrywą zabezpieczającą.

Dozwolone jest dodatnie ogranicznika ugięcia.

Dozwolone jest dodanie tylko jednego przewodu, którego jedyną funkcją jest ograniczenie skoku koła gdy amortyzator znajduje się w pozycji rozprężenia.

5.4. Koła i opony

Koła kompletne są dowolne, pod warunkiem, że mieszczą się w oryginalnym nadwoziu, tzn. że górna część koła kompletnego położona powyżej osi piasty koła musi być zakryta przez nadwozie przy pomiarze pionowym.

Mocowanie koła przy pomocy śrub może być zmienione na mocowanie przy pomocy szpilek i nakrętek.

Zabronione jest użycie opon przeznaczonych do motocykli.

Szerokość zespołu obręcz-opona w żadnym wypadku nie może przekroczyć szerokości maksymalnej, zależnie od pojemności skokowej samochodu:

w rajdach:

do 1000 cm3: 7"
ponad 1000 cm3 do 1150 cm3: 7"
ponad 1150 cm3 do 1400 cm3: 8"
ponad 1400 cm3 do 1600 cm3: 8"
ponad 1600 cm3 do 2000 cm3: 9"
ponad 2000 cm3 do 2500 cm3: 9"
ponad 2500 cm3 do 3000 cm3: 9"
ponad 3000 cm3 do 3500 cm3: 9"
ponad 3500 cm3 do 4000 cm3: 9"
ponad 4000 cm3 do 4500 cm3: 9"
ponad 4500 cm3 do 5000 cm3: 9"
ponad 5000 cm3 do 5500 cm3: 9"
ponad 5500 cm3: 9"
W innych imprezach:

do 1000 cm3: 7"
ponad 1000 cm3 do 1150 cm3: 7"
ponad 1150 cm3 do 1400 cm3: 8"
ponad 1400 cm3 do 1600 cm3: 8"
ponad 1600 cm3 do 2000 cm3: 9"
ponad 2000 cm3 do 2500 cm3: 9"
ponad 2500 cm3 do 3000 cm3: 9"
ponad 3000 cm3 do 3500 cm3: 10"
ponad 3500 cm3 do 4000 cm3: 10"
ponad 4000 cm3 do 4500 cm3: 11"
ponad 4500 cm3 do 5000 cm3: 11"
ponad 5000 cm3: 12"
W samochodach World Rally Car i Kit-Car, średnica obręczy jest dowolna, ale nie może przekraczać 18".

W innych samochodach, średnica obręczy może być zwiększona lub zmniejszona w stosunku do oryginalnego wymiaru o maksimum 2". Niemniej, średnica nie może przekraczać 18".

Ponadto, we wszystkich samochodach i zawodach rozgrywanych wyłącznie na szutrze, wymiary kół są ograniczone w następujący sposób:

jeżeli szerokość koła jest mniejsza lub równa 6", jego maksymalna średnica ograniczona jest do 16",
jeżeli szerokość koła jest większa niż 6", jego maksymalna średnica ograniczona jest do 15"
W rajdach maksymalna średnica kompletnego koła wynosi 650 mm, nie wliczając kolców, w przypadku opon kolcowanych.

Koła nie muszą mieć tej samej średnicy.

Tylko w rajdach:

Kuty magnez jest zabroniony w kołach o średnicy mniejszej niż 18".

W kołach o wymiarach 8x18" zabronione są kuty magnez i masa mniejsza niż 7,8 kg, od 1.01.2001 w Rajdowych Mistrzostwach Świata dla kierowców priorytetowych i od 1.01.2003 we wszystkich w innych zawodach.

Jeżeli koło jest mocowane za pomocą centralnej nakrętki, to zawleczka zabezpieczająca musi znajdować się na nakrętce przez cały czas trwania zawodów i musi być wymieniona na nową przy każdej zmianie koła.

Zawleczka musi być pomalowana na czerwono ("Dayglo"). Przez cały czas muszą być dostępne zawleczki zapasowe.

  
 
CD A grupa


5.5. Ukłąd hamulcowy

5.5.1. Okładziny hamulcowe

Materiał i sposób ich mocowania (nitowanie, klejenie) są dowolne, pod warunkiem, że zostaną zachowane wymiary okładzin.

5.5.2. Hamulce ze wspomaganiem, regulator siły hamowania, urządzenie antyblokujące

Wspomaganie hamowania może być odłączone i wymontowane.

Regulatory siły hamowania i urządzenia antyblokujące mogą być odłączone, ale nie wymontowane. Urządzenie regulujące jest dowolne. Regulatory siły hamowania nie mogą być przeniesione z oryginalnego miejsca zamocowania (kabina, przedział silnikowy, z zewnątrz itp.).

5.5.3. Chłodzenie hamulców

Dozwolone jest usunięcie lub modyfikacja osłon hamulców, lecz bez dodawania materiału.

Dozwolony jest jeden elastyczny przewód doprowadzający powietrze chłodzące do hamulców w każdym kole, lecz jego wewnętrzne pole przekroju musi dać się wpisać w okrąg o średnicy 10 cm.

Przewody powietrza nie mogą wystawać poza obrys samochodu widziany z góry.

5.5.4. Tarcze hamulcowe

Jedyną dozwoloną operacją jest ich czyszczenie.

Dozwolone jest dodanie urządzenia usuwającego błoto z tarcz i kół.

5.5.5. Urządzenie ręcznego hamulca może być wymontowane jedynie w wyścigach rozgrywanych na trasach zamkniętych (tor, wyścig górski, slalom).

5.5.6. Przewody hydrauliczne

Przewody płynu hamulcowego mogą być zastąpione takimi, których jakość odpowiada warunkom wymaganym w lotnictwie.

5.5.7. Zaciskacze hamulców

Wszystkie zaciskacze hamulców muszą być wykonane z materiałów aluminiowych o współczynniku sprężystości nie większym niż 80 Gpa.

Tylko jeden zaciskacz na koło jest dozwolony. Przekrój każdego tłoka rozpieracza musi być okrągły.

5.6. Układ kierowniczy

Wspomaganie układu kierowniczego może być odłączone, ale nie wolno go wymontować.

5.7. Nadwozie - podwozie

5.7.1. Odciążenia i wzmocnienia

Dozwolone jest wzmocnienie resorowanych części podwozia i nadwozia, pod warunkiem, że materiał użyty do tego celu będzie dopasowany do oryginalnego kształtu i będzie pozostawał z nim w kontakcie.

Dozwolone są wzmocnienia przy użyciu materiałów kompozytowych, zgodnie z niniejszym artykułem, lecz bez względu na ich grubość muszą odpowiadać rysunkowi 255-8.

Może być usunięty materiał dźwiękochłonny ze spodu podłogi samochodu, z komory silnikowej, bagażnika i wnęk kół.

Nieużywane wsporniki (np. dla koła zapasowego) usytuowane w podwoziu/nadwoziu mogą być usunięte chyba, że są to wsporniki części mechanicznych, które nie mogą być usunięte lub przeniesione w inne miejsce.

Zezwala się na zaślepienie otworów w kabinie, komorze silnikowej i bagażniku oraz w błotnikach.

Otwory mogą być zaślepione przy użyciu blachy lub materiałów plastycznych poprzez spawanie, zaklejanie lub nitowanie. Inne otwory w nadwoziu mogą być zaślepione tylko przy użyciu taśmy klejącej.

5.7.2. Część zewnętrzna

5.7.2.1. Zderzaki

Nakładki zderzaków mogą być usunięte.

5.7.2.2. Kołpaki i nakładki ozdobne

Kołpaki mogą być usunięte, natomiast nakładki ozdobne kół muszą być usunięte.

5.7.2.3. Wycieraczki

Silnik, usytuowanie, pióra i mechanizm są dowolne, lecz co najmniej jedna wycieraczka musi być przewidziana dla przedniej szyby.

Spryskiwacz reflektorów może być zdemontowany.

Pojemność zbiornika spryskiwacza może być powiększona, a zbiornik może być przeniesiony do wnętrza kabiny, zgodnie z art. 252.7.3.

5.7.2.4. Dozwolone jest zdjęcie zewnętrznych listew ozdobnych. Każda część o szerokości poniżej 25 mm umieszczona na zewnątrz nadwozia i przylegająca doń będzie uważana za listwę ozdobną.

5.7.2.5. Punkty dla umieszczenia podnośnika mogą być wzmocnione, można zmienić ich usytuowanie oraz zwiększyć ich ilość.

5.7.2.6. Dozwolone jest montowanie osłon reflektorów, przeznaczonych wyłącznie do ochrony szkła reflektorów i nie wpływających na aerodynamikę pojazdu.

5.7.2.7. Z uwagi na różne przepisy o ruchu drogowym w poszczególnych państwach, dowolne jest usytuowanie i rodzaj tablic rejestracyjnych .

5.7.2.8. Usunięcie mocowań tablic rejestracyjnych jest dozwolone, jednak nie dotyczy to oświetlenia tablic.

5.7.2.9. Dodatkowe zabezpieczenia przedniej szyby i szyb bocznych mogą być zamontowane pod warunkiem, że nie będą poprawiać własności aerodynamicznych samochodu.

5.7.2.10. Tylko w rajdach dozwolony jest montaż osłon spodu samochodu, pod warunkiem, że po ich zamontowaniu zachowany jest prześwit, są one zdejmowalne i zostały zaprojektowane wyłącznie i specjalnie w celu ochrony następujących elementów: silnik, chłodnica, zawieszenie, skrzynia biegów, zbiornik paliwa, przeniesienie napędu, układ wydechowy i butle gaśnicze.

5.7.2.11. Dozwolone jest dogięcie metalowych lub obcięcie plastykowych brzegów błotników, jeżeli wystają one do wnętrza wnęki koła.

Plastykowe wykładziny dźwiękochłonne mogą być usunięte z wnętrza wnęki koła.

Te plastykowe elementy mogą być zamienione na aluminiowe, o tym samym kształcie.

Zezwala się na montaż plastykowych osłon w błotnikach na tej samej zasadzie, jak aluminiowe.

Zamocowanie błotników przy pomocy spawania może być zastąpione przy pomocy śrub/nakrętek.

5.7.2.12. Dozwolone jest używanie zdejmowalnych podnośników pneumatycznych, lecz bez butli sprężonego powietrza w samochodzie (tylko w zawodach na torach).

5.7.2.13. "Fartuchy" aerodynamiczne są zabronione. Wszelkie nie homologowane urządzenia lub konstrukcje, zaprojektowane tak, że w pełni lub częściowo wypełniają przestrzeń pomiędzy zawieszonymi częściami samochodu, a nawierzchnią są zabronione we wszystkich okolicznościach.

Zabezpieczenia dozwolone art. 255.5.7.2.10 nie mogą mieć wpływu na aerodynamikę samochodu.

5.7.2.14. Istniejące odbojniki pomiędzy nadwoziem, a podwoziem mogą być usunięte lub zastąpione innymi, lecz nie wolno zmienić ich położenia lub zwiększyć ich ilości.

5.7.2.15. Lusterka zewnętrzne są dowolne, jeżeli są one wyłącznie lusterkami wstecznymi. Jednak zewnźtrzne lusterko wsteczne po stronie kierowcy, jeaeli jest dodane, zmodyfikowane lub wymienione musi mieę powierzchniź odbijaj1c1 co najmniej 90 cm2.

  
 
CD A grupa


5.7.3. Kabina

5.7.3.1. Fotele

Zezwala się na przesunięcie przednich foteli do tyłu, lecz nie dalej niż poza płaszczyznę pionową przeprowadzoną przez przednią krawędź oryginalnego tylnego siedzenia.

Ograniczenie dotyczące fotela przedniego jest tworzone przez górną krawędź oparcia bez zagłówka, a jeżeli zagłówek jest zintegrowany z fotelem przez punkt znajdujący się najdalej za ramionami kierowcy.

Dozwolone jest usunięcie przedniego fotela pasażera, jak również tylnych siedzeń.

5.7.3.2. Jeżeli zbiornik paliwa jest umieszczony w bagażniku, a tylne siedzenie jest usunięte, należy zainstalować szczelną przegrodę ognio- i cieczo-odporną, oddzielającą kabinę od zbiornika paliwa.

W przypadku samochodów o nadwoziu dwubryłowym, pomiędzy kabiną, a zbiornikiem można zastosować zdejmowalną ściankę dzielącą, z przezroczystego niepalnego plastyku.

W samochodach dwubryłowych, homologowanych od 01.01.98, ze zbiornikiem w przedziale bagażowym, skrzynka ognio i cieczo-odporna musi zakrywać zbiornik i otwory wlewowe paliwa.

W samochodach trzybryłowych, homologowanych od 01.01.98, przegroda ognio- i cieczo-odporna powinna przedzielać kabinę od zbiornika.

Niemniej, zaleca się zastąpienie tej przegrody przez skrzynkę taką, jak w samochodach dwubryłowych.

5.7.3.3. Tablica rozdzielcza

Elementy tapicerki znajdujące się poniżej tablicy rozdzielczej, nie będące jej częścią, mogą być usunięte.

Można usunąć tę część centralnej konsoli, która nie zawiera ogrzewania, ani wskaźników (według rysunków 255-7).

5.7.3.4. Drzwi - boczne elementy tapicerki

Zezwala się na usunięcie materiału dźwiękochłonnego z drzwi, pod warunkiem, że ich wygląd nie ulegnie zmianie.

To samo dotyczy bocznych elementów tapicerskich usytuowanych poniżej bocznych tylnych okien w samochodach 2-drzwiowych.

Zezwala się na usunięcie wykładziny wewnętrznej drzwi jak również bocznej belki ochronnej w celu zainstalowania bocznej płyty ochronnej wykonanej z materiałów kompozytowych.

Konfiguracja płyty musi być zgodna z rys. 255-14.

Minimalna wysokość płyty musi rozciągać się od dolnej krawędzi drzwi do maksymalnej wysokości krawędzi drzwi.

Dozwolone jest zastąpienie elektrycznego podnośnika szyb, podnośnikiem ręcznym.

5.7.3.5. Podłoga

Dywaniki podłogowe są dowolne, mogą być również usunięte.

5.7.3.6. Inne wykładziny dźwiękochłonne i tapicerskie

Inne wykładziny, z wyjątkiem wymienionych w art. 5.7.3.4 (Drzwi) i 5.7.3.3 (Tablica rozdzielcza) mogą być usunięte.

5.7.3.7. Układ ogrzewania

Oryginalne urządzenie grzewcze może być wymienione na inne, również przewidziane przez producenta i występujące w jego katalogu jako dostarczane na życzenie.

System ogrzewania wnętrza samochodu może być opróżniony z wody w celu zapobieżenia zalaniu w czasie wypadku, ale tylko pod warunkiem, że jest do dyspozycji elektryczne lub inne urządzenie zapobiegające zaparowaniu szyb.

5.7.3.8. Urządzenia klimatyzacyjne

Mogą być dodane lub usunięte, lecz ogrzewanie musi być zapewnione.

5.7.3.9. Kierownica

Dowolna; dozwolone jest usunięcie urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżą.

Układ kierowniczy może być umieszczony po lewej lub prawej stronie, pod warunkiem, że chodzi o zwykłe, przewidziane i dostarczane przez producenta, przestawienie mechanizmu kierowniczego, bez jakichkolwiek zmian mechanicznych poza koniecznymi dla tego przestawienia.

5.7.3.10. Dozwolony jest montaż klatki bezpieczeństwa (patrz art.253..

5.7.3.11. Dozwolone jest usunięcie zdejmowalnej półki spod tylnej szyby w samochodach z nadwoziami typu "hatchback"

5.7.3.12. Przewody powietrza

Przewody powietrza mogą przechodzić przez kabinę jedynie w przypadku, gdy są przeznaczone do jej wentylacji.

5.7.3.13. Lusterko wsteczne

Jeżeli dwa zewnętrzne lusterka wsteczne (jedno po każdej stronie samochodu) zapewniają dostateczną widoczność do tyłu, to lusterko wewnętrzne nie jest obowiązkowe.

5.7.4. Dodatkowe wyposażenie

Dozwolone są wszystkie akcesoria, które nie mają wpływu na prowadzenie samochodu, lecz na przykład poprawiają estetykę lub komfort wnętrza (oświetlenie, ogrzewanie, radio, itp.).

W żadnym wypadku nie mogą one, nawet pośrednio, zwiększać mocy silnika lub wpływać na kierowanie, przeniesienie napędu, hamowanie, lub trzymanie się drogi.

Wszystkie urządzenia sterujące muszą spełniać rolę przewidzianą przez producenta.

Dozwolone jest ich zmodyfikowanie tak, aby stały się łatwiejsze w użyciu, lub bardziej dostępne, jak np. wydłużenie dźwigni hamulca ręcznego, dodatkowa nakładka na pedał hamulca itp.

Zezwala się co następuje:

Oryginalne szyby homologowane pojazdu modą być zastąpione, ale muszą być homologowane i posiadać kartę homologacyjną.
Urządzenia pomiarowe, liczniki itp. mogą być zainstalowane lub wymienione i mogą pełnić różne funkcje. Instalacja tych urządzeń nie może powodować żadnego zagrożenia. Tym niemniej, prędkościomierz nie może być usunięty, jeżeli regulamin uzupełniający zawodów tak stanowi.
Sygnał dźwiękowy może być wymieniony lub może być zainstalowany dodatkowy sygnał w zasięgu ręki pilota. Sygnał nie jest obowiązkowy na trasach zamkniętych.
W przypadku zamontowania wyposażenia dodatkowego wyłączniki elektryczne mogą być dowolnie zmienione, zarówno jeśli chodzi o ich przeznaczenie, jak też położenie i liczbę.
Dozwolone jest zamontowanie hamulca ręcznego typu "fly off" ( z natychmiastowym odblokowaniem).
Koło(a) zapasowe nie jest (są) obowiązkowe. Jeżeli jednak się znajdują w samochodzie, muszą być solidnie zamocowane; nie mogą być umieszczone w pomieszczeniu przeznaczonym dla kierowcy i pasażerów. Nie mogą też powodować zewnętrznych modyfikacji nadwozia.
Dozwolone jest zamontowanie dodatkowych schowków, oprócz seryjnego schowka na rękawiczki, oraz dodatkowych kieszeni w drzwiach, pod warunkiem, że wykorzystana będzie w tym celu oryginalna wykładzina tapicerska.
Do istniejących przegród można dodać materiał izolacyjny dla ochrony pasażerów przed ogniem.
Dozwolona jest zmiana przegubów układu sterowania skrzyni biegów.
5.8. Instalacja elektryczna

5.8.1. Napięcie nominalne oryginalnej instalacji elektrycznej, w tym również układu zapłonowego, musi być zachowane.

5.8.2. Dozwolone jest dodanie przekaźników i bezpieczników do obwodu elektrycznego, jak również przedłużenie lub dodanie przewodów elektrycznych. Przewody elektryczne i ich powłoki są dowolne.

5.8.3. Akumulator

Marka i pojemność akumulatora(ów) są dowolne. Każdy akumulator musi być solidnie zamocowany oraz osłonięty dla uniknięcia zwarcia lub wycieku płynu.

Przewidziana przez producenta liczba akumulatorów musi być zachowana.

Jeżeli akumulator został przeniesiony z oryginalnego miejsca, to musi być przymocowany do nadwozia, przy użyciu metalowej podstawy oraz dwóch metalowych klamer z pokryciem izolacyjnym, przykręconych do podłogi śrubami i nakrętkami.

Śruby klamer mocujących akumulator muszą mieć średnicę co najmniej 10 mm, a pod każdą z nich musi znajdować się płytka oporowa o grubości co najmniej 3 mm i powierzchni co najmniej 20 cm2.

Akumulator musi być przykryty plastykową szczelną osłoną zamocowaną niezależnie.

Jego usytuowanie jest dowolne; może być umieszczony w kabinie, ale tylko za przednimi fotelami.

W takim przypadku osłona musi mieć wlot powietrza z wyprowadzeniem na zewnątrz kabiny (patrz rysunki 255-10 i 255-11).

W przypadku gdy akumulator znajdujący się w kabinie jest akumulatorem suchym musi być elektrycznie zabezpieczony osłoną całkowicie go zakrywającą
  
 
CD A grupa


5.8.4. Prądnica i regulator napięcia

Dowolne, lecz ani położenie, ani układ napędowy prądnicy nie mogą być zmodyfikowane.

Usytuowanie regulatora napięcia może być zmienione, ale nie może on być umieszczony w kabinie, chyba, że jest to rozwiązanie oryginalne.

5.8.5. Oświetlenie - sygnalizacja

Wszystkie urządzenia oświetleniowe i sygnalizacyjne muszą być zgodne z przepisami administracyjnymi kraju, w którym odbywają się zawody lub z Międzynarodową Konwencją o Ruchu Drogowym. Biorąc to pod uwagę, usytuowanie świateł kierunkowskazów i pozycyjnych można zmienić, lecz oryginalne otwory muszą zostać zaślepione.

Marka urządzeń oświetleniowych jest dowolna.

Urządzenia oświetleniowe stanowiące część normalnego wyposażenia muszą pozostać takimi, jak je przewidział producent i działać w sposób przewidziany przez producenta dla danego modelu samochodu.

Reflektory oryginalne mogą być zamienione na inne, o takim samym działaniu oświetlającym, jeśli nie wymaga to wycinania nadwozia, a otwory oryginalne są całkowicie zasłonięte.

Dozwolona jest modyfikacja układu sterowania reflektorów chowanych i źródła energii dla tego układu.

Dowolne są szkła reflektorów, odbłyśniki i żarówki.

Dozwolone są dodatkowe reflektory pod warunkiem, że łączna ich liczba nie przekroczy ośmiu (nie licząc świateł pozycyjnych i obrysowych) oraz pod warunkiem, że liczba ta będzie parzysta. W razie potrzeby mogą być one umieszczone z przodu nadwozia lub na osłonie chłodnicy, lecz wykonane w tym celu otwory muszą być całkowicie zakryte reflektorami.

Oryginalne reflektory mogą być odłączone i zaklejone taśmą klejącą.

Dozwolona jest zmiana reflektora prostokątnego na dwa reflektory okrągłe i vice versa, umieszczone na wsporniku odpowiadającym wymiarom otworu i zasłaniającym go całkowicie.

Założenie światła cofania jest dozwolone w razie potrzeby przez zamocowanie w nadwoziu, lecz pod warunkiem, że może być ono włączone tylko wtedy, gdy dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji biegu wstecznego i z zastrzeżeniem zachowania odnośnych przepisów ruchu drogowego.

Jeżeli nowy wspornik tablicy rejestracyjnej zawiera jej oświetlenie, to można zdemontować oryginalny system, tzn. i wspornik i oświetlenie. Z wyjątkiem rajdów, oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie jest obowiązkowe.

Regulamin uzupełniający danej imprezy może wnieść odstępstwa od powyższych przepisów.

5.9. Zbiorniki paliwa

Całkowita pojemność zbiorników paliwa nie może przekroczyć następujących limitów, zależnie od pojemności skokowej:

do 700 cm3 - 60 l
ponad 700 cm3 do 1000 cm3 - 70 l
ponad 1000 cm3 do 1400 cm3 - 80 l
ponad 1400 cm3 do 1600 cm3 - 90 l
ponad 1600 cm3 do 2000 cm3 - 100 l
ponad 2000 cm3 do 2500 cm3 - 110 l
powyaej 2500 cm3 - 120 l
5.9.2. Zbiornik paliwa może być zastąpiony bezpiecznym zbiornikiem homologowanym przez FIA (specyfikacja FT3 lub FT3 1999) lub innym homologowanym przez producenta samochodu.

W tym przypadku ilość zbiorników jest dowolna i mogą być one umieszczone w miejscu przewidzianym oryginalnie przez producenta lub wewnątrz bagażnika.

Konstrukcje zbiornika zbierającego wycieki, o pojemności mniejszej niż 1 litr, są dowolne.

Można również łączyć różne homologowane zbiorniki (łącznie ze standardowymi) i zbiorniki FT3 lub FT3 1999 w ten sposób, aby ich całkowita pojemność nie przekroczyła limitów określonych w art.5.9.1.

Umiejscowienie oryginalnego zbiornika może być zmienione jedynie w samochodach, w których zbiornik paliwa został umieszczony przez producenta we wnętrzu kabiny blisko osób siedzących w samochodzie.

W tym przypadku dozwolone jest albo zamontowanie szczelnej przegrody ochronnej między zbiornikiem, a siedzącymi w samochodzie albo też umieszczenie go w bagażniku, a jeżeli zajdzie potrzeba zmodyfikowanie połączonego z nim osprzętu (otworu wlewowego, pompy paliwa, przewodów przelewowych).

W żadnym wypadku przemieszczenia zbiorników nie mogą powodować zmniejszenia masy lub wzmocnienia, poza przewidzianymi w art. 5.7.1, a otwór pozostały po usunięciu oryginalnego zbiornika może być zasłonięty pokrywą.

Otwory wlewowe paliwa mogą być usytuowane w powierzchni okien.

W obwodzie paliwa można zainstalować chłodnicę o pojemności maksimum 1 litra.

5.9.3. Stosowanie zbiornika paliwa o zwiększonej pojemności, może być dozwolone przez ASN za zgodą FIA w imprezach organizowanych w specjalnych warunkach geograficznych (na przykład tereny pustynne lub tropikalne).

6) OGRANICZENIA DLA SAMOCHODÓW HOMOLOGOWANYCH W VARIANT KIT SUPER 1600

6.1. Definicja

Variant Kit 1600 super (VK-S 1600) jest odmianą modelu określonego samochodu homologowanego uprzednio w Grupie A. Tak więc, musi być zbudowany tak, jak samochód Grupy A.

Dozwolone modele są modelami z napędem na przednią oś i pojemności silnika atmosferycznego do 1,6 litra w Variant Kit.

Wszystkie elementy homologowane w karcie "Variant Kit Super 1600" muszą być użyte w całości.

6.2. Masa

Minimalna masa wynosi 950 kg w warunkach określonych w art. 4.3.

Minimalna masa samochodu (w warunkach określonych w art. 4.3) z załogą (kierowca + pilot) wynosi 1100 kg.

6.3. Ograniczenia

6.3.1. Silnik

Stopień sprężania: maksymalny stopień sprężania wynosi 13/1.

Wszelkie systemy wtrysku wody są zabronione.

Zabronione są zmienne układu rozrządu (czas otwarcia zaworów i skok zaworów).

Zabronione są kolektory wdechu i wydechu o zmiennej geometrii. Jeżeli pojazd seryjny jest w nie wyposażony muszą być usunięte.

Kolektory wdechu i wydechu muszą być homologowane.

6.3.2. Przeniesienie napędu

a) Sprzęgło

Minimalna średnica sprzęgła wynosi 150 mm dla samochodów homologowanych przed 01/01/2001; 184 mm dla samochodów homologowanych po 01/01/2001 i wszystkich samochodów po 01/01/2002.

Tarcza(-e) cierne nie mogą by wykonane z węgla.

b) Skrzynia biegów

Wyłącznie jedna skrzynia biegów może być homologowana.

Wyłącznie 6 przełożeń + bieg wsteczny i 3 przełożenia przekładni głównej mogą być homologowane.

Obudowa może być wykonana wyłącznie ze stopów aluminium.

Minimalna masa kompletnej skrzyni biegów (kompletne skrzynia biegów z zamontowanym mechanizmem różnicowym, bez zawieszenia, bez oleju, bez zewnętrznego sterownika, bez półosi) wynosi 35 kg.

c) Mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy o ograniczonych poślizgu typu mechanicznego z tarczami musi być homologowany i jest jedynym dozwolonym.

Oznacza to, że żaden innym mechanizm różnicowy nie jest dozwolony.

Pod pojęciem mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu mechanicznym rozumie się każdy mechanizm działający wyłącznie mechanicznie tzn. bez udziału mechanizmu hydraulicznego lub elektrycznego.

Sprzęgło lepkościowe nie jest uważane za mechanizm mechaniczny.

Zabroniony jest jakikolwiek mechanizm różnicowy sterowany elektronicznie.

Dowolne są liczba i rodzaj tarcz.

d) Sterownik skrzyni biegów

Wyłączniki umożliwiające odłącznie silnika w momencie zmiany biegów są zabronione.

6.3.3. Zawieszenie

a) Stabilizatory

Zabronione są stabilizatory sterowane z kabiny.

b) Amortyzatory

Muszą być homologowane i dozwolony jest jeden amortyzator na koło.

System chłodzenia wodą musi być homologowany.

6.3.4. Koła i opony

a) W rajdach rozgrywanych na szutrze dozwolone są wyłącznie obręcze o wymiarach 6" x 15".

W rajdach rozgrywanych na asfalcie dozwolone są wyłącznie obręcze o wymiarach 6" x 17".

Począwszy od 01/01/2002 dozwolone są obręcze wykonane z lanego aluminium.

b) Zabronione jest użycie jakiegokolwiek urządzenia zapewniającego ogumieniu zachowanie swoich właściwości z ciśnieniem wewnętrznym równym lub mniejszym niż ciśnienie atmosferyczne. Wnętrze opony (przestrzeń pomiędzy obręczą koła i częścią wewnętrzną opony) może być wypełnione wyłącznie powietrzem.

6.3.5. Układ hamulcowy

Dozwolone są wyłącznie tarcze i zaciskacze wymienione w Variant Kit Super 1600.

Maksymalna średnica tarczy przednich hamulców wynosi 300 mm w rajdach rozgrywanych na szutrze i 335 mm w rajdach rozgrywanych na asfalcie.

Maksymalna średnica tarczy tylnych hamulców wynosi 300 mm.

6.3.6. Zabroniony jest jakikolwiek układ wspomagający prowadzenie samochodu (ABS, ASR, EPS... jak również jego czujniki).

6.3.7. Nadwozie

a) Każdy nowo homologowany samochód w "Variant Kit Super 1600" (VK S1600) nie może być szerszy niż 1805 mm.

b) Tylne urządzenie aerodynamiczne (z wyjątkiem wsporników) musi być zbudowane z włókna szklanego.

6.3.8. Materiał

a) Zabronione jest użycie tytanu i magnezu chyba, że dotyczy to części zamontowanych w modelu (seryjnym) z którego pochodzi rozszerzenie homologacji do VK-S 1600.

b) Dozwolone jest użycie węgla lub kewlaru pod warunkiem, że dotyczyć to będzie jednej warstwy materiału, i że będzie ona nałożona na widoczną stronę części.

6.3.9. Klatka zabezpieczająca

Musi być homologowana przez FIA.

Tylko jedna klatka zabezpieczająca może być użyta w Variant Kit Super 1600. (VK-S 1600) i musi ona być wymieniona w informacji uzupełniającej rozszerzenia homologacji VK-S 1600.

Minimalna specyfikacja użytych rur do budowy pałąka głównego: średnica 45 mm, grubość 2,5, wytrzymałość na rozciąganie.

6.3.10. Zbiorniki paliwa

Zbiorniki benzyny muszą pochodzić od producenta zatwierdzonego przez FIA (minimalne specyfikacje FIA/FT3 lub FIA/FT3 1999).

Zbiorniki te muszą być homologowane, a ich minimalna pojemność wynosić 45 litrów.
  
 
miłej lektury
  
 
Moze by to tak ktos skopiowłąna www bo tego nie ma.
A przydaloby sie wielu osobom.
Chila dac i zrobic html a warto wg mnie