Klasa Historyczna GSMP - artykul

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Jako ze juz od dluzszego czasu nie moge sie zebrac zeby napisac obiecany artykul o klasie HS w GSMP, postanowilem zalozyc watek i pisac sukcesywnie o roznych aspektach a nastepnie polaczyc to w artykul na strone F&F. Poza tym taka forma pozwoli mi uzyskac pomoc od was, szczegolnie zalezy mi tu na zdjeciach ktore mozna umiescic na F&F (zgoda autorow) oraz dowiem sie czego np. nie napisalem a interesuje "to cos" ogol forumowiczow. Tak wiec zachecam do komentowania na biezaco ale bardzo prosze bez OT i zbaczania na "podobne" tematy.

A wiec zaczynamy

Wyscigi gorskie to dyscyplina sportu motorowego polegajaca na jak najszybszym pokonaniu pojedynczego odcinka drogi. Jak sama nazwa wskazuje, odcinek ten powinien sie wznosic w wiekszosci trasy do gory. Wiekszosc wyscigow gorskich jest rozgrywanych na nawierzchni asfaltowej chociaz sa wyjatki, np. najbardziej znany na swiecie wyscig przebiega po szutrze (Pikes Peak).
W Polsce rozgrywane sa Gorskie Samochodowe Mistrzostwa Polski - cykl 8-9 weekendowych zawodow, gdzie kazdy weekend to dwie osobno punktowane rundy. Typowa trasa liczy 4-5 km dlugosci, jest to zamkniety odcinek, tzw. "tor okazjonalny" na asfaltowej drodze publicznej o duzym nachyleniu. W roku 2006 rozegrane beda eliminacje w:
Sienna (Kotlina Klodzka, gm. Stronie Slaskie),
Zaluz (Gory Slonne - Bieszczady, w poblizu Sanoka),
Sopot (tak, tak, ten nad morzem ),
Vsetin w Czechach,
Banovce n/Bebravou na Slowacji,
Rosciszow (okolice Walbrzycha, na trasie slynnego OS z kostka w Walimiu)
Szczyrk (Beskidy, na trasie slynnego OS "Salmopol"),
Korczyna (obok Krosna, Pogorze Bieszczadzkie),
Gora Sw.Anny (okolice Opola, w poblizu autostrady A4).

kalendarz zawodow znajduje sie tutaj:
Kalendarz GSMP
  
 
Rozdzial drugi

Najwyzsze ranga zawody w Wyscigach Gorskich to seria Mistrzostw Europy FIA. W tej dyscyplinie nie sa rozgrywane mistrzostwa swiata, chociazby dlatego ze nie startuja w niej zespoly fabryczne a glownie prywatni kierowcy. Jest tez Puchar Europy FIA i Mistrzostwa Europy Samochodow Historycznych. Wlasnie wzorujac sie na Mistrzostwach Historycznych utworzono w Polsce osobna klase przy GSMP w ktorej startuja samochody historyczne na zasadach podobnych do ME. W klasie historycznej (HS) moga startowac wszystkie samochody wyprodukowane przed 1986 rokiem ktore posiadaly kiedys homologacje FIA badz dopuszczenie krajowego ASN (czyli PZM w przypadku polski). Dla samochodow wyprodukowanych w krajach "demokracji ludowej" wiek obnizono do 15 lat (a wiec 1991r). Samochody podzielone sa na 4 klasy: HS 750, HS1500, HS2000, HS2000+, wedlug pojemnosci skokowej. Nie ma podzialu na samochody wyczynowe/seryjne (dlatego buduje wyczynowy ). Samochody musza byc przygotowane wg. Zal J z okresu kiedy samochod zostal wyprodukowany. Alternatywnie moga byc przygotowane wg zal K, co dla samochodow po 1965 roku nie robi wiekszej roznicy. Oprocz tego kazdy samochod musi byc zgodny z regulaminem technicznym HS GSMP. Obowiazkowe wyposarzenie bezpieczenstwa obejmuje: Klatke bezpieczenstwa wg. zal J, fotel i pasy z aktualna lub wygasla homologacja FIA, centralny wylacznik pradu, zapinki na pokrywe silnika i bagaznika, gasnice reczna 2kg. Kierowca musi posiadac homologowany kask, kombinezon, bielizne dluga, buty, rekawice i kominiarke (tzw. balaklawe).
  
 
A powiedz mi bo tak jesteś oblatany w temacie: czy przejdzie bt auto ze zmienionym: ukł. hamulcowym tj. tarcze zamiast bebnów, układ zapłonowy na elektroniczny?!
  
 
no superancko szkoda ze ja sobie nie pojade ale najwyzej przyjade popatrzec
  
 
Wszystko zalezy od przepisow wg ktorych jest auto przygotowane (rocznik, grupa itd.) Generalnie elektroniczny zaplon na bazie seryjnego aparatu jest dozwolony nawet w grupie 1 (odpowiednik N). Natomiast tarcze zamiast bebnow np. w moim samochodzie nie przejda. Jezeli samochod ma homologacje gr 2 albo 4 to moze byc homologowany z innymi hamulcami niz fabryczne. Wiec w kwestii hamulcow wiele zalezy od homologacji.
  
 
yapko< powiedz mi tak ja chce robic malacza do gorskich jest to rocznik 75 jakie wymogi musze w min zrobic zeby spełniał wymogi na BT i powiedzmi jeszcze jedno czy musze robic licencje R2 zeby jezdzic w gorskich czy jakas inna tez jest ktora niietrzeba smigac w kjs znudzily mi sie juz kjs mialem raz juz kaplet punktow na licencje ale mi to przepadło.
  
 
Cytat:
2006-02-04 13:50:34, SoGa_Rally pisze:
yapko< powiedz mi tak ja chce robic malacza do gorskich jest to rocznik 75 jakie wymogi musze w min zrobic zeby spełniał wymogi na BT i powiedzmi jeszcze jedno czy musze robic licencje R2 zeby jezdzic w gorskich czy jakas inna tez jest ktora niietrzeba smigac w kjs znudzily mi sie juz kjs mialem raz juz kaplet punktow na licencje ale mi to przepadło.



Auto musi być przygotowane wedłóg którejś z homologacji.
Licencje musisz mieć, moze to byc RII ale moze byś również W (wyscigowa) Ale Yapko ci to zaraz wyjaśni, bo on w papierkach olatany. To nic, że Espacem go robie po górach jak chce, ale łeb do papierów chłopak ma:p
  
 
Cytat:
2006-02-04 13:50:34, SoGa_Rally pisze:
yapko< powiedz mi tak ja chce robic malacza do gorskich jest to rocznik 75 jakie wymogi musze w min zrobic zeby spełniał wymogi na BT i powiedzmi jeszcze jedno czy musze robic licencje R2 zeby jezdzic w gorskich czy jakas inna tez jest ktora niietrzeba smigac w kjs znudzily mi sie juz kjs mialem raz juz kaplet punktow na licencje ale mi to przepadło.



Rocznik 75 to wg takich samych przepisow jak moj 128 - grupa 1 (N) albo grupa 2 (A) musisz zdobyc homologacje PF126p grupy 1, starsza niz grupy A(5188 ). Nie wygonia Cie tez jak podstawisz A-grupe ale starsze przepisy sa bardziej korzystne. Wymogi tak jak napisalem a przerobki zgodnie z zal J 1975 albo pozniejszym.
Ja mam punkty z 2003 roku i zamierzam teraz odebrac licencje. Regulamin mowi tylko ze musza byc zdobyte w jednym sezonie. Za miesiac jest w Kielcach kurs na licencje WT, dwa dni i mozesz smigac w GSMP, WSMP, RC i pilotowac w PPZM.

Edit: Jesion bo Ty upalasz na Walimiu codziennie a ostatni rzad siedzen wyjales bo sie 50L butla z podtlenkiem nie miescila



[ wiadomość edytowana przez: yapko dnia 2006-02-04 18:47:51 ]
  
 
dał bys dokladny termin tego kursu i ile on kosztuje i po jakim czasie jest egzamin
  
 
KLIK PZM

tu masz wsjo egzamin zdajesz na miejscu od razu po kursie.
  
 
Ostatnio nie mialem weny ale czas najwyzszy pojsc do przodu

Samochody ktore nas najbardziej interesuja to oczywiscie FIATY. I tak z popularnych modeli na naszym forum, homologacje posiadaly fiat 126p 600 i 650, Fiat 125p 1300, 1500, 1600 OHV, 1600 DOHC, Fiat 128 sedan 1100, rally 1300, Coupe i 3p, Fiat 127 903 cm i 1050 (1300 nie na 99%), Fiat 131 w kilku wersjach, 124 i inne.

Bede sie staral opisac kilka modeli, numery homologacji, roczniki itd. Na poczatek chyba najbardziej popularny FIAT 126.

Fiat 126p byl homologowany w nastepujacych wersjach:

1. Polski fiat 126p, poj 594 cm3, homologacja grupy 1, nr 5616 - 1.1.1976r
2. FSM 126p 650, poj 652 cm3, homologacja grupy 1, nr 5752 - 1.4.1979
3. FSM Polski Fiat 126p - 650E, poj 652 cm3, homologacja grupy A, nr 5188 - 1.1.1984
4. FSO(!) Polski Fiat 126 Bis, poj 704 cm3, homologacja grupy A, nr 5359 - 1.4.1988r

Tak wiec najpopularniejsza 650-tke mozemy przygotowac w trzech wariantach:
- grupa 1, czyli prawie seryjny model, odpowiednik dzisiejszej grupy N
- grupa 2, homologacja grupy 1 umozliwia przygotowanie samochodu wg przepisow ogolnych grupy 2 (zalacznik J)
- grupa A, czyli najpopularniejszy wariant, tak jak samochod Gadzia opisywany na stronie F&F.

Nie bede sie rozpisywal o przygotowaniu A-grupy bo jest wiele osob bardziej kompetentnych. Najciekawsza moim zdaniem propozycja jest 126p 650 grupy 2. W tym wariancie mamy mozliwosc zastosowania innego niz seryjny gaznik, dowolnych tlokow, zaworow oraz skrzyni biegow z dowolnym przelozeniem glownym. Moze ktos mi pomoze i zapoda zdjecie silnika grupy 2 z OBR ktore kiedys bylo na forum?
  
 
Wlasnie przed chwila, dzieki cynkowi od Grzeska75, rozmawialem z wlascicielem FIATA 128 RALLY Z KRAKOWA Co ciekawe samochod tez jest budowany do GSMP i bedzie w dosyc mocnej specyfikacji, tak jak moj.

Widze ze malec nikogo nie interesuje, napiszcie jaki model mam opisac pod katem homologacji/przerobek...
  
 
Cytat:
napiszcie jaki model mam opisac pod katem homologacji/przerobek...


poprosze fiat 125p 1600ohv , bo z tej homologacji na stronie to nie wszystko się wyczyta
a 125p 1800 dohc??nie było homologowane? toż to acropolis .
  
 
Nie wiedzialem ze mamy homologacje "Bartosia" na stronie... Skoro widziales homologacje to czesciowo wiesz wiecej ode mnie. Sa dwie homologacje grupy A, 5141 i 5142, podpisane jako FSO 125P i PN, pojemnosc 1598, 1.05.1983. Ja nie znam dobrze przepisow grupy A bo siedze bardziej w starszych ale to co najwazniejsze to chyba to ze gaznik ma byc seryjny albo inny ale z takimi samymi zwezkami. Generalnie nie mozna dac silnikowi wiecej powietrza. To byl poczatek wszelkich "zwezek" w sporcie...Tu jest zalacznik J 1986 dla grupy A, razem z homologacja powinien byc przepis na "Bartosia":
PDF

Ja bardzo chetnie podociekam wspolnie jakichs szczegolow.
  
 
"Bartoś" był najtańszym A-grupowym autem. Opierał sie na seryjnym Polonezowskim silniku 1.6 Seryjne kolektory, seryjny gaźnik, zdaje sie zawory też seryjne. Skrzynie biegów IV lub V tka, seryjna (leciały przy szybkich zmianach), tylny most miał taki OBRowski wynalazek, będący namiastką szpery no i oczywiście zmienione przełozenie. No i chyba 80litrowy zbiornik paliwa. Pełna PRLowska A-grupa
  
 
to mam mocniejsza A grupe
  
 
Cytat:
2006-02-22 18:40:59, Blady pisze:
poprosze fiat 125p 1600ohv , bo z tej homologacji na stronie to nie wszystko się wyczyta a 125p 1800 dohc??nie było homologowane? toż to acropolis .


Nie był homologowany, właśnie dla tego zostali zdyskfalifikowani na Akropolisie
  
 
Akropolis miał chyba tylko dopuszczenie PZM. Napewno w Polsce mógł startować, nie wiem jak w KDL-ach. Ale nigdzie dalej.
  
 
Wlasnie zapomnialem napisac, Acropolis nie byl homologowany, najmocniejszym homologowanym DFem byl Monte Carlo.
  
 
Cytat:
2006-02-22 22:51:22, Jesion128 pisze:
Akropolis miał chyba tylko dopuszczenie PZM. Napewno w Polsce mógł startować, nie wiem jak w KDL-ach. Ale nigdzie dalej.


Chyba nawet dopuszczenia nie miał, nie kojarze żeby się gdzieś przewinął na listach startowych. Jutro się Taty spytam i poszukam na listach.