| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2006-02-01 21:27:49 Jako ze juz od dluzszego czasu nie moge sie zebrac zeby napisac obiecany artykul o klasie HS w GSMP, postanowilem zalozyc watek i pisac sukcesywnie o roznych aspektach a nastepnie polaczyc to w artykul na strone F&F. Poza tym taka forma pozwoli mi uzyskac pomoc od was, szczegolnie zalezy mi tu na zdjeciach ktore mozna umiescic na F&F (zgoda autorow) oraz dowiem sie czego np. nie napisalem a interesuje "to cos" ogol forumowiczow. Tak wiec zachecam do komentowania na biezaco ale bardzo prosze bez OT i zbaczania na "podobne" tematy.
A wiec zaczynamy
Wyscigi gorskie to dyscyplina sportu motorowego polegajaca na jak najszybszym pokonaniu pojedynczego odcinka drogi. Jak sama nazwa wskazuje, odcinek ten powinien sie wznosic w wiekszosci trasy do gory. Wiekszosc wyscigow gorskich jest rozgrywanych na nawierzchni asfaltowej chociaz sa wyjatki, np. najbardziej znany na swiecie wyscig przebiega po szutrze (Pikes Peak). W Polsce rozgrywane sa Gorskie Samochodowe Mistrzostwa Polski - cykl 8-9 weekendowych zawodow, gdzie kazdy weekend to dwie osobno punktowane rundy. Typowa trasa liczy 4-5 km dlugosci, jest to zamkniety odcinek, tzw. "tor okazjonalny" na asfaltowej drodze publicznej o duzym nachyleniu. W roku 2006 rozegrane beda eliminacje w: Sienna (Kotlina Klodzka, gm. Stronie Slaskie), Zaluz (Gory Slonne - Bieszczady, w poblizu Sanoka), Sopot (tak, tak, ten nad morzem ),
Vsetin w Czechach, Banovce n/Bebravou na Slowacji, Rosciszow (okolice Walbrzycha, na trasie slynnego OS z kostka w Walimiu) Szczyrk (Beskidy, na trasie slynnego OS "Salmopol"), Korczyna (obok Krosna, Pogorze Bieszczadzkie), Gora Sw.Anny (okolice Opola, w poblizu autostrady A4). kalendarz zawodow znajduje sie tutaj: Kalendarz GSMP |
yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2006-02-02 23:34:30 Rozdzial drugi
Najwyzsze ranga zawody w Wyscigach Gorskich to seria Mistrzostw Europy FIA. W tej dyscyplinie nie sa rozgrywane mistrzostwa swiata, chociazby dlatego ze nie startuja w niej zespoly fabryczne a glownie prywatni kierowcy. Jest tez Puchar Europy FIA i Mistrzostwa Europy Samochodow Historycznych. Wlasnie wzorujac sie na Mistrzostwach Historycznych utworzono w Polsce osobna klase przy GSMP w ktorej startuja samochody historyczne na zasadach podobnych do ME. W klasie historycznej (HS) moga startowac wszystkie samochody wyprodukowane przed 1986 rokiem ktore posiadaly kiedys homologacje FIA badz dopuszczenie krajowego ASN (czyli PZM w przypadku polski). Dla samochodow wyprodukowanych w krajach "demokracji ludowej" wiek obnizono do 15 lat (a wiec 1991r). Samochody podzielone sa na 4 klasy: HS 750, HS1500, HS2000, HS2000+, wedlug pojemnosci skokowej. Nie ma podzialu na samochody wyczynowe/seryjne (dlatego buduje wyczynowy ). Samochody musza byc przygotowane wg. Zal J z okresu kiedy samochod zostal wyprodukowany. Alternatywnie moga byc przygotowane wg zal K, co dla samochodow po 1965 roku nie robi wiekszej roznicy. Oprocz tego kazdy samochod musi byc zgodny z regulaminem technicznym HS GSMP. Obowiazkowe wyposarzenie bezpieczenstwa obejmuje: Klatke bezpieczenstwa wg. zal J, fotel i pasy z aktualna lub wygasla homologacja FIA, centralny wylacznik pradu, zapinki na pokrywe silnika i bagaznika, gasnice reczna 2kg. Kierowca musi posiadac homologowany kask, kombinezon, bielizne dluga, buty, rekawice i kominiarke (tzw. balaklawe). |
CHRYS66 F&F Sympatyk Fiat 850 racing Wawka Bemowo | 2006-02-03 20:22:30 no superancko szkoda ze ja sobie nie pojade ale najwyzej przyjade popatrzec ![]() |
yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2006-02-04 00:54:48 Wszystko zalezy od przepisow wg ktorych jest auto przygotowane (rocznik, grupa itd.) Generalnie elektroniczny zaplon na bazie seryjnego aparatu jest dozwolony nawet w grupie 1 (odpowiednik N). Natomiast tarcze zamiast bebnow np. w moim samochodzie nie przejda. Jezeli samochod ma homologacje gr 2 albo 4 to moze byc homologowany z innymi hamulcami niz fabryczne. Wiec w kwestii hamulcow wiele zalezy od homologacji. |
SoGa_Rally Fiat 126p Tychy | 2006-02-04 13:50:34 yapko< powiedz mi tak ja chce robic malacza do gorskich jest to rocznik 75 jakie wymogi musze w min zrobic zeby spełniał wymogi na BT i powiedzmi jeszcze jedno czy musze robic licencje R2 zeby jezdzic w gorskich czy jakas inna tez jest ktora niietrzeba smigac w kjs znudzily mi sie juz kjs mialem raz juz kaplet punktow na licencje ale mi to przepadło. |
Jesion128 F&F Sympatyk Łódka Bols Szuflandia | 2006-02-04 14:14:39
Auto musi być przygotowane wedłóg którejś z homologacji. Licencje musisz mieć, moze to byc RII ale moze byś również W (wyscigowa) Ale Yapko ci to zaraz wyjaśni, bo on w papierkach olatany. To nic, że Espacem go robie po górach jak chce, ale łeb do papierów chłopak ma:p |
yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2006-02-04 14:16:03
Rocznik 75 to wg takich samych przepisow jak moj 128 - grupa 1 (N) albo grupa 2 (A) musisz zdobyc homologacje PF126p grupy 1, starsza niz grupy A(5188 ). Nie wygonia Cie tez jak podstawisz A-grupe ale starsze przepisy sa bardziej korzystne. Wymogi tak jak napisalem a przerobki zgodnie z zal J 1975 albo pozniejszym. Ja mam punkty z 2003 roku i zamierzam teraz odebrac licencje. Regulamin mowi tylko ze musza byc zdobyte w jednym sezonie. Za miesiac jest w Kielcach kurs na licencje WT, dwa dni i mozesz smigac w GSMP, WSMP, RC i pilotowac w PPZM. Edit: Jesion bo Ty upalasz na Walimiu codziennie a ostatni rzad siedzen wyjales bo sie 50L butla z podtlenkiem nie miescila
[ wiadomość edytowana przez: yapko dnia 2006-02-04 18:47:51 ] |
SoGa_Rally Fiat 126p Tychy | 2006-02-04 14:59:37 dał bys dokladny termin tego kursu i ile on kosztuje i po jakim czasie jest egzamin |
owz F&F Sympatyk sejo/passat Poznań/Skórzewo | 2006-02-04 15:09:08 |
yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2006-02-19 19:35:22 Ostatnio nie mialem weny ale czas najwyzszy pojsc do przodu
Samochody ktore nas najbardziej interesuja to oczywiscie FIATY. I tak z popularnych modeli na naszym forum, homologacje posiadaly fiat 126p 600 i 650, Fiat 125p 1300, 1500, 1600 OHV, 1600 DOHC, Fiat 128 sedan 1100, rally 1300, Coupe i 3p, Fiat 127 903 cm i 1050 (1300 nie na 99%), Fiat 131 w kilku wersjach, 124 i inne. Bede sie staral opisac kilka modeli, numery homologacji, roczniki itd. Na poczatek chyba najbardziej popularny FIAT 126. Fiat 126p byl homologowany w nastepujacych wersjach: 1. Polski fiat 126p, poj 594 cm3, homologacja grupy 1, nr 5616 - 1.1.1976r 2. FSM 126p 650, poj 652 cm3, homologacja grupy 1, nr 5752 - 1.4.1979 3. FSM Polski Fiat 126p - 650E, poj 652 cm3, homologacja grupy A, nr 5188 - 1.1.1984 4. FSO(!) Polski Fiat 126 Bis, poj 704 cm3, homologacja grupy A, nr 5359 - 1.4.1988r Tak wiec najpopularniejsza 650-tke mozemy przygotowac w trzech wariantach: - grupa 1, czyli prawie seryjny model, odpowiednik dzisiejszej grupy N - grupa 2, homologacja grupy 1 umozliwia przygotowanie samochodu wg przepisow ogolnych grupy 2 (zalacznik J) - grupa A, czyli najpopularniejszy wariant, tak jak samochod Gadzia opisywany na stronie F&F. Nie bede sie rozpisywal o przygotowaniu A-grupy bo jest wiele osob bardziej kompetentnych. Najciekawsza moim zdaniem propozycja jest 126p 650 grupy 2. W tym wariancie mamy mozliwosc zastosowania innego niz seryjny gaznik, dowolnych tlokow, zaworow oraz skrzyni biegow z dowolnym przelozeniem glownym. Moze ktos mi pomoze i zapoda zdjecie silnika grupy 2 z OBR ktore kiedys bylo na forum? |
yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2006-02-22 17:26:10 Wlasnie przed chwila, dzieki cynkowi od Grzeska75, rozmawialem z wlascicielem FIATA 128 RALLY Z KRAKOWA Co ciekawe samochod tez jest budowany do GSMP i bedzie w dosyc mocnej specyfikacji, tak jak moj.
Widze ze malec nikogo nie interesuje, napiszcie jaki model mam opisac pod katem homologacji/przerobek... |
yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2006-02-22 22:25:19 Nie wiedzialem ze mamy homologacje "Bartosia" na stronie... Skoro widziales homologacje to czesciowo wiesz wiecej ode mnie. Sa dwie homologacje grupy A, 5141 i 5142, podpisane jako FSO 125P i PN, pojemnosc 1598, 1.05.1983. Ja nie znam dobrze przepisow grupy A bo siedze bardziej w starszych ale to co najwazniejsze to chyba to ze gaznik ma byc seryjny albo inny ale z takimi samymi zwezkami. Generalnie nie mozna dac silnikowi wiecej powietrza. To byl poczatek wszelkich "zwezek" w sporcie...Tu jest zalacznik J 1986 dla grupy A, razem z homologacja powinien byc przepis na "Bartosia":
Ja bardzo chetnie podociekam wspolnie jakichs szczegolow. |
Jesion128 F&F Sympatyk Łódka Bols Szuflandia | 2006-02-22 22:33:08 "Bartoś" był najtańszym A-grupowym autem. Opierał sie na seryjnym Polonezowskim silniku 1.6 Seryjne kolektory, seryjny gaźnik, zdaje sie zawory też seryjne. Skrzynie biegów IV lub V tka, seryjna (leciały przy szybkich zmianach), tylny most miał taki OBRowski wynalazek, będący namiastką szpery no i oczywiście zmienione przełozenie. No i chyba 80litrowy zbiornik paliwa. Pełna PRLowska A-grupa |
Blady F&F Sympatyk FIAT | 2006-02-22 22:37:19 to mam mocniejsza A grupe |
pavlus (S) Furious Moderator 126p | 125p Kraków | 2006-02-22 22:44:23
Nie był homologowany, właśnie dla tego zostali zdyskfalifikowani na Akropolisie |
Jesion128 F&F Sympatyk Łódka Bols Szuflandia | 2006-02-22 22:51:22 Akropolis miał chyba tylko dopuszczenie PZM. Napewno w Polsce mógł startować, nie wiem jak w KDL-ach. Ale nigdzie dalej. |
yapko F&F MEMBER Fiat 128 Tarnow/Krakow | 2006-02-22 22:52:06 Wlasnie zapomnialem napisac, Acropolis nie byl homologowany, najmocniejszym homologowanym DFem byl Monte Carlo. |
pavlus (S) Furious Moderator 126p | 125p Kraków | 2006-02-22 23:17:40
Chyba nawet dopuszczenia nie miał, nie kojarze żeby się gdzieś przewinął na listach startowych. Jutro się Taty spytam i poszukam na listach. |