Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
![]() Cwikus DU Espero 1.5GLX 16V Piekary Śląskie | 2006-05-27 15:26:35 szukam dobrej folii do przyciemnainia szybek, wiem ze to wszystko tam jeden kij pewnie ale moze roznia sie producenci chociazby klejami jakich uzywaja, ogolnie to szukam jakiejs bardzo lightowej na przednie szyby i ciemniejszej na tyl.
powodem nie jest szpan czy cos w tym stylu, ot ostatnio slonce zaczyna mnie wk.... a auto grzeje sie jak szalone (ciagla jazda na AC ![]() kupowal ktos cos ostatnio z allegro zeby polecic? Bo nie chcialbym oblepic szyb a za 2 tygodnie widziec jak folia sobie elegancko odlazi na gornym skraju szyby.... aha jakby ktos mial jakis poradnik jak wyciagnac szyby z przednich i tylnych drzwi to tez poprosze bo na forum malo kto chyba sie za to bral - od 30 minut wisze na szukarce ![]() pozdr. ps. zlosliwcow prosze o omijanie tematu jesli nie maja nic produktywnego do wniesienia ![]() |
![]() Maestro Klubowy Weteran Toyota Avensis Rzeszów | 2006-05-29 16:13:11
A ja natomiast czuję podniesienie się stopnia nagrzewania łba od słońca - po ZDJĘCIU folii. ![]() Cwikus - słusznie Ci Adamo8 prawi. Policja ma akcje na przyciemniane przednie-boczne szyby. Stacje diagnostyczne mają urzadzenia do mierzenia przepuszczalności i gliniarze bardzo chętnie podsyłają im klientów na dodatkowy (płatny 20zł) przegląd. Otóż ok 70% wykazują nasze szybki w stanie nieoklejonym. Moje oklejone - pokazały 30% ![]() -- Wiesiek |
![]() AnJay 100-ny Członek Klubu Kołobrzeg | 2006-05-29 16:38:15 W temacie oklejenia szyb bocznych przednich, to chyba na forum nikt nie ma wątpliwości, że to proceder nielegalny i grozi opisanymi wyżej konsekwencjami. Ja mam oklejone szyby przednie i tylne od 2000 roku i jakoś mi się upiekło do tej pory, ale świadom zagrożenia wożę nóż do tapet, aby korzystając z uprzejmości policji doprowadzić pojazd do stanu zgodnego z przepisami.
Tylne boczne i tylna wymagają jednak uwag następującej treści: 1. Zgodnie z przepisami folia musi posiadać homologację umieszczoną na trwałe pomiędzy szybą i folią (ja mam na tylnej szybie), 2. Być naklejona przez zakład posiadający stosowne uprawnienia do oklejania szyb samochodowych -zarejestrowanych i odpowiedzialnych za zgodne z przepisami stosowanie Lista firm jest do pobrania ze strony Instytutu Szkła i Ceramiki. Po oklejeniu szyb otrzymałem certyfikat na folię w postaci dokumentu. |
piotr_ek Reno Złomguna Olkósh | 2006-05-29 16:43:40
![]() ![]() ![]() Tylną i tylne boczne, to bez certyfikatów i innych pierdół można sobie nawet zaspawać. |
![]() AnJay 100-ny Członek Klubu Kołobrzeg | 2006-05-29 18:45:41 Zgadza sie, zaspawać możesz sobie nawet tym ścierwem co zostało z pancerki, którą wczoraj roztropny borowik dachował, ale jak chcesz naklejać, to tylko z homologacją, bo tak. |
piotr_ek Reno Złomguna Olkósh | 2006-05-29 18:58:18
Rozumiem, że te wszystkie folie z reklamami którymi oklejane są auta służbowe różnych firm, a nawet tramwaje i autobusy mają homologację, a ich oklejenie wykonała specjalizowana firma... Bez śmiechów. Czekam na artykuły/paragrafy. PS. Już wszystko zrozumiełem. Specjalizowana firma+folia - dla auta jeszcze nie homologowanego w PL. W pozostałych wypadkach tylko dla szyby przedniej i przednich bocznych. [ wiadomość edytowana przez: piotr_ek dnia 2006-05-29 19:02:43 ] |
![]() AnJay 100-ny Członek Klubu Kołobrzeg | 2006-05-29 19:53:11 Proszę bardzo.
"Zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa szyb jako elementów wyposażenia pojazdów silnikowych tj. Rozporz. Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. Nr 5, poz.30 z dnia 15 stycznia 2004 r.) i Załącznik pt. Homologacja pojazdów obowiązuje Regulamin homologacji Nr 43 ECE (Europejskiej Komisji Gospodarczej) ONZ, przyjęty przez Polskę, Uchwałą Rady Ministrów Nr 97/93 (niepublikowana). Homologacji udziela Minister Infrastruktury na podstawie badań i wniosku Instytutu Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, który jest jednostką notyfikowaną w zakresie badań szyb samochodowych. O homologację może ubiegać się wyłącznie producent szyb samochodowych i to w dowolnym kraju, który jest sygnatariuszem porozumienia (R43 ECE), niezależnie od miejsca w którym szyby są produkowane. Homologacje europejskie są honorowane we wszystkich państwach (około 50), które to porozumienie podpisały. Każda szyba posiadająca homologację musi być trwale oznaczona znakiem, którego wzór jest załącznikiem do homologacji i który powinien mieć wygląd np. ![]() E20 - oznacza, że homologacji udzielono w Polsce. Dla szyb nie będących w polu widzenia kierowcy, posiadających przepuszczalność światła w zakresie widzialnym poniżej 70% a (przyciemnionych fabrycznie folią z tworzywa sztucznego lub wykonanych ze szkła barwionego w masie) wymagane jest oznaczenie: ![]() Znak V nad znakiem homologacji oznacza właśnie, że szyba ma przepuszczalność mniejszą niż 70 % Oddzielne zagadnienie stanowi modne od kilku lat przyciemnianie szyb samochodowych foliami samoprzylepnymi. Folie te stanowią jakby uzupełnienie homologacji (o ile nie są nanoszone przez producenta szyb stosownie do odpowiedniej homologacji). Przyciemnianie szyb jest dopuszczalne w miejscach niemających wpływu na pole widzenia kierowcy. ( W zasadzie dotyczy to szyb tylnych drzwiowych i tylnej ogrzewanej w samochodach osobowych oraz szyb bocznych, dachowych i tylnych w autobusach). Szyby przednie (czołowe) muszą mieć przepuszczalność światła w zakresie widzialnym nie mniejszą niż 75% a szyby boczne w polu widzenia kierowcy tj. 180o do przodu muszą posiadać przepuszczalność światła co najmniej 70%. Problem stanowi jednak brak możliwości pomiaru przepuszczalności światła podczas kontroli drogowej a nawet w stacji diagnostycznej. Wprowadzono zatem obowiązek rejestracji firm świadczących usługi w zakresie przyciemniania szyb samochodowych foliami, a folie przyciemniające zostały przebadane na zgodność z wymaganiami regulaminu R43 ECE przez importerów tych folii w trybie zleconym Instytutowi Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie Szyby samochodowe przyciemniane foliami powinny mieć dodatkowe oznakowanie (najlepiej w pobliżu znaku homologacji) o wyglądzie: R43-OOXXX-ISiC, gdzie OOXXX oznacza prowadzony przez Instytut numer rejestru firmy świadczącej usługę. Właściciel samochodu powinien też otrzymać stosowne zaświadczenie od firmy przyciemniającej szyby. Przykład zaświadczenia o instalacji folii podano niżej (nie jest to jednak wzór znormalizowany, a jedynie zalecany). Dopuszczalne są inne formy zaświadczeń zawierające co najmniej wymienione dane i w formacie wielkości typowej dla dokumentów ( nie kserokopia świadectwa z badań ISiC -formatu A4) ![]() Rejestr ten umożliwia identyfikację firmy, a zaświadczenie o instalacji powinno umożliwić identyfikację rodzaju folii i jej przepuszczalności w przypadkach spornych. Firmy zarejestrowane powinny uzyskać kopię Raportów z badań folii od importera w celu uzyskania danych o wartościach przepuszczalności światła poszczególnych typów folii, a także o wynikach badania innych parametrów według wymagań Regulaminu Nr 43 ECE. Przyciemnianie szyb przednich drzwiowych "na wyraźne życzenie klienta", o przepuszczalności światła (wraz z szybą) niższej niż 70% stanowi podstawę do zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez policję i nie dopuszczenie pojazdu do ruchu przez stację diagnostyczną. Firma wykonująca taką usługę powinna we własnym interesie ten fakt odnotować w dokumentacji wykonania usługi i nie oznaczać szyb przednich własnym numerem rejestru. Szyby przednie - boczne w samochodach mogą być oklejane foliami bezbarwnymi w celach antywłamaniowych. Praktycznie można również przyciemniać je z zachowaniem łącznej przepuszczalności światła (szyby i folii) w zakresie widzialnym, wynoszącej co najmniej 70%. W ostatnim czasie kilka firm opracowało przyrząd przenośny do pomiaru przepuszczalności światła szyb w pojeździe. Wyposażenie w te przyrządy policji i stacji diagnostycznych może powodować zatrzymania dowodu rejestracji pojazdu i nie dopuszczeniu samochodu do ruchu bez usunięcia folii z nieprawidłowo przyciemnionych szyb. Z tego też względu bezpieczniej jest szyb przednich - drzwiowych nie przyciemniać. Jeśli folia na szybach nie jest zidentyfikowana przez wykonującego usługę to pewnych ustaleń można dokonać na podstawie dokumentów. Natomiast w przypadku braku takiej identyfikacji sprawa jest trudniejsza i kosztowniejsza, gdyż istnieje konieczność zbadania folii naklejonej na konkretną szybę w konkretnym samochodzie, co jest możliwe na próbkach o wymiarach 100 x 100 mm lub 50 x 50 mm. Ponieważ szyby hartowanej nie można obrabiać (przecinać), to ekspertyzy tego typu mogą być wykonywane w naprawdę wyjątkowych wypadkach. Wymaga to odklejenia naklejonej folii i jest to badanie niszczące. Literatura i dokumenty. * Porozumienie dotyczące przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych, Załącznik 42: Regulamin nr 43 "Jednolite przepisy Dotyczące homologacji bezpiecznych oszkleń i materiałów oszkleniowych" Genewa 20.03.1958 r. Rewizja 1, E/ECE/ TRANS/505 z 24 lutego 1988 r. * Uchwała Rady Ministrów Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia 1992 r., w sprawie przyjęcia niektórych Regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych. * Agreement concerning the adoption of uniform conditions of approval and reciprocal recognition of approval for motor vehicle equipment and parts, (situation at 31 July 1992.) Genewa, CH. TRANS/SC1/WP29/343. 6 August 1992. * Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 44, póz.432) §10 i Zał. 3 * Rozporządzenie Rady Ministrów. z dnia 9 listopada w sprawie wykazu wyrobów, mogących stwarzać zagrożenia albo służących ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia lub środowiska podlegających obowiązkowi certyfikacji na znak bezpieczeństwa i oznaczania tym znakiem oraz wyrobów podlegających obowiązkowi wystawiania przez producenta deklaracji zgodności (Dz.U. z dnia 28 stycznia 2000 r. Nr 5 póz 53) * I. Nowakowska "Folia na szybach" MOTOR Nr 18-19 /2001 s.58 * Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich nizbędnego wyposażenia (Dz.U. nr 32 poz. 262 z 2003 r.) * Porozumienie dotyczące przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych, Załącznik 42: Regulamin nr 43 "Jednolite przepisy Dotyczące homologacji bezpiecznych oszkleń i materiałów oszkleniowych" Genewa 20.03.1958 r. Rewizja 1, E/ECE/ TRANS/505 z 24 lutego 1988 r. * Uchwała Rady Ministrów Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia 1992 r., w sprawie przyjęcia niektórych Regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych. * Agreement concerning the adoption of uniform conditions of approval and reciprocal recognition of approval for motor vehicle equipment and parts, (situation at 31 July 1992.) Genewa, CH. TRANS/SC1/WP29/343. 6 August 1992. * Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. W sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 32 z dnia 26 lutego 2003 r. Poz.262). * Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia . Załącznik Homologacja Pojazdów (Dz.U. Nr 5 poz. 29, 39 i 31 z dnia 15 stycznia 2004 r.) * Notyfikacja Rzeczypospolitej Polskiej w tym Ministerstwa Infrastruktury oraz instytucji badawczych upoważnionych do badań homologacyjnych cząstkowych opublikowana jest w dokumencie ECE TRANS/WP.29/343/Rev.12 z 11 lutego 2004 r. s.32, 119 i 288 oraz ECE TRANS/WP.29/343/Rev.12/Amend.1 z 16 czerwca 2004 r s. 16 i 17. * E/ECE/324 - E/ECE/TRANS/505 Załącznik 42 Regulaminu Nr 43 Jednolite przepisy dotyczące homologacji materiałów oszkleniowych i ich instalacji w pojazdach (11 luty 2004 r.) * Nowakowska I. .Folia na szybach. MOTOR Nr 18-19 /2001 s.58 " Żródło |
piotr_ek Reno Złomguna Olkósh | 2006-05-29 20:17:16 Fajnie cytujesz... a teraz przeczytaj dokładnie co zacytowałeś, bo nie ma tam nic o homologacjach/przepuszczalnościach itp odnośnie szyb nie będących w polu widzenia kierowcy. |
![]() Robert_S Espero 1.8, Omega Sz - Gw | 2006-05-29 20:32:54 swoją drogą te wymagania są idiotyczne, bo:
- na tylniej szybie możesz sobie rozwiesić roletę, żaluzję albo takiegomiśka na przyssawce z biedrąki i przepisy na to pozwalają - możesz sam sobie w garażu wymienić elementy daleko istotniejsze dla bezpieczeństwa, jak zawieszenie, klocki hamulcowe, drążki kierownicze itd itp a folię na szyby tylko u specjalisty |
piotr_ek Reno Złomguna Olkósh | 2006-05-29 20:44:43 Tylko te będące w polu widzenia. |
![]() Adamo8 Klubowy Weteran ![]() Citroen C4 Picasso Zielona Góra | 2006-05-29 21:08:04 W tylnych dzwiach i szyby tylnej może w ogóle nie być, tzn że można je zamalować na czarno nawet. Warunkiem wtedy jest aby pojazd był wyposażony w dwa zewnętrzne lusterka wsteczne. Wszystkie nowsze auta spełniają ten warunek, ale mając np Fiata 125p z 72 roku wystarczy mu lusterko zewnętrzne od strony kierowcy i lusterko wewnętrzne ale wtedy nie wolno przyciemniać również tylnej szyby. |
piotr_ek Reno Złomguna Olkósh | 2006-05-29 21:10:34
Sraluchy do ostatnich dni swej produkcji były dostępne w wersji "dla żebraków" - bez prawego lusterka... no i mój złomiak nie ma "chwilowo" (pewnikiem z pół roku to "chwilowo" potrwa) prawego zwierciadła ![]() |
![]() AnJay 100-ny Członek Klubu Kołobrzeg | 2006-05-29 21:31:42 A teraz przeczytaj sobie homologację swojego samochodu i znajdź tam zapis o dopuszczalności modyfikacji polegającej na zaklejeniu, zamalowaniu, czy też zaspawaniu miejsc na szyby tylne boczne i tylną.
Każda modyfikacja polegająca na dokonaniu zmian nie będąca jednocześnie zmianą mającą stosowną homologację może być przyczyną utraty homologacji na cały pojazd. Przykładem może być posiadanie trójkąta bezpieczeństwa czy też gaśnicy bez homologacji będących na obowiązkowym wyposażeniu pojazdu, wtedy tracisz dowód do czasu uzupełnienia braków w homologowane przedmioty. W przypadku dokonania zmiany polegającej na zaspawaniu szyb bocznych i tylnej oprócz wyżej wspomnianych lusterek musisz dokonać badania homologacyjnego dla pojazdu typu SAM. Swoją drogą istnieje przecież wolność w postępowaniu, każdy może robić to co chce pod warunkiem ponoszenia konsekwencji za swoje czyny w przypadku złamania prawa. Jakość naszego prawa jest tak marna, że nie trudno jest je złamać więc "rubta co chceta", ale potem nie miejcie żalu, że nikt nic nie mówił. |
piotr_ek Reno Złomguna Olkósh | 2006-05-29 21:47:53
Tak! I z tego powodu nie wolno mi zamontować szyb ze szkła zbrojonego, ani szyb pancernych, ani zwykłych szyb okiennych itp. itd. A naklejenie folii jest taką samą modyfikacją jak nalepka PL naklejona na szybę. Teraz mi udowodnij, że jest odwrotnie. PS.A za niewłaściwy trójkąt dostaję co najwyżej mandat 50 zł (nie wiem jaki mandat jest za gaśnice) za brak trójkąta. |
![]() Maestro Klubowy Weteran Toyota Avensis Rzeszów | 2006-05-29 23:43:33 Ani policję ani diagnostów (na przeglądzie) nie obchodzą szyby boczne-tylne i tylna.
A jeżdzącym z zaklejonymi przednimi - polecam mieć jeden ostry paznokieć żeby łatwo było wykonać punkt zaczepienia i w sytuacji bez wyjścia zedrzeć sporny kawałek w obecności kontrolujących policjantów - łatwo to idzie - sprawdziłem. Znacznie trudniej potem zmywa się klej. -- Wiesiek |
![]() JaRabbit Klubowy Weteran Toyota Corolla WF | 2006-05-30 08:01:41 Z tego co wiem,to folie na allegro,mają jakość z biedrąki.Z tego,co mówił kumpel pracujący w JaanGlas nie mają jakiegoś tam skurczu powodującego dokładne przyklejanie się do szyby.
W najbliższym czasie będzie mi oklejał szyby i już zapowiedział,że będzie wycinał tylną szybę ![]() ![]() |