Wentylator

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
mam pytanie o wentylator na chlodnicy glownej tzn ukl. chldzacego, czy on dzialo dwubiegowo czyli najpierw kreci sie wolno a kiedy jest ptrzeba szybciej (wersja z klima) bo u mnie dziala tylko na jednym szybkim biegu a slyszalem ze samochody z klimami maja wentylatory dwubiegowe
  
 
z tego co wiem, to dobrze piszesz. Drugi bieg wlacza sie tylko po konkretnym zagrzaniu (zeby nie napisac przegrzaniu) engine'a.

Inna sprawa, ze np. wczoraj jadac nad jezioro (20km w jedna strone) moj ojciec niezle gnal za wujkiem (wujo jechal siena 1.5 16v takze) i po tych 20km naprawde agresywnej jazdy (nie zebysmy przekraczali ograniczenia ) wentylator w sienie pracowal jak glupi (slychac go bylo z 8 metrow a w naszej esperii cisza .

o czyms to swiadczy (jechalismy troszke mocniej niz siena na dodatek).
  
 
Witam
Lepiej niech kręci się częściej jak by miał się jeden raz za późno załączyć.
PZDR
  
 
Wydaje mi się, że układ chłodzenia w naszych autach jest całkiem znośny. W moim wentylator zaczyna działać jedynie w większych korkach, ale nie słychać go w kabinie. Jedyną oznaką włączenia jest lekkie "zadrżenie" auta
Natomiast w Sienach to chyba taka uroda - faktycznie z daleka można ją rozpoznać po wyjącym wentylatorze
  
 
czyli cos jest nie tak skoro nie kreci mi sie wentylator na dwuch predkosciach obrotow tylko na jednym, faktem jest ze go nie slychac w srodku tylko czuc delikatne drzenie
  
 
majkel, od kiedy mam espero z ojcem, nie zauwazylem jeszcze zeby wlaczyl sie nam wentylator na 2gi stopien, mimo ze ojciec lubi czasem przydeptac pedal
  
 
Myślę że nawet jesli włączy się w 2-gi bieg wentylatora czasie szybkiej jazdy to się tego nie wyczuje. U mnie wlącza się czasami kiedy stoję w korkach w upalne dni.
  
 
2 bieg żeczywiście włącza się przy jeb...nej temperaturze.
pierwotnie również myślałem że to w opcji z klimą ale nie - ja nie mam klimy.
  
 
Sorka, ale nie słyszałem o Sienie 1,5...
I nie żebym się czepiał
  
 
Cytat:
2003-08-18 08:57:32, DeeJay pisze:
Sorka, ale nie słyszałem o Sienie 1,5...
I nie żebym się czepiał



chodzilo oczywiscie o siene 1.6 16v

za duzo sie juz sugeruje esperem
  
 
Jak dobrze mieć książkę o Espero
Właśnie wyczytałem nt. wentylatora takie rzeczy :
- praca wentylatora z małą prędkoscią uruchamiana jest przez wyłącznik w chłodnicy gdy temp. przekroczy 90 st C.
- praca wentylatora z dużą prędkością sterowana jest przez ECM gdy temp. cieczy chłodzącej przekroczy 105 st C.
Przy spadku temp. do 102 st C. prędkośc spada do małej, a gdy ciecz osiągnie temp. 90 st.C wentylator wyłancza się.
Niezłe co
  
 
Inna sprawa jest taka, że przy oryginalnej klimie przed skraplaczem umieszczony jest drugi wentylator - tzw pomocniczy (choć niewiele mniejszy od pierwszego) - nie widac go bo jest od drugiej strony w zderzaku
  
 
cytat:
"- praca wentylatora z dużą prędkością sterowana jest przez ECM gdy temp. cieczy chłodzącej przekroczy 105 st C. "


co to jest skrot ECM ?
  
 
ECM - to elektroniczny moduł sterujący, czyli nasz komputer
  
 
Piszecie tyle o tych wenylatorach, szybszy, wolniejszy, pierwszy, drugi, a ja nigdy jeszcze swojego nie słyszałem. Czy to znaczy, że jestem głuchy jak pień? Jeśli tak polećcie (tak to się pisze?) jakiegoś dobrego laryngologa .
  
 
Ja też nie słyszałem, ale stojąc w korku widzę jak temperatura z prawie czerwonej kreski spada nagle w dół.

Pozdr Czedu
  
 
wlasnie, do jakiego zakresu maksymalnie wychyla sie wskaznik temperatury u mnie jezeli jest wszystko OK to troche powyzej polowy skali
  
 
Ciągle szukam przyczyny mojej rozłaczającej się sprężarki klimy.
Jest już na 100% reguła że klima działa jak silnik jest zimny albo jak jadę sobie spokojnie przy 90-110. Jak tylko zwolnię klima się rozłącza. Ostatnio nawet udało mi się przejachać ponad 60km autostradą bez zwalniania i ciągle działała. Niestety wystarczy zwolnić do 40-60km/h i znowu się wyłącza sprężarka. Wtedy znowu trzeba go ochłodzić jadąc jakiś czas około 100km/h na piątym biegu i znowu klima działa (trzeba przycisnąć znowu przycisk bo inaczej nie pójdzie). Dodam że dioda od włączonej klimy świeci się cały czas bez względu na to czy klima załączyła czy nie
To się robi dla mnie niezbezpieczne, bo przestałem zwalniać jeśli nie ma na to konieczności.
Podejrzewam że przyczyną jest wentylator i jego drugi (szybki) stopień pracy, a właściwie jego brak.
W poprzednim espero, jak było gorąco i gasiłem go po jeździe, szczególnie z klimą i w gorące dni, to było przez kilkanaście sekund słychać chodzący na wysokich obrotach wentylator. W tym tego nie ma. Jak sprawdzić czy włącza się drugi trub pracy wentylatora, bo jestem już prawie pewien że z tym wiążą się moje problemy z klimą
  
 
uklad elektryczny klimy wyglada kmniej wiecej tak:

wlaczasz klime przy wlaczonej dmuchawie. zapala sie lampka kontrolna. z włącznika napięcie idzie do komory silnika, do czujnika niskiego ciśnienia, czujnika wysokiego ciśnienia i wraca do kabiny, do komputera.
Komputer gdy wykryje napiecie stwierdza, że czas włączyć sprężarkę. podaje napięcie na przekaźnik, który załącza sprzęgło sprężarki.

Sprawdź czy pojawia się napięcie sterujące na złączu komputera. Jeśli nie, możliwe że czujnika niskiego albo wysokiego ciśnienia wyłącza układ.

Stawiam na czujnik wysokiego ciśnienia.
Przyczyn może być kilka:
- za dużo czynnika chłodzącego w układzie,
- nie działający wentylator,
- niedrożny układ klimatyzacji.

Tutaj typuję niedrożność układu.
Czynnik chłodzący przepływa ze sprężarki do skraplacza, gdzie przechodzi on w stan ciekły. następnie przepływa przewodami do elementu dylatacyjnego - zwężki. Za zwężką panuje niskie ciśnienie i czyynnik się rozpręża odbierając ciepło z parownika w kabinie. z parownika czynnik w postaci gazowej przedostaje się do akumulatora/osuszacza, a następnie do sprężarki.

Najczęściej zapycha się element dylatacyjny. Ma on postać plastikowej wkładki włożonej w przewód. Gdy rozłączysz przewody nad prawym błotnikiem i zajrzysz wgłąb jednego z nich ujrzysz zwężkę.
Powodem zapychania się zwężki jest zanieczyszczenie układu brudem, najczęściej w wyniku zatarcia sprężarki lub wewnętrznej korozji układu.


  
 
Cytat:
2006-06-27 18:15:07, Robert_S pisze:
Tutaj typuję niedrożność układu. Czynnik chłodzący przepływa ze sprężarki do skraplacza, gdzie przechodzi on w stan ciekły. następnie przepływa przewodami do elementu dylatacyjnego - zwężki. Za zwężką panuje niskie ciśnienie i czyynnik się rozpręża odbierając ciepło z parownika w kabinie. z parownika czynnik w postaci gazowej przedostaje się do akumulatora/osuszacza, a następnie do sprężarki. Najczęściej zapycha się element dylatacyjny. Ma on postać plastikowej wkładki włożonej w przewód. Gdy rozłączysz przewody nad prawym błotnikiem i zajrzysz wgłąb jednego z nich ujrzysz zwężkę. Powodem zapychania się zwężki jest zanieczyszczenie układu brudem, najczęściej w wyniku zatarcia sprężarki lub wewnętrznej korozji układu.


Na pewno nie, przecież jak jechałem ciągle około 100km/h na piątym piegu przez prawie godzinę klima działała bez żadnego zarzutu, dopiero po zwolnieniu chwilowej jeździe z niską prędkością, i wzroście temperatury silnika (na wskaźniku temperatura nigdy połowy u mnie nie przekracza) klima się wyłączyła