MotoNews.pl
  

ZAGADKA z AUTOMATEM (POTRZEBNI SPECJALIŚCI)

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam
Mam omege A z 89r C20NE + automat i miałem dwa razy przygode, ktorej nie zycze nikomu. Jechalem ok 160km/h i wcisnelem (S) rozpedzilem sie do 170 i w lusterku zobaczylem kupe dymu. Zatrzymalem auto i pod spodem mialem kałóże oleju Dextron II, a wskaznik wskazywal ponizej min. Doczłapałem sie do stacji bezynowej i zalalem oleju do skrzyni na maxa. Przejechalem 10km i ku mojemu zdziwieniu nadal mialem max. Zrobilem kolejne 50km i dalej mialem max, a najlepsze jest to, ze do dzisiaj ok 2000km mam max. W miedzy czasie mialem znow taka przygode, podczas wyprzedzania, przy predkosci 120km/h wcisnalem pedal do dechy i biale mondeo za mna zrobilo sie czerwone od dextronu, ale dolalem oleju i mam znow max. Skrzynia zmienia biegi jak przedtem, bardzo plynnie i szybko. Jedynie moze z 1 na 2 troszeczke mocniej szarpnie, ale nie znacznie. Martwie sie ze jak nie podejme jakis krokow to skrzynia wkoncu stanie na amen. Prosze powiedzcie co moge sprawdzic, co zrobic zeby znowu mozna bylo jezdzic na sporcie i redukowac podczas wyprzedzania. Nadmienie tylko, ze przed awaria nie wymienialem oleju, poniewaz autko bylo serwisowane do 2003roku w ASO wydawalo mi sie ze ktos to wczesniej zrobil za mnie. Po awari wlalem jakis tani olej Dextron II orlenu. Pozdrawiam i prosze o odpowiedz znawców tematu.
  
 
ja obstawiam uszczelniacze skrzyni przy łączeniu z silnikiem... jeździsz spokojnie wszystko dobrze... dajesz w palnik przez jakiś czas zaczyna kapać / lać się na wydech i stąd dym... Chociaż nie powinny to być aż takie ilości... generalnie kilka kropel do dymu wystarczy...

PS. zaglądałeś pod autko? obejrzałeś skrzynie? skąd wyciek? jeśli nie to możemy zgadywać dalej i podbijać stawkę bawiąc się w demagogów...

pozdr.
  
 
Odrazu dementuje, ze to nie bylo kilka kropel caly olej ze skrzyni zostal wyrzocony w kilka sekund, pod samochodem była kałuża w kilka sek. Wydawalo mi sie ze pekła skrzynia jednak po powrocie do domu wjechalem na kanal i skrzynia juz prawie byla sucha. wydaje mi sie ze to skas u gory. Ktos mi powiedzial ze skrzynie maja zabezpieczenia ktore potrafia wyrzocic olej gdy sie robi za duze cisnienie, ale ja w to nie wierze. Nik nie mial takiej sytuacji??
  
 
Cytat:
2006-08-03 13:19:03, IwanGrozny pisze:
Ktos mi powiedzial ze skrzynie maja zabezpieczenia ktore potrafia wyrzocic olej gdy sie robi za duze cisnienie, ale ja w to nie wierze. Nik nie mial takiej sytuacji??



Miał, miał a jakże
Za czasów poprzedniej Omy A, krótko po jej kupnie chciałem sprawdzić poziom oleju i ... dostałem szprycę z rozgrzanego olejku

Prawdopodobnie ten co mi ją sprzedał podpicował i zatkał odpowietrzenie aby tylko ją upchnąć.
Co dokładnie było powodem nie wiem, wiem natomiast że koszt kapitalnego remontu ok. 8 lat temu zamknął się w kwocie 2,6 tys zł


Aha
Zaczęła pracować TYLKO w trybie awaryjnym.

P.S.
Jedno jest dla mnie niejasne:
Skrzynie automatyczne sterowane komputerem, z tego co wyczytałem, zaczęli montować dopiero w 1992 roku.
Skąd więc u Ciebie w aucie jak piszesz z 1989r. przycik "S" - ktoś ją przerabiał
  
 
Kurde to mi dales do myslenia, ale pewny jestem ze nikt jej nie przerabial bo sprowadzilem ja z niemiec w 2004 od dziadzia i tylko ja jezdze po polsce Nawet nie wiedzialem ze inne omesie w tym wieku tego przycisku nie maja, bo nigdy nie widzialem omegi z tego roku w automacie. Powiem cos co moze sie wam wydac smieszne, ale moja omega ma 5 biegow Liczylem sto razy i sto razy wyszlo ze 5 razy zmienia bieg, a slyszalem ze inni maja 3 albo 4. Poradzcie co robic?? Jezdzic az sie zepsuje? Lubie szybko jezdzic moim krazownikiem a od tamtej pory nie moge uzywac sporta i kicka przy wyprzedzaniu, bo znowu mi olej ucieknie.
  
 
5 ze wstecznym? bo jeśli 5 do przodu to...
  
 
Cytat:
2006-08-03 18:47:02, Musasi pisze:
P.S. Jedno jest dla mnie niejasne: Skrzynie automatyczne sterowane komputerem, z tego co wyczytałem, zaczęli montować dopiero w 1992 roku. Skąd więc u Ciebie w aucie jak piszesz z 1989r. przycik "S" - ktoś ją przerabiał


Hmm dziwne... miałem omege A z 90r i był w niej przycisk S i mam senatora z 89r i też jest w nim przycisk S i obydwie skrzynie są 4 biegowe i obydwie mają śnieżynke i sterownik.



[ wiadomość edytowana przez: autoseba dnia 2006-08-03 23:34:20 ]
  
 
witam
mialem omege C20NE 1987r automat i w tych skrzyniach niema kasety sterującej. Jest normalnie S oraz 4 biegi ale nigdy się nie zapala tryb awaryjny i niema śnieżynki (tryb zimowy)
Ogolnie na twoim miejscu zmienilbym skrzynie na manual. Ceny skrzyn i częsci do A w tej chwili są na takim poziomie ze wszystkie graty kupisz za ok 500zł. Przekladke u siebie robilem sam i wcale nie jest z tym tyle roboty co sie wydaje.
Pozdro
ILKU
  
 
1. Potwierdzam, u mnie w Zenku '89 (modelowy '90) jest już skrzynka "z S-ką", więc w Omdze również może być.

2. Tak naprawdę skrzynia jest 4-biegowa (nie licząc wstecznego ), ale na czwartym biegu w pewnym momencie napęd jest spinany "na sztywno" (najpierw bieg jest załączony z lekkim poślizgiem, wyższe obroty silnika) co można odczuć podobnie jak zmianę na kolejny bieg.
  
 
A poco używasz tej "eski" ??? To samo możesz zrobić ręcznie i jest to zdrowsze dla skrzyni. Gdy wciśniesz "s" to tylko skrzynka dłużej biegi wybiera i nic więcej.
Pozdr. Abigaz
  
 
a jak to się robi "ręcznie" w automacie? W tych skrzyniach jest tylko 1,2,D,N,R,P. Więc przy 150 ma zmienic na "2"? Jesli zrobi "kick down", co pewnie masz na myśli to i tak skrzynia zredukuje bieg i na to samo wyjdzie.
  
 
Cytat:
2006-08-04 00:09:16, ilku pisze:
a jak to się robi "ręcznie" w automacie? W tych skrzyniach jest tylko 1,2,D,N,R,P. Więc przy 150 ma zmienic na "2"? Jesli zrobi "kick down", co pewnie masz na myśli to i tak skrzynia zredukuje bieg i na to samo wyjdzie.


Możesz wybierać ręcznie biegi w dół i w góre, jest na dźwigni 1, 2 , 3 i D to 4 i skoro liczył chłop że ma 5 biegów to znaczy że ma 4 skrzynie i musi mieć na dżwigni 1,2,3,D,N,R,P



[ wiadomość edytowana przez: autoseba dnia 2006-08-04 00:14:30 ]
  
 
Cytat:
musi mieć na dżwigni 1,2,3,D,N,R,P

nie do końca tak jest, n.: w Jeep'ie jest automat 4-ro biegowy a są tylko 1,2,d,n,r,p.
  
 
Cytat:
2006-08-04 08:47:16, Diro pisze:
nie do końca tak jest, n.: w Jeep'ie jest automat 4-ro biegowy a są tylko 1,2,d,n,r,p.


Tak Diro zgadza się niektóre wynalazki tak mają ,ale nie Omega
  
 
Cytat:
2006-08-04 10:04:46, autoseba pisze:
Tak Diro zgadza się niektóre wynalazki tak mają ,ale nie Omega


Mylisz sie ja mam automata montowanego do 89 roku Japonskiej produkcji Asin Warner i jest ona tylko i wylacznie dla wersji 3.0 w odmianie w pelni sterowana elektronicznie Na wybieraku niemam 3 a skrzynia jest 4 biegowa a co ciekawe i w Borsku kilka osob to zobaczylo ze sterownik wykonuje dzieki blokadzie przekladnika 6 przelozen wyraznie wyczowlanychDla mniejszych pojemnosci skrzynia ta wystepowala w wersji hydraulicznej ale posiadala maly sterownik wlasnie eski.Omega tyz ta skrzynie posiadala
  
 
ja tez kiedys miałem Omegę A 89 rok, z automatem,
miała śnieżynkę i "S" oraz 1,2, D, N, R, P
ale z tego co pamiętam to była czterobiegowa i o ile kojarzę to automat z Omegi A i B nie różni się jakoś szczególnie

Wracając do tematu :
Olej mógł wyskoczyć raczej tylko z dwóch miejsc,
albo z korka którym sie dolewa olej - umiejscowiony z tyłu po prawej stronie albo gdzies z przewodów które prowadzą olej do chłodnicy...
nie podejrzewam, żeby tak duzy wyciek mógł się pojawić w okolicach połączenia z silnikiem, zresztą tam chyba nie ma oleju....
  
 
Cytat:
2006-08-04 10:59:47, maxkorzen pisze:
ja tez kiedys miałem Omegę A 89 rok, z automatem, miała śnieżynkę i "S" oraz 1,2, D, N, R, P ale z tego co pamiętam to była czterobiegowa i o ile kojarzę to automat z Omegi A i B nie różni się jakoś szczególnie Wracając do tematu : Olej mógł wyskoczyć raczej tylko z dwóch miejsc, albo z korka którym sie dolewa olej - umiejscowiony z tyłu po prawej stronie albo gdzies z przewodów które prowadzą olej do chłodnicy... nie podejrzewam, żeby tak duzy wyciek mógł się pojawić w okolicach połączenia z silnikiem, zresztą tam chyba nie ma oleju....


Jezeli miales skrzynie bez 3 to sie ona BARDZO rozni od tej z omegi B skrzynie z 3 sa praktycznie identyczne
  
 
Cytat:
2006-08-03 23:53:06, abigaz pisze:
A poco używasz tej "eski" ??? To samo możesz zrobić ręcznie i jest to zdrowsze dla skrzyni. Gdy wciśniesz "s" to tylko skrzynka dłużej biegi wybiera i nic więcej. Pozdr. Abigaz



co jest zdrowsze dla skrzyni ?? ręczne wachlowanie biegami?? z jakiej przyczyny?? czemu s "dłużej WYBIERA biegi" i czemu to dla niej nie zdrowe??

Tryb S powoduje m.in. znacznie szybsze reagowanie skrzyni na naciśnięcie gazu więc nazwanie tego "dłuższym wybieraniem" jest bzdurą. Przy S akurat wybieranie jest bardzo szybkie. A fakt, że biegi są zmieniane przy wyższych obrotach nie ma nic wspólnego z szybkością ich wybierania.

Choćby jechać 240 i zredukować ręcznie do 2-ki to załączy tę 2-kę dopiero wtedy kiedy obroty silnika na to pozwolą... ale tak jest w skrzyni ze sterowaniem. Jak jest w ewentualnych starszych rozwiązaniach tego nie wiem.

Problemu wywalania oleju ze skrzyni po kick-down'ie bądź wciśnięciu trybu S upatrywałbym raczej w niezdolności jakiegoś uszczelniacza do utrzymania wyższego ciśnienia oleju. Oczywiście tylko wtedy kiedy owe ciśnienie wzrasta wraz z podnoszeniem się obrotów. Tego nie wiem. Ale reakcja będzie podobna po ręcznym zredukowaniu. To nie elektronika wywala olej tylko duże ciśnienie.

Miałem przypadek wywalenia oleju z „przelanego” mostu przez zimmering na półosi. Co ciekawe wywalił nadmiar i się „uszczelnił” i już nigdy się nawet nie spocił. Fakt to nie było wywalenie „lawinowe”. Po prostu kapał do czasu aż wykapał do poziomu akceptowalnego. Kiedy przestał sprawdziłem poziom i było ok 1 cm poniżej poziomu wlewu. Dopiero wtedy dowiedziałem się, że taki powinien być.

Więc może wlewasz za dużo.

Inna opcja to być może przegrzewanie się oleju w skrzyni. Wiadomo, że wtedy rośnie ciśnienie. Może rośnie do takiego poziomu, że olej jest wywalany. Można założyć, że kulminacja takiego stanu przypada na gwałtowne przyspieszanie po redukcji.
  
 
Narazie nie mam ochoty jej zmieniac na manuala, bo chodzi bardzo ladnie tylko zdaza sie ze kogos ochlapie przy wyprzedzaniu Wydaje mi sie ze najblizej prawdy jest "dARTi" i "maxkorzen" oczywiscie dziekuje za wszystkie odpowiedzi. Zeby nie mieszac nie powiedzialem najistotniejszej rzeczy po zimie mialem lekki wyciek z uszczelniacza przy wale. Co jakis czas musialem dolewac 200ml ale nie czesto. Problem w tym ze poziom oleju sprawdza sie na rozgrzanej skrzyni czyli po przejechaniu min 30km. Za ktroyms razem blednie odczytalem poziom, przelalem troche 3cm ponad max i nie wiedzialem jak go wyciagnac. Wlewam przez bagnet bo nie wiem gdzie jest korek i zostawilem nadmiar na zas. Do dolewek uzywalem oleju roznych producentow ale zawsze dextron II i raz chyba dextron III bo nie mieli na stacji innego. Winą pewnie byl za duzy stan oleju i marna jakosc orlenu, tadex, itp. W ksiazce pisza ze olej w tych skrzyniach zmienia sie co 60 tys km, a ja zrobilem po polsce 40 tys km i nie wymienialem bo auto bylo caly czas serwisowane a ASO niemcy. Chyba bede musial sie wziasc za to ale jeszcze nie wiem jak. Na poczatek napiszcie prosze jakiej marki oleju uzywaci i jakich filtrow? Moze znacie jakies linki do stron z instrukcja zmiany oleju, albo chociaz jak upuscic troche?
  
 
jesli chodzi o popuszczenie to mozesz sprobowac przy chlodnicy oleju albo na przewodach prowadzących do niej.