Odpowietrzanie układu hamulcowego

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czy ktoś łaskawie mógłby łopatologicznie opisać mi jak należy odpowietrzyć układ hamulcowy?? Wszystko ładnie pięknie , ale wg. knigi Morawskiego odpowietrzenie pompy to dla mnie czarna magia...
  
 
Do odpowietrzenia beda potrzebne 2 osoby.Jedna siada za kółkiem i pompuje hamulcem(dociska,puszcza) najlepiej dzien wczesniej spsikać przewody na pompie jakimś odrdzewiaczem i pozniej pare minut przed wymiana też.Zakładasz kluczyk na srube na przewodzie wchodzacym do pompy i drugi gosciu zaczyna pompowac hamulec po paru razach wciska pedał i trzyma ty w tym czasie pluzowujesz przewod,płyn wylatuje a pedał wpada do podłogi w tym momencie dokrecasz przewod na maxa i 2 osoba puszcza dopiero pedał.I ta czynnośc powtarzasz kilkakrotnie.A pozniej tak samo z każdym kołem zasada ta sama tylko odkrecasz odpowietrznik przy kazdym kole.Zaczynając od koła które jest najdalej od pompy hamulcowejtzn od prawego tyłu czyli pasażera.Jak bedzie juz leciał jednolity strumień płynu to jest ok,bo przy zapowietrzeniu jak odkrecisz pierwszy raz bedzie slychac pssyt i plyn bedzie lecial tak jaby rozpylany przez to powietrze.Mam nadzieje że opisałem w miare zrozumiale ja odpowietrzam tak u siebie i mam ok.
Powodzenia!!!
  
 
Warto jeszcze podczas odpowietrzania sprawdzać co jakiś czas i uzupełniać poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku, bo będzie go ubywać!
  
 
Dobrze, a jaki macie patent by płyn hamulcowy podczas odpowietrzania pompy nie leciał na blachy?? Przecież on strasznie żre lakier. Przy kołach zawsze stosowałem butelkę po coli(plastyk) i wąż plastykowy. W butelce miałem płyn hamulcowy i widziałem czy jest powietrze czy nie , ale jak zabezpieczyć pompę by płyn nie lał się na lakier ??
  
 
W 90% przypadków odpowietrzanie pompy nie jest potrzebne!
Chyba że:
- wymieniałeś pompe/zbiorniczek/przewód zbiorniczek-pompa
- zabrakło ci płynu w zbiorniczku
- jest inny powód który każe stwierdzić, że pompa jest zapowietrzona

BTW a czy przypadkiem pompa sama sie nie odpowietrza??
  
 
Ja tydzień temu wymieniłem płyn hamulcowy. mechanik założył wężyk na odpowietrzniki z przodu i je poodkręcał. Stary płyn zlatywał a on póżniej dolał nowego. To samo zrobił z tyłem. Teraz hamulce są o niebo lepsze. Polecam wymianę płynu.
  
 
A właśnie co do wymiany płynu, to jak to należy zrobić, spuścić najpierw stary plyn i dopiero wlać nowy?? Czy upuszczając satry dolewć nowego?? Ale kiedy będę wiedział że cały stary płyn opuścil układ???
  
 
upuszczajac stary doolewaj nowego zeby Ci sie pompa niezapowietrzyla. po kolorze plynu sie zorietujesz.


pozdro
  
 
Thx
  
 
Jaki płyn hamulcowy leje się do naszych autek i ile potrzeba do wymiany?
  
 
Ja ostatnio spuszczałem cały płyn z układu hamulcowego (wszystkie koła), był brązowy (chyba ze starości). Potem zostały zaktęcone wszystkie zaworki przy kołach oprócz tyłu-pasażera.
Na wypust został założony wężyk (ok. 1m długości) i umieszczony w ten sposób, aby jego koniec był wyżej niż poziom płynu w zbiorniczku-mniej więcej (najlepiej wykorzystać tutaj klapke paliwa do zaczepienia końca wężyka). Następnie został wlany płyn do zbiorniczka DOT-4 (choć na zbiorniczku jest ostrzeżenie że należy stosowac DOT-3), poczekaliśmy aż płyn w wężyku zbliży się do poziomu płynu w zbiorniczku, oszczedzi to sporo niepotrzebnego pompowania pedałem a i lepiej widac jak powietrze wylatuje z układu. Potem zkręcenie zaworu przy kole i normalne pompowanie pedałem, spuszczanie płynu, pompowanie..., spuszczanie aż przestanie powietrze wylatywać przy kilku kolejnych popuszczeniach zaworu.
Następnie drugie koło z tyłu, potem przód-pasażera, przód-kierowcy. Pompa sama się odpowietrzyła, przynajmniej nie widzę żadnych problemów podczas hamowania.
UWAGA: zbiorniczek płynu hamulcowego jest wielokomorowy - podzielony (chyba dwu komorowy), więc należy płyn wlewać prawie pod sam korek aby się przelał do drugiej komory.

Aaa, jeszcze jedno. Zwróćcie uwagę na metalowe przewody hamulcowe które idą do tylnych kół, u mnie są dosć mocno skorodowane.

Na całą wymianę i odpowietrzenie poszła jedna pełna butelka płynu ( 0,5L) i troszkę drugiej- oczywiście płynu hamulcowego.
Po robocie oczywiście wskazany płyn gardłowy



[ wiadomość edytowana przez: asterixgal dnia 2004-09-08 07:57:46 ]
  
 
Cytat:
2004-09-08 07:43:16, AsterixGal pisze:
Ja ostatnio spuszczałem cały płyn z układu hamulcowego (wszystkie koła), był brązowy (chyba ze starości).
...



Wydaje mi się (ale pewności nie mam), że brązowy płyn to DOT-4, a zielony albo niebieski (Nie pamiętam) to DOT-3.
Więc skoro był brązowy to dobrze że zalałeś DOT-4.

Ale (i to wiem na 100%) DOT-4 ma wyższą temp. wrzenia więc hamulce są sprawniejsze.
  
 
Cytat:

Wydaje mi się (ale pewności nie mam), że brązowy płyn to DOT-4, a zielony albo niebieski (Nie pamiętam) to DOT-3.
Więc skoro był brązowy to dobrze że zalałeś DOT-4.





DOT-4 jest bezbarwny i przeźroczysty, mowa oczywiście o nowym płynie. Wiem bo go przeca wlewałem.

[ wiadomość edytowana przez: asterixgal dnia 2004-09-08 08:59:32 ]
  
 
DOdam jeszcze, że warto pojechać na jakiś kanał, ułatwi to znacznie całą robotę.
  
 
Cytat:
2004-09-08 08:59:05, AsterixGal pisze:
DOT-4 jest bezbarwny i przeźroczysty, mowa oczywiście o nowym płynie. Wiem bo go przeca wlewałem.


A nie ma czasem lekko brązowawego odcienia?
Siakoś mi się wydawało, że jak w poprzednim bolidzie zmieniałem płyn (na DOT-4) to w zbiorniczku był brązowy.
Ale może to zależy od producenta? Nie wiem.
Zresztą chyba to nie ma znaczenia.
Ten co zalewałem to MOBIL i był w bialej metalowej puszce. ::

[ wiadomość edytowana przez: kisztan dnia 2004-09-08 10:17:31 ]
  
 
Mam pytanko odnosnie sposobu odpowietrzania. W ksiazce serwisowej Morawskiego pisze aby przyciskac pedal jednokrotnie i wtedy odkrecac odpowietrznik i odpowietrzac. Potem puscic pedal, poczekac jakies 15 sekund i znow wcisnac pedal i odpowietrzac i tak w kolko.

A ja zawsze robilem to tak jak kiedys to bylo - pompowalo sie pedalem ilestam razy i dopiero sie odpowietrzalo.

Ktora metoda jest jedyna i prawdziwa?

Bo gdzies jeszcze czytalem ze pompowanie wielokrotne pedalu w Espero utrudnia odpowietrzanie bo jakis drugi tloczek sie zalacza.

Jak to jest???
  
 
Cytat:
2006-05-14 18:37:39, fr0zi pisze:
Mam pytanko odnosnie sposobu odpowietrzania. W ksiazce serwisowej Morawskiego pisze aby przyciskac pedal jednokrotnie i wtedy odkrecac odpowietrznik i odpowietrzac. Potem puscic pedal, poczekac jakies 15 sekund i znow wcisnac pedal i odpowietrzac i tak w kolko. A ja zawsze robilem to tak jak kiedys to bylo - pompowalo sie pedalem ilestam razy i dopiero sie odpowietrzalo. Ktora metoda jest jedyna i prawdziwa? Bo gdzies jeszcze czytalem ze pompowanie wielokrotne pedalu w Espero utrudnia odpowietrzanie bo jakis drugi tloczek sie zalacza. Jak to jest???


Napisz gdzie tak wyczytałeś? i będziemy polemizować.
Może się rozwinie ciekawy wątek?
  
 
Cytat:
2006-05-14 23:41:21, Zerwikaptur pisze:
Napisz gdzie tak wyczytałeś?



Przeca napisał, że u Morawskiego.
  
 
Cytat:
2006-05-14 23:41:21, Zerwikaptur pisze:
Napisz gdzie tak wyczytałeś? i będziemy polemizować.



To o odpowietrzaniu pisze u Morawskiego oraz w Ksiazce Serwisowej opracowanej przez Czlonkow Klubu Espero Bo widzialem ja u kolegi.
To o tym drugim cylinderku pisze takze w tej Ksiazce Serwisowej od Czlonkow Klubu
Mysle ze Ci panowie znaja sie na rzeczy ale zapewne sa rozne zdania na ten temat Dlatego ciekawi mnie czy ktoras metoda odpowietrzania jest lepsza? Czy to wszystko jedno?
A moze pompa hamulcowa w Esperaku wymusza takie odpowietrzanie hamulcow jakie zostalo opisane w tych ksiazkach?
  
 
Cytat:
2004-09-08 07:43:16, AsterixGal pisze:
Aaa, jeszcze jedno. Zwróćcie uwagę na metalowe przewody hamulcowe które idą do tylnych kół, u mnie są dosć mocno skorodowane.



Ja dzisiaj akurat robiłem hamulce. Full wypas: tarcze, klocki,szczęki, bębny... Zalałem płynem DOT-4. Hamulce brzytwy

Pytanko mam natomiast czy wiesz gdzie można te metalowe przewody nabyć. Okazało się, że mam nieźle skorodowane i gdzie nie zadzwoniłem... Metalowych BRAK