Komputer włączy światła?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Był już podobny temat - Światła na stałe (zapalane z kluczyka).
Ale nic konkretnego w odpowiedzi:
- jedna odpowiedź, że to lenistwo
- druga odpowiedź, że są takie fabryczne w Iveco (jeśli dobrze pamiętam).
Tyle i tylko tyle na ten temat.
Teraz można kupić moduły, które włączą światła po uruchomieniu silnika.
Podobno jest jeszcze inna możliwość - w niektórych samochodach, np. Renault można światła włączać komputerem. Odpowiednie zmiany w ustawieniach komputera spowodują włączenie świateł.
Światła włączane są po określonym czasie pracy silnika, np. po 20 sek od uruchomienia silnika.
Nie wydaje mi się to najszczęśliwszym rozwiązaniem, bo po co mają się zapalać światła jak chcę coś zrobić w samochodzie z pracującym silnikiem.
Jeśli komputer potrafi zamknąć drzwi po ruszeniu samochodu - Renault megane - to pewnie potrafiłby włączyć światła przy określonej prędkości.
Po tym trochę przydługim wstępie, moje pytanie - czy w espero można włączać światła komputerem?
  
 
Cytat:
2007-06-15 13:18:06, Jarek50 pisze:
Jeśli komputer potrafi zamknąć drzwi po ruszeniu samochodu - Renault megane



z tego co ja się orientuje to drzwi zamyka alarm bądź moduł centralnego zamka......
a czy opłaca się grzebać w kompie?

najprościej wyćwiczyć nawyk odruchowego włączania świateł a jeśli nie to można kopić takiego gadzeta* na allegro i podłączyć
ja osobiście mam nawyk włączania świateł wiec problemu takiego nie posiadam
  
 
Trochę złe porównanie zastosowałeś. Reno składa się z głównie z komputerów, silnika i karoserii, a złomero odwrotnie. W wielu nowych autach stosowany jest jeden moduł z procesorem, pamięcią itp. do sterowania niezliczoną ilością funkcji standardowych lub dodatkowych. W zależności od wersji/wyposażenia pewne funkcje są uaktywniane/blokowane.
  
 
Prawda, że drzwi zamyka centralny zamek. Tak to wygląda jak jestem poza samochodem. Ale jak wsiądę do samochodu, włączę silnik i ruszę to drzwi zamykają się automatycznie.
W megane wszystkie drzwi zamykają się po ruszeniu samochodu przy prędkości bodajże 5 km/h. Tak więc musi być jakieś sprzężenie centralnego zamka z pomiarem prędkości a w związku z tym - z komputerem.
A jeśli chodzi o nawyki - to jestem leniem z natury jak każdy.
Jak nie muszę stać to siedzę a jak nie muszę siedzieć to leżę.
Przecież wszelkie wynalazki powstały nie z chęci ulepszenia świata tylko z lenistwa.
Gdyby nie pióro, to pewnie do dzisiaj listy wykuwało by się majzlem/przecinakiem i młotkiem na kamieniu.
To przykładowe pióro i wszystkie inne wynalazki powstały z lenistwa.
  
 
Cytat:
2007-06-15 14:15:42, Jarek50 pisze:
Tak więc musi być jakieś sprzężenie centralnego zamka z pomiarem prędkości a w związku z tym - z komputerem.



No i jest... do czego zmierzasz? Weź pod uwagę, że w megane licznik nie ma linki. Megane ma wiele wynalazków niedostępnych dotychczas w wielu innych autach. Znasz się na tyle na elektronice, żeby to wszystko umieścić w eeprom i oprogramować?
  
 
Porównanie zastosowałem takie jakie znam.
A możliwości komputera w espero nie znam.
Brak linki to dla mnie nie argument. Komputer pewnie przy jakichś obliczeniach uwzględnia prędkość i jakoś te dane muszą do niego dotrzeć.
Licznik na linkę może być zastosowany choćby ze względu na koszt. Elektroniczny pewnie jest droższy i może podwoiłby wartość espero.
Do czego zmierzam?
Do tego co na początku - czy w espero można włączać światła bez montażu dodatkowego sprzętu.
I chciałbym jasnej odpowiedzi kogoś kto zna możliwości komputera w espero.
  
 
Ja w Espero sie nauczylem wlaczac swiatla z prostej przyczyny nigdy nie jedzilem w pasach dlatego w Espero mam przypominacz do swiatel jak wlacze silnik a wyjec piszczy ze mam pasy zapiac to wiem ze mam wlaczyc swiatla bo odglos jest prawie taki sam jak zapomne swiatel wylaczyc wiec sygn nie kojarzy mi sie z pasami tylko ze swiatlami a to mi wystarczy zeby nie zapomniec
  
 
Espero nie posiada komputera i to powinno starczyć za odpowiedź. W naszych autkach jest tylko ECU (Elektronic Control Unit) inaczej zwana kasetą EDC i służy wyłącznie do sterowania pracą silnika.
Na forum jest dokładnie opisany sposób podłączenia świateł przez stacyjkę. Osobiście dodatkowo dołożyłem sobie przekaźnik podłączony do alternatora który włącza światła dopiero po rozpoczęciu ładowania. Dodatkowy przełącznik pozwala mi stosować wybrany typ włączania świateł, czyli albo tradycyjnie, albo automatycznie.
  
 
Cytat:
2007-06-15 15:24:59, Jarek50 pisze:
czy w espero można włączać światła bez montażu dodatkowego sprzętu. I chciałbym jasnej odpowiedzi kogoś kto zna możliwości komputera w espero.



Nie! Bo nie ma komputera poza tym sterującym silnikiem! Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby opracować go własnym sumptem.
  
 
Cytat:
A jeśli chodzi o nawyki - to jestem leniem z natury jak każdy. Jak nie muszę stać to siedzę a jak nie muszę siedzieć to leżę. Przecież wszelkie wynalazki powstały nie z chęci ulepszenia świata tylko z lenistwa. Gdyby nie pióro, to pewnie do dzisiaj listy wykuwało by się majzlem/przecinakiem i młotkiem na kamieniu. To przykładowe pióro i wszystkie inne wynalazki powstały z lenistwa.



Ja z natury leniem nie jestem, a co do wynakazków z lenistwa, to wydaje mi się, że pióro wymyślili dla oszczędności czasu. Gdyby wszyscy byli tak leniwi jak piszesz, to nikt by nic nie zapisywał, bo po co?
A co do włącznika świateł, to lepiej zastosować ten patent z allegro. Skoro twierdzisz, ze jestes leniem, to czemu szukasz okrężnej drogi?

Pozdrawiam
Robert
  
 
Witam.
Cytat:

Osobiście dodatkowo dołożyłem sobie przekaźnik podłączony do alternatora który włącza światła dopiero po rozpoczęciu ładowania. Dodatkowy przełącznik pozwala mi stosować wybrany typ włączania świateł, czyli albo tradycyjnie, albo automatycznie
Cytat:



Adamo czy Tobie tez żarzy sie kontrolka ladowania przy trybie automatycznym - bo u mnie tak , ale widoczne dopiero jak jest ciemno? Ponadto zauwazylem ze na automacie nie mam 100% swiatla tylko tak "na oko" 70 , jak zapale recznie to "nastaje swiatlosć" . a wsio tez jest na przekażniku wiec ....???
Pasuje mi to z powodu "oszczednosci " dosc drogich w moim przypadku zarówek,poza tym tylne postojowe na auto.. sa slabsze i lepiej widac "stop-y" - dlatego jestem przeciwnikiem jazdy na swiatlach w terenie zabudoanym w dzien.
Z tego co sie orientuje to nie ma mozliwosci auto swiatel w espero bez dokladania gadzetów.
mam w schemacie niby swiatla do jazdy dziennej - DRL- ale czy ktoś z was ma to to aktywne ??
Pozdrawiam
Silan
  
 
Cytat:
Adamo czy Tobie tez żarzy sie kontrolka ladowania przy trybie automatycznym


Nic się nie żarzy, przekaźnik jest przecież włączony w obwód alternatora tylko sterowaniem (styki 85 i 86) więc przy tak nikłym poborze prądu nie ma prawa nic żarzyć.
Cytat:
Ponadto zauwazylem ze na automacie nie mam 100% swiatla tylko tak "na oko" 70 , jak zapale recznie to "nastaje swiatlosć"


U mnie jest normalnie na obydwu typach włączenia. Światła mam podłączone przez przekaźniki zasilane (przez bezpieczniki) bezpośrednio z akumulatora i tylko sterowanie idzie z przełącznika. Po załączeniu przekaźnika (z alternatora) przecież jest włączony ten sam obwód co po przekręceniu włącznika świateł.
  
 
Cytat:
2007-06-15 15:24:59, Jarek50 pisze:
Do czego zmierzam? Do tego co na początku - czy w espero można włączać światła bez montażu dodatkowego sprzętu. I chciałbym jasnej odpowiedzi kogoś kto zna możliwości komputera w espero.



Da się
Trzeba tylko rozebrać wajchę świateł i poszukać kabelka ze stałym +12V, który to podaje dalej prąd na pozycję i mijania.
Kabelek mozna uciąć a prąd podać np. z zapalniczki
Tam pojawia się +12V dopiero po włączeniu zapłonu.
Efekt jest taki, że wajchę na stałe przekręcamy w pozycję ON i mamy światła po włączeniu zapłonu. Przy zgaszeniu silnika światła zgasną.
Jedynym minusem (do opracowania jeszcze) jest puki co brak możliwości zostawienia auta na pozycyjnych bez kluczyka w stacyjce
  
 
Pociagnac plus ze wzbudzenia alternatora, swiatla wlacza sie dopiero jak uruchomimy silnik. Piotrek nieprawda jest ze w nowych autach jest jeden komputer, jest ich wlasnie wiele, ale wszystkie gadaja ze soba za posrednictwem sieci CAN.
  
 
Cytat:
2007-06-17 20:26:19, maskekk pisze:
Piotrek nieprawda jest ze w nowych autach jest jeden komputer, jest ich wlasnie wiele, ale wszystkie gadaja ze soba za posrednictwem sieci CAN.


Potwierdzam. W autach które naprawiam są 22 kasety ECU "komputery" i komunikują się ze sobą za pośrednictwem linii CAN i linii K. Te linie to są w zasadzie zwykłe kabelki (z wyglądu) o ściśle określonej oporności i najczęściej określonych kolorach skręcone w coś w rodzaju skrętki. Wszystkie linie zbiegają się w tzw jednostce centralnej (Body Computer) i ta jednostka informuje kierowcę o nieprawidłowościach.
  
 
Cytat:
2007-06-17 20:59:16, Adamo8 pisze:
Potwierdzam. W autach które naprawiam są 22 kasety ECU "komputery" i komunikują się ze sobą za pośrednictwem linii CAN i linii K. Te linie to są w zasadzie zwykłe kabelki (z wyglądu) o ściśle określonej oporności i najczęściej określonych kolorach skręcone w coś w rodzaju skrętki. Wszystkie linie zbiegają się w tzw jednostce centralnej (Body Computer) i ta jednostka informuje kierowcę o nieprawidłowościach.



ta cała magistrala can to zwykłe kable, tyle że cienkie (bo służą tylko przesyłaniu sygnałów do modułów wykonawczych). Z tego co się orientuję, to oporność kabli jest... taka jak oporność miedzianego drutu. To jednostka sterująca wysyła sygnały o określonym napięciu. Np. sterowanie z kierownicy radiem, tempomatem, komputerem, czasem klimą odbywa się w ten sposób, że od kierownicy idzie jeden kabel obsługujący wiele przycisków. Każdy przycisk połączony jest z odpowiednim rezystorem i wciśnięcie go wysyła sygnał o określonym napięciu. Moduł wykonawczy stwierdzając określone napięcie wykonuje odpowiadające mu zadanie i tyle... Oczywiście komputery (np. moduł komfortu i klimy) komunikują się sygnałami cyfrowymi, ale to też nie jest jakaś kosmiczna technologia
  
 
Cytat:
ta cała magistrala can to zwykłe kable, tyle że cienkie (bo służą tylko przesyłaniu sygnałów do modułów wykonawczych). Z tego co się orientuję, to oporność kabli jest... taka jak oporność miedzianego drutu.


Wyglądają jak zwykłe kable ale są w specjalny sposób skręcone aby wykluczyć zakłócenia elektromagnetyczne. Niestety w instrukcji naprawy jest całkowity zakaz skracania ich z czego wnioskuję o określonej oporności lub skalibrowania ECU do tej długości.
Cytat:
To jednostka sterująca wysyła sygnały o określonym napięciu.


Nie całkiem bo to są specjalnie modulowane sygnały. Na wykresie wygląda to jak sinusoida i ściętych wierzchołkach i określonej amplitudzie.
Cytat:
Np. sterowanie z kierownicy radiem, tempomatem, komputerem, czasem klimą odbywa się w ten sposób, że od kierownicy idzie jeden kabel obsługujący wiele przycisków


Też nie całkiem. Pod kierownicą znajduje się również ECU która jest podłączona do każdego przycisku i z tej kasety ECU dopiero idą sygnały do ECU sterujących pracą jednostek wykonujących.
To jest zresztą bardziej skomplikowane. Np po przekręceniu kluczyka w połorzenie rozruchu sygnał idzie do kasety pod kierownicą, stamtąd przez Body Computer do rozrusznika (sprawdza czy rozrusznik jest sprawny), sygnał wraca do Body Computera i ten przekazuje sygnał do kasety pod kierownicą że jest OK i można podać prað na cewkę rozrusznika. W tym samym czasie Body Computer sprawdza czujniki sterujące pracą silnika, zamknięcie kabiny i wiele innych rzeczy. Dopiero kiedy wszystkie sygnały będą w porządku kaseta pod kierownicą dostanie zezwolenie na uruchomienie rozrusznika.
  
 
o rany... dobrze że nie trzeba przed każdą podróżą odbębniać checklisty i prosić o pozwolenie na kołowanie po parkingu jak w samolocie

Po cholerę takie komplikowanie prostych spraw? ehh chyba nigdy się nie rozstanę z esperakiem, bo lubię czasem sobie pogrzebać w kabelkach
  
 
a ktos mi kiedys mowil ze Maluch to skomplikowane auto

wsumie sie niedziwie czemu juz nowe auta maja taka cene
  
 
Cytat:
2007-06-17 23:41:23, patrykowski pisze:
wsumie sie niedziwie czemu juz nowe auta maja taka cene

co to ma za zwiazek z cena? wytworzenie tego jest tansze niz kiedys zrobienie malucha..robi sie to w milionach na tasmie..koszty smieszne