MotoNews.pl
  

Czujnik temperatury ESPERO CD 2.0

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
nie włącza mi się wiatrak na chłodnicy, przypuszczam że może to być czujnik temperatury. Sprawdziłem wiatrak podpięty na krótko kręci się. Bezpieczniki też są ok.
Nie mogę tylko znaleźć tego czujnika temperatury.
Silnik 2 litry z klimatyzacją.
  
 
było już t oruchane w silniku 1500
W 1.8 i 2.0 czujnik jest koło termostatu - dane w/g książki serwisowej
  
 
Czujnik temp. w 2.0 masz przy obudowie termostatu. To taki wystający bolec, na który się tak choćby nasuwa kabelek. Nie jest to taka typowa wtyczka .

Jak się mylę ten czujnik daje sygnał na wskaźnik na desce i do kompa. Czujnik załączający wentylator znajduje się chyba w chłodnicy .

U mnie jak raz spadł ten kabelek z czujnika to też wentylar się cały czas kręcił, nie działał wskaźnik temp i swiecił sie check .

Pozdrawiam
  
 
Czujnik temperatury w 2.0 znajduje się na obudowie termostatu.

Czujnik jest z boku i dochodzi do niego pojedynczy przewód.

Natomiast włącznik termiczny pierwszej prędkości wentylatora znajduje się też na obudowie termostatu tylko, że u góry - dochodzą do niego dwa przewody (a nie w chłodnicy).

Przepis na sprawdzenie czujnika:
1. wykręcić czujnik
2. podpiąć miernik (ewentualnie żarówkę z baterią)
3. wrzucić do naczynia z wodą i zagotować
4. jak miernik pokaże obwód zamknięty w czasie gotowania to czujnik ok jak nie to do wymiany
  
 
Cytat:
2007-06-19 18:44:31, adid11 pisze:
Przepis na sprawdzenie czujnika:
1. wykręcić czujnik
2. podpiąć miernik (ewentualnie żarówkę z baterią)
3. wrzucić do naczynia z wodą i zagotować
4. jak miernik pokaże obwód zamknięty w czasie gotowania to czujnik ok jak nie to do wymiany





Tak samo spec sprawdzał czujnik temperatury u Machy
Podłączył szeregowo z akumulatorem i żarówką 12V.
Zaczął go nagrzewać powolutku i nic.
Gdy włączył na max. (jakieś 750*C) a czujnik zrobił się lekko fioletowy - stwierdził stanowczym głosem że czujnik to szmelc
Przecież ten czujnik tylko po zmianie temperatury (od płynu) podaje impuls do kompa i to on poprzez przekaźnk załącza wentylator
  
 
Cytat:
2007-06-19 19:17:56, krzychu_ch pisze:
Przecież ten czujnik tylko po zmianie temperatury (od płynu) podaje impuls do kompa i to on poprzez przekaźnk załącza wentylator ::


krzychu_ch - MYLISZ SIĘ

komp włącza tylko drugą prędkość wentylatora i to na podstawie czujnika temp. tego z jednym kabelkiem (poza sytuacją gdy włączasz klimę - wtedy komp włącza I prędkość wentylatora).

A ten z dwoma kabelkami ma w sobie bimetal który przy odpowiedniej temperaturze ok 95 st C rozszerzając się zwiera styki które zamykają obwód doprowadzając prąd do wentylatora.

[ wiadomość edytowana przez: adid11 dnia 2007-06-19 20:27:26 ]
  
 
Cytat:
2007-06-19 20:17:11, adid11 pisze:
krzychu_ch - MYLISZ SIĘ komp włącza tylko drugą prędkość wentylatora i to na podstawie czujnika temp. tego z jednym kabelkiem (poza sytuacją gdy włączasz klimę - wtedy komp włącza I prędkość wentylatora). A ten z dwoma kabelkami ma w sobie bimetal który przy odpowiedniej temperaturze ok 95 st C rozszerzając się zwiera styki które zamykają obwód doprowadzając prąd do wentylatora. [ wiadomość edytowana przez: adid11 dnia 2007-06-19 20:27:26 ]



nieprawda

czujnik to termistor, ma dwa kabelki. Komputer na podstawie oporu określa w miarę dokładnie temperaturę silnika. Gdy temp. jest bardzo niska wzbogaca mieszankę, gdy przekroczy 90-ileśtam - włącza wentylator na I bieg, gdy wzrośnie powyżej 100-ileśtam - II bieg
Ergo: komputer w espero steruje wszystkimi trybami wentylatora, nie ma możliwości uruchomienia się wentylatora bez udziału komputera

Czujnik z jednym kabelkiem podłączony jest do wskaźnika na desce. Wystarczyłby oczywiście jeden czujni, ale zdublowano je by zmniejszyć ryzyko przegrzania silnika

Wentylator włączy się na I bieg, gdy:
- chłodziwo ma powyżej 90 kilka st.
- włączysz klimę

II bieg:
- chłodziwo powyżej 100 kilka st.C
- ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia w klimie wzrośnie powyżej chyba 15 Psi
- komputer stwierdzi usterkę czujnika temperatury
- komputer wprowadzimy w tryb diagnostyczny
  
 
  
 
Cytat:
2007-06-19 22:00:27, Robert_S pisze:
nieprawda czujnik to termistor, ma dwa kabelki. Komputer na podstawie oporu określa w miarę dokładnie temperaturę silnika. Gdy temp. jest bardzo niska wzbogaca mieszankę, gdy przekroczy 90-ileśtam - włącza wentylator na I bieg, gdy wzrośnie powyżej 100-ileśtam - II bieg Ergo: komputer w espero steruje wszystkimi trybami wentylatora, nie ma możliwości uruchomienia się wentylatora bez udziału komputera Czujnik z jednym kabelkiem podłączony jest do wskaźnika na desce. Wystarczyłby oczywiście jeden czujni, ale zdublowano je by zmniejszyć ryzyko przegrzania silnika Wentylator włączy się na I bieg, gdy: - chłodziwo ma powyżej 90 kilka st. - włączysz klimę II bieg: - chłodziwo powyżej 100 kilka st.C - ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia w klimie wzrośnie powyżej chyba 15 Psi - komputer stwierdzi usterkę czujnika temperatury - komputer wprowadzimy w tryb diagnostyczny


nieprawda

sytuacja zależy od kompa zastosowanego w aucie. Dla kompa typu IEFI-S mamy tak jak pisałem.
Inna sprawa to to, że takie kompy na Polskę i na Europę zach. nie trafiały (pomyliłem schematy )

Zwracam honor pace.