| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2007-09-23 22:04:21 Witam!
Przeszukałem forum i jestem z lekka zdziwiony - mało tego tematu się przewija. Jestem zainteresowany tą tematyką i interesuje mnie wszystko co kto wie ale konkrety a nie dewagacje, no i koniecznie związane z Escortem. Może ktoś z forumowiczów ma samochód zasilany na to paliwko. Interesuje się tym ponieważ z tego co czytałem w necie to jest to najtańsze paliwo na tą chwilę. W moim mieście stoi profesjonalna stacja do tankowania CNG więc mogę o tym poważnie myśleć. Jutro zbadam rynek instalatorów na to paliwko i dam znać. Pozdrawiam. |
MacFly Misiu Galant 2,5 V6 Żary | 2007-09-23 22:24:01 Ale z tego co wiem dość drogo kosztuje sam instalacja no i na minus też zalicza się bardzo mała sieć stacji gdzie można zatankować (ale z tego co wiem też można tankować w domu/garażu ale koszta założenie tego czegoś są też dość duże)
Kiedyś był artykuł o LPG, benzynie i CNG w tygodniku " Motor" więc polecam kupować |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2007-09-23 23:00:24 Jestem pod wrażeniem...
Napisałem przecież panie MacFly, że w moim mieście jest stacja a reszta miast mnie nie interesuje. Pomysł z gazetą też górnolotny - będe od dziś kupował wszystkie gazety z tematyką motoryzacyjną to może w którejś trafie jakiś artykuł na temat instalacji gazu ziemnego w samochodzie. No nie chce się czepiać panie djtados ale napisałem że interesuje mnie wszystko co kto wie na temat CNG w Escortach. Neta to sobie już przeszukiwałem i to nie raz, interesuje mnie opinia użytkowników Escorta na ten temat, a jak by się trafił ktoś kto posiada taką instalację w swoim samochodzie to by było super. I po to w zasadzie założyłem ten wątek. Pisanie że to jest podobno drogie, albo że chyba jest mało stacji jest poprostu stratą czasu bo ja o tym już od dawna wiem. Interesują mnie konkrety na ten temat a nie przypuszczenia czy plotki. [ wiadomość edytowana przez: R_O_Y dnia 2007-09-23 23:01:31 ] |
SebaNowy Sympatyk FEFK Już nie escort Navan | 2007-09-23 23:18:52 Pisałem prace inzynierską związaną z CNG. Było to lat temu chyba już 3. Miałem okazje testować dwa autka z takimi instalacjami Renault trafic i kangoo. Ogólne wrażenia to takie, że auta nie traciły tak wiele na mocy jak na LPG. Pomiary mocy, przyspieszeń, elastyczności i prędkości maksymalnej wykazały przewagę PB ale w granicy ok 5-7% czyli niewiele. Nie pamiętam jak dokładnie wyszło ze spalaniem, ale wiem, że po przeliczniach jednostek wyszło spalanie jak na LPG, czyli ok 15% większe spalanie. Dużym minusem okazują się butle, ponieważ są one ciężkie i mało pojemne. Jedyne auto jakie posiadało CNG i było normalnym autem osobowym to była Laguna, której nie testowałem, ale zaglądnęłem w bagażnik i byłem w szoku. Bagażnik był prawie cały wypełniony trzema butlami. Spowodowane to było tym, że Polska nie ma zbyt wielu dystrybutorów i na jednej czy dwóch butlach auto mogło jechać najwyżej do Legnicy z Wrocławia, żeby wrócić i nie tankować PB. Koszt instalacji wtedy był troszkę wyższy od sekwencji LPG i wynosił 4500 do silnika 2.0 w Renault Trafic.
Nie wiem jak w tej chwili tankowanie aut, ale pamiętam, że strasznie to długo trwało te kilka lat temu. Autobus tankowali w granicy 2-3 godzin. Ale o to możesz zapytać u siebie na stacji. Gdyby mi się coś przypomniało to napisze, albo pytaj. Może będę umiał odpowiedzieć Aha jeszcze jedno. Co do założenia CNG silnik miał być w lepszej kondycji niż do LPG, ale to opinia nie moja tylko mechaników, którzy wtedy zakładali instalacje. |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2007-09-23 23:39:31 Z tym długim tankowaniem to słyszałem że jest to spowodowane zamarzaniem zaworu podczas tankowania gazu pod wysokim ciśnieniem.
Koszt instalacji (teoretycznie bo nie pytałem w konkretnym warsztacie) wynosi w granicach 2800 - 3000. Do przełknięcia, za to przewidywane oszczędności są kuszące. Te nieszczęsne butle są duże, ciężkie i drogie, ale stacje mam w mieście i mogę na niej bez problemu dotankowywać auto, rocznie robię około 20kkm, czasami robiłem nawet 25kkm, ale średnio miesięcznie kręce 1000 km na dojazdy do pracy (50 dziennie) czyli w tę i z powrotem, łatwo przewidzieć konieczność zjazdu i dotankowania. Gdyby się udało zamontować zestaw na 200km to już jest warte zainteresowania a jak by było na 250 to super 4 wizyty na stacji miesięcznie - spoko. Problemem jest oczywiście brak sieci stacji w kraju, ale myślę że jak raz na jakiś czas długa trasa to spokojnie mogę na benzynce, niski koszt gazu zrekompensuje mi takie rzadkie szaleństwo. Co do kondycji silnika to wiadomo, podejrzewam że obowiązywać będą te same zasady co w przypadku LPG bo nie wiem co jeszcze by można poprawiać w silniku aby prawidłowo współpracował z takim paliwem - filtry, świece i kable WN. Czytałem że częściej się wymaga przeglądów takiej instalacji no i czy na przeglądzie rejestracyjnym nie będzie problemów (czy wszystkie stacje to robią). Jutro zbadam rynek warsztatów w okolicy i jak zdąże to podskoczę na stację dopytać może oni się orientują czy w Inowrocławiu są jakieś Fordy na CNG. |
djtados (S) Sympatyk FEFK BLU Wrocław | 2007-09-24 07:40:41
zbiornik który przy lpg m pojemnosc ok 65l- gazu ziemnego starczy na jakie 100-150km cena jest uzalezniona oczywiscie od rodzaju instalacji.... ogólnie gaz ziemny jest jeszcze bardziej narażony na strzały w dolocie...niż lpg chyba że zamontujesz wariator zapłonu to wtedy będzie ok |
Kris75 Sympatyk FEFK Ford Escort Los Alamos | 2007-09-24 21:44:19 Hmmmm zmartwię cię ale w Polsce do 01.08.2007 nie było żadnego escorta na CNG Najekonomiczniejszym rozwiązaniem jest import z zachodu z fabryczną lub montowaną tam instalką. W niedługim czasie może pojawią się na rynku zbiorniki kompozytowe a z czym to się wiąże chyba wszyscy się domyślają. Tankuje się nie dlatego długo że zawory zamarzają, komuś gdzieś coś dzwoni tylko nie bardzo wie w którym kościele. Obecnie tankowanie samochodu osobowego trwa raptem może z 2 min albo i krócej i jest to uzależnione tylko i wyłącznie od ciśnienia gazu w magazynach stacji. Końcówka dystrybutora zamarznie jeśli będzie zbyt duża ilość wilgoci w gazie ziemnym - tyle tylko że w celu uniknięcia tego efektu po prostu montuje się osuszacze na stacjach i po kłopocie. Jeśli chodzi o świece itd. z rozmów z użytkownikami oraz serwisem wynika że można się pokusić co najwyżej o wymianę świec ale niekoniecznie. Najlepiej pojeździć na tradycyjnych i sprawdzić czy autko płynnie się buja. W tej chwili przy obecnych instalacjach spalanie CNG jest znacznie niższe niż lpg, w instalacjach montowanych fabrycznie w fiatach porównywalne z Pb. Domowa sprężarka na chwilę obecną to koszt 8-10 tys, tyle tylko że tankowanie wydłużone do kilku godzin ale cena za m3 gazu to 1,4 chyba z opłatami wychodzi, kuszące prawda
Rozbudowa sieci stacji ruszyłaby pełną parą już w tym roku, gdyby nie nasz zacny rząd, lobby lpg i nasza profesor gilowska. Co do stacji kontroli musisz zapytać najlepiej na stacji CNG lub rozdzielni gazu ale skoro jest stacja tzn. że coś od komunikacji miejskiej jeździ na gazie a co za tym idzie pewno w okolicy można bez problemu zrobić przegląd. Na pewno chciałbyś wiedzieć więcej, na coś nie odpowiedziałem, pominąłem - pytaj, w miarę możliwości czasowych będę odpisywał. [ wiadomość edytowana przez: Kris75 dnia 2007-09-24 21:50:03 ] |
leo74 Ford Focus Skarszewy | 2007-09-24 21:58:27 Przedsiębiorstwa dystrybuujące gaz mają jakąś niby promocję na instalki. Rewelacja, jeżeli ma się auto nowe, sprowadzone i młode, mały przebieg i deklaruje się duuże zużycie gazu rocznie. Taka bzdura ogólnie, ale też się interesowałem tematem. Tyle, że w Gdańsku jest jedna taka stacja, dojechać do niej w korku oznacza pusty bak. Tak więc wszystko co wyczytałem skłoniło mnie do LPG w Foce (sekwencja), jak w Essim poprzednio (mono). No i zapomniałem o CNG. |
Kris75 Sympatyk FEFK Ford Escort Los Alamos | 2007-09-25 09:43:56
Niedorzeczne bzdury ale z twojej strony
|
leo74 Ford Focus Skarszewy | 2007-09-25 12:11:57
gaz dla samochodów osobowych - promocja Niedorzeczne bzdury z mojej strony, tak... Proszę się zapoznać z promocją - kilka Spółek Gazonictwa to prowadzi. Rozumiem, że fajnie mieć CNG - mało kosztuje eksploatacja, ale założenie ile 6-8 tys.? Do tego przebieg jaki można zrobić, 300 km? Też nieźle, taki miałem na LPG w Essinie. W Foce mam do 480 km, dlatego czuję różnicę. Ilość stacji CNG? Na mojej trasie żadnej... i nie wiadomo za ile lat będą. Dlatego może lepiej poczekać, aż to będzie temat bardziej popularny? Wątpię jednak, czy kolega będzie jeszcze jeździł tym samym autkiem w tym czasie. Też byłem napalony na CNG, ale jak już pisałem, przeszło mi. Najbardziej chciałbym mieć autko na prąd, ładowane w garażu w nocy. Tak jak chłopaki z Polibudy Gdańskiej zrobili sobie Escorta. Za grosze jeżdżą. Może bliżej nam do CNG niż do PRĄDU, ale LPG jest najbliżej. Bez żadnych problemów w 2,5 roku zaoszczędziłem na paliwie (wliczając montaż) około 15 tys. złotych (100 tys. km zrobiłem na LPG) - dlatego teraz jeżdżę Focusem a nie Escortem. |
zmijek1 Ford Escort Nowe Miasto | 2007-09-25 13:07:10 Fajna ta promocja gdyby nie to ze siec stacji cng jest znikoma pewnie bym sie na to pisal moze w przyszlosci bedzie lepszy dostep do stacji ale z tym pewnie i ceny wzrosna |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2007-09-26 00:06:57 Dowiedziałem się że koszt montażu instalacji w pojeździe osobowym to około 5k uzależnione jest to od wielkości (ilości) butli na gaz. Źródła internetowe podają że zużycie gazu jest porównywalne z paliwem w stosunku 1l Pb = 1m3 gazu, co przy cenach 4,20 za Pb i 1,49 za CNG ponad 2,5 raza przebicia tzn za tę samą kasę można przejechać 2,5 raza więcej kilometrów!
Moje wyliczenia jeśli chodzi o koszty i opłacalność użytkowania pojazdu z poszczególnymi paliwami: Rocznie robię jakieś 20kkm - Samochód pali mi w cyklu mieszanym 7,5l/100km benzyny "95", każdy kilometr to spalone 0,075l 20.000km x 0,075l = 1.500l 1.500l x 4,20zł = 6.300zł Wrrrrr!!! - Samochód gdybym miał na ropę paliłby mi około 6l/100km ON, każdy kilometr to spalone 0,06l 20.000km x 0,06l = 1.200l 1.200l x 3,69zł = 4428zł Do kosztu paliwa należy jeszcze dodać wyższą cenę pojazdu na ON i problemy szczególnie ze starszymi silnikami diesla. - Samochód pali mi w cyklu mieszanym 10l/100km gazu LPG, każdy kilometr to spalone0,1l 20.000km x 0,1l = 2.000l 2.000l x 2,13zł = 4.260zł (+ 240zł = 4.500zł) Do kosztu należy dodać cenę instalacji (1.700), oraz cenę zkupu benzyny (20zł/mies.=240zł) zwrot kosztu instalacji po niespełna roku (1.800zł/rok taniej niż na Pb) - Samochód gdybym miał na CNG paliłby mi prawdopodobnie 7,5m3/100km każdy kilometr to spalone 0,075m3 20.000km x 0,075m3 = 1.500m3 1.500m3 x 1,49zł = 2.235zł Koszt instalacji (szacowany) 5.000zł, gdyby uwzględnić promocje PSG 1.852zł (5.000zł - 1.852zł = 3.148zł) zwrot kosztu instalacji również nie przekroczy roku. Jeśli chodzi o ON to wstawiłem go w te wyliczenia pro-forma ponieważ nigdy nie brałem go pod uwagę jako paliwa do mojego samochodu - strasznie nie lubię klekotu! Poza tym zastosowanie drugiego paliwa do silnika na Pb daje możliwość wykorzystania pełnej mocy silnika (np 116PS) przełączając na benzynę. Znane są problemy z instalacjami LPG, CNG jest terenem jeszcze nieznanym i niepewnym. Na dobrą sprawę to nie wiadomo jak pracują silniki Forda z tym paliwem i jakie się wiążą z tym problemy życia codziennego (ja z LPG już je dobrze znam). Róznica w kosztach jest kolosalna i tym bardziej mnie kusi że nie ma (z tego co przeczytałem) Escorta na CNG. Swoją drogą 2.200zł za 20kkm... A stacje mam niemal pod nosem. Pytanie tylko czy da radę zamontować CNG do 8 letniego samochodu z przebiegiem ponad 100kkm??? Pozdrawiam |
lukasino Ford Escort RS+LPG S ... Kędzierzyn-Koźle | 2007-09-26 00:12:02
jakiego klekotu?;p to nie czasy gdzie "beczki" jeździły po ulicy ![]() |
axi13 Escort MK VI BYDGOSZCZ | 2007-09-26 05:36:42 |
Kris75 Sympatyk FEFK Ford Escort Los Alamos | 2007-09-26 08:47:10 Czy są problemy w użytkowaniu? Mam doświadczenie z autobusami przerabianymi na CNG, które trzaskają do kilkuset tysięcy rocznie i poza okresowymi przeglądami i regulacjami do tej pory żaden z posiadaczy nie narzekał na usterki. Ponadto jest to paliwo nieporównywalnie przyjaźniejsze dla silników niż lpg, ze względu na swój skład, np nie jest paliwem tak "suchym" jak lpg co w naturalny sposób zapewnia lepsze smarowanie silnika i co za tym idzie - wszyscy wiedzą.
Musisz jeszcze brać pod uwagę wagę butli bo to dość istotne - jedna to ok 50 kg. |
minciu Ford Escort CABRIO boleslawiec | 2007-09-26 09:47:27 hymmm... ja tez sie zastanawialem kiedys nad czyms takim i wiesz co... Wniosek jest jeden: Jesli musisz bezwzglednie miec gaz to zaloz instalacje z wtryskiem sekwencyjnym. Malo problemowa, Minimalny spadek mocy, Spalanie wciaz prawie te same jak PB95..
A co do gazu ziemnego to niedajboze cos sie stanie z instalacja i bedziesz musial pewnie holowac auto na drugi koniec swiata bo nikt w poblizu nie bedzie wiedzial nawet jak to dziala (no chyba ze domorosly partacz ktory jeszcze bardziej naknoci). Wiesz.. to sie nazywa zlosliwosc przedmiotow martwych! Moze jak juz szukasz tak drastycznych oszczednosci to jezdzij do pracy kolzaowka (spalanie 0) albo skuterkiem (spala ledwo 1,5litra / 100km, za 5zl spokojnie pojedziesz i wrocisz do pracy i jeszcze do sklepu Ci zostanie zeby podjechac po bulki). Rada jedna: NIE KABINUJ Gra nie warta swieczi.... Do tego juz widze niedajboze kolejke do tankowania na Twojej stacji powiedzmy 3 autka przed Toba... No ja jak kiedys mialem LPG i musialem czekac jako 3/4 w kolejce to mnie az trafialo... Teraz mam Dieselka i nie nazekam.. Pali nie za duzo i tankuje kiedy chce, gdzie chce i bez czekania w kolejkach.. PS... co do klekotu Diesli..... MOIM ZDANIEM WIEKSZOSC ESKORTOW NA PB KLEKOCZE PRAWIE JAK DIESEL!!! Po glosie silnika ciezko rozpoznac co jest co. Tak wiec ten argument z klekotem to przesada.. No chyba ze Twoj Essi to jakis 6cio cylindrowiec.. Moze z slinikiem Croswortha - te sa bardzo przyjemne dla ucha ale pod maska Escorta chyba sie nie mieszcza [ wiadomość edytowana przez: minciu dnia 2007-09-26 09:50:42 ] |
Kris75 Sympatyk FEFK Ford Escort Los Alamos | 2007-09-26 19:35:05
Jeździ się tam gdzie ją montowali - gwarancja.
Tankowanie osobówki z 3 butlami to może hmmm 2 min..... |
djtados (S) Sympatyk FEFK BLU Wrocław | 2007-09-26 23:15:47
diesle są fajne dla ludzi co mają lekką noge.... z ciężką nogą wyjdzie ciężkie spalanie... |
R_O_Y Sympatyk FEFK Mk VII kombi Inowrocław | 2007-09-29 21:31:17 Jak widać głosy podzielone...
W poniższej analizie chodziło mi o pokazanie w prosty i przejrzysty sposób zależności między tankowaniem poszczególnych paliw, a kosztami z tym związanymi. Nie będe tu nawet poruszał sprawy ochrony środowiska (jak na razie CNG jest najprzyjaźniejszym paliwem), interesuje mnie wyłącznie aspekt ekonomiczny tego przedsięwzięcia. Plusy są bardzo wymowne 2200 na CNG zamiast 4200 na LPG i 6300 na benzynie. Oszczędności rzędu 4000 rocznie są bardzo kuszące, pamiętać trzeba, że zawsze najwięcej zyskują ci którzy zainwestują w to na początku. Chyba nikt nie wątpi w to, że jak powstanie więcej stacji, technologia się rozwinie, przybędzie samochodów na CNG to wzrośnie i cena! W całym tym "bałaganie" jest tylko jedno małe ALE... Nieszczęsna wielkość butli i niestety ich waga! Domyślam się że gdyby nie to samochodów na CNG byłoby więcej. Nie wyobrażam sobie, a mam bujną wyobraźnię, jak można zamontować taki zestaw butli (chyba nie ważą aż 50kg/szt) w Escorcie z nadwoziem typu hetchbeck. To chyba gorsze niż duuuuża butla na LPG i pewnie cięższe, no i strasznie przesunięte do tyłu obciążenie dla tylniego zawieszenia. Dla posiadaczy nadwozi typu kombi to będzie prostsze do zrobienia, choć wtedy tracimy i tak dużo z ładowności i przestrzeni bagażowej. Podsumowując: Albo praktycznie - fabrycznie i benzyna, albo tanio - CNG lub LPG. Niestety natłok zajęć nadal nie pozwala mi podjechać na stację i dowiedzieć się wszystkiego od ludzi którzy mają z tym do czynienia na codzień. Pozdrawiam oszczędnych . |