| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
retrospect byl MKV Opole | 2007-12-06 21:28:02 Wyszukiwarka.
Temat walkowany 100000000000000000000000000 razy |
![]() rasta_bwoy Ford Escort VI Piekary Śląskie | 2007-12-06 21:28:54 sorry , ale ja jestem tutaj dopiero pare dni ;P |
retrospect byl MKV Opole | 2007-12-06 21:38:44 Przebieg: mozna lac syntetyk/polsyntetyk
nie wiesz co lane: najbezpieczniej zalac mineralny wycieki: wizyta u mechanika ![]() |
Wojo Vivaro / był Rally C ... Kraków | 2007-12-06 21:48:48 IMHO: oryginalny Fordowski 10W40 będzie OK. |
black_time Escort Łódź | 2007-12-06 21:57:08 Pozostaje kwestia czy to napewno ma przejechane 143tys a nie 243 bądź 343.Ja do mojego już drugi raz chyba zaleje Forda 15w40 |
Wojo Vivaro / był Rally C ... Kraków | 2007-12-06 21:59:26
Jak już go tak raz zalełeś sam to nie ma sensu skakać z oleju na olej, zostań przy nim. Swoją drogą, można wiele nie wiedzieć na ten temat, ale jak się przeczyta archiwum z forum, to można by książkę napisać. Bardziej wałkowanych tematów chyba nie ma, a i odpowiedzi sa proste |
POMPA ESCORT MK4 RS2000 KOZIARNIA / NEW YORK | 2007-12-06 22:07:03 a w jakim stanie jest silnik, nie kopci z rury
zobacz jaki jest stan oleju i pojezdzij tydzien jesli stan sie nie zmienia to mysle ze tak jak mowii Wojo 10W 40 (polsyntetyk) bedzie ok a 15W 40(mineralny) to jak silnik powoli "umiera" |
radekbox Sympatyk FEFK escort ??? 16V ok. Zielona Góra | 2007-12-06 22:29:18 wlej lotosa |
DoktorB Escort 180 Nm Szczecin | 2007-12-06 23:42:25
Grunt to dobry humor. |
piootr84 Ford Escort Starachowice | 2007-12-07 21:52:36 Ja jeżdżę na Lotosie 10W 40. Przebieg 125 000 km. Pytanie do DoktorB: co jest nie tak z tym olejem, bo nie bardzo rozumiem? |
radekbox Sympatyk FEFK escort ??? 16V ok. Zielona Góra | 2007-12-07 22:33:41
nie mozna przeciez przez cale zycie plakac |
pexu Mitsubishi Colt HC | 2007-12-08 14:05:40
polsyntetyk, Castrol Magnetic polecam, bedzie potrzebowal okolo 3,5 litra, moze 4 ![]() |
przemkowal Escort mkVII Kombi Wrocław | 2007-12-09 20:59:22 Wczoraj wymieniłem olej - znów na FORD 10W - 40. Też miałem problem bo nie wiedziałem co było wlane wcześniej. Wolałem nie ryzykować i nie lać syntetyku tylko pół-syntetyk. Naprawdę polecam. U mnie od zmiany do zmiany (11kkm) ani grama nie wziął. |
mastahtbg Ford Escort MK3 1.6 Tarnobrzeg | 2007-12-09 21:33:36
chodzi o to ze na lotosie przejedziesz 10k km, i sie wymienia. Na castrolu lub mobilu (kazdy drozszy) mozesz jechac 20k km i nawet barwa bardzo sie nie zmieni. czym sie roznia oleje: SYNTETYK, POLSYNTETYK i MINERALNY? wlasciwosciami? czy sa dedykowane po jakis tam przebiegach? |
DoktorB Escort 180 Nm Szczecin | 2007-12-09 22:52:22
Olej silnikowy składa się z oleju bazowego oraz dodatków uszlachetniających. Ilość dodatków może stanowić nawet 30%. Oleje mineralne otrzymuje się z ropy naftowej poddawanej klasycznym metodom obróbki, głównie destylacji, bez istotnego wpływu na struktórę chemiczną. Oleje syntetyczne otrzymuje się z ropy naftowej i/lub gazu ziemnego na drodze syntetycznej, bardzo skomplikowanej technologicznie. Oleje półsyntetyczne powstają po połączeniu olejów bazowych mineralnych i syntetycznych. Oleje mineralne zbudowane są z bardzo wielu różnych węglowodorów. Oleje syntetyczne są jednorodnymi związkami chemicznymi. Własciwości olejów bazowych są poprawiane dodatkami uszlachetniającymi (zmieniają lepkość, smarność, myją, rozpraszają zanieczyszczenia, antykorozyjne itp). Do najwazniejszych właściwości olejów silnikowych należą właściwości lepkościowo-temperaturowe. Nowoczesne silniki konstruowane są wg nowych technologii. Maja one być trwałe i mają mniej palić. Trwałość uzyskuje się stosując mniejsze luzy a mniejsze spalanie przez zmniejszenie oporów wewnetrznych. Aby spełnić te wymagania potrzebny jest olej, który ma niską lepkość w niskich temperaturach (małe opory) i zachwuje swoje parametry w wysokich temperaturach (smarować i uszczelniać). Takie oleje oznacza się EC - paliwooszczędne (nawet do kilku %). O zależności lepkości od temperatury mówi tzw wskaźnik lepkosci "WL". Im wskaźnik wyższy, tym olej bardziej odporny na zmiany temperatury. Oleje mineralne ze względu na ich budowę, charakteryzują się dużą zależnościa lepkości od temperatury i nie spełniają wymagań najnowszych silników. WL 80-140 Oleje syntetyczne ze względu na swoją jednolita budowę są mniej podatne na zmiany lepkości od zmiany temperatury. WL 160-200 Oleje półsyntetyczne mają WL ok 160. Dobór olejów do danego silnika najczęściej jest doborem doświadczalnym i opiera sie na wielu wskaźnikach jego pracy. Podstawowe zalecenia to: Luzy - im większe tym wieksza lepkość Prędkość - im większe tym mniejsza lepkość Obciążenie - im większe tym wieksza lepkość itp. Na podstawie powyższego ogólnie przyjmuje się dobór oleju do przebiegu: 0 - 100 (150) tys. - syntetyk 100 - 150 (200) - półsyntetyk >200 (250) - mineralny |
DoktorB Escort 180 Nm Szczecin | 2007-12-09 23:19:45 Dodam jeszcze, że najważniejszym podziałem olejów jest podział wg lepkości (SAE) i jakości (API, ACEA i inne).
Jeżeli chodzi o lepkość to należy przedewszystkim sugerowac się zaleceniami producenta samochodu biorąc poprawkę na stan silnika (przebieg). Jeżeli chodzi o jakość to nie powinna być niższa od zalecanej przez producenta. Wyższa znaczy lepsza (droższa) jest jak najbardziej zalecana wręcz bez ograniczeń. |