Stabilizator, pret czy rura?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
moze mi ktos naswietli temat, jakis wanabe inzynier czy juz magister

mam dwa takie same stabilizatory o srednicy 22mm oba, jeden wykonany z gietego drutu{pelny w srodku} drugi z gietej rurki{pusty w srodku}, oba sa wyrobami fabrycznymi fiata do tego samego samochodu

ktory zalozyc? ten z pelnego drutu jest pancerny i ciezki, ten z rurki lekki{dwa z rurki waza nadal wyczuwalnie mniej niz jeden pelny}, czy oba beda pracowac tak samo? czy rura jest bardziej odporna na skrecanie niz pret tej samej srednicy ?


[ wiadomość edytowana przez: Bart128 dnia 2008-12-11 16:32:08 ]
  
 
rura bedzie sztywniejsza, zakładając ze materiał ten sam
edit: chociaz po chhwili namysłu to przy tak małej srednicy różnica bedzie raczej pomijalna


[ wiadomość edytowana przez: Poramancza dnia 2008-12-11 16:45:06 ]
  
 
Cytat:
2008-12-11 16:41:45, Poramancza pisze:
rura bedzie sztywniejsza, zakładając ze materiał ten sam edit: chociaz po chhwili namysłu to przy tak małej srednicy różnica bedzie raczej pomijalna [ wiadomość edytowana przez: Poramancza dnia 2008-12-11 16:45:06 ]



Na skręcanie działa głównie zewnętrzna warstwa materiału, rdzeń prawie nie bierze udziału w przenoszeniu sił. Zatem ja bym wziął rurę, bo niekoniecznie będzie sztywniejsza, ale na pewno, przy podobnych parametrach, będzie lżejsza.

r.
  
 
brać udziału moze nie bierze ale na tyle bruździ że mniejsza siła jest potrzebna zeby ukręcić pręt anizeli rurę o tej samej średnicy zewnętrznej i jakiejśtam sensownej ściance
  
 
Dopiero przy ściance 5.5-6mm (dla rury 22mm) można mówić o zbliżonej wytrzymałości na skręcanie. Przy cieńszej ściance (śr. wewnętrzna ponad 12mm), rura będzie miała zdecydowanie mniejszą wytrzymałość na skręcanie.
  
 
Oczywiscie pelny pret
  
 
Z tego co Bart mówi wynika że średnica wewnętrzna rurki jest większa niż 16 mm, także sztywność będzie mierna(zakładając jednaki materiał rurki i pręta, pomijamy też różnice strukturalne).
  
 
a ktore z tych dwojga bedzie miało większą sprężystosc zakładając ze materiał ten sam?


[ wiadomość edytowana przez: Poramancza dnia 2008-12-11 23:25:07 ]
  
 
pret bedzie bardziej sprezysty, aczkolwiek sztywniejszy napewno
  
 

pręt oczywiście, z odpowiednimi zawartosciami domieszkami krzemu i magnezu ..

Caly "gównia.ne" zawieszenie w reno mam na drążkach skrętnych ! - bez spreżyn czy resorów !! odradzam wszystkim !
  
 
Cytat:
2008-12-11 22:50:42, bartixr pisze:
pręt oczywiście, z odpowiednimi zawartosciami domieszkami krzemu i magnezu .. Caly "gównia.ne" zawieszenie w reno mam na drążkach skrętnych ! - bez spreżyn czy resorów !! odradzam wszystkim !

całe?
  
 
W T5 która z założenia jest dostawczakiem z przodu też nie ma sprężyn tylko drążki skrętne
  
 
nie mieszajcie elementów sprężynujacych zawieszenie z stabilizujacymi
  
 
meganka ma zdaje sie makpersony z przodu, chyba ze o czyms nie wiem
  
 
Poza odpornością na skręcanie - które są zbliżone dla pręta i rury - weź pod uwagę wzrost masy nieresorowanej przy pręcie . W konsekwencji pogarsza się komfort , przyspiesza zużycie łożysk i elementów gumowych .
  
 
nie zakładaj stabilizatora będziesz miał większy wykrzyż
  
 
pomaranczka ale to nie landrover staba zakladam bo regata 70 nie ma go w serii a bedzie potrzebny po swapie na wiekszy silnik, generalnie pozniejsze roczniki mialy staby z rurki ze wzgledu na obnizenie masy auta i poprawienie{zmniejszenie} spalania, co bylo jednym z istotniejszych zmian w zmodernizowanym ritmo-regacie, stab z preta jest z ritmo 125tc abarth z 82 roku, czyli przed faceliftem
  
 
Cytat:
pret bedzie bardziej sprezysty, aczkolwiek sztywniejszy napewno


???? sztywnosc to odwrotnosc podatnosci (czyli sprezystosci) wiec nie rozumiem chyba albo nie chce mis ie zastanawiac o co chodzi
ja bym załozył z rurki. skoro to jest fabryczny twór tymbardziej. spełnia zadanie tak samo jak stabilizator z pręta.
  
 
pomylało mi sie, sorry myślałem o plastycznosci, pisalem o sztywnosci.

zastanawia mnie tylko fakt do jakiej granicy skrecenia beda zachowywaly sie podobnie? bo w pewnym momencie w rurce zacznie powstawac deplanacja plaszczyzn,. tylko jesli grubosc scianki bedzie wystarczajaca, przy tak ograniczonych ruchach jakim jest poddawany stabilizator nie bedzie to mialo wiekszego znaczenia. aczkolwiek osobiscie wstawilbym pelny
  
 
wystarczy że stabilizator z rury bedzie wykonany z ciut lepszego materiału i przy tej samej srednicy bedzie miał taka samą wytrzymalość. ja bym założył z rury -lżejszy


[ wiadomość edytowana przez: Radass dnia 2008-12-12 18:39:09 ]