Rozporki

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Ostatnio bylo nieco dyskusji nad wyzszoscia rozporek aluminiowych nad stalowymi, spawanymi nad skrecanymi itd.

Ja tutaj nie o tym, ale pozwole sobie skopiowac dosyc fajne zobrazowanie jak dzialaja rozporki wszelkiej masci.


Harmonia między ramą pojazdu a prowadzeniem:

Nadwozie jest podpierane przez 4 koła i 4 amortyzatory. Podczas jazdy po wyboistej drodze, wstrząsy absorbowane są przez amortyzatory. Jednak jeśli nadwozie nie jest wystarczająco mocne by wspierać amortyzatory, wstrząsy nie będą skutecznie absorbowane przez amortyzatory, lecz przejdą na nadwozie, powodując jego wyginanie się. To samo będzie się działo w zakręcie. Nadwozie będzie się skręcać poprzez działanie siły przenoszenia ciężaru. Efektem będzie trudne prowadzenie pojazdu oraz jego nieprzewidywalne zachowanie się podczas jazdy.


Rozpórki dolna i górna:


Przed:
Część wstrząsu przenosi się na nadwozie powodując deformację mocowania koła i dolnej części zawieszenia.



Po:
Zaopatrzony w rozpórkę górną i dolną UR oba kierunki wstrząsów są zneutralizowane.


Podczas wejścia w zakręt


Przed:
Przeniesienie ciężaru i inne siły działają na jedną stronę pojazdu powodując niestabilne prowadzenie i zwiększając wychylenie pojazdu.



Po:
Siły będą rozproszone przez rozpórkę górną i dolną UR, stabilizując pojazd i zapewniając doskonałe prowadzenie.


Fender Bar (wzmocnienia montowane pod błotnik)


Przed:
Łączenie A-pillar i przedniej części nadwozia jest wypychane i skręcane poprzez zwiększoną siłę wstrząsów, powodując uszkodzenia nadwozia.



Po:
Fender UR rozproszy siły działające w tym miejscu i wzmocni tą część pojazdu zapobiegając dalszym zniszczeniom, oferując przy tym stabilne prowadzenie. Zalecane użytkownikom sportowych amortyzatorów.


Boczna rozpórka dolna:


Przed:
Na nierównej, wyboistej drodze, centralna część nadwozia będzie wyginać się na różnych poziomach powodując przeniesienie ciężaru pomiędzy przodem i tyłem pojazdu.



Po:
Boczna rozpórka UR stabilizuje przenoszenie ciężaru między przodem i tyłem, a także zminimalizuje potencjalne uszkodzenia przy bocznym uderzeniu (!)


Anti-Roll Bar (stabilizator):


Przed:
Podczas manewru skrętu, przeniesienie ciężaru powoduje niebezpieczne wychylenie się całego pojazdu powodując jego uciekanie w skręcie, co z kolei utrudnia prawidłowe wejście w zakręt oraz osłabia reakcję pojazdu na kierowanie nim.



Po:
Zmodyfikowana, nowa wersja anti-roll bar’a UR o wiele skuteczniej zapobiega uciekaniu pojazdu w skręcie, doskonale redukuje wychylenie i dodatkowo stabilizuje pojazd.
  
 
Robi wrażenie
  
 
Pozwole sobie dorzucic cos tez bardzo waznego.
Prawidłowo ustawiona geometria pojazdu wraz z w/w rozporkami i wzmocnieniami.
Filmy
Omowienie katów i wartości.
Wrazenia z jazdy bezcenne.
  
 
wszystko ladnie,pieknie, cudnie tylko jak to sie teraz ma do zuzycia opon naprzyklad? oraz fabrycznego ustawienia katow to nie jest f1 ze bedziemy sobie ustawiac katy nachylenia w zaleznosci od dnia i pogody nawet jesli ktos z nas ma diagnoste lub przyrzady ktore pozwola konfigurowac kat nachylenia to i tak jest uciazliwe













[ wiadomość edytowana przez: _Gepard_ dnia 2010-04-14 22:39:19 ]
  
 
oczywiście po założeniu rozpórki trzeba zrobic pełną geometrię - pozytywem zdecydowanym jest to, że zwiększona sztywność budy mniej wpływa na idealne wartości wszystkich ustawień

filmiki pokazują jak ważne są wszystkie elementy zawieszenia i jak duży wpływ mają na jakość porowadzenia

efekty zastosowania rozpórki są tylko pozytywne a pole do popisu w zwiększaniu sztywności nadwozia przy jak najmniejszym wpływie na jego mase jest nieograniczone

co chwilę szłyszy się, że nowy model nadwozia jes o np 140% sztywniejszy od poprzedniej kasty - sztywność budy to jeden z najważniejszych czynników wpływających na jakość i pecyzję prowadzenia
  
 
Cytat:
2010-04-14 22:29:57, _Gepard_ pisze:
wszystko ladnie,pieknie, cudnie tylko jak to sie teraz ma do zuzycia opon naprzyklad? oraz fabrycznego ustawienia katow to nie jest f1 ze bedziemy sobie ustawiac katy nachylenia w zaleznosci od dnia i pogody nawet jesli ktos z nas ma diagnoste lub przyrzady ktore pozwola konfigurowac kat nachylenia to i tak jest uciazliwe [ wiadomość edytowana przez: _Gepard_ dnia 2010-04-14 22:39:19 ]


Gepard troche nie w tym kierunku poszedłes. Chodzi o tym ze wazne jest to i to. Ale jesli nie rozpychamy kielichów tylko zostajemy przy seryjnym ustawieniu to zadna wartosc geometri sie nie zmieni. Ale wpierw mamy miec ustawione geometrie prawidłowo zeby auto sie prowadziło jak należy według ustawień podanych przez producenta a pożniej jesli nie mamy bardzo sztywnego nadwozia stosujemy rozporki do usztywnienia.
Np Omega wymaga obciazenia miejsce kierowcy i pasazera po 65-67kg na strone i pełny zbiornik paliwa. Bo budowa zawieszenia w w/w aucie daje taki efekt ze jesli nie obciazymy i ustawimy zbieznosc i po ustawieniu obciazymy auto zrobi sie rozbiezne calkie spoko bo az po 15 min na strone. co daje lekki efekt delikatnego pływania na koleinach i delikatnie ciezszego krecenia kierownica podczas wyzszych predkosci. Ale i tak najwazniejsza jest zbieznosc tylna jesli ona jest nie prawidłowa auto naprawde niezbyt ciekawie bedzie sie zachowywalo i moze dawac naprawde duzy efekt znoszenia auta i nie zbyt precyzyjnego prowadzenia.
Oczywiscie nowe urzadzenia posiadaja taka funkcje ustawienia auta zeby sie prowadzilo i trzymało drogi jak najlepiej kosztem szybkiego zużycia opon wybór nalezy do właściciela auta. Mozna koła połozyc w minus i po sprawie...