Co było przed FSO...

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Chciałem ten wątek poświęcić polskim autkom,które powstały o wiele wcześniej niz produkty FSO!!!
Autka te powoli odchodzą w zapomnienie, a myśle że są warte poświęcenia chociaż chwili naszej uwagi!
TAK WIĘC WSZYSTKICH WIELBICIELI HISTORII MOTORYZACJI(szczególnie polskiej) ZAPRASZAM DO WSPÓLNEGO POPROWADZENIA TEGO POSTU...TAK BY I ON NIE ZNIKŁ W GĄSZCZU KLUBOWYCH OFF-TOPIC-ów

Na dobry początek;
CWS-T1


Autko produkowane (oczywiscie w Polsce) w latach 1927-31
SILNIK;
początkowo 3-litrowy o mocy 45KM, nastepnie powiększonej do 61KM, prędkość max.105km/h(pamietajmy ze to lata 20-ste),w latach późniejszych stosowano 8-mio cylindrowy motorek o mocy od 80 do 100KM.
WERSJE NADWOZIA;
4-ro drzwiowy 5-7 osobowy kabriolet,nadwozie typu kareta i dwu dzrzwiowy tzw."fałszywy kabriolet"

Zbudowano 500 sztuk tego pojazdu i około 300 szt pochodnych wersji (sanitarka i furgon)
Konnstruktorem autka był inż.Tadeusz Tański przy współpracy z inż.Władysławem Mrajskim i Stanisławem Panczakiewiczem (nadwozie)

Na kuniec pare ciekawostek;
- autko miało wszystkie śróby i nakrętki o jednakowym gwincie M10-tak całe auto można było rozebrać posiadając jeden płaski klucz (chyba jedyne takie auto na swiecie,no i po co skrzynka narzedziowa)
- ciekawym rozwiązaniem było tez umieszczone na boku skrzyni korbowej wzierniki do sprawdzania stanu panewek korbowodu bez rozbierania silnika!!!
- w skrzyni biegów zainstalowano urządzenie zabezpieczające przed kradzierzą zamykane kluczykiem-czyżby protoplasta terazniejszych multilocków itp.
- no i rekordowy czas projektowania silnika(na ówczesne czasy była to wyjątkowo nowoczesna jednostka)- Tańskiemu zajeło to trzy tygodnie-ciekawe co na to nasi obecni konstruktorzy z kompami i innym badziewiem wspomagającym
- zaprojektowano takze CWS-T2 z silniczkiem 4-cylindrowym (mały pojazd dla mas) którego niestety nigdy nie puszczono do produkcji
NO I SMUTNY KONIEC TEJ OPOWIASTKI inż.TAŃSKI ZGINĄŁ W 1941 W OBOZIE KONCENTRACYJNYM W OŚWIĘCIMIU...swoją drogą ciekawe jak by wyglądała nasza poczciwa syrenka gdyby przyłożył sie do jej konstrukcji gościu z taaaaką głową-bo chyba pomysły miał niezłe...a i jeszcze jedno to właśnie on zaprojektował najwiekszy na świecie silnik lotniczy o 12-cylindrach w układzie H!!!
No i oczywiście pare


fotek

[ wiadomość edytowana przez: danielek77 dnia 2004-01-15 13:53:09 ]
  
 
wbrew pozorom temat rzeka, nie przytoczę teraz konkretnych przykładów, ale jest trochę na ten temat opisany no w książce "Sto lat polskiej motoryzacji" z którą nawet śpię...
  
 
a wszystkie autka sa na znanej stronce www.auta.b7.pl
  
 
Cytat:
2004-01-15 13:56:55, Dominik pisze:
wbrew pozorom temat rzeka, nie przytoczę teraz konkretnych przykładów, ale jest trochę na ten temat opisany no w książce "Sto lat polskiej motoryzacji" z którą nawet śpię...



Ja ze swoja też .
A jak mi zrobiło się zagięcie w rogu okładki to prawie sie popłakałem .
  
 
Co bylo przed FSO?Hmm...na poczatku byl chaos
  
 
Cytat:
2004-01-15 18:33:23, cebka pisze:
Co bylo przed FSO?Hmm...na poczatku byl chaos



I jego brat kryzys
  
 
Cytat:
2004-01-15 19:32:57, danield pisze:
Cytat:
2004-01-15 18:33:23, cebka pisze:
Co bylo przed FSO?Hmm...na poczatku byl chaos



I jego brat kryzys


A potem przyszli kretyni



[ wiadomość edytowana przez: Dominik dnia 2004-01-16 07:34:54 ]
  
 
Cytat:
2004-01-16 07:34:14, Dominik pisze:
A potem przyszli kretyni




buehehehehehe!!! i zostali.
  
 
I jeszcze ka posiedzą (na razie na stołkach)
  
 
Nastepni będą tacy sami i tak do zaj****nia
  
 
A w międzyczasie przyszły "żółtki"

-----------------
--- Biały ---
ten zły admin
  
 
ooo temacik ładnie się rozwinął