Temperatura silnika

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czy u Was też tak szybko grzeje się silnik w korku, że co kilka minut włącza się wentylator ? Pytam o silnik 1.5 16V DOHC.
Pozdr.
  
 
Wprost przeciwnie - ja mam 1.5 DOHC i dotychcas niegdy nie zaobserwowałem takiej sytuacji. Wentylator włącza się w wyjątkowych sytuacjach, po bardzo długim postoju w korku.

Pozdr.,
Wrolo
  
 
mi tez zadko sie zdaza ze wentylator sie wlcza....
moze masz za malo tkz.borygo...
  
 
tak na marginesie, slyszycie ten wentylator? bo ja jakos juz rok jezdze i nie zwrocilem na niego nigdy uwagi, a w korkach stoje, upalne lato przejezdzilem a temperatura zawsze w normie...
  
 
Ja mam espero już 7 lat i nie słyszałem jeszcze wentylatora (co nie znaczy że nigdy nie działał ). Zupelne przeciwieństwo unochoda, którego wcześniej posiadaliśmy.
  
 
mAM TO SAMO SILNIK 1.8 NA GAZIE I BEZ TERMOSTATU CHOLERY MOŻNA DOSTAĆ PO 10 MINUTOWYM KORKU DOTEGO JESZCZE LAMPKA SILNICZEK I NA GAZIE I NA BĘZYNIE (A WENTYLATOR DZIAŁA)
  
 
Po pierwsze - wentylator w Espero ma dwa biegi. Pierwszy jest w praktyce niesłyszalny z kabiny. drugi bieg to już prawdziwa kosiarka, ale u mnie nigdy sie nie włączył w czasie jazdy.
W innych nawet lepszych autach (np. peugeot 406) wentylator huczy zagłuszając silnik nawet po krótkim postoju w lecie.

po drugie - w korkach silnik sie grzeje i to normalny objaw. ale na szczęście genialni inżynierowie z korei zamontowali nam wiatraczek, który dość skutecznie obniża temp. płynu w chłodnicy.

Silniki TDi grzeją się o wiele mniej - taka ich natura, że mało energii jest marnowane na wydzielanie ciepła, a więcej idzie "w tłoki"
Ale kij ma dwa końce - w zimie posiadacze golfów i innych aut z silnikami tdi marzną okrutnie! Producenci aut z nowoczesnymi dieslami obecnie często montują dodatkowe dogrzewacze aby pasażerowie mniej marzli.
  
 
No i to mnie zastanawia - u mnie wentylator huczy już po kilku minutach stania w korku, u innych się nie włącza tak szybko a przecież konstrukcja silnika ta sama (mówię o 1.5 DOHC).
Popytajcie swoich mechaników co może być powodem.
I może ktoś zna temat pierwszego biegu wentylatora (kiedy się włącza, czy faktycznie tak jest), u mnie od razu włącza się na drugim bo aż trzęsie całym samochodem i nie ma żadnych ,,stanów przejściowych'' czyli niższych obrotów.
Pozdr.
  
 
Cytat:
2004-05-10 08:00:45, Krzysztof_L pisze:
... u mnie od razu włącza się na drugim bo aż trzęsie całym samochodem i nie ma żadnych ,,stanów przejściowych'' czyli niższych obrotów.



to moze przetestuj czy Twoj wentylator wogole kiedykolwiek dziala na 1szym biegu, bo moze w tym lezy problem - wentylator sie wogole nie kreci powoli wiec silnik sie grzeje a potem dopiero wlacza sie 2gi bieg..
  
 
powiem tak
przez 7 lat posiadania samochodu wentylator na duzych obrotach slyszalem raz jak go mechanik wlaczyl na test przy uzyciu skanera
patrzac na schemat ti jest za duzo zeczy do zepsucia zeby mozna bylo zdiagnozowac bez jakiegos sprzetu
s skrzynce pod maska jest przekaznik od wiatraka moze zacznij od niego
wg schematu mamy dwa silniki do chlodnicy pewnie to tylko dwa uzwojenia ale zawsze
jest tam tez jaki opornik
jesli masz schemat to popatrz jesli nie to powiedz to go zamieszcze
powodzenia
  
 
Cytat:
2004-05-10 08:00:45, Krzysztof_L pisze:
wentylator huczy już po kilku minutach stania w korku, u innych się nie włącza tak szybko


Sugestia dodatkowa.
Zwróć uwagę, przy jakiej temperaturze włącza się wentylator, bo może masz uszkodzony czujnik termiczny wentylatora i włącza się przy zbyt niskiej temperaturze (zbyt szybko).
I radziłbym nie polegać na wskaźniku temperatury w aucie, a podłączyć auto do skanera i sprawdzić temperaturę właczania się wentylatora, a przy okazji i próg wyłączania.
  
 
Wczoraj sprawdziłem jak to jest z tym wentylatorem i okazuje się, że załączany jest przez przekaźnik niskich obrotów czyli dobrze działa, a ja myślałem, że to już wysokie obroty z pominięciem niskich bo tak trzęsie samochodem. Wyobrażam sobie co się dzieje przy włączeniu wysokich obrotów.
Nie ma natomiast wyłącznika na chłodnicy (lub nie mogę go znaleźć), tego właśnie do niskich obrotów. Może ktoś wie gdzie on dokładnie jest zamonotwany.
Pozdr.
  
 
No, Panie i Panowie, kto z Was podniesie maskę swojego samochodu, zobaczy gdzie jest czujnik na chłodnicy i napisze mi o tym ?
Pozdr.
  
 
Cytat:
2004-05-11 12:53:02, Krzysztof_L pisze:
gdzie jest czujnik na chłodnicy




To o co Ci chodzi to jest nr. 21.
Czujnik 20 pokazuje temperaturę na desce rozdzielczej.
Czyli tak łatwo tego nie zobaczysz bo to jest z tyłu głowicy (patrząc oczywiście pod maskę).
  
 
Andrzej, znajdź rysunek na którym pokazana jest szczegółowo chłodnica i tam na jednym z jej boków zamontowany jest czujnik do włączania niskich obrotów wentylatora.
Pozdr.

  
 
Niestety Elcats.ru nie publikuje takiego rysunku.
Można go znaleźć jedynie w katalogu części w wersji książkowej.
Jedynie mogę zapodać skan.



Po prawej stronie chłodnicy patrząc od przodu. Nr 9
Nie wszystkie Esperaki są wyposażone w taki czujnik i w związku z tym nie mają tego wolniejszego biegu dmuchawy, a jedynie od razu pełny "dmuch"
No to może teraz ankieta ?
Kto ma taki czujnik, a kto nie ?
Ja nie mam ...


[ wiadomość edytowana przez: Andrzei dnia 2004-05-11 15:55:04 ]
  
 
Ja też nie mam tego czujnika ale mam dwa przekaźniki w skrzynce i jak ostatnio sprawdzałem to wentylator załączał ten od wolnych obrotów. Więc zaciekawiło mnie jak to działa.
Pozdr.
  
 
Krzysztof_L, zadajesz bardzo dociekliwe pytania, ale ja takie lubię, bo też się przy okazji czegoś nauczę, jak muszę poszukać odpowiedzi.



Ten schemat powyżej jest co prawda ze sterowaniem klimatyzacji, ale jest i sterowanie wentylatora.
A więc po kolei.
Wentylator na niskich obrotach jest właczany przez czujnik temperatury w głowicy, jeżeli temperatura płynu przekroczy 90 stC. Wtedy wentylator pracuje na wolnych obrotach (włącza się przekaźnik wolnych obrotów).
Praca na wysokich obrotach jest sterowana przez ECM (komputer) poprzez przekaźnik wysokich obrotów. ECM włącza ten przekaźnik gdy temperatura cieczy przekroczy 105 stC.

Biorąc pod uwagę to co powyżej, ja u siebie nigdy nie zaobserwowałem wysokich obrotów i dlatego myślałem, że mam tylko jeden ich zakres

A wracając do Twojego przypadku z obserwowanym zbyt wczesnym włączaniem się wentylatora, może to świadczyć o uszkodzeniu czujnika temperatury. Ale to jak napisałem, może wykryć tylko skaner.

A może Ty masz prawidłowo, a innym się włącza wentylator zbyt późno ?
  
 
No właśnie chodzi mi o czujnik Nr 9, którego u mnie też nie ma ale wentylator jest włączany przekaźnikem od obrotów niskich, dla wysokich obrotów też siedzi przekaźnik w skrzynce dlatego to mnie zainteresowało. Jest też rezystor zamonotowany do wolnych obrotów tak więc nie mogą być włączane od razu wysokie obroty.
Pozdr.

PS. jak się wstawia obrazek w swojej wiadomości ?
  
 
Cytat:
2004-05-11 22:06:58, Andrzei pisze:
A może Ty masz prawidłowo, a innym się włącza wentylator zbyt późno ?



Wyjątek robi się standardem?

A obrazki wkleja się tak:
1. Trzeba je gdzieś umieścić na www
2. Trzeba nacisnąć przycisk "obrazek" poniżej pisanego postu
3. Trzeba wpisać w otwarte okienko adres...
albo