MotoNews.pl
  

Koło zamachowe-dwumasowe BMW735.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam wszystkich.
Pozwoliłem sobie załozyć nowy wątek na Waszym forum, ponieważ, po mimo użycia wyszukiwarki, nie znalazłem nic w tym temacie.
Mój dobry kolega posiada BMW 735 z 1990 roku. W aucie tym znajduje się pewnie znana Wam wszystkim rzędowa szóstka o pojemnosci 3,5 litra. Właśnie teraz mój kolega zakończył remont silnika. Uszkodzeniu uległa panewka korbowa na 6 cylindrze, korbowód i tłok. ALe nie było to zużycie wynikające z normalnej eksploatacji. Panewka ta została wybita a czop wału został oklepany i nie nadawał się na żaden nadwymiar naprawczy. Korbowód i tłok pracując na tak duzym luzie panewki również uległ uszkodzeniu.
Robiąc rajd po warsztatach i różnego rodzaju specjalistach od marki BMW próbowaliśmu ustalić, czy przyczyną w/w uszkodzeń może być uszkodzone koło dwumasowe. NA 10 specjalistów -mechaników tylko 1 nam powiedział, że może ulec uszkodzeniu wał na 6 cylindrze, czyli to co się stało. Oczywiście nie sugerowaliśmy odpowiedzi pytając czy uszkodzone koło dwumasowe może spowodować uszkodzenie wału na 6 garze, tylko pytaliśmy co może uszkodzić wybite koło dwumasowe. Generalnie 9 mechaników odpowiedziało ze nic w silniku sie nie stanie, ewentualnie auto moze szrpać przy ruszaniu i zmianach biegu, mieć niestabilne obroty biegu jałowego, ewentualnie może ulec uszkodzeniu sprzegło.

I stąd moje pytanie do Was. Czy spotkaliście się z takim problemem, i czy uszkodzenie koła dwumasowego może spowodować jakieś uszkodzenia w silniku, sprzęgle itp. Niestety kolega padło finansowo podczas remontu silnika i w chwili obecnej nie jest w stanie kupic sprawnego koła dwumasowego.
A zreperowane auto stoi , ponieważ kolega ma obawy czy może chwile pojeżdzić tym autem do wymiany koła czy lepiej nie.
Bardzo Was proszę o wszelkie uwagi i informacje na ten temat.
Pozdrawiam
  
 
a czy uległo awarii łozysko główne wału korbowego od strony sprzęgła? jeśli nie to koło zamachowe nie było przyczyną zuzycia panewki. niezależnie od tego czy koło standardowe czy dwumasowe.
  
 
Nie, uszkodzeniu uległa tylko panewka korbowa na 6 cylindrze. Wszystkie panewki główne były prawie jak nowe.
  
 
no to masz odpowiedź. panewka korbowa na 6 cylindrze mogła się rzeczywiście wytłuc od koła dwumasowego, które powodowało reakcje dynamiczne tzw. bicie (brak wyważenia) jednak tylko wtedy gdyby łożysko główne byłoby też wybite. logicznym jest przecież że skoro łożyska po obu stronach czopa wału gdzie uszkodzeniu uległa panewka były ok, to znaczy że korba nie miała powodów by chodzić na boki, bo była sztywno trzymana przez wspomniane właśnie panewki główne, które jak piszesz były w porzadku. jesli awaria miała byc spowodowana kołem zamachowym to najpierw uszkodzeniu uległaby panewka główna, potem korbowodowa, potem kolejna główna i tak dalej. tak więc doszukiwanie sie przyczyn wybicia tej panwi w wadliwym/uszkodzonym dwumasowym kole zamachowym uważam za chybiony.
pozdrawiam