Automat - pozycje 2,3,4

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Cześć

jak w temacie : kiedy używać tych pozycji w automacie i kiedy nie używać.

to co się doczytałem z instrukcji niemieckiej mojego e34 535IA to tylko w przypadku jazdy górskiej ( i czy tylko górskiej ???) i jeśli dobrze zrozumiałem to symbol 2,3,4 odnosi się chyba do liczby biegów które automat zmienia?

piszę dlatego bo nigdy nie miałem automatu a i dla innych by się to może przydało,
z góry dzięki

krzysiek
  
 
A wiec, hmm czy to na pewno pozycje 2,3,4? Nie pamiętam aby w E34 535 (3.5l motor - tak to rozumiem) była 5 biegowa skrzynia biegów. No bo jeżeli ma oznaczenia od 2-4 to 5tka a jeżeli od 1-3 to 4ka. Powiedz czy na wyświetlaczy przy zegarach też Ci pokazje 2-4 ? i czy wyczułeś taką ilość zmienianych biegów. Aaa dla dokladnego zrozumienia D - jest ostatnim biegiem, czyli np dla 4biegowego 4ką i odpowiednio dla 5cio biegowego 5tką!

Hmm ale co bys nie miał, to własciwie ja z tych przełożeń nie kożystam, ciągle jeżdżę na D, ale można ich urzywać np w górach, jak autko ma za duży bieg i żeby zbytnio nie przyspieszało jak zredukujesz po przez wciśnięcie gazu to zmieniasz sobie na z D na 4 lub 3, wtedy on zredukuje i nie przejdzie na wyższe biegi, będzie miał wyższe obroty i łatwiej będzie się wspinać pod górkę.
Pozna również jak chcesz sobie poszaleć i mieć ciągle wysokie obroty, ruszajać np z 2 zmieniać biegi/redukować kiedy Ci się spodoba. Musisz sobie pojeździć to zobaczysz, noo tylko uważaj abyś nie zredukował np na zbyt niski bieg przy zbyt dużej prędkości bo Ci się skrzynia rozleci. Najlepiej w nocy lub na trasie/prostej startując od 2ki dawaj po gazie aż osiągniesz max obroty, wtedy zmień o jeden wyżej czyli na 3 i takim sposobem będziesz wiedział ile osiąga na danym biegu itd, chociaż dalej to już będzie pewnie ok 200 Aaa pamiętam że w E32 pisało aby nie redukowqać biegów powyżej 160 - tylko jechać na D. Ale za to możesz wcisnąć "S".
  
 
Cytat:
2004-12-31 00:37:36, Aldik pisze:
A wiec, hmm czy to na pewno pozycje 2,3,4? Nie pamiętam aby w E34 535 (3.5l motor - tak to rozumiem)



... moja pomyłka: e34 525 IA 2.5 litra 192PS i pokazuje mi na zegarach te pozycje 4,3,2

dzięki
  
 
No to 5 biegowy, takie przynajmniej z tego co wiem występowały w E34 z 24zaworami.
  
 
Cytat:
Musisz sobie pojeździć to zobaczysz, noo tylko uważaj abyś nie zredukował np na zbyt niski bieg przy zbyt dużej prędkości bo Ci się skrzynia rozleci.

nierozleci sie ,skrzynia jest przed tym zabezpieczona jak również przed włączeniem P podczas jazdy
  
 
Hmm no nie chce spróbować czy jest, jedyne zabezpieczenie o jakim mi wiadomo to tn przycisk pod gałką.
  
 
Cytat:
2004-12-31 14:42:32, hz10 pisze:
nierozleci sie ,skrzynia jest przed tym zabezpieczona jak również przed włączeniem P podczas jazdy



cześć hz10,
możesz wyjaśnic jak działa postój "P" ?
  
 
Cytat:
2004-12-31 15:43:10, zwkrz pisze:
cześć hz10, możesz wyjaśnic jak działa postój "P" ?



... czy to jest blokada skrzyni poprzez wrzucenie biegu?
  
 
Hmm z tego co wiem to blokuje wał w pozycji P i wtedy autko nie zjedzie nawet z górki, bo zostawiają na no 4 czy też D autko jest hmm "jezdne" Ale podobno zaleca się najpierw wżucić na N zaciągnąć ręczny i dopiero P, wtedy tj jakby dodatkowe zabezpieczenie że autko nie ucieknie jakby ręczny się schszanił i na odwrót. Ale większość po prostu daje P i idzie do domu
  
 
P działa na zasadzie zapadki wchodzącej w zęby koła zamachowego.
Pozycja 1 służy do ruszania pod górę z dużym obciążeniem, lub przyczepą. Tylko I bieg
Pozycja 2 do ruszania na śliskiej nawierzchni. Powinien wtedy być tylko II bieg
Pozycja 3 to odpowiednio III i II bieg. Jazda górska, możliwość hamowania silnikiem
Pozycja 4 to IV, III, II i I bieg. Można na tym ruszać, aczkolwiek wykorzystuje się to najczęściej w sytuacji gdy samochód ma zbyt niską prędkość aby kickdown dokonał redukcji tylko na IV.
  
 
Hmm myśle że każdemu według potrzeb, al echyba najlepiej samemu przetestować, bo hmm i tak 99% jazdy to D i tyle, ta reszta to bajery
Kiedyś jeździęłm tiptronikiem (co prawda Yaris, no ale jakiś tam pojazd) to znudziło mi się po 5km i przełączylem na D.
  
 
Mała korekta odpowiedzi yony'ego

W pozycji P zapadka faktycznie wskakuje w zęby...ale nie koła zamachowego tylko takiej zębatej tarczy znajdującej się z tyłu skrzyni biegów (widoczna po zdjęciu tylnej pokrywy skrzyni) - na wałku wyjściowym. Powoduje to poprostu mechaniczną blokadę wału napędowego a co za tym idzie - tylnych kół. Spokojnie zatem można auto zostawić w tej pozycji bez zaciągania ręcznego hamulca - napewno nigdzie się nie stoczy
Gdyby natomiast ta blokada współpracowała z kołem zamachowym nie byłoby możliwe włączenie "P" przy pracującym silniku.

Co do pozycji 2,3,4 - na każdej z nich mamy odpowiednio ograniczoną liczbę biegów jakie włącza skrzynia. Czyli na 2 startujemy z 1 biegu i skrzynka przełącza na 2 ...analogicznie pozycja 3 i 4.

Do ruszania na śliskiej nawierzchni stosujemy tryb "manualny" w skrzyniach zaopatrzonych w przełącznik trybów jazdy (S/E/M) natomiast gdy skrzynka jest go pozbawiona...cóż...wtedy pozostaje poprostu wyczucie w operowaniu pedałem gazu przy starcie

Pozdrawiam

Tomasz
  
 
Cytat:
cześć hz10,
możesz wyjaśnic jak działa postój "P" ?

jest tam zapadka ze sprzęgłem tak więc po wrzuceniu p podczs jazdy spowoduje do przeskakiwanie zapadki i nic sie nie stanie . pozycji tej na postoju zaleca sie używać razem z hamulcem ręcznym gdyż nie gwarantuje ona prawidłowego unieruchomienia pojazu ponieważ może sie zdarzyć że pozostawimy auto z góry na p i inne auto np. w nie uderzy (niepotrzebna jest duża siła) i auto pojedzie na łeb na szyje
  
 
hz10... czy mógłbyś mi wyjaśnić dokładnie o jakim sprzęgle na zapadce P piszesz? Byłbym naprawdę wdzięczny

W kwestii staczania się auta na "P" ... bardzo ciekawa konkluzja...czy znasz osobiście taki wypadek ?

Dziękuję z góry za odpowiedź i pozdrawiam


Tomasz
  
 
Cytat:
hz10... czy mógłbyś mi wyjaśnić dokładnie o jakim sprzęgle na zapadce P piszesz?

o sprzęgle to może żle napisałem chodzi mi o ten wałek lub kulke która wpada w zębatke i ją blokuje a co do konkluzji to akurat ten przypadek sobie wymyśliłem ale osobiście jak byłem w Rumuni z rodzinką wanem z kampingiem i zatrzymałem sie pod strome wzniesienie to po przełączniu na p samochud normalnie sobie zaczął zjeżdżać
  
 
Hmm ja jeżdże 4 tym automatem i żaden nie zjeżdżał na P - tamta skrzynia musiała być uszkodzona.
  
 
Zjedzie, zjedzie. Wszystko zależy od stopnia stromizny
  
 
JA przez jakiś czas nie mialem ręcznego i parkowałem pod garażem na podjeździe dosyć stromym i jakoś nie zjechał - dzięki bogu!
  
 
Dla wszystkich uzytkowników automatów polecam strone www.automat.pl
zajrzyjcie na Vademecum.
  
 
Fajna stronka, ale jakbym miał się trzymać tych wszystkich regół to nie wiem czy bym znalazł nowe autko spełniające je wszystkie