MotoNews.pl
  

Układ kierowniczy - ustawienia

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam !!!

Mam pytanie : czy liczba obrotow kierownicy w lewo i prawo powinna byc taka sama ? Mam E-30 1991 r. W ksiazce na temat układu kierowniczego napisano, ze na obudowie przekladni kierowniczej i na wale kierowniczym sa znaki, ktore to musza sie pokryc. W ktorym miejscu sa te znaki, bo nie moglem ich zlokalizowac ? Jest to wazne, poniewaz - jak pisza w tej samej ksiazce - kolo kierownicy nie moze byc przestawione najwyzej o 2 karby.
U mnie liczba obrotow kierownicy w lewo i prawa jest rozna, a proba wyregulowania drazkami na taka sama liczbe obrotow kola nie byla mozliwa - brakowalo gwintu na koncowce prawego drazka. Prosze o pomoc.

Z gory dziekuje i pozdrawiam
  
 
nie ma samochody żeby kierownica w prawo i lewo miała taką samą liczbę obrotów
wynika to z niesymetrycznego ulokowania napędu przekładni

jak nie możesz znaleźć znaków to źle doczytałeś(znak powinien być na wejściu drążka z kierownicy
najlepiej ustawić obie końcówki po tyle samo obrotów (bo pewnie nieźle rozregylowałeś)
  
 
Cytat:
nie ma samochody żeby kierownica w prawo i lewo miała taką samą liczbę obrotów
wynika to z niesymetrycznego ulokowania napędu przekładni


mój ma dokładnie 1 i 3/4 obrotu w każdą stronę. każdy inny samochód też ma w obie strony równo. przynajmniej miec powinien, jeśłi nie ma tak to znaczy że w jedna strone ma skręt większy niż w drugą. radzę sprawdzić. a ulokowanie przekładni względem osi symetrii pojazdu nie ma znaczenia. drążek kierowniczy długi zarówno w jedną jak i w drugą stronę musi przesunąć sie o tyle samo do krańcowego położenia.
pozdrawiam
  
 
to weź dane aut z popularnych gazet i zobacz że w prawo promień ma 5m a w lewo 5,2m(różnice są niewielkie ale są)
  
 
to prawda, ale nie wynikaja one z mniejszej liczby obrotów kołem kierownicy, a z geometrii układu kierowniczego. co do podawanego promienia skrętu to nie przyglądałem sie prawdę powiedziawszy, ale o ile dobrze pamietam to podawany jest jedna średnica zawracania, bez zaznaczania że to jest w prawo czy w lewo.
pozdrawiam
  
 
Cytat:
2005-02-17 01:56:07, MARCIN_RADOM pisze:
to prawda, ale nie wynikaja one z mniejszej liczby obrotów kołem kierownicy, a z geometrii układu kierowniczego. co do podawanego promienia skrętu to nie przyglądałem sie prawdę powiedziawszy, ale o ile dobrze pamietam to podawany jest jedna średnica zawracania, bez zaznaczania że to jest w prawo czy w lewo. pozdrawiam


Podawana jest średnica zawracania jedna, ale ta mniejsza. Zazwyczaj w lewo skręcając uzyskamy mniejszy promień niż w prawo. Czytałem gdzieś o tym kiedyś. Z czego to wynika to nie pamiętam... A ile obrotów w tą czy w tamtą to nie wiem czy ma być ta sama. pzdr
  
 
Cytat:
A ile obrotów w tą czy w tamtą to nie wiem czy ma być ta sama


sprawdź
  
 
podczas ustawiania zbieżności należy usttawić tak aby było tyle samo obrotów w prawo co i w lewo
  
 
Cytat:
2005-02-18 10:00:41, MARCIN_RADOM pisze:
sprawdź


napisałem że nie wiem i dlatego się w tym nie wypowiadam, a nie miałem na myśli żadnych docinek. pzdr
  
 
Cytat:
nie miałem na myśli żadnych docinek


wiem i dlatego napisałem żebyś sprawdził.
  
 
na przykład:
audi A8 :śr. w lewo-12,4m w prawo 12,0m
bmw 7(najnowsze) w L : 12,1m w Pr.:12,4m
merol S w L: 12,1m w pr.12,0m

samo przez sie mówi że jest niesymetrycznie
Cytat:

podczas ustawiania zbieżności należy usttawić tak aby było tyle samo obrotów w prawo co i w lewo

  
 
masz rację jest nie równo, ale to promienie sa nierówne. liczba obrotów jest równa, najlepiej sprawdź sam u siebie. po właściwym ustawieniu zbieżności oczywiście.
  
 
sam zauważyłeś że promienie są nierówne ale tylko dlatego że np ogranicznik skrętu może być inaczej ustawiny wystarczy 0.5mm a na promieniu skrętu wyjdzie już duża różnica
  
 
Cytat:
audi A8 :śr. w lewo-12,4m w prawo 12,0m
bmw 7(najnowsze) w L : 12,1m w Pr.:12,4m
merol S w L: 12,1m w pr.12,0m


kolego najwieksza różnica, ta z audi wynosi 3%. takie błedy mogą powstawać w wyniku niedokładności, jednostronnego obciążenia auta, czy jak pisze hz w wyniku minimalnej różnicy w ustawieniach ograniczników.
pozdrawiam
  
 
Cytat:
2005-02-20 13:34:21, MARCIN_RADOM pisze:
masz rację jest nie równo, ale to promienie sa nierówne. liczba obrotów jest równa, najlepiej sprawdź sam u siebie. po właściwym ustawieniu zbieżności oczywiście.



Cytat:
2005-02-18 10:02:53, hz10 pisze:
podczas ustawiania zbieżności należy usttawić tak aby było tyle samo obrotów w prawo co i w lewo



Dziekuje wszystkim za odpowiedzi w temacie !!!

W ksiazce o E-30 mozna wyczytac :" Polozenie przekladni zmienia sie w zaleznosci od obrotu kola kierownicy: im bardziej jest skrecona kierownica, tym wieksze jest przelozenie...", "Gdy kolo kierownicy znajduje sie w polozeniu zblizonym do srodkowego, bezposrednie przelozenie przekladni zapewnia wieksza precyzje kierowania..."

Niestety -jak juz pisalem- nie mam rownej liczby obrotow i nie da sie to wyregulowac poniewaz brakuje gwintu na prawej koncowce.
Szukalem rowniez tych znakow, ktore to maja sie pokrywac i nie udalo mi sie niestety znalezc. Gdzie one sa, patrzec od dolu czy od gory ???
A moze jest regulacja dlugosci drazkow wychodzacych z przekladni ? - nie jest to niestety rozrysowane we wspomnianej ksiazce.
Zastanawiam sie rowniez, czy polozenie walu kierownicy nie ma wplywu na sile wspomagania ? Nie mam pojecia na jakiej zasadzie dziala wlasnie ten uklad, ale zauazylem, ze sila wyprostowujaca mi kola jest wyrazna - musze ja 'pokonywac" podczas skretow.

Ale Was zameczam pytaniami, co ???
  
 
Cytat:
Niestety -jak juz pisalem- nie mam rownej liczby obrotow i nie da sie to wyregulowac poniewaz brakuje gwintu na prawej koncowce.

alebrakuje bo sie nie da dalej wkręcić czy sie wykręca drążek z końcówki??
  
 
Nie daje sie dalej wkrecic na prawa koncowke
  
 
to musisz wykręcić drążek i go skrócić
  
 
Wiesz,
wolalbym jednak zaczac od odnalezienia "tych" znakow na wale kierownicy i obudowie przekladni a dopiero pozniej wdrazac inne kombinacje.
Ale dziekuje za podpowiedz, bo tak na oko to brakuje do ok. 2 obrotow na gwincie prawej koncowki.

Moze ktos mi podpowie czy wspomnianych znakow mam szukac od spodu czy od gory ?
  
 
ustawienie na znaki nic ci nie da jeżeli jeden z drążków jest za długi