| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
Sp4rkY SYMPATYCZNY GOŚĆ Lada 2'110-2 1,5 MPI Siedliszcze [LUB.] | 2007-02-27 08:24:56 Czesto czyta się w opisach aut o Maksymalnym momencie obrotowym,
i dopiero teraz coś mnie tkneło żeby dowiedzieć się co to jest i jak to wykorzystac, poniewaz pytalem sie kilku znajomych i w sumie nikt nie potrafił mi odpowiedzieć.
A chciałem wiedzieć jak taką informację o 'Nm' w moim aucie wykorzystać na codzien i nie tylko
I jak sie okazało jest to bardzo wazna rzecz.. Znalazłem taki artykulik w serwisie Moto WP, pozwole sobie go zacytowac: "Moment obrotowy www.motofakty.pl 2006-06-28 (16:10) Maksymalny moment obrotowy to niedoceniany przez kierowców parametr jednostki napędowej. Tymczasem jego wartość ma bezpośredni wpływ na możliwości przyspieszania i elastyczność samochodu. Według definicji moment obrotowy silnika jest iloczynem wartości siły pochodzącej od ciśnienia gazów działających na tłok oraz długości wykorbienia wału korbowego. Jak wiadomo wykorbienie dla silnika o danej pojemności skokowej ma wartość stałą, więc wartość liczbowa momentu obrotowego jest zależna od wielkości siły działającej na tłok. REKLAMA Czytaj dalej Wraz ze wzrostem prędkości silnika moment rośnie, ale tylko do pewnej granicy. Następnie, pomimo wzrostu obrotów, wartość momentu zmniejsza się. Ta ogólna zależność obowiązuje w silnikach z zapłonem iskrowym (benzynowych) i w silnikach wysokoprężnych. Jednak przebieg krzywej momentu obrotowego w obu rodzajach silników jest nieco inny co obrazują załączone wykresy. W silnikach z zapłonem iskrowym wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wału korbowego wzrasta moment obrotowy i dość szybko osiąga swe maksimum. Wartość maksymalna utrzymywana jest w niewielkim przedziale obrotów. Następnie gdy obroty nadal wzrastają moment maleje a jego wartość minimalna osiągana jest przy obrotach maksymalnych silnika. W silnikach z zapłonem samoczynnym krzywa momentu obrotowego ma korzystniejszy kształt a uzyskiwane wartości momentu są dużo wyższe. Ponieważ silniki takie bardzo dobrze współpracują z turbosprężarkami można osiągnąć płaski przebieg krzywej momentu w znacznym zakresie obrotów. W turbodoładowanych silnikach Diesla maksymalny moment jest dostępny w zakresie od 1750 do 3500 obr/min, co znakomicie ułatwia prowadzenie samochodu. Idealną dla trakcji byłaby sytuacja, w której wartość momentu w zależności od prędkości obrotowej silnika byłaby wartością stałą. W praktyce ważna jest wartość momentu maksymalnego oraz zakres prędkości obrotowych, w którym on występuje. Konstruktorzy silników spalinowych znają i wykorzystują narzędzia do kształtowania krzywej momentu obrotowego (kolektory dolotowe o zmiennej charakterystyce, doładowanie). Jednak pomimo prawie 100 lat doświadczeń nie udało się uzyskać takiego przebiegu krzywej momentu obrotowego, aby przy stałej mocy silnika nie była potrzebna skrzynia biegów. W eksploatacji, ważne jest, aby stosunkowo wysoki moment obrotowy utrzymywał się w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika, co czyni silnik elastycznym, bowiem umożliwia płynną jazdę bez konieczności częstej zmiany biegów. Moment obrotowy silników spalinowych mierzy się w warunkach laboratoryjnych za pomocą specjalnych przyrządów zwanych hamulcami. Jego wartość podaje się w niutonometrach (Nm). Wartości momentu uzyskiwanego przez silniki samochodów osobowych zawierają się w szerokich granicach 47- 590 Nm i zależą od mocy, pojemności i wielu cech konstrukcyjnych silnika. Na przykład silnik Peugeota o pojemności 1,1 litra osiąga maksymalny moment obrotowy równy 94 Nm przy prędkości 3500 obr/min, silnik Forda Zetec SE o pojemności 1,6 litra osiąga moment 145 Nm przy 4000 obr/min. Zalety wysokoprężnych silników doładowanych obrazuje jednostka zbudowana przez Opla 1,3 CDTI, która ma znacznie większy moment 170 Nm przy znacznie niższej prędkości wału korbowego wynoszącej 1700 obr/min. Dlatego w czterozaworowych silnikach benzynowych, aby jeździć dynamicznie, trzeba mocno wciskać pedał gazu, gdyż auto przyśpiesza najefektywniej, kiedy moment osiąga wartość maksymalną. Wtedy również jednostkowe zużycie paliwa powinno osiągać minimum. Jak widać z przykładu nowoczesne turbodiesle startują wcześniej i zachowują swe dynamiczne właściwości w szerszym zakresie obrotów niż benzyniaki. Między innymi z tego powodu zdobywają one coraz silniejszą pozycję w napędzie samochodów osobowych. W praktyce zdarza się tak, że samochody o porównywalnych masach własnych, napędzane silnikami o mniejszej mocy maksymalnej, uzyskują krótsze czasy wyprzedzania na IV i V biegu niż ich „mocniejsi” koledzy. Samochody takie mają bardzo dobrze dobrane przełożenia w układzie napędowym uwzględniające elastyczność momentu obrotowego. Najlepsze charakterystyki momentu obrotowego uzyskują doładowane silniki z zapłonem samoczynnym oraz doładowane mechanicznie silniki z zapłonem iskrowym. Autor: Grzegorz Wojtyrowski " KOMENTARZE" "Tomek 2006-07-05 13:08 moim zdaniem moment obrotowy jest bardzo wazny wazniejszy nawet od mocy sam sie o tym przekonalem mialem kiedys Omege 2.0 benzyna 136 km maksymalny moment obrotowy jaki osiagala to ok 190 Nm przy 4000 obr/min a wiec przy normalnej miejskiej ekspluatacji praktycznie z niego nie korzystalem dopiero na trasie przy wiekszych prędkościach teraz mam LAguna II 1,9 DCi 120 km i wrazenia z jazdy tym samochodem sa nie porównywalnie lepsze niz omegą auto jest dużo żwawsze w kazdej chwili bez względu na obroty silnika gotowe do pracy moment obrotowy wynoszący 270 Nm osiągany juz przy 2 tyś obr/min da sie odczuc podczas codziennej ekspluatacji miejskiej prawdopodobnie gdyby oba samochody mialy sie sciagac spod swiatel omega okazala by sie szybsza jednak subiektywnie wrazenia są odwrotne każdy kto przejechal by sie tymi samochodami z przekonaniem by stwierdzil ze laguna jest duzo szybsza a przede wszystkim żwawsza przy tym jeszcze jedna istotna rzecz laguna w mięscie pali 7 do 7,5 litra omega prawie 2 razy tyle a przy dzisejszych cenach paliw to bardzo ważne" 2. " prezes 2007-02-18 02:52 oczywiscie zgadzam sie z tym w 100% z tym ze ja porownam na przykadzie forda 1.6 90KM i astry 1.7TD 82KM, mimo mniejszej mocy astry jest ona nieporownywalnie dynamiczniejsza, duzo lepiej sie zbiera, bardziej elastyczna, choc mniej dynamiczna, ale to kwestia paliwa, szybciej wybucha benzyna niz ropa, predkosc max astry to 180km/h, a ford przekracza 200km/h, także teoria pokrywa sie z praktyką, wiec co by tu nie mowic, benzyniaki do rajdow, diesle dla ludzi." |
Góral (M) Loża Szyderców Opel Meriva A Helmond | 2007-04-13 19:12:24 samara/11x 1500 8V- 118Nm/2800
mój kombiak 131 w przedziale 2700-4500... prawie jak diesel ![]() |
Grzegorz2107 SYMPATYCZNY GOŚĆ Lada 21072 Västerås/Sverige | 2007-04-16 18:40:49
moment chyba najbardziej zależy od pojemności silnika, oraz napełnienia cylindra. Mój motorek miał zmierzone 145Nm przy pojemności 1700. Moment rośnie też przez poprawienie stopnia napełnienia cylindra, więc wszelkie modyfikacje gaźników, dolotu, powiększanie zaworów czy wreszcie doładowanie zwiększa skutecznie moment. Sądzę, że z 1700 można osiągnąć ok. 160Nm bez doładowania. |
Koliber_111 SYMPATYCZNY GOŚĆ łada 2101/łada 110(s ... Warszawa | 2007-04-17 07:27:50 wyczynowe 1600(samara) przygotowane do rallycrosu ma ponad 180 Nm |