Moduł zapłonowy APE05/APE05S - różnice, wady i zalety

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam.
pilnie poszukuję parametrów elektrycznych modułu elektronicznego APE 05. Jeśli ktoś posiada informacje na ten temat to bardzo proszę o pomoc.
Pozdrawiam.
  
 
a który to? czy to ten w wersji sport? ja mam wersję sport ale szczerze mówiąc to nie wiem jaki ma numer ale jak podskoczę do samochodu to zobaczę. wersja sport różni się tym od normalnego że daję większy prąd na cewkę. zwykły moduł ogranicza prąd na poziomie około 5A natomiast wersja sport na poziomie około 8A i to jedyna róznica
  
 
już spojrzałem - APE05 to jest zwykły moduł zapłonowy, moduł sportowy to APE05S. czyli APE05 to ograniczenie prądu płynącego przez uzwojenie pierwotne cewki zapłonowej na poziomie 5A wartość napięcia to oczywiście 12V.
generalnie rzecz biorąc polecam wersję sport, można przy okazji zwiększyć przerwę pomiędzy elektrodami świecy. mam nadzieję że dzięki większemu prądowi można będzie zmniejszyć prawdopodobieństwo "wypadania zapłonów" a różnica w cenie pewnie jest niewielka albo żadna (ja za swój moduł dałem 50 zł)
  
 
Cześć.
Chciałbym odświeżyć kwietniowy wątek. Znalazłem stronkę http://www.ape.com.pl/ na niej to pisze tak :
Moduł zapłonowy wersja sport APE05S poprawia :
1. zwiększa moc i elastyczność silnika
2. zwiększa energię iskry o 80 %
3. zalecany do silników z zasilaniem gazowym
4. zmniejsza zużycie paliwa
Czy oprócz większego prądu na cewkę można wierzyć w pozostałe usprawnienia ?
  
 
Cytat:
2004-09-19 15:34:34, janek76 pisze:
Cześć.
Chciałbym odświeżyć kwietniowy wątek. Znalazłem stronkę http://www.ape.com.pl/ na niej to pisze tak :
Moduł zapłonowy wersja sport APE05S poprawia :
1. zwiększa moc i elastyczność silnika
2. zwiększa energię iskry o 80 %
3. zalecany do silników z zasilaniem gazowym
4. zmniejsza zużycie paliwa
Czy oprócz większego prądu na cewkę można wierzyć w pozostałe usprawnienia ?



Jak bym czytał o magnetyzerach po 9 zł... Wypisz-wymaluj
  
 
Cytat:
zwykły moduł ogranicza prąd na poziomie około 5A natomiast wersja sport na poziomie około 8A i to jedyna róznica


Ciekawe czy wersje std da sie jakoś latwo podtuningować na wersje sport.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
a ja mam wlasnie nowy modulik APE05S - w piatek poczta przyszedl...
polecam zamawianie bezposrednio od producenta - ten modul kosztowal 41.36 zl + koszty wysylki.


pozdrawiam
cybertec
  
 
Cytat:
2004-09-19 21:54:27, OLO pisze:
Cytat:
zwykły moduł ogranicza prąd na poziomie około 5A natomiast wersja sport na poziomie około 8A i to jedyna róznica


Ciekawe czy wersje std da sie jakoś latwo podtuningować na wersje sport.


Spoko, tylko trzeba troszkę posiedzieć... OLO coś takiego robiliśmy w technikum. Pamiętasz prawo Łoma i Kirchoffa?

a więc siadamy z omomierzem w łapce i sprawdzamy po pierwsze panią cewkę - ile łomów ma jej pierwotne uzwojenie (musimy mierzyć dokładnie bo ułami łoma mają znaczenie).

przypuśćmy że ma ona opór rzędu 1,3Ohm.

siadamy do kartki i produkujemy zadanie z treścią...

Uz = 14,0V
RL = 1,3Ohm
IL = 8,0A

szukamy: RD, oraz tranzystora który odwali za nas tę robotę.

wiemy iż mamy przełączać 8A prądu (przy mocy traconej rzędu 0,4V*8A=3,2W) i że chcemy robić to z częstością 2 razy większą niż obroty silnika (co daje ok. 16kHz przy grubo przesadzonych obrotach max. na poziomie 8krpm) - taki pupil to BU4530AW firmy Philips. Niestety ma on niski współczynnik wzmocnienia prądowego (na poziomie 8-10) ale albo sam moduł będzie dawał nam ten 1A do sterowania albo dorzuca się "zwykły" tranz. mocy i już mamy odpowiednie sterowanie.

a co dalej? Nieszczęsne RD, którego mniejsza wartość w module "S" odpowiada za większy prąd.

teraz już z górki:
UL = IL*RL = 8A*1,3Ohm = 10,4V
URD = 14,0V - 10,4V - 0,3V = 3,3V
RD = URD/IL = 3,3V/8A = 0,4125 Ohm
Moc RD = 3,3V*8A = 27W

Sztuka jest w dobraniu dokładnie takiego rezystora: 0,4125 Ohm 27 Wat - w praktyce liczyć tu można jedynie na drut ze spirali grzejnej.

Oczywiście dla innych parametrów cewki trzeba się inaczej bawić z obliczeniami. Radiatory dla rezystora dodatkowego i tranzystora wykonawczego są dodatkowym wyzwaniem. Poza tym tranzystor... specjalizowany tranzystor z bloków odchylania nowoczesnych telewizorów.

Jak się to tunerom podoba?

[ wiadomość edytowana przez: robreg dnia 2004-09-20 22:57:38 ]
 
 
... a chodzi tylko o wsadzenie dwa razy mniejszego rezystora ograniczającego prąd w obwodzie cewki do istniejącego modułu 05
 
 
Cytat:
2004-09-20 22:59:03, robreg pisze:
... a chodzi tylko o wsadzenie dwa razy mniejszego rezystora ograniczającego prąd w obwodzie cewki do istniejącego modułu 05


albo takiego samego rezystora równolegle .
  
 
Cytat:
2004-09-20 23:28:33, Qba6tak pisze:



no, to rozbierz istniejący zalany żywicą albo inną masą plastyczną moduł i modyfikuj jego elementy nie wróżę temu sukcesu.
 
 
a tak przy okazji zdałem sobie sprawę z tego, ile prądu żre układ zapłonowy - bagatelka ok. 100-110W. I tak znakomikta większośc tej mocy nie jest nigdzie wykorzystywana. Ech, jakie to ciekawe konstrukcje są w aócie...
 
 
ROBREG
Bardzo pięknie, tylko, że cewka oprócz rezystancji ma również impedancję i zakładanie, że stawia opór ok. 1,3 Ohma jest troszeczkę naciągane - przecież cewka pracuje impulsowo i w rzeczywistości ta impedancja jest stanowczo większa od rezystancji, i tym sposobem wszelkie obliczenia mocy trafia szlag.
Niewtajemniczeni niech tego tekstu nie usiłują zrozumieć
  
 
Cytat:
2004-09-22 11:14:45, WFO pisze:
ROBREG Bardzo pięknie, tylko, że cewka oprócz rezystancji ma również impedancję i zakładanie, że stawia opór ok. 1,3 Ohma jest troszeczkę naciągane - przecież cewka pracuje impulsowo i w rzeczywistości ta impedancja jest stanowczo większa od rezystancji, i tym sposobem wszelkie obliczenia mocy trafia szlag. Niewtajemniczeni niech tego tekstu nie usiłują zrozumieć


WFO, jasne (ten fragment jej czasu pracy poświęcany jest na generowanie iskry), tylko że pracuje ona na fali prostokątnej i dla bezpieczeństwa elementu wykonawczego moim skromnym zdaniem wypadałoby przyjąć, że pracujemy stałoprądowo (cewka działa na impulsach, lecz jej pierwotne uzwojenie działa jak najbardziej przy użyciu prądu stałego). W przypadku wolnych obrotów możemy przyjąć, że są momenty kiedy prąd płynie stały.

Prawdopodobnie jest tak, że cewka przy długości okresu rzędu 0,5ms (dla 1000rpm) cewka pracuje impulsowo przez powiedzmy 2us (po 1us na iskrę, przy pomijalnej rezystancji szeregowej co daje możliwość dostarczenia dużego prądu do magazynowania pola magnetycznego w rdzeniu), a 0,249ms pracuje stałoprądowo? Chyba tak. Czas ten jest zależny od prędkości narastana/opadania zbocza impulsu prostokątnego, jakim jest sterowana, a zmienia się on dość brutalnie (w przypadku np. przerywacza mechanicznego)

Wydaje mi się, że to jest powodem, iż jednym z badań jakim podlegają cewki, jest z tego co pamiętam temperatura pracy (wynikająca z wytracania tych 100W przez połowę czasu pracy) podczas eksploatacji z ustalonymi warunkami.

Co innego, gdybyśmy mieli sterowanie cewką poprzez okresowozmienny przebieg ciągły. Wtedy zaczyna odgrywać rolę impedancja cewki (pewnikiem zbliżona do jej reaktancji) i pomiar rezystancji nie ma większego znaczenia.

Potwierdzam... niewtajemniczeni niech tego tekstu nie usiłują zrozumieć


[ wiadomość edytowana przez: robreg dnia 2004-09-22 11:32:40 ]
 
 
Cytat:
2004-09-20 22:59:03, robreg pisze:
... a chodzi tylko o wsadzenie dwa razy mniejszego rezystora ograniczającego prąd w obwodzie cewki do istniejącego modułu 05


Sam napisałeś o wsadzeniu to go wsadź . Po co ten tekst poniżej .
Cytat:
2004-09-20 23:35:12, robreg pisze:
no, to rozbierz istniejący zalany żywicą albo inną masą plastyczną moduł i modyfikuj jego elementy nie wróżę temu sukcesu.


Identycznie włóż swój wyliczony rezystor 27W i 0,4125 ohm do istniejącego modułu
  
 
Nie będę sie spierał, po prostu podepnę oscyloskop pod samochód i sprawdzę - zaciekawił mnie ten problem. Jak będę miał wyniki to się odezwę.
PS Może będzie to materiał na małego NOBLA
  
 
Cytat:
2004-09-22 12:08:29, Qba6tak pisze:
Identycznie włóż swój wyliczony rezystor 27W i 0,4125 ohm do istniejącego modułu


Przepraszam za niedomówienie. Cały opis miał posłużyć temu, by pokazać, że nie da się łatwo ztuningować tego modułu ale w ogólności świata jest to jak najbardziej możliwe.

To co proponowałem to włączenie nowego elementu wykonawczego pomiędzy moduł zapłonowy a cewkę. Ogólnie rzecz biorąc moduł APE to układ formowania impulsu z czujnika indukcyjnego i element sterujący prądem do cewki. Pomysł na przerobienie go jest taki by NIE MODYFIKUJĄC układu APE włączyć moduł wykonawczy wg nowego projektu między istniejący moduł a cewkę. I to działać będzie. Tylko koszt i trudności takiej zabawy jest nieopłacalny, więc należy wsadzić sobie takie metody między bajki (już samo dobranie doświadczalnie rezystora o wymienionych przez Ciebie parametrach jest bardzo trudne do wykonania... właśnie te wyszczególniane dziwne elementy miały za cel pokazanie, że to misja dla twardziela pomieszanego z rycerzem). Normalnie nie warto się w to bawić. CBDU.
 
 
Cytat:
2004-09-22 12:47:53, WFO pisze:
Nie będę sie spierał, po prostu podepnę oscyloskop pod samochód i sprawdzę - zaciekawił mnie ten problem. Jak będę miał wyniki to się odezwę. PS Może będzie to materiał na małego NOBLA


Byłoby bardzo fajnie móc zobaczyć jak wygląda taki oscylogram. Z niecierpliwością oczekuję odpowiedzi.

Mój wywód spoowodowany jest przemyśleniami nad zasadą działania tego ustrojstwa, które działa na dobrą sprawę tylko dzięki skończonej wartości prędkości fali EM (dziękować Panu, panie Einstein). Gdyby w obwodzie NN były jakieś stany nieustalone, to obwód WN generowałby napięcie nie tylko w momencie zapłonu, ale w szerszym zakresie czasowym (przed i po GMP) a tego jak wiemy nie ma.
 
 
Cytat:
2004-09-22 13:20:29, robreg pisze:
Przepraszam za niedomówienie. Cały opis miał posłużyć temu, by pokazać, że nie da się łatwo ztuningować tego modułu ale w ogólności świata jest to jak najbardziej możliwe. To co proponowałem to włączenie nowego elementu wykonawczego pomiędzy moduł zapłonowy a cewkę. Ogólnie rzecz biorąc moduł APE to układ formowania impulsu z czujnika indukcyjnego i element sterujący prądem do cewki. Pomysł na przerobienie go jest taki by NIE MODYFIKUJĄC układu APE włączyć moduł wykonawczy wg nowego projektu między istniejący moduł a cewkę. I to działać będzie. Tylko koszt i trudności takiej zabawy jest nieopłacalny, więc należy wsadzić sobie takie metody między bajki (już samo dobranie doświadczalnie rezystora o wymienionych przez Ciebie parametrach jest bardzo trudne do wykonania... właśnie te wyszczególniane dziwne elementy miały za cel pokazanie, że to misja dla twardziela pomieszanego z rycerzem). Normalnie nie warto się w to bawić. CBDU.


I teraz wszystko jasne .
  
 
Słuchajcie, czy takie objawy, jak skaczące obroty na luzie (co parę sekund obrotomierz "podskakuje" nagle o jakieś 200 obr.) i brak iskry co jakiś czas, ale tylko na zimnym silniku, mogą świadczyć o walniętym module? Czy raczej myśleć o wymianie cewki i kabelków WN?