Luz na kierownicy

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Proste pytanie (chyba) - Jak zmniejszyć luz na kierownicy
1,3 kombi mk7 1996 bez wspomagania
  
 
kupując przekladnie z mniejszym luzem W escorcie nie jest slimakowa jak w polonezie ze dokrecamy śrubkę i OK. Niech się autorytety wypowiedzią bo ja sie nie znam ale może najpierw odkręcić koło niech ktoś rusza kierownicą i patrzyc na czym jest luz, gałki gumy wsporniki jakies powodzenia
  
 
Cytat:
Regulacja luzu przekładni zębatkowej:
przekładnia bez wspomagania: popychacz i korek gwintowy;



to znalazłem...a ktos to przełoży na prosty chłopski język??/
  
 
ROZKŁADANIE

Wymontować przekładnię kierownicząz samochodu (patrz opis w p. 8.2.1).



Rys. 8.3. Odłączanie drążka kierowniczego od przekładni kierowniczej



Zamocować obudowę przekładni w imadle o szczękach osłoniętych nakładkami z miękkiej blachy.

Poluzować przeciwnakrętki końcówek drążków kierowniczych z obu stron i całkowicie wykręcić końcówki drążków kierowniczych.

Zdjąć opaski mocujące oraz osłony ochronne.

Obracać zębnik przekładni do oporu, wyjąć przekładnię z imadła i zamocować jąza wysuniętą listwę zębatą.

Za pomocą klucza do rur odkręcić z obu stron zespoły sworzni kulowych osiowych z drążkami kierowniczymi (rys. 8.3).

Uwaga. Zaznaczyć położenie drążków względem zębatki, aby móc je odtworzyć podczas późniejszego składania przekładni.

Wyjąć przekładnię z imadła i zamocować ją ponownie (jak poprzednio) za obudowę.

Za pomocą klucza nasadowego (Ford 13-012) odkręcić i wyjąć korek gwintowany popychacza, sprężynę i popychacz.

Zdjąć osłonę zębnika przekładni i za pomocą nasadki (Ford 13-009A) wykręcić nakrętkę mocowania zębnik przekładni kierowniczej.

Wyjąć z obudowy zębnik przekładni kierowniczej wraz z jego łożyskiem tocznym. Dla ułat- wieniśiobracać je podczas wyjmowania.

Wyjąć z obudowy zębatkę oraz za pomocą wkrętaka (jako dźwigni) tulejkę łożyska ślizgowego.

SKŁADANIE

Oczyścić starannie wszystkie części i sprawdzić ich stan. Wymienić części nie nadające się do ponownego wykorzystania.

Założyć do obudowy nową tulejkę łożyska ślizgowego.

Nasmarować zębatkę i ustawić ją w położeniu środkowym w obudowie.

Nasmarować zębnik wraz z jego łożyskiem tocznym i umieścić w obudowie; upewnić się, że zazębienie zębnika i zębatki jest prawidłowe.

Nanieść pastę uszczelniającą na nakrętkę mocowania zębnika i dokręcić ją za pomocą nasadki Ford 13-009A właściwym momentem oraz zabezpieczyć przed odkręceniem przez zapunktowanie jej krawędzi.





Rys. 8.4. Wyjmowanie sprężystego pierścienia zabezpieczającego z obudowy przekładni kierowniczej ze wspomaganiem





Rys. 8.5. Sprawdzenie i regulacja momentu oporów obrotu zębnika przekładni kierowniczej za pomocą przyrządów specjalnych



Zamontować pokryty smarem popychacz, sprężynę oraz gwintowany korek pokryty pastą uszczelniającą.

Upewnić się, że zębatka znajduje się dokładnie w położeniu środkowym i za pomocą klucza nasadowego (Ford 13-012) dokręcić gwintowany korek momentem 4 do 5 N-m, a następnie odkręcić go o 60° do 70°.

Sprawdzić moment oporów obrotu zębnika za pomocą klucza dynamometrycznego (Ford 15- 041) wyposażonego w nasadkę (Ford 13-008A):

obrócić zębnik o 180° w stronę przeciwną do kierunku ruchu wskazówek zegara;

obrócić zębnik o 360° w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i sprawdzać w tym czasie moment oporów, który powinien wynosić 1,35 do 1,70 N-m;

jeżeli moment oporów wykracza poza podane granice, za pomocą klucza nasadowego (Ford 13-012) należy obracać (w obie strony) gwintowany korek, aż do uzyskania prawidłowej wartości momentu oporów obrotu zębnika. Uwaga. Przed każdym kolejnym pomiarem momentu oporów należy sprawdzić, czy zębatka znajduje się dokładnie w położeniu środkowym.

Po zakończniu regulacji zabezpieczyć gwintowany korek przed odkręceniem przez zapunktowanie w kilku miejscach na jego obwodzie.

Obrócić zębnik przekładni, wyjąć przekładnię z imadła i zamocować ją za wysuniętą listwę zębatą.

Zamontować z obu stron zębatki (przestrzegając uprzedniej kompletacji) zespoły osiowych sworzni kulowych z drążkami kierowniczymi, dokręcić sworznie właściwym momentem za pomocą klucza do rur i zabezpieczyć go przed odkręceniem przez zapunktowanie na obwodzie.

Nanieść niewielką ilość smaru na powierzchnie oparcia osłon ochronnych na drążkach kierowniczych oraz na obudowie przekładni.

Założyć na obudowę przekładni po stronie przeciwnej do zębnika osłonę ochronną i zamocować ją nowymi opaskami mocującymi.

Zamocować obudowę przekładni w imadle w pozycji poziomej, zębnikiem do góry i wlać do wnętrza obudowy 120 cm3 oleju (Ford SLM-1C- 9110A) i nanieść na zęby zębatki 70 cm3 smaru (Ford SAM 1C-9106AA).

Założyć na obudowę przekładni od strony zębnika osłonę ochronną i zamocować ją nowymi opaskami mocującymi.

Napełnić smarem (Ford SM-1C-1021-A) osłonę zębnika i zamontować ją.

Zamontować do końców obu drążków kierowniczych końcówki drążków kierowniczych. Nie należy dokręcać ich przeciwnakrętek, gdyż po zamontowaniu przekładni kierowniczej do samochodu będzie jeszcze konieczna regulacja zbieżności kół przednich.