Kod 32 - Recyrkulacja spalin

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam, Espero 1.5 (140 kkm) - wybija mi 2 błędy (okresowo):

1. [44] - sonda lambda (wiadomo, do wymiany)
2. [32] - recyrkulacja spalin lub jej obwód....

PYTANIE: czy Espero 1.5 ma zawór recyrkulacji spalin EGR ? Gdzie go szukać i gdzie szukać innych przyczyn tego błędu (usterki) ? Jesli ktoś z Was ma doświadczenie w tym temacie będę wdzięczny za wszelkie wskazówki
  
 
Zawór EGR to ten grzybek po prawej nad skrzynią biegów (jak stoisz przed autem).

Możesz go wykręcić i rozruszać, podobno pomaga.

Mi ten błąd pojawił się 2x.
Za pierwszym go olałem, bo podobno często występuje przy LPG.
Ale za drugim razem jak się pojawił, to wykręciłem cały zawór EGR i go trochu rozruszałem.
Jak na dzień dzisiejszy jest OK.
  
 
Witam,
Pytanie na początek: czy samochód ma instalację gazową?

Jeśli tak to:
Ad. 1.
Niekoniecznie musi być do wymiany - komputer gazu nie ma emulacji sondy i stąd może być zgłoszenie błędu (komputer samochodu nie wie, że samochód jedzie na gazie)
Ad.2.
Espero ma zawór EGR i prawie napewno błąd jest efektem złej regulacji komputera gazu.

pzdr
  
 
Mnie też kiedyś wyskoczył ten błąd i świeciła lampka checkengine, ale jak się później okazało winny był przedłużacz przewodu prowadzący do EGR, wyrzuciłem, go bo kabel i tak był wystarczająco długi i jest ok od tamtej pory
  
 
Witam serdecznie!
Ja miałem już kilkakrotnie ten błąd i czasem go kasowałem.
Nie powiem Ci od czego to zależy, ale zwykle przy jeździe na benzynie kontrolka po niedługim czasie gaśnie.
Z tego wynika, iż warto o usłyszeć odpowiedź, czy jeżdzisz na LPG
Jeśli tak - ja tym problemem się już nie przejmuję, choć pewnie, że lepiej byłoby go usunąć... tylko jak???
Tego niestety też nie wiem
Pozdrawiam, Darek
  
 
Cytat:
2005-05-09 14:21:20, gadas pisze:
Witam, Pytanie na początek: czy samochód ma instalację gazową?



Tak, jest GASS i bardzo mozliwe ze jest tak jak mowisz... sprawdze to czy na benzynie tez wywali blad 32...
  
 
Jak nie wyrzuci błędu na benzynie to jedź do gazowca i niech wyreguluje komputer do gazu.
Żeby zrobić to porządnie, trzeba mieć podgląd na odczyty z komputera samochodu.
  
 
Wiec czas rozwiac wasze wątpliwości.

W 1,5 błąd 32 (EGR) nie dokońca oznacza uszkodzenie zaworu EGR (recyrkulacji gazów wydechowych). Zwłaszcza przy używaniu LPG jako paliwa.

Rozważania dotyczą sterownika GM uzytego w Esperalach

Jeżeli ECU wykryje 400 razy zbyt uboga mieszankę podczas bodajze jazdy na obrotach bodajze 3000 przez określony czas. ECU bedzie zwiększało czas otwarcia paliwa i w penym momencie stwierdzi ze nie ma możliwości ze wtryski niby leja , spaliny recyrkulują a i tak jest zaubogo. Powyższy stan jest zarejestrowany 400 razy po czym wywala błąd EGR.


Podczas jazdy na LPG (mowa o najpopularniejszej II generacji) w rzeczywistości ECU nie widzi prawdziwego składu spalin. Skład spalin jest symulowany odpowiednim przebiegiem wytworzonym przez tzw. emulator sondy. W paktyce jest to generator przebiugu prostokątnego , często z możliwością zmiany jego częstotliwości i wspólczynnika wypełnienia.


Tyle teorii. W praktyce często nie daje się poprawnie symulowac sondy i pomomo to wywala płędy typu: spaliny za ubogie , za bogate, walnięty EGR. W rzeczywistości na LPG jak wspomniałem błedy mają się nijak do reczywistości.

Spotyka sie równie emulacje tzw. otwarta oraz masą. Pierwsz polega na tym ze fizycznie na LPG przewód sondy do ECU jest " w powietrzy" - jest otwarty obwód sondy. Powoduje to to ze ECU wystawia sobie samo napięcie referencyjne 455mV (odpowiednik idealnego składu spalin - tzw. integrator równy jest 128 punktom). ECU ustala sobie czasy wtrysku na teoretycznie najlepsze czasu. ECU rejestruje równiez ze prze jakiś tam czas nie zarejestrowano zmian z sondy i wywala jakiś tam niegroźny błąd. Emulacja masa polega na zwarciu wejscia sondy do ECU do masy. Powoduje to podobny efekt jak wyżej z tym ze gorzej usatwia sobie czasy wtrysków a integrato leci na wartość skrają 255 punktów (za ubogo)

Podsumowanie - które jest najlepsze?

Emulacja "otwarta" poniwaz ECU rejestruje tylko niegroźny bład przy czym nie modyfikuje czasu wtrysków. Jest to wazne gdy przełączamy sie na benzynę. Fura od razu pali jak trzeba a ECU bardzo szybko zaczyna funkcjonowac należycie z sondą

Emulacja emulatorem sondy to w praktyce porażka. Nigdy nie jest dobrze. Raz za ubogo , raz za bogato - kupa. ECU ma kłopoty z przystosowaniem się po przełaczeniu w czasie jazdy na benzynę - dławi się , szarpie albo przelewa - równie często wywala błedy jak inne metody. Często trzeba stosować zerowanie ECU po zgaszeniu silnika

Emulacja masą tez troche kupa.

Polecam wiec najprostsza emulacje otwarta - po prostu drut od sondy do ECU podczas zazdy na lpg wisi wolny w powietrzu

[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-05-09 19:18:06 ]
  
 
Pawol - to co piszesz do mnie przemawia
Kawał pożądnego merytorycznie wywodu
Tylko uważaj żeby Cię SpeedR nie pogonił z jakąś gazrurką ( joke)
  
 
Cytat:
Pawol: Polecam wiec najprostsza emulacje otwarta - po prostu drut od sondy do ECU podczas zazdy na lpg wisi wolny w powietrzu...



Jak mam to rozumieć, mam odłączyć sonde lambda ? Właśnie kupiłem nową i chciałbym Cie zapytać czy w takim razie jest sens jej wymiany skoro komputer instalki i tak podaje swoj sygnal... nic z tego nie rozumiem... wiec jeszcze raz, mam instalke II gen. z kompem wiec sonda lambda jest nie wykorzystywana przy jezdzie na LPG w ogole ??
  
 
Kurna...wyjaśniam

NA benzynie sonda jest podłączona do ECU

Na LPG sonda jest podłączona do kontrolera (kompa) gazu. Do ECU dostarczany jest w tym czasie sygnał z emulatora sondy lub najlepiej gdy drut wisi w powietrzu - tzw. emulacja otwarta - czyli tan naprawdę "emulacja sondy brakiem emulatora sondy"



[ wiadomość edytowana przez: Pawol dnia 2005-05-10 14:07:05 ]
  
 
aaa teraz jasne dzieki
  
 
Wadą natomiast otwartej emulacji jest śiecenie się check'a. Nalezy stosowac odcięcie lampki podczas jazdy na LPG.

Przy stosowaniu emulatora sondy jedyną zaleta jest to ze generalnie check się nie śieci ale to koniec zalet
  
 
Jak jadę na gazie i zpala mi się "check" to mam wrażenie jakby wóz tracił na mocy. Czy ECU gdy zapali lampkę zmienia parametry silnika, które mogą zmniejszyć moc?
  
 
Wspomniane kody nie zmieniaja kąta zapłonu