Kolektor 4-2-1 vs. 4-1

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam.

Mam takie pytanko do ludzi, którzy orientują się w temacie prawdziwych przeróbek układu wydechowego. Mianowicie... jak się przedstawia różnica pomiędzy kolektorami dolotowymi w układzie 4-2-1 od 4-1 w oddziaływaniu na osiągi silnika? Opinie na ten temat są niejasne, bo różni ludzie (także i ludzie oceniający wszystko "na oko") się wypowiadają. Słyszałem co nie co, że kolektor 4-2-1 daje więcej momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów, a 4-1 w wysokim... jednakże to może być bujda. Jak ktoś coś konkretnego wie na ten temat, to proszę napisać. Szukałem na forum, ale nie znalazłem niczego dotyczącego tego zagadnienia.

Z góry dziękuję za odpowiedzi
  
 


4-2-1 jest dla amatroskiego tuningu (wałek, głowica, gaźnik.. ) daję niewielki przyrost mocy i momentu w szerokim zakresie obrotów, w przedziałach 3-5% przy mocniejszych przeróbkach motoru 7%.

4-1 jest już dla profesjonalnych motorów i pomoże w przyroście mocy na wysokich obrotach , powyżej 5000-6000 obr/ min.

tyle w temacie.
  
 
bzdura....jaki amatorski tuning?
VFTS, Astra GSi, wyczynowe silniki Peugeota, BMW etc, wszystko lata na kolektorach 4-2-1. Kolektor stosowany w większości w samochodach rajdowych gdzie pożądane jest generowanie momentu od niższych prędkości obrotowych, a pozwala na to dobra dynamika takiego kolektora.
Kolektor 4-1 jest kolektorem raczej typowo wyścigowym, liczonym dla wykorzystania zjawiska falowego w układzie wydechowym. Jego działanie w zależności od długości fali dla jakiej jest liczony poprawia dynamikę pracy silnika w zakresie wysokich obrotów czyli od 5 tyś w górę

[ wiadomość edytowana przez: 3zeR_MDS dnia 2011-06-05 20:05:32 ]
  
 
Cytat:
2011-06-05 20:03:16, 3zeR_MDS pisze:
bzdura....jaki amatorski tuning? [ wiadomość edytowana przez: 3zeR_MDS dnia 2011-06-05 20:05:32 ]



jaka bzdura ?

wstawić wałek "mocniejszy" zestroić gaźnik, poprawić głowice , zawory itp... wszystko to jest amatorski tuning i aby poprawić o kilka procent osiągnięte rezultaty wstawiamy 4-2-1, nie zgodzi się kolega ?

Dla wyczynowych silników jak pisałem 4-1, który ma pracować na wysokich obrotach ..
  
 
Cytat:
2011-06-05 20:03:16, 3zeR_MDS pisze:
bzdura....jaki amatorski tuning? VFTS, Astra GSi, wyczynowe silniki Peugeota, BMW etc, wszystko lata na kolektorach 4-2-1.



rozpędził się kolega, to jest forum LADY i do Lady się ograniczajmy..
i ja pisze o AVTOVAZ i motorze z klasyka.
  
 
ok, to mi wyjaśniło już wiele Dziękuję.
  
 
o... jeszcze coś mi się przypomniało... łączenie rur parami w kolektorach 4-2-1 zależy od kolejności zapłonów w cylindrach? Widziałem kolektory, gdzie rury były łaczone 1-4, 2-3, a widziałem też łączone 1-3, 2-4.
  
 
łączenie 1-4, 2-3 jest bardziej wskazane...

a czym różni się silnik ŁADY tudzież AVTOVAZ jeśli wolisz od innych 8 zaworowych silników innych producentów?
szkoda kłótni, bo nei o to tu chodzi, jednak stwierdzenie, że 4-2-1 jest lepszy dla amatorów a 4-1 dla wyczynowców jest bzdurą w dalszym ciągu
  
 
Cytat:
2011-06-06 17:31:31, 3zeR_MDS pisze:
łączenie 1-4, 2-3 jest bardziej wskazane... a czym różni się silnik ŁADY tudzież AVTOVAZ jeśli wolisz od innych 8 zaworowych silników innych producentów? szkoda kłótni, bo nei o to tu chodzi, jednak stwierdzenie, że 4-2-1 jest lepszy dla amatorów a 4-1 dla wyczynowców jest bzdurą w dalszym ciągu



uparł się człowiek i czytać ze zrozumieniem nie umie.

Zajmujesz się silnikami, ale widzę, że jak coś jest trochę inaczej sformułowane aniżeli TY to byś powiedział to nie dociera do szarych komórek.

wytłumaczę łopatologicznie jeszcze raz.

cały czas podkreślam, że 4-1 jest dla wysokoobrotowych motorów i tam ma sens zastosowania, a 4-2-1 podniesie ci o 3-5 % mocy, przy mocnych zmianach do 7% ... w dowolnym przypadku i ja te zmiany nazywam amatorskim tuningiem.
Wszelkie zabawy KJS, mini-sprinty , kryteria to też sa tematy AMATORSKIE! (bez licencji itd, bez klatek , homologacji itd.)
  
 
niech i będzie według Twojego "podziału"