O ile obniżyć 125? - Strona 2

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Ja mam natomiast inną teorię co do obniżania do rajdów w latach 80 tych. Tył obniżano mocniej niż przód bo tos ię dało zrobić łatwiej niż przód. A to dlatego że z przodu znajduje się silnik z głęboką miską olejową która wisi stosunkowo nisko nad ziemią.Chcąc mocno obniżyć samochód spowodujemy ze będzie on na każdej nierówności zaczepiał sankami lub płytą o glebę. Dopiero zastosowanie płytszej miski olejowej zrobionej z aluminium i pompy olejowej z krótszą stopką umożliwiło solidne obniżanie rajdowych fiatów i polonezów. Tył to zupełnie inna historia obniżano nie tylko resor ale przede wszyskim wsporniki resora a także wieszaki były krótsze. Wymagało to także dospawania dodatkowych elementów do kopółek mocujących tylne amorki. Dobrze widać to na zdjęciach rajdowego poldka braci Wodniaków. Foty są na stronie rajdy.hoga. w dziale wywiady - wywiad z Fryczem i Wodniakiem. Znaczne obniżenie tyłu możliwe było dzięki umieszczeniu zbiornika paliwa w bagażniku we wnęce koła zapasowego. Wszystko co tu napisałem ma odniesienie do A-grupowch pojazdów FSO w grupie N punkty mocowania muszą być seryjne.
  
 
Cytat:
"pwr79" zauważył że rajdowcy z dawnych lat obniżali tył bardziej niż przód.



tak napisalem
Cytat:
Co do klina proponuje zostawić ciutkę wyżej przód niż tył,



I zgadzam sie z tym co pisal ENES
Cytat:
obniżenie tyłu możliwe było dzięki umieszczeniu zbiornika paliwa w bagażniku we wnęce koła zapasowego.



Mam jeszcze pytanie do ciebie Gangster masz obnizonego ficika(calkiem sympatycznie) chodzi mi o to jak z oponkami przy takim obnizeniu na 8cm wejdzie mi 14cali na niskim profilu czy lepiej zostac przy 13? pytam bo jak pisalem jeszcze nie zamontowalem resokow a powoli rozgladam sie za jakimis kolkami.

pozdrawiam.
  
 
Enes - To były aluminiowe miski olejowe do Fiatów 125/Polonezów ?! Z informacji które ja mam były tylko płytsze i szersze, a aluminiowych nie robili.
  
 
Jasne Koniu! OBRSO robił takie miski olejowe do celów sportowych. FSO SPORT używało takich misek do polonezów 1.5 turbo. Z tego co wiem również montowano je do zwykłych rajdówek 1.6. Takie informacje zawarte były w miesięczniku Auto Technika w którym na początku lat 90-tych opisano poldka turbo. Do PWR79 poszukaj dobrych 13 np 175/60r13. Uzywałem takiego rozmiaru w KJS i byłem bardzo zadowolony. Nie klep resora tak nisko jak Gangster lepiej utwardź solidnie amory. Jak miałem resor 12 cm to na każdej nierówności most udezał o odboje. KJS często są po dziurawych placach i łatwo uszkodzić coś pod spodem auta: wydech wał linka ręcznego
  
 
Przyznaję "enes" że Moja wiedza o rajdówkach z OBRSO jest zerowa w porównaniu do twojej.
Wierze że argumenty które podałeś są prawdziwe. Jednak ja swoją teorie wziołem z tąd Jaka była
zmiana w zachowaniu auta po wyprostowaniu resorów. Co do prześwitu to faktem jest że nie jeżdże
na "dziurawe" KJSy. Amorki mam dość twarde i nie dobija resoru. Z początku jednak miałem z
tym problemy. Podniosłem zawias o 2cm względem tego co na zdjęciach. Musze przyznać że nie
wpłynęło to w żaden sposób na prowadzenie a jedynie zmniejszyło efekt "gleby".
Co do tego jakie zamontować felgi to średnica obręczy raczej ma mały wpływ na to czy koło
wejdzie w nadkole czy nie. Ważne jest żeby nie przesadzić z szerokością i dobrać odpowiedni
profil opony. Nie jest tak ważne jaka będzie średnica felgi ale jaką srednice będzi miało
całe koło. I jeszcze jedno. Ważne jest odsadzenie felgi. Np felgi z opla astry gsi mają tak małe
odsadzenie że będą obcierać o sprężynę z przodu, a Felgi z bmw sa dość mocno odsadzone i opona
może obcierać o nadkole.
I jeszcze do "Konia". Koła nie obcierają o nadkola. Poszeżyłem nadkola wspawując reperaturkę tylnego
błotnika z golfa 1. Przed montarzem wszystko zostało dokładnie zmieżone. Niestety na te felgi szerszych
opon już nie założe.
  
 
Gangster nie chcę w żaden sposób umniejszać tego co zrobiłeś ze swoim fiatem. Po przemyśleniu teoria na temat minimalnego odsunięcia tylnego mostu ma swoje racje wszak samochody o większym rozstawem osi lepiej prowadzą się w szybkich łukach stąd między innymi pug 307 WRC zamiast 206. Oczywiście zmiana prowadzenia mojego poldka była także natychmiast odczuwalna po wymianie resora na płaski. Moje problemy z dobijaniem resora mogą brac się stąd ze mam poldka plusa i ukośnie ustawione tylne amorki. Siły rozkładają się nieco inaczej niż przy pionowym ustawieniu. Co do kół to masz 100% racji . Po prostu poleciłem to co w moim przypadku najlepiej zdało egzamin. O ofsecie: miałem kiedyś alu od astry i je wykląłem o to obcieranie. Pozdrawiam
  
 
O tu jest foto o którym kiedyś pisałem i widać rzeczone kopółki:www.rajdy.hoga.pl/big_fot.asp?obrazek=wywiady/images/061101_16.jpg

[ wiadomość edytowana przez: koniu dnia 2004-04-13 22:48:34 ]
  
 
enes - czyli skracając wieszak trzeba wyżej wsadzić amory ? Tak jak to przedstawiłeś na zdjęciu ?

pozdrawiam
  
 
Witam!
OBR obniżał tył auta jedynie poprzez skracanie wieszaków ( wsporników przykręconych do podłużnic) resory były 3-piórowe od kombi seryjne, amortyzatory standartowej długości. Miski aluminiowe były tylko w orginalnych silnikach Abarth-a do wyścigów torowych, FSO stosowało płaskie miski stalowe,od początku istnienia zespołu rajdowego nie było w tych autach głębokich misek. Nawet Abarth stosował do rajdów stalowe miski ze wspecjalnym wzmocnieniem pod smokiem pompy. Obcinanie wieszaków miało na celu obniżenie środka ciężkości,ale przy zachowaniu orginalnego skoku zawieszenia.
Pozdrawiam
  
 
Do Koniu Jeśli chcemy żeby zawias miał taki sam skok jak fabryka to tak bo jest to dobre rozwiązanie na rajdy. W Polsce nawet asfalt przypomina szuter. Natomiast do wyścigów torowych zawias może mieć maksymalnie mały skok i można by zastosować krótsze amory. Ponoć do wyścigów w latach 70 stosowano w fiatach pióro główne od żuka bez żadnych piór pomocniczych i własnie krótsze amorki, ale to nie sprawdzona informacja.
Do Mruka resory od fiata kombi były 2 piórowe (pióra miały większą grubość o 1 mm w stosunku do normalnych) Abarth stosował do rajdów i wyścigów suche miski olejowe. Np fiat 131.
Pozdrawiam
  
 
witam.
Mam pytanko: Oile trzeba by skrócić truckowskie sprężynu żeby uzyskać taki efekt (lub ew. ciut wyżej...)
Foto -klik

A i jesio jedno: jakie reperaturki najlepiej nadają się do poszerzania nadkoli w pf'ie ??
  
 
Barry robi na bazie reperaturek VW GOLF mk I, fajnie wyglada, tylko ze wg mnie trzebaby dac przespawane fele, lub szerokie zawiesznie z poloneza caro,
  
 
O barrym cii.
Jego auto dopóki nie bedzie skonczone to nic nie pokaze
a co do felg to gwarantuje ze będa prawie za obrys wystawały przy 2,0 ale ja nic nie wiem
  
 
Witam!
Dzięki enes za info,będę miał na uwadze...
Tylko ze ze mnie uparta bestia i nadal bedę twierdził że kombi miały również 3 pióra (nie mylić z karetką) a co więcej to były i kombi i sanitarki na 3 piorach i kołach 15". Masz rację że sucha miska była w 131 Abarth jak chcesz to mogę Ci to nawet pokazać bo leży u kolegi,ale mam również stalową miskę sygnowaną znakiem Abartha,ale to pewnie podróbka...
To te na których jeździł OBR to pewnie też podróbki,ale oszuści niech ich licho...
Pozdrawiam
  
 
Nomad
Przy 4 obciętych zwojach samochód stoi na odbojnikach. Max to 3 zwoje. Może super nisko nie będzie, ale bezpiecznie

Kania miał u siebie 4 zwoje ucięte...
tak to wygląda

  
 
a czy przy takim obnizeniu przedniego zawiesznia nie bedzie sie zawadzac miska ? Chyba parkowanie na chodniku odpada.
W moim kancie mimo iz mam standartowe zawieszenie to czasami sie o kraweznik zawadzi

  
 
co do poszerzania kanta z tylu...najlpeszy efekt osiąga się przez wymianę mostu...moim zdaniem...kumpel sie kiedys przymierzal i mierzyl to wszystko.most od poldka trucka jest szerszy o 3 cm na stronę od fiatowskiego,a zamontowanie go do kanta to w zasadzie sprawa kosmetyki i paru szczegolow.no i jest sporo mocniejszy...
  
 
no wszytko fajnie, ale co z przelozeniem przekladni? benzynowe trucki mialy wieksze niz w kancie, a z kolei z diesla to nie zabardzo,

czy nalezy zmienic kolo talezowe i walek atakujacy?
  
 
Polonezy Caro od któregoś rocznika miały szersze mosty. Więc jeśli ktoś planuje zamieniać mosty to niech szuka w polonezach osobowych ., a nie w Truckach.
  
 
a dokładnie to chyba od połowy 94 roku ale nie wszystkie (chyba). Ale te tez maja rózne przełozenia zalezy od silnika 1,6GLI i GSI miały inne przełozenie niz np 1,4 16V te od 16V podobno są mocniejsze. No i lepiej brac te na lukasie z bębnami lepiej wtedy z recznym jest