Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
Thomi Opel Omega A Warszawa | 2004-12-08 11:05:21 Jak się domyślam wielu którzy już doświadczyli wymiany wiedzą że nie jest to proste.. Ci, którzy się do tego zabierają zastanawiają się pewnie jak się do tego zabrać??? Ja już mam to za sobą dla tego postanowiłem, że postaram się opisać to w kilku zdaniach.. Mi potrzebne byłydo tego: młotek, dwa klucze 10, śruba m6 długości 15cm, dobre kombinerki, jedna dębowa podłogowa klepka i stalowy ciężki wałek długości 40 cm i średnicy 4cm (coś niezbyt grubego, ale za to ciężkiego). Pracę zacząłem od zdjęcia gumowych osłonek sworzni.. Następnie trzeba je ruszyć, ponieważ w 99% przypadków są zapieczone.. Do wywiniętej strony sworznia przyłożyłem ścieżki wałek (może to być jakaś stalowa sztabka byle się zmieściła we wnękę drzwi) tak że koniec wspomnianego wałka opierał się o koniec sworznia drugi zaś był w moim ręku a ja uderzałem w jego środek powodując ruch sworznia.. (działają tu prawa fizyki.. ciężar przykładanego elementu działa na naszą korzyść). Kiedy już sworznie ruszyły się identyczne działanie wykonałem w przeciwną stronę tak że sworznie zrównały się zawiasem.. Ja wymianę zacząłem od dolnego dla tego posługując się długą śrubą wybiłem pobijając od dołu sworzeń na tyle ile to było możliwe.. Następnie ująłem go kombinerkami tuż pod wywiniętym kołnierzem tak że kiedy trzymałem zaciśnięte kombinerki uderzanie w ich środkową część powodowało dalsze wysuwanie sworznia.. Nie będę tu opisywał kwestii asekuracji drzwi po wyjęciu sworznia.. Może potrzymać je kolega, ale ja poradziłem sobie podkładając kobyłkę pod rant drzwi oczywiście zabezpieczając lakier za pomocą szmat..(nie polecam! łatwo można uszkodzić drzwi!) Nowy nasmarowany sworzeń wbiłem posługując się dębową klepką w identyczny sposób jak to było w przypadku wybijania stalowym wałkiem (drewnianym żeby nie uszkodzić nowego sworznia). W przypadku górnego zawiasu należy najpierw rozpiąć ogranicznik wypiąć wtyczkę z drzwi a następnie zainstalować ogranicznik z powrotem i zabrać się do ceremonii identycznie jak to było w przypadku dolnego zawiasu.. Kiedy sworznie są już na swoich miejscach należy po brzegi wypełnić je smarem po czym założyć gumowe osłonki spiąć wypiętą wcześniej wtyczkę drzwi i gotowe! Mam nadzieję, że ktoś skorzysta z mojego opisu.. Pozdrawiam i życzę wielu udanych wymian sworzni w drzwiach!!! |
leeyo1976 Omega A racibórz | 2005-01-03 17:37:01 Zabieramy się do roboty podobnie jak THOMI - sworznie są zwykle zapieczone i trzeba je delikatnie wbić. Ja jednak użyłem do tego młota pneumatycznego - zwykłe wiertarki z makro po 120zł mają opcję młota. Dzięki temu zdecydowanie używamy mniej siły a sworzeń wychodzi jak z masła. Przy wyciąganiu użyłem klucza 8 który oparłem na sworzniu w ten sposób, że rozszerzona część sworznia blokowała klucz, a uderzenia kierowałem pomiędzy sworzeń a klucz. Idzie naprawdę bardzo szybko a ryzyko uderzenia w karoserię jest dużo mniejsze! [ wiadomość edytowana przez: leeyo1976 dnia 2005-01-03 17:40:59 ] |