Dziwne 1.8

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Dokonałem dziś rozbiórki mojego 1.8 DOHC, okazało się, że skok tłoka to 96 mm, a rozmiar cylindra to około 81. Widział ktoś takie coś ? Co to za silnik ?

  
 
dziwny
  
 
Fiatowski? Jaki ma numer?
  
 
Jakbym wiedział/znał numer tobym sie nie pytał
  
 
Uwzględniając błąd pomiaru wyjdzie pewnie, że to silnik 80x90 ... i tak dziwny ...
  
 
Czyli stary blok 1,6 z korbami od 2,0??? To Mrozek by wiedzial, czy takie matactwo jest mozliwe Ale nie podoba mi sie ten blad pomiaru skoku tloka, 6mm to duzo.
  
 
do 2.0 ktos zapodal tuleje + tloki z 1.6. lub tansze z poloneza.

z 80x 90 wychodz 1808. to moze fabryka zrobila 1.8 z ogromnym mometem. wersja na klaczmpaj
wydaje mi sie ze opcja z tulejami jest trafniejsza.

do 1.6 nie wejdzie wal z 2.0.

[ wiadomość edytowana przez: PG dnia 2005-06-26 17:19:57 ]
  
 
Hmm... czy caly wal z 2.0 wejdzie do 1.6 to wiem, ze nie, ale czy same korbowody da sie przelozyc (do wersji z rowno rozstawionymi cylindrami). Twoja wersja tez jest prawdopodobna, tzn ktos nie mogl znalezc/nie stac go bylo na tloki 84, to zrobil wlasnie tak (i tloki od Polda pewnie). Tylko znow tuleje widac, szczegolnie takie spore, jak tu by musialy byc. Poza tym mogl dac najwiekszy nadwymiar do Polda, jaki znalazl, pewnie sa nawet kolo tego 81...

Bolger, zmierz jeszcze raz dokladnie skok i sprawdz czy widac tuleje.
  
 
Tuleji brak, za to silnik miał na kolektorach napis Fiat 131, w dowodzie (jak słyszałem - ale na oczy nie widziałem) 1800 i chodził w samochodzie z klimatyzacją ... a z miarką zaraz się wybiorę raz jeszcze, bo poprzedni pomiar był na gorąco, a na studiach ochrzaniali mnie za to, że "swoją niestarannością tłumaczę błęd pomiaru"


  
 
No i tłoki są z garbami ...
  
 
Zaczekajmy na Mrozka albo Automatica, powinni wniesc cos rzeczowego do tej dyskusji.
  
 
No dobra, jestem klocek, przyznaję się. To jest zwykły silnik 1.6 80x80
- wielokrotne pomiary za pomocą linijki firmy Skala to wykazały. I pomyśleć, że tak długo żyłem w przeświadczeniu, że mam 1.8 (łącznie z materiałami eksploatacyjnymi do niego)
Nie jest zatem źle, coś z tego silnika jeszcze będzie
  
 
Cytat:
2005-06-26 21:44:28, bolger pisze:
To jest zwykły silnik 1.6 80x80 - wielokrotne pomiary za pomocą linijki firmy Skala to wykazały. I pomyśleć, że tak długo żyłem w przeświadczeniu, że mam 1.8 (łącznie z materiałami eksploatacyjnymi do niego) Nie jest zatem źle, coś z tego silnika jeszcze będzie

bo zewnętrznie to on jest jak 1756
a tłoki są tylko inne i sprzęgło 1.8 ma takie jak 2.0 a 1.6 jak poczciwy poldek!
wystarczy zmienić blok na ten od 1.8 i dać tłoki 84mm -masz 1765ccm
albo to co pisał Mrozek szlif + tłoki nowszej wersji od 1.6 pn-za 80.2/80.4/80.6 -co wyda ! sam się do tego przymierzam bo mam takiego kompletnego -1592
  
 
Pytanie teraz jak odróżnić 1.6 80x80 od 1.8 stulejowanego na 80 mm ...
  
 
Cytat:
2005-06-26 22:54:56, bolger pisze:
Pytanie teraz jak odróżnić 1.6 80x80 od 1.8 stulejowanego na 80 mm ...

po... TULEJKACH -po rozebraniu i oczyszczeniu PEWNO widać coś po wciśnięciu w blok ! no i sprzęgło - tego nikt rozsądny nie przerabia raczej 200/130 to 1,6 od nowości

[ wiadomość edytowana przez: automatic dnia 2005-06-26 23:11:26 ]
  
 
Cytat:
Hmm... czy caly wal z 2.0 wejdzie do 1.6 to wiem, ze nie, ale czy same korbowody da sie przelozyc (do wersji z rowno rozstawionymi cylindrami)



a od kiedy to korbowody robia skok.???????
jaka roznica jest w skoku na korbowodzie 100mm a 10000000mm???

ja myslalem ze to wykorbienie walu robi skok



Cytat:
Pytanie teraz jak odróżnić 1.6 80x80 od 1.8 stulejowanego na 80 mm



sprawdzic czy ma tuleje - co moze byc ciezkie

moze od spodu zobaczysz tulejowanie bo z gory nie zawsze

niewiem czy 1.8 nie mialy masywniejszego walu
  
 
Cytat:
2005-06-26 23:14:50, PG pisze:
ja myslalem ze to wykorbienie walu robi skok



Fakt...
  
 
Cytat:
2005-06-26 21:44:28, bolger pisze:
No dobra, jestem klocek, przyznaję się. To jest zwykły silnik 1.6 80x80 - wielokrotne pomiary za pomocą linijki firmy Skala to wykazały. I pomyśleć, że tak długo żyłem w przeświadczeniu, że mam 1.8 (łącznie z materiałami eksploatacyjnymi do niego) Nie jest zatem źle, coś z tego silnika jeszcze będzie


Jak pomiary dokonywałeś linijką to i równie dobrze może to być 80 x 79,2. Silnik 80x80 poznać można po nierównomiernie rozmieszczonych cylindrach (większa przestrzeń międzycylidrowa między 2 i 3 cylindrem niż między 1 i 2 oraz 3 i 4 - czyli podobnie jak w polskich ohv).
Z matriałów eksploatacyjnych to silniki dohc różnią się tylko paskiem rozrządu, więc cokolwiek dziwna metoda oceny pojemności silnika, bo pasek rozrządu w tych silnikach jest zależy tylko od skoku tłoka - a jak wiadomo 1.6 na tłokach 80 mm oraz 1.8 mają skoki jednakowe.
Tuleje cylindrowe doskonale widać od dolnej części silnika - po prostu widać i czuć wciśniętą tuleję w otworze cylindra (bo cylindry pod tuleje wytacza się na wylot).
Silniki 1.8 miały wał masywniejszy od wersji 1608 (80 x 80) - silnika tylko z włoskiego fiata 125. Natomiast silniki 1.6 ze 132 na tłokach 80 miały wał identyczny jak równolegle produkowanym 1.8. Insza rzecz, że panewek korbowych tej masywniejszej wersji wału występują 2 rodzaje - różnią się jednak tylko rozmieszczeniem otworków smarowniczych. Bo poza tym ten "masywniejszy" wał ma średnice czopów takie same jak wał silnika 2.0.
Z kolei silnik 1608 ma mniejsze średnicze czopów korbowych - takie jak w krótkoskokowym 1.6 84x71,5 (oraz 1.3 i 1.4 dohc). Średnice czopów głownych (oraz panewki główne) do wszystkich dohc-ów są identyczne.
  
 
Cytat:
2005-06-26 22:54:56, bolger pisze:
Pytanie teraz jak odróżnić 1.6 80x80 od 1.8 stulejowanego na 80 mm ...


Oczywiście po tulejach. Gorzej jeśli mamy odróżnić tulejowany silnik 1.6 '80 od zatulejowanego pod tłoki '80mm silnika 1.8.
Cóż - można to ocenić po pomiarze grubości ścianek cylindrowych (seryjnie miały 5-6 mm - uwaga - pomiari i metoda oceny nie w 100% wiarygodna, ze zględu na różnice w grubościach ścianek zależne od roku producji oraz samych różnic występujących w seryjnej produkcji) lub po rozmieszczeniu kanałów wodnych - w silniku 1.6'80 są bliżej środka cylindrów. Ale to ostatnie to raczej oceni tylko osoba która trochę tych silników rozebrała.
  
 
Co do linijki, to oczywiście, a co do informacji - dzięki bardzo, będziemy dochodzić prawdy