| Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
Danek Audi 80 B4 2.0 + LPG Ostrołęka | 2006-02-02 10:17:36 Ok. nie twierdzę, że całkiem nie ma wpływu , bo na pewno jakiś tam ma, tylko czy ECU uwzględnia sygnał z sondy przy sterowaniu zapłonem w tak dużym stopniu jak pozostałe wymienione przeze mnie parametry? |
wladekcz Częstochowa | 2006-02-02 20:16:30 Panowie jeżeli chodzi o kąt wyprzedzenia zapłonu to w samochodach w których jest zastosowany czujnik spalania stukowego należy zastosować warjator ponieważ inne drgania są wytwarzane podczas spalania benzyny i gazu. W niektórych samochodach na czujniku TPS informujący o kącie otwarcia przepustnicy mierzony jest opór a nie napięcie więc podłączenie do niego dodatkowego odbiornika spowoduje sfałszowanie parametru. Gaz jest paliwem które ma gorszą jonizacje i aby spowodować przeskok iskry na elektrodach świecy musi powstać wyższe napięcie co powoduje opóźnienie kąta zapłonu. Można temu zapobiec przez zmniejszenie odstępu na elektrodach . Sonda Lambda jest czujnikiem Tlenu i nie ma wpływu na kąt zapłonu. |
Danek Audi 80 B4 2.0 + LPG Ostrołęka | 2006-02-03 07:55:26 Wladekcz, ok. czyli wiemy już, że sonda nie wpływa na kąt wyprzedzenia zapłonu i że czasem dla poprawnej pracy układu benzynowego jest potrzebny wariator.
Pozostaje kwestia jak ustawiać emulację lambdy, aby ECU nie łapał błędów? Oraz jak podłączać TPS w przypadkach opisanych przez Ciebie tj. gdy ECU mierzy oporność, a nie napięcie. Poza tym podejrzewam (to moje przypuszczenia), że budowa wielu (jeśli nie wszystkich) kompów LPG nie wpływa na zafałszowanie pomiaru. Jak? Otóż zarówno opór jak i napięcie mierzy się równolegle do obwodu, tak więc zastosowanie wejścia pomiarowego o odpowiednio dużej rezystancji w żaden sposób nie wpłynie na wynik pomiaru przez inne przyrządy. Co do iskry i odstępu elektrod, trudno odmówić racji Twoim argumentom, ale spotkałem się i z takim przypadkiem gdzie zmniejszenie odstępu między elektrodami (wykonane podczas montażu instalacji przez gazownika w nowych świecach) spowodowało nierówną pracę silnika itp. podobne problemy. Po ustawieniu odstępu na nominalny wszystko wróciło do normy. Moim zdaniem 100% sprawny układ WN nie pociąga za sobą konieczności zmiany odstępu elektrod. |
Kamil_H 2107 1.3 Poznań | 2006-02-03 08:57:04
Hmm, a zawsze wydalwalo mi sie ze na gazie kąt wyprzedzenia zapłonu powinien być większy niż na benie. Doświadczenia w kręceniu aparatem zapłonowym w Ladzie też na to wskazują (przyspieszenie zapłonu - bardziej stabilna praca silnika). No ale ok. sonda nie wpływa na kąt wyprzedzenia więc zostawmy ją w spokoju. Co do pomiaru napięcia czy też oporu na czujniku TPS to to jest wszystko jedno co mierzymy, bo z prawa Oma I=U/R. Oczywiście źle skonstruowany, czy wpiety komp LPG może namieszać, no ale na to wpływu raczej nie mamy. Podsumujmy: Kąt wyprzedzenia zapłonu zależy od: 1) Stopnia otwarcia przepustnicy w stosunku do aktualnych obrotów (mocne depniecie == przyspieszenie zaplonu) 2) Wskazań czujnika spalania stukowego. (co to jest? Tzn wiem co to jest spalanie stukowe i domyślam się, że kąt wyprzedzenia jest ustawiany tuż przed granicą spalania stukowego). Czy we wszystkich atuach taki czujnik jest? Ja mam Escorta z 96 roku i szczerze mówiąc nie słyszałem o tym. 3) CO JESZCZE STERUJE KĄTEM WYPRZEDZENIA ZAPŁONU? UZUPEŁNIJCIE LISTE
Sprawa jeszcze jedna. Jak wiadomo kąt wyprzedzenia zapłonu zmienia się w zależności od obciązenia silnika i ... (no właśnie . Ale jest jakiś kąt wyjściowy (w Ladzie mam 5-7 stopni) i ustawiam go na aparacie zapłonowym. Czy komp w nowszych autach zmienia jakoś ten wyjściowy kąt (adaptuje się i zapamiętuje) czy jest zafixowany i zmienia się tylko podczas jazdy?
No i oczywiście pytanie podstawowe: Jak poprawnie ustawić emulacje na kompie gazowym? [ wiadomość edytowana przez: Kamil_H dnia 2006-02-03 08:57:46 ] |
Danek Audi 80 B4 2.0 + LPG Ostrołęka | 2006-02-03 09:54:49
Wszystko się zgadza Kamilu, zgodnie z teorią Wladkacz, powstanie iskry na świecy jest opóźniane przez trudniejsze warunki pracy
M.in. dlatego należy dążyć do zniwelowania tego zjawiska, a więc można przyspieszyć zapłon ("kąt wyjściowy"), albo zmniejszyć odstęp elektrod co ułatwi (i jednocześnie przyspieszy) powstanie iskry. W zależności od konstrukcji silnika (najbardziej rozbudowane sterowanie kątem jest w nowoczesnych autach) kątem zapłonu steruje przede wszystkim prędkość obrotowa silnika, to jest podstawowy parametr (vide starsze auta tylko z podciśnieniowym regulatorem zapłonu). A oprócz niego ECU może jeszcze uwzględniać prędkość samochodu, obciążenie silnika, stopień otwarcia przepustnicy (i szybkość jej otwierania się) i ilość zasysanego powietrza. Czujnik spalania stukowego również może być użyty do sterowania zapłonem. Jest to element, który "nasłuchuje" pracę silnika, czy nie występuje charakterystyczny stuk pojawiający się przy takim zjawisku. W momencie "wyłapania" stuku czujnik wysyła sygnał do ECU, a ten zmniejsza kąt wyprzedzenia zapłonu, aż zjawisko ustąpi. Czujniki spalania stukowego nie są stosowane powszechnie. U mnie np. go nie ma ale w wielu Audiczkach (np. z silnikiem ABK, A3) występuje. Myślę, że został on wprowadzony z dwóch głównych powodów: automatycznego dostosowania pracy silnika do paliw o różnych liczbach oktanowych (kiedyś służył do tego mechanicznie przestawiany aparat przy silniku ma to swoją nazwę - oktano-cośtam) oraz osiągnięcie idealnego punktu zapłonu dla różnych warunków pracy. Tak więc w Twoim Essim może go nie być. Co do kąta wyjściowego jeszcze to "kąt wyjściowy" jest raczej stały, chyba, że w najnowszych autach jest on adoptowany. W końcu w dobie tak rozbudowanej elektroniki to nic trudnego. Jeszcze słowo co do pomiaru TPS, otóz właśnie z powodu prawa Ohma przy zbyt małej rezystancji wejściowej kompa LPG może dojść do zafałszowania wyniku pomiaru. Może to być wynikiem tego, że przy równoległym łączeniu rezystancji (a tak jest wpinany komp LPG) rezystancja wypadkowa równa się 1/R=1/R1+1/R2, jeśli rezystancje obu "mierników" będą odpowiednio małe i mniej więcej równe to rezystancja wypadkowa będzie mniej więcej połową wartości jednego z rezystorów. Idąc dalej tym tropem jeśli ECU mierzy kąt na podstawie oporu TPS to wynik pomiaru będzie błędny, bo będzie to rezystancja "średnia", ale jak już wspomniałem dzieje się tak tylko w momencie gdy obie rezystancje są mniej więcej równe. Jeśli jedna z rezystancji jest mała (TPS np. 500 ohm), a wejściowa LPG 10000 ohm, to rez. wyjściowa jest 476 ohm, a więc różnica już jest niewielka. Dla większej rezystancji wejściowej LPG ta różnica będzie jeszcze mniejsza. Ale jak już wspomniałem to czysta teoria. Nie wiem czy rzeczywiście jakikolwiek komp LPG, jeśli jest dobrze podpięty i ustawiony fałszuje wskazania TPS. Natomiast pytanie o emulację pozostaje otwarte .
|
Kamil_H 2107 1.3 Poznań | 2006-02-03 12:24:15
No tak, nie pomyślałem. Co do tego pomiaru TPS to masz rację, ale tak jak piszesz w rzeczywistości chyba nikt nie zrobił voltomierza o rezystancji wejsciowej porownywanlej z rezystancja czujnika TPS ( bo jesli tak, to mozna taki sterownik do kosza wlozyc, albo jakies cuda trzeba wyczyniac zeby nie zaklócić pracy TPS) Tak wiec w praktyce to chyba jednak wplyw kompa gazowego na TPS mozna pominac. No i oczywiscie ta emulacja.... Moze by ktos opisal jak to reguluje? Niekoniecznie tu wymagamy podstaw fizyczno-matematycznych Może być czysta praktyka |
michu808 Omega B Caravan Trzcianka | 2006-02-10 08:15:57 Widze że z tą nieszczęsną emulacją lambdy nie tylko ja mam problemy. W omedze 2,0 L silnik X20SE mam instalkę II gen z kompem Bingo s4. Przy ustawionej emulacji 0,5L i 0,5H Ecu rozjeżdżał się i na benie chodził do dupy. Po odpaleniu nie chciał chodzić na wolnych obr. Punk neutralny mam ustawiony na 0,44( powinno być 0,45 ale nie ma takiej opcji w Bingo) Zmieniłem emulacje na 0,4H i 0,6L. Ecu się nie rozjeżdża ale kontrolka check lubi sie nadal zaświecić. Podejrzewam że nadal mam złą emulację. Ale jak to dobrze ustawić - nikt dotychczas nie udzielił jasnej odpowiedzi. |
Danek Audi 80 B4 2.0 + LPG Ostrołęka | 2006-02-10 09:18:24 Spróbuj ustawić emulację na "masa". Daje to tyle, że ECU łapie sporadyczny błąd lambdy "zwarcie na masę" i nic poza tym się złego nie dzieje, przynajmniej u mnie. Wiem, że to półśrodek, ale skoro nikt nie chce/nie może udzielić konkretnej odpowiedzi to dobre i to . Niestety chyba pozostanie eksperymentowanie z różnymi ustawieniami emulacji i jazda non stop z lapkiem na kolanach . A może ktoś ma jakąś rozpiskę ECU w różnych autkach? Chodzi o interwały między pomiarami lamby. |
lpglpg Land Rover Freelander Busko Zdrój | 2006-05-11 14:41:13 Poddaje pod dyskusje taki temat:
Aby prawidłowo ustawić parametry emulacji sondy MOŻE wystarczy tylko zmierzyć czasy górny i dolny podczas pracy rozgrzanego silnika na benzynie, i takie wpisać do okienek H i L ? Sam nie próbowałem tego bo mój się nie buntuje. Wyprzedzając protesty Kolegów zdaję sobie sprawę z innego sterowania silnikiem zimnym i ciepłym, obciążonym i nie. Ale do cholery coś trzeba wybrać. Ja bym wybrał rozgrzany, podczas jazdy ze srednim obciążeniem. Ale jak kto woli. |
Danek Audi 80 B4 2.0 + LPG Ostrołęka | 2006-05-11 14:59:28 Kolego Lpglpg myślisz, że nie próbowałem? Podpinałem nawet oscyloskop, żeby pomiar był dokładny i co? I wielka kupa . Dlaczego? bo w zależności od obrotów (nie tylko temperatury silnika) sygnały lambdy mają większą lub mniejszą częstotliwość stanów H i L . Którą wybrać? Jak to jak kto woli? Jakie MOŻE przecież to żadne rozwiązanie, nic konkretnego, gdzie całkowite i 100% rozwiązanie problemu większości użytkowników LPG II gen. W dalszym ciągu podtrzymuję swoją teorię (niestety tylko teorię, bo nie mam jak tego dowieść, ale wszystko wskazuje na to, że tak jest) o częstotliwościach (być może zmiennych) próbkowania sygnału lambdy.
Pozostajemy w punkcie wyjścia wodzu .
|
lpglpg Land Rover Freelander Busko Zdrój | 2006-05-11 15:53:38 AAA zapomniałem dodać. Rozmawiałem z wybitnym koleżką który żyje z diagnotyki komputerowej.
Teoria (powtarzam za nim) o nieciągłym czytaniu sygnału z sondy jest fałszywa. Nie byłoby sensu wprowadzać nieciągłego systemu odczytu sygnału przybliżonego do fali prostokątnej. Sygnał z sondy jest czytany w sposób ciągły. Tyle jego i mojego. |
Danek Audi 80 B4 2.0 + LPG Ostrołęka | 2006-05-11 16:57:04 Czyli Twój wybitny kolega sugeruje, że ECU to układ analogowy, a nie cyfrowy? Wydawało mi się, że układ cyfrowy nie ma możliwości pomiaru ciągłego, co najwyżej zastosowanie przetwornika A/C mogłoby to umożliwić, ale w efekcie w dalszym ciągu jest wprowadzana jakaś częstotliwość próbkowania sygnału. |
lpglpg Land Rover Freelander Busko Zdrój | 2006-05-11 17:23:38 No jesteś wielki.
Kolega najpierw mówi co mu się wydaje, potem zaprzecza mojemu postowi o ciągłym odczycie sygnał z sondy, a potem zaprzecza swojemu zaprzeczeniu tłumacząc SOBIE ale na forum, że jednak cyfrowy układ może czytać analogowe czujniki. Trzymajcie mnie. We dwóch! Bo jeden nie utrzyma. |
Kamil_H 2107 1.3 Poznań | 2006-05-11 17:44:18
Dobra a jakies konkrety, bo mnie juz naprawde mecza te przepychanki. Nic nowego sie nie pojawilo w tym wątku. Interesuje mnei konkretnie to co napisalem w moim pierwszym poście i byłbym wdzieczny gdyby ktoś mi na to odpowiedział. |
Danek Audi 80 B4 2.0 + LPG Ostrołęka | 2006-05-11 18:02:45 Lpglpg zanim walniesz jakąś bzdurę to najpierw poczytaj co i jak działa, w tym konkretnym przypadku przetwornik analogowo cyfrowy, następnie uważnie post do którego się odnosisz, a potem zabieraj głos. Napisałem wyraźnie ,że pomiar jest w efekcie prowadzony z pewną ustaloną częstotliwością próbkowania sygnału.
Ale rzeczywiście, konkretów w Twoich wypowiedziach dalej zero. ![]() |
waflo 406 coupe Milton Keynes | 2006-05-11 18:17:53 Ja tez walcze z poprawna emulacja sondy w swoim Pugu. Obecnie testuje "obwod otwarty" chodz to pewnie tak samo polowiczne rozwiazanie jak emulacja na mase (chodz lepiej tak niz podawac bzdury na ECU).
...chcialem tez zwrocic wasza uwaga na mapsensor. Nikt z was nie wymienil go jako czujnika wplywajacego na wyprzedzenie zaplonu a czytalem wiele razy w sieci, ze takie wlasnie ma dzialanie. Szukam wlasnie emulatora mapsensora do swojego auta poniewaz wyczytalem opinie uzytkownikow ktorzy go zamontowali, ze zmiana w kulturze pracy auta na LPG (zwlaszcza na wolnych) jest niesamowita. Ponoc auto dzieki temu jest rowniez bardziej dynamiczne (co wydaje sie logiczne w przypadku przyspieszenia zaplonu na gazie). Co wy na to ? |
Danek Audi 80 B4 2.0 + LPG Ostrołęka | 2006-05-11 19:21:12 Waflo rzeczywiście jest tak jak piszesz, kolejny czujnik wpływający na kąt wyprzedzenia zapłonu, zapomniałem o nim bo ja go akurat nie mam u siebie i umknął mojej uwadze.
|