MotoNews.pl
  

Jak się stroi antenę cb

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
szukałem wyszukiwarkią i nic. Kupiłem do służbówki antenę i chciałbym dostroić ją do mojego radia cb. Jak interpretować wskazanie miernika swr i jak to się robi ?
  
 
Dla mnie ekspertem i guru odnośnie strojenia anteny jest Denwer.Może on kilka słów.....
  
 
Cytat:
2006-08-21 16:29:57, JaRabbit pisze:
Dla mnie ekspertem i guru odnośnie strojenia anteny jest Denwer.Może on kilka słów.....


Ja jestem za. Jadę do gdańska służbowo i wolę mieć cb. W swoim esperku mam ale antena jest za długa ( ml 145) i kupiłem misuori presidenta (70 cm z z kilkoma zwojami)bo jest krótsza a ja nigdy nie wiem jakim samochodem będę jechał i wolę mieć mniejsza żeby schować do plecaka.
  
 
Ustawiasz kanał 40, stawiasz nośną, na SWR'ze przełącznik ustawiasz w pozycji FWD, potencjometrem ustawiasz wzkazówkę na końcu skali (tylko dokładnie), przełączasz na REF i masz wynik. To samo dla kanału 1. Wynik im bliżej jedynki tym lepiej.
To tak w skrócie.
  
 
Cytat:
2006-08-21 16:52:20, Adam4302 pisze:
Ustawiasz kanał 40, stawiasz nośną, na SWR'ze przełącznik ustawiasz w pozycji FWD, potencjometrem ustawiasz wzkazówkę na końcu skali (tylko dokładnie), przełączasz na REF i masz wynik. To samo dla kanału 1. Wynik im bliżej jedynki tym lepiej. To tak w skrócie.



Wszystko cacy ale to się robi na 20
Różnica SWR między 1 kanałem a 40 może wynosić nawet 1
  
 
Bzdura, widziałeś kiedyś charakterystykę anteny?? W okolicach środka pasma zawsze SWR jest najmniejszy, chodzi o to żeby antena była dobrze dostrojona również na krańcowych kanałach.
  
 
Tyś widział


Jeżeli na pierwszych kanałach SWR jest bliski 1.1-1.3 zaś na ostatnich dochodzi do 2.0 antena jest za długa

Jeżeli na początkowych kanałach wynosi 1.3 w okolicy kanału 20 spoada do 1.1 a przy 40 wskakuje na 1.3 oznacza to że antena znalazła się w środku częstotliwości rezonansowych i działa najkorzystniej

Jeżeli natomiast SWR na pierwszych kanałach wynosi grubo ponad 2.0 aby na końcu (kanał 40) zejśc do wartości 1.1-1.2 oznacza to że antena została zabardzo skrócona. Jest za krótka


Dlatego każdy serwis stroi (przycina antenę bądź ją wydłuża) na kanale 20
Na kanałach skrajnych (1 i 40) tylko się sprawdza jak bardzo odbiega od rezonansu



Informacje zaczerpnięte z książki "Wszystko o CB-RADIO" W.Oszczaka a nie z gwiazd
  
 
No nareszcie gadasz z sensem I z tym sie zgodzę, charakterystyka ma kształt paraboli, dlatego uważam ze strojenie na kanał 20 to tylko strata czasu, bo potem sie okazuje ze na którymś końcu pasma masz SWR 2.0 albo więcej mimo że w połowie była ok, no i zabawa od nowa.
  
 
a 3 sposób? Bo te dwa są troszkę różne
  
 
Zaraz, jakie dwa, to co napisałem ja i to co napisał Krzychu to przecież to samo.
  
 
Cytat:
2006-08-21 22:23:10, malin2 pisze:
a 3 sposób? Bo te dwa są troszkę różne


A 3CI SPOSDÓB MASZ taki że po prostu montujesz anmtene i olewasz to wszytko ewentualnie na pale ucinasz ze 3 cm i lepiej nieiwdzieć tego strojenia hahaha
  
 
na 1 k miałem 1,3 na 40 k 1,1 i i jak wysuwam to pogarsza się na 1k coś robić ? W sumie dość dobrze ściąga.
  
 
Wartości 1.0 nigdy nie uzyskasz
Fizycznie nie możliwe
Chyba że Cię miernik oszukuje
Ja mam wartośc średnią 1.8 i lece 60km
Ale w domu na antenie stacjonarnej
Zostaw to i już nie ruszaj
Wartości w samochodzie do 1.5 są do zaakceptowania
  
 
Cytat:
2006-08-23 17:18:17, krzychu_ch pisze:
Wartości 1.0 nigdy nie uzyskasz Fizycznie nie możliwe Chyba że Cię miernik oszukuje Ja mam wartośc średnią 1.8 i lece 60km Ale w domu na antenie stacjonarnej Zostaw to i już nie ruszaj Wartości w samochodzie do 1.5 są do zaakceptowania



Dobrze pisze. przecież antenę stroi się na postoju na wyprostowanym bacie. W czasie jazdy i tak parametry pracują. Natomiast jeśli nie wychodzą równe wyniki dla dolnego i górnego zakresu 40-stki to zwyczajne parametry uśrednić. Jeśli nawet ustawicz SWR na 1.4 to i tak masz 100% pewność, że końcówka mocy w radiu cztero watowym bedzie miała i tak lekkie "ujście" w eter. Jeśli ktoś planuję dołożenie dopałki to już co innego.