MotoNews.pl
6 Różnice pomiędzy silnikiem AA a AB (76205/27) - PT
  

Różnice pomiędzy silnikiem AA a AB

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Nie wiem czy ten temat nie był już poruszany ale interesują mnie róznice pomiędzy dwoma typami silników(typ AA i AB) oba są polonezowskie słyszałem że róznice są tylko w głowicy ale czy na pewno???
  
 
W glowicy? Hmmm... na pewno inny jest walek rozrzadu i w zwiazku z tym wnioskuje, ze inne moga byc laski popychaczy (tego nie jestem pewny, bo to tylko moje insynuacje). Wiecej grzechow nie pamietam.
  
 
hej
1. głowica obnizona o 0,5mm(wiekszy stopien sprężania 9,5)
2. rozrząd napędzany paskiem
3. dłuższe gniazda zaworowe , gniazda zaw wydechowego o wiekszej srednicy
  
 
Cytat:
2004-12-30 20:12:49, MB21 pisze:
hej 1. głowica obnizona o 0,5mm(wiekszy stopien sprężania 9,5) 2. rozrząd napędzany paskiem 3. dłuższe gniazda zaworowe , gniazda zaw wydechowego o wiekszej srednicy



glowica wzmocniona i wałek rozrzadu tez, AB przystosowany do benzyny bezołowiowej i wiecej kucykow
  
 
AB ma 82 kuce (dane fabryczne)
w tłokach pogłębione wycięcie dla zaworu ssącego

[ wiadomość edytowana przez: mb21 dnia 2004-12-30 20:30:46 ]
  
 
dodatkowo inne, selekcjonowane spręzyny zaworowe...
  
 
średnica kanałów ssących w głowicy 30 zamiast 32 mm
  
 
blok malowany na zielono?
inne dysze gaźnika
  
 
Cytat:
2004-12-30 21:43:36, Atek pisze:
blok malowany na zielono? inne dysze gaźnika



dysze jak dysze... inny gaźnik
  
 
Cytat:
2004-12-30 21:43:36, Atek pisze:
blok malowany na zielono? ....



nie potwierdzam. moj poprzedni był czerwony
  
 
Cytat:
2004-12-30 20:12:49, MB21 pisze:
... 2. rozrząd napędzany paskiem ....


W AA i AB rozrząd jest napędzany paskiem.
  
 
Cytat:
2004-12-30 19:40:24, KiLeR pisze:
W glowicy? Hmmm... na pewno inny jest walek rozrzadu i w zwiazku z tym wnioskuje, ze inne moga byc laski popychaczy (tego nie jestem pewny, bo to tylko moje insynuacje). Wiecej grzechow nie pamietam.


Laski muszą być takie same bo złożyłem silnik w takiej konfiguracji: blok, układ korbowy i wałek rozrządu z AA, koła i pasek rozrządu AB, głowica z osprzętem i popychacze AB, miska i pompa oleju AB i cała reszta AB.
  
 
Cytat:
2004-12-30 20:12:49, MB21 pisze:
hej 1. głowica obnizona o 0,5mm(wiekszy stopien sprężania 9,5) 2. rozrząd napędzany paskiem 3. dłuższe gniazda zaworowe , gniazda zaw wydechowego o wiekszej srednicy



1. Nieprawda. W przypadku polonezowskich AA i AB, stopień spreżania jest identyczny i wynosi 9,2, a głowica wcale nie jest obniżona.
2. Każdy silnik poloneza 1.5 (oraz 1.6 i b. rzadki 1.3) ma rozrząd na pasek.
3. Tyż nieprawda. Zawory obu wersji są identyczne. Co to znaczy "dłuższe gniazda zaworowe"? Gniazda zaworowe w głowicy mają określoną średnicę i nie słyszałem, żeby operowano pojęciem "długości" w przypadku tego elementu. A same gniazda tez są identyczne.

Dalej - laski są również identyczne. Podcięcia w tłokach byly dla obu wersji takie same, przynajmniej od momentu gdy AB pojawiłsię w produkcji (a nie chce mi się wierzyć, żeby przed tą datą coś zmieniano - silnik AB został opracowany przed uruchomienim produkcji poloneza na równi z silnikiem AA, ale wdrożono go do produkcji pare lat po tym fakcie). O selekcjonowanych sprężynach zaworowych pierwszy raz słyszę. Różnice w srednicy kanałów ssących (30 mm vs. 32 mm) dotyczą porównania głowic polonezowskich z fiatowskimi (silnik 1.5 - 115C) , ale raczej nie AA vs. AB.
"Przystosowanie do benzyny bezołowiowej" wcale nie odróżnia wersji AB od AA. Silniki 1.5 zostały przystosowane do Pb/ dopiero w 1989 r. wraz z wprowadzeniem modelu przejsciowego (przód z noskiem, tył a'la caro). Silniki te, miały zastosowany inny materiał na gniazda zaworowe w głowicach i takie "wzmacniane" głowice stosowano w silnikach 1.5 od nr 427480; co dotyczyło zarówno wersji AA jak i AB. A silnik AB zaczął być produkowany już od 83 r., więc do roku 89 był do bezołowiówki "nieprzystosowany".

Więc AA od AB różni się:
- wałkiem rozrządu (w szczególności - to jest najważniejsze meritum modyfikacji) - większy wznios krzywek: 6,65 mm w stosunku do 5,90 mm.
- pasowaniem kanałów ssących na styku głowicy z kolektorem ssącym (teoretycznie - potem to roznie bywalo, bo zależało od "dyspozycji" pracownika odpowiedzialnego za obłsugę odpowiedniej frezarki - prawda Jerry?)
- gaźnikiem
  
 
wiec sa zielone i czerwone bloki,malowali je tylko w tych kolorach?
czy mozna nabyc dzwignie zaworowe (koniki) o innym przelozeniu?
  
 
brawo dla Mrozka! dobrze przygotował się do walki z paskami rozrządu, gniazdami zaworów itp. przy AA i AB, jeśli o mnie chodzi to po lekturze tematu opisanego w książkach FSO postanowiłem do mojego AA założyc wałek z AB, przy okazji panewki, pierścienie i "takie tam" gaźnik zostawiłem niestety, z resztą i tak jeżdże na LPG, efekt jest dość ciekawy, może dlatego że mam pół silnika nowego? jeszcze tylko kolekt. wydechowy bo ten co mam to jakiś dziwny jest (otwory przesunięte o ok 0,5cm względem szpilek) pozdrawiam posiadaczy FSO
  
 
mój blok jest zielony a silnikAA podobno z roku 86, a żeby było ciekawie to mam na głowicy nabitą literke "W" tak jakby to oznaczało że mogę jeździć na Pb! a takie głowice były przecież od 89! o jakichs innych konikach nie słyszałem i nie czytałem,
  
 
Cytat:
2004-12-31 00:36:27, Mrozek pisze:
Więc AA od AB różni się: - wałkiem rozrządu (w szczególności - to jest najważniejsze meritum modyfikacji) - większy wznios krzywek: 6,65 mm w stosunku do 5,90 mm.



dlaczego AA mial walek o mniejszych wniosach krzywek niz 115C? co uzyskali zmniejszajac ten wznos o te 0,45mm?

no i moze przy okazji sie dowiem czy silnik 116C ma walek o innych wzniosach niz 115C? bo wykres faz rozrzadu wg ksiazki maja ten sam, a przy wzniosie krzywki nie rozgranicza on na silnik 1,3 i 1,5
  
 
jako ciekawostkę mogę podać że wg książki z roku 1969 wznios krzywki wynosił 5,731mm! a wg książki z 1986 wznios to 6,35! co o tym sądzicie? a wałki widocznie są takie same dla tego samego rocznika 1,3 i 1,5 jeśli "księga" nie podaje inaczej
  
 
noo wlasnie chcialbym poznac prawde a nie suche fakty, bo wierzac ksiazce E.Kaima 1,3 i 1,5 to to samo

potwierdzic moge jedynie ze walek do 1,5 115C ma rzeczywiscie 6,35mm, gdzyz robiac remont zalozylem nowy walek i z ciekawosci sprawdzilem czy ksiazka nie klamie
  
 
Cytat:
1. Nieprawda. W przypadku polonezowskich AA i AB, stopień spreżania jest identyczny i wynosi 9,2, a głowica wcale nie jest obniżona.
2. Każdy silnik poloneza 1.5 (oraz 1.6 i b. rzadki 1.3) ma rozrząd na pasek.
3. Tyż nieprawda. Zawory obu wersji są identyczne. Co to znaczy "dłuższe gniazda zaworowe"? Gniazda zaworowe w głowicy mają określoną średnicę i nie słyszałem, żeby operowano pojęciem "długości" w przypadku tego elementu. A same gniazda tez są identyczne.



to co napisałem czyli:
Cytat:
1. głowica obnizona o 0,5mm(wiekszy stopien sprężania 9,5)
2. rozrząd napędzany paskiem
3. dłuższe gniazda zaworowe , gniazda zaw wydechowego o wiekszej srednicy


pochodzi z książki mgr inż. Jerzego Kowala wydanej przez WKŁ.
wiem ze mgr inz znaczy "mało godzin robisz i nieźle żyjesz" ale gość chyba nie zrobił takich błędów w książce