Gaz ziemny - jako alternatywne paliwo .

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
czytałem ostatnio artykuł ( w razie potrzeby umieszcze )
o zasilaniu silników spalinowym gazem ziemnym dokładnie ten sam co w domowych kuchenkach gazowych .
to co najistotniejsze zakodowało się w dyni :
- 1 litr gazu kosztuje ok. 1,10 w kuchence ok 1,20 na stacji których niema zbyt wiele ok. 10 w polsce .
- gaz ten można również zatankować bespośrednio z kuchenki gazowej jednak - zajebiście wysoki stopień sprężania ( coś ok 200atm) żeby go skroplić wymaga specjalnego użądzenia gromadzącego gaz w postaci ciekłej , lub kilkunastu godzin aby bezpośrednio napełnić butle samochodu .
- koszt instalacji spory - ze względu na wysokie ciśnienia .

czy to ma sęś ??
czy ktoś spotkał się z tego typu instalacją ???
(wszystkie cyferki były w przybliżeniu - głowa to nie śmietnik )
  
 
Żeby stwierdzić czy to ma "sęs" to najlepiej by jednak było zlookac ten art
  
 


z FSO AK

Cytat:
żeby go skroplić wymaga specjalnego użądzenia gromadzącego gaz w postaci ciekłej



ten gaz jest caly czas w postaci lotnej. tyle ze sprezony do 200ata

stako slupsk ma juz w ofercie 2 zbiorniuki kompozytowe ale jeszcze nie produkuja/dobre nie/ ale cena ma byc ok 10X wieksza od takiego samego do lpg.
1- 65lo mieszczacy 12m3
2 138l mieczczacy 25 m3

m3= 1l paliwa

przydomowy kompresor do tankowania jest dostepny na Allegro za 4500

kompresor
  
 
W krakowie na Polibudzie mają takie CC.
Robili też ciężarówki i autobusy.
Z racji dużych i ciężkich butli nadaje się raczej do dużych aut, ale do Cinkola też wsadzili.
W Instytucie nafty i gazu jest też stacja.
  
 
CNG to fajna sprawa ale ze przetrzymywany jest w postaci BARDZO sprezonej to i butle duzo zajmuja (bo musza byc przeciez wytrzymale), a i zasieg spada bo za wiele tego gazu ze soba nie zabierzecie - jak dla mnie to jest dobre do duzych aut gdzie moejsca jest od cholery, a do osobowek lepiej LPG. Jest jeszcze tzw. bio-gaz, ale tu sprawa dyglada podobnie do CNG - chyba :/
  
 
AFAIK (z rozmowy z kolega, ktory byl w elpigazie na rozmowie w tej sprawie) to gaz ziemny jest okolo 3 razy wydajniejszy od LPG. Czyli na LPG na pelnej butli robimy 300km a na tej samej ilosci CNG robimy okolo 900...
Poza tym w gdansku podobno sa 2 stacje CNG.
Ale to nie potwierdzone informacje-zaslyszane gdzies tam z trzeciej reki
  
 
Mój szwagier się dowiadywał jak to jest z tymi instalacjami na metan i normalna instalacja do jego 206 kosztowałaby od 4000 a taka na metan to już 6000. Ta różnica wynikała właśnie z zastosowania innej butli.
Jeśli ma się dom ogrzewany gazem to i tak się to opłaca, wystarczy kupić z allegro sprężarkę i tankujesz ile wlezie
  
 
Image Hosted by ImageShack.us">
  
 
Cytat:
Jeśli ma się dom ogrzewany gazem to i tak się to opłaca, wystarczy kupić z allegro sprężarkę i tankujesz ile wlezie



to fakt ale taka "domowa" sprezareczka jest malo wydajna i takie tankowanie moze potrwac nawet cala noc, ale z drugiej strony, jezeli ma sie auto do jazdy po miescie (do pracy, sklepu, domu) to taki uklad jest najbardziej oszczedny - na noc podpinasz auto pod gazociag, a rano jedziesz w miasto.

co do zasiegu na CNG to dla przykladu - Ford Focus C-Max na butlach 14m3 przejedzie 250km (silnik - 2.0l - 121KM), Merol klasy E NGT - 1.8l - 163KM - przejedzie 300km.

Zasieg nie za wielki, ale tak jak wyzej pisalem - na miasto wystarczy, a poza miastem - olej zepakowy [rzepakowy(?)], albo LPG no i oczywiscie drugie auto
  
 
Image Hosted by ImageShack.us">
  
 
Nasz forumowicz z Argentyny (MaxWebber, zobaczcie na forum anglojezycznym) pisal kiedys ze w swoim kancie ma CNG, takuje do pelna za $3 i starcza mu na 100 km.
  
 
3$ x 4zł? = 12zł za 100km
jeśli ten gaz jest tylko sprężany to jest to naprawde prosta instalacja (tak mi się wydaje )
-z butli o wysokim ciśnieniu jest rozpręzany poprzez reduktory
-a następnie zasysany jest do gażnika ( wtrysk mógłby ją kąplikować )
-przed gażnikiem oczywiście bespiecznik , zawór odcinający gaz -paliwo .
może o czymś zapomniałem ???

-zasięg niewielki (w zależności od butli ) jednak w mieście powinno być ok . np. codzienny dojazd do pracy .
  
 
widze temat wzbudził zainteresowanie, bo fakt gaz ziemny jest dość ciekawą alternatywa ale jeszcze nie na teraz zabardzo jeżeli chodzi o osobówki :/. Z racji tego że w necie ciężko znaleźć jakiś schemat tych instalacji zamieszcze troche stary schemacik ale pokaże z czego się skłąda taka instalacja

Schemat układu zasilania spreżonym gazem siemnym: 1-mieszalnik gazu z powietrzem, 4-elektromagnetyczny zawór odcinający dopływ gazu do mieszalnika, 5-przełącznik 0-gaz, 6-włącznik zapłonu, 7-elektromagnetyczny zawór wzbogacania mieszanki przed rozruchem zimnego silnika zasilanego gazem, 8-przycisk włącznika urządzenia wzbogacającego mieszankę, 9-reduktor zasadniczy, 10-reduktor wstępny, 11-butla do gazu, 12-zawór butli jednym króćcu wylotowym, 13-zawór butli o dwóch króćcach wylotowych, 14-główny zawór odcinający dopływ gazu do reduktora, 15-zawór do napełniania, 16-manometr wysokiego ciśnienia, 18-filtr gazu, 19,20,21-przewody łączące butle między sobą, 22 i 23-przewody doprowadzające gaz do reduktora wstępnego, 24,25,26- przewody elastyczne, 27-dławik przepływu gazu, 28-do cewki zapłonowej, 29-bezpiecznik, 30,31- dopływ i odpływ cieczy ogrzewającej reduktor wstępny

A jeżeli chodzi o stacje napełniania i napełnianie takiego zbiornika gazem CNG to juz nie takie proste , zazwyczaj takie stacje podpięte są do rurociągów skąd moga czerpac na bierząco gaz o ciśnieniu od ok. 2-5 MPa, następnie przez sprężarke dwustopniową sprężany jest do ciśnienia jakie było juz wsponiane ok. 20MPa, a samo tankowanie odbywa się na zasadzie przepływu gazu prze różnice ciśnień jaka jest w zbiorniku samochodu i zbiornikach wyrównawczych na stacji, gdy te ciśnienia się wyrównają wtedy do pracy zabiera się pompa doładowująca i mozna uzyskać w zbiorniku ciśnienie ok 20MPa, co ważne gaz nabieżąco jest uzupełniany w zbiornikach wyrównawczych czyli gaz musi byc dostarczany całyczas .
A druga bardzo ważna sprawa to to że taki gaz jaki idzie bezpośrednio z rurociągu chciał nie chciał zawiera w sobie niewielkie (jak kto woli nawet od 100-400mg/m3) ilości wody, które gdyby przedostały się do zbiorników w satcji (wyrównawczych czyli tych które napełniają nasz zbiornik) pod tak wysokim ciśnieniem skropliła by się i nie byłoby wtedy za ciekawie, a jeszcze gorzej jak taki gaz zostałby zatankowany do zbiornika samochodu jak ktoś tu podał (ze źródła domowego do kuchenek ) i skropliłaby się w naszym zbiorniku to reszty chyba nie ma co tłumaczyć, więc tankowanie domowym sposobem raczej odpada chyba że ktoś sprawi sobie instalacje absorpcyjną osuszania gazu co chyba jest raczej nierealne
  
 
a mi sie wydaje ze:

9 = parownik LPG. czyli parownik lpg moze nam posluzyc jako " zaspol dawkujacy paliwo tyle ze podgrzewany.

w p. 24 wbijasz trojnik
i 2 elektrozawory.ady sterowac lpg- cng.

reduktor glowny trzeba ustawic na 5 -7 ata jak w lpg.

koszt jaki ponosza urzytkownicy LPG to tylko koszt zbiornika z wielozaworem., zaworu tankujacego.redyktora glownego.

parownik LPG powinien wystarczyc gdyz CNG jest obojetny dla gumy wiec niczego nie zerzre.a jak dostanie odp cisnienie to bedzie pracowac prawidlowo.

wydaje mi sie ze instalki wtrysku gazu sa jednakowe dla cng jak i lpg tyle ze to co wymienilem jest inne.
  
 
akurat w przypadku tej instalacji jest to jak najbardziej wykonalne, problem tylko reduktora wstępnego, tyle że ciśnienie na wyjściu tego reduktora jest około 0,35MPa więc ustawienie reduktora głównego na 5-7MPa będzie troche za duże więc trzeba by troche pokombinowac żeby to grało, w nowszych instalacjach CNG nie ma już dwóch reduktorów tylko jeden 2 lub 3 stopniowy, a druga sprawa to to że gdzie w osobówce upchnąć jeszcze jeden zbiornik żeby to miało jakis sens na CNG to minimum jakieś 50dm3 a waga takiego zbiornika to około 50kg+/- 3kg(w końcu próby na rozerwanie sa prowadzone przy ciśnieniach rzedu 60-65MPa) chyba że kompozyt ale jak ktos juz wspomniał koszty znacznie wzrastją
  
 
5-7 ata = 05-07 MPa

jezeli jest 3,5 ata /0.35 MPa / to niema problemu- powinno dzialac.


stalowe butle odpadaja. chyba ze sobie ktos sprowadzi z niemiec za pol darmo i sam wykombinuje miejsce na nie..


jedyne rozwiazanie to kompozyt.
bedzie w skako kosztowal ok 1000zl.
uzywane sa tansze- mam nadzieje.

na allegro jest cala instalka za 1500 zl.

mysle ze najwazniejszym problemem jest 1 tankowanie.

w butli nie moze byc tlenu!!!!!!!!

bo jak bedzie to po przekroczeniu 2MPa /20 ata/w zbiorniku bedzie wybuch .
/ jak w dieslu/

niewiem jeszcze jak sobie z tym radza "fachowcy"
  
 
Cytat:
2005-09-26 19:57:45, PG pisze:
mysle ze najwazniejszym problemem jest 1 tankowanie.


i to jezt najwazniejszy problem na nasz kraj
a co do tlenu to wydaje mi się że tlenu w czystej postaci to tam nie ma a jego główe pochodzenie w gazie to para wodna, która jest oddzielana od gazu (tak jak wczesniej wspomniałem) w instalacjach adsorpcyjnych zanim ten trafi do zbiornika w samochodzie, to taka moja wydumka
  
 
nie ma jak "NOS"
a co do gazu ziemnego fajne rozwiązanie i narazie jest tanie paliwko ciekawe tylko kiedy i za nie sie ktos wezmie....
  
 
chyba mnie nie zrozumiales.

chodziu mi o to ze zakladasz zbiornik np nowy albo taki ktory byl otwarty i dostalo sie do niego powietrze czyli w objetosci mamy 24% tlenu.
i to jest moim zdaniem problem.

taki sam problem jest w nowych rurkach z wys. cisnieniem.


chcialem zaznaczyc ten problem bo rozni napalency czytaja to forum.
/nie mowie o osobach znanych z forum ale o przygodnych ktorzy tylko czytaja a potem wypowiadaja sie na innych forach cytujac madrosci zawartye na F&F/

i jak przeczyta ze zbiornik wystarczy to zaadoptuje tlenowke.

i niech wezmie debil starom tlenowke i sprubuje ja natankowac.
bedzie wypadek i afera na cala europe.




ostrzezenie dla debili:

NIE WOLNO STOSOWAC BUTLI W KTORYCH ZNAJDOWAL SIE TLEN NP.DO SPAWANIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  
 
Cytat:
2005-09-26 20:32:47, PG pisze:
ostrzezenie dla debili: NIE WOLNO STOSOWAC BUTLI W KTORYCH ZNAJDOWAL SIE TLEN NP.DO SPAWANIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




dobre dobre