Biodiesel-co o tym sądzicie?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czy macie jakieś doświadczenia?
Co z ekonomiczną stroną sprawy?
Jakieś własne patenty, przemyślenia, uwagi?
A co z ekologią-ważne czy nieistotne?

Na początku słowniczek dla sprecyzowania swojej wypowiedzi:

Olej napędowy (ON) - paliwo pochodzenia mineralnego otrzymywane w wyniku przerobu ropy naftowej

Olej roślinny (OR) - olej pochodzenia roślinnego pozyskiwany przez wytłaczanie (na zimno lub gorąco) z nasion roślin oleisty

Rafinowany olej roślinny - olej przeznaczony do smażenia, pieczenia, sałatek - olej roślinny poddawany procesowi rafinacji charakteryzujący się sprecyzowanym składem i wysoką czystością

Estry oleju roślinnego (FAME) - powstają w procesie reestryfikacji oleju roślinnego - charakteryzujące się porównywalnymi właściwościami fizyko-chemicznymi do ON. Większość producentów silników dopuszcza stosowanie estrów w czystej postaci do nowych swoich silników w tym C-R

Estry oleju rzepakowego (RME) - najczęściej stosowane estry w Europie

Biodiesel - mieszanina estrów i ON lub czyste estry (prawie zawsze to RME) odpowiadające normie europejskiej EN-14214 spotykane na stacjach paliwowych także w Polsce (np. B20, B80, B100).

Norma na ON (EN-590) dopuszcza dodatek do 5% estrów oleju rzepakowego (RME) do ON bez informowania o tym klientów

Dyrektywy Europejskie określają udział biopaliw w ogólnej ilości paliw na poziomie 3,5% w 2007r, 5,75% w 2010r i 20% w 2020r.
  
 
stary klekot + wlasne kilka hektarow rzepaku i jezdzimy za friko
  
 
Pewnego czasu z rok temu może wcześniej kolo mnie na stacji między zakładowej rafinerii Trzebinii był BioDiesel(teraz wycofali) było to w proporcji 80% zwykłego ON i 20% Estrów(były z tym jaja bo niby według polskiego prawa miało być 90% ON i 10% Estrów a w rafinerii robili tak jak wyżej). Zatankowałem tego BioDiesla może 5, 6 razy i zrezygnowałem różnica w cenie była marna 10-20 groszy(o ile dobrze pamiętam), ale na trasie było czuć, że to nie to co zwykły ON,(dlatego leje normalny ON) w mieście nie widać było jakiejś różnicy. Teraz mają jakiś BioEster, ale tego nie lałem bo z tego co mi w skrócie powiedzieli to w tym jest chyba niecałe 100% tych estrów co było w tym BioDieslu 20% a reszta to były jakieś dodatki. Po zatankowaniu tego trzeba po przejechaniu mniej niż 1000 km zmienić filtry bo że to ma większą lepkość, nie słuchałem juz do końca bo mnie to już nie interesowało, jak bede tankował i nie zapomnę to wezmę ulotkę i wrzucę skana .
P.S. koleżanka mamy tankuje do Astry 1.7 TD i mówi, że jeździ ale na aucie jej zbytnio nie zależy, liczy sie ze jest taniej. Ostatnio nawet widziałem, ze koleś chyba do Toyoty RAV 4 tankował tego BioEstra, ale każdy tankuje to co uważa.
Pozdr.
  
 
Cytat:
2007-11-10 14:56:41, DoktorB pisze:
Rafinowany olej roślinny - olej przeznaczony do smażenia, pieczenia, sałatek - olej roślinny poddawany procesowi rafinacji charakteryzujący się sprecyzowanym składem i wysoką czystością



z definicji sądzę iż ten bedzie jedyna sluszna alternatywa dla ropy najlpiej lać kujawski z pierwszego tloczenia. Tych pozostalych bym nie ryzykowal.


[ wiadomość edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-10 20:11:35 ]
  
 
Jestem za zwykłym ON. Nie nawidze wynalazków a zwłaszcza już takich , które dla mojego silnika nie przyniosą napewno żadnych korzyści.
  
 
Panowie
Nawet ten Bioester jest OK! Tankuje do Passata 2.5 TDI, Escorta 1.8 TD, Transita 2.5 D oraz Mitsubishi L200 2.5 TDI Wszystkie samochody narazie chodzą bardzo dobrze, żadnych problemów w trakcie eksplatacji, a wszystkie samochody robią spore przebiegi.
Na ulotce jest napisane ,że może przytkać filtr paliwa ale narazie jakoś ten problem mnie nie dotyczy, sam osobiście oglądałem po wymianie filtr paliwa w Escorcie i był czysciutki.A teraz rzecz najważniejsza to oszczędność kasy:
LITR ON Z "BLISKA" 4,07 100zł = 26,65 l
LITR BIOESTRA Z RT 3,75 100zł =24,57 l

Dal mnie to bardzo duże oszczędności przy 4 samochodach, zależy kto ile jezdzi.
pozdrawiam
  
 
Cytat:
2007-11-11 17:35:58, seba_se pisze:
Panowie Nawet ten Bioester jest OK! Tankuje do Passata 2.5 TDI, Escorta 1.8 TD, Transita 2.5 D oraz Mitsubishi L200 2.5 TDI Wszystkie samochody narazie chodzą bardzo dobrze, żadnych problemów w trakcie eksplatacji, a wszystkie samochody robią spore przebiegi. Na ulotce jest napisane ,że może przytkać filtr paliwa ale narazie jakoś ten problem mnie nie dotyczy, sam osobiście oglądałem po wymianie filtr paliwa w Escorcie i był czysciutki.A teraz rzecz najważniejsza to oszczędność kasy: LITR ON Z "BLISKA" 4,07 100zł = 26,65 l LITR BIOESTRA Z RT 3,75 100zł =24,57 l Dal mnie to bardzo duże oszczędności przy 4 samochodach, zależy kto ile jezdzi. pozdrawiam


a spalanie takie samo?


[ wiadomość edytowana przez: escortdriver dnia 2007-11-11 18:01:46 ]
  
 
Cytat:
2007-11-10 20:27:48, kaes pisze:
Jestem za zwykłym ON. Nie nawidze wynalazków a zwłaszcza już takich , które dla mojego silnika nie przyniosą napewno żadnych korzyści.



Ale jesteś świadomy, że w tym "zwykłym" ON możesz mieć do 5% estrów a z dużym prawdopodobieństwem masz 2-3% estrów?

W 2010 będziesz miał ponad 5% estrów a w 2020 ponad 20% estrów, czyli tyle ile sprzedawany w Trzebini Bioester.

A jesteś świadomy, że estry mają o ok. 70% lepszą smarność od ON, co bezpośrednio przekłada się na zużycie pompy i wtrysków?

Pozatym Bioester zawierajacy tylko 20% estrów powinien spokojnie wytrzymać bez problemów do -20"C.

Zdecydowana większość producentów dopuszcza stosowanie domieszek estrów a nawet czyste estry do swoich diesli.

To nieunikniona przeszłość. Trzeba się poznać i oswoić z dotychczasowym wrogiem.
  
 
Cytat:
2007-11-11 19:40:40, DoktorB pisze:
Ale jesteś świadomy, że w tym "zwykłym" ON możesz mieć do 5% estrów a z dużym prawdopodobieństwem masz 2-3% estrów? W 2010 będziesz miał ponad 5% estrów a w 2020 ponad 20% estrów, czyli tyle ile sprzedawany w Trzebini Bioester. A jesteś świadomy, że estry mają o ok. 70% lepszą smarność od ON, co bezpośrednio przekłada się na zużycie pompy i wtrysków? Pozatym Bioester zawierajacy tylko 20% estrów powinien spokojnie wytrzymać bez problemów do -20"C. Zdecydowana większość producentów dopuszcza stosowanie domieszek estrów a nawet czyste estry do swoich diesli. To nieunikniona przeszłość. Trzeba się poznać i oswoić z dotychczasowym wrogiem.





Mam to gdzieś, a 5% to i tak lepiej niz 20%. Poza tym w 2020 r. będzie inna technologia i wymagania/normy wzrosną a teraz to się robi bo robi jak stara babcia nalewkę spirytusową, nigdy nie wiadomo do końca czego i ile. A jak się boisz o smarowanie to lej odrazu roślinny
  
 
Z tą babciną nalewką trafiłeś bezbłędnie. Dobre określenie
  
 
Cytat:
2007-11-11 17:35:58, seba_se pisze:
...A teraz rzecz najważniejsza to oszczędność kasy:
LITR ON Z "BLISKA" 4,07 100zł = 26,65 l
LITR BIOESTRA Z RT 3,75 100zł =24,57 l
Dla mnie to bardzo duże oszczędności przy 4 samochodach, zależy kto ile jezdzi. pozdrawiam



Oj kolego bo nie którzy zwariuja, to z tymi litrami bedzie odwrotnie mniej zatankujesz jak drozej zapłacisz
  
 
u nas pod biedronka czasem mozna bylo zobaczyc jak ludzie 3 litrowa butle rzepaku za 8,99 leja do baku bezposrednio z butelki

-----------------
-----------------
"eskorty na tym forum wyginą kiedyś jak dinozaury,
ale fanów tego samochodziku nigdy nie braknie... "
(on-driver)

spot małopolski:
"(...) szkoda tylko, że nie było żadnego Escorta."
-----------------
  
 
Wszystko fajnie tylko przy produkcji powstaje dużo co2 a na dodatek używanie paliw produkowanych z produktów jadalnych powoduje wzrost cen żywności. A jeść coś trzeba.
  
 
Cytat:
2007-11-11 21:50:55, Kao pisze:
Wszystko fajnie tylko przy produkcji powstaje dużo co2 a na dodatek używanie paliw produkowanych z produktów jadalnych powoduje wzrost cen żywności. A jeść coś trzeba.



Coś z tym CO2 to chyba się pomyliłeś.

To właśnie redukcja emisji CO2 jest głównym powodem wprowadzania biopaliw. Rozchodzi się o ograniczenie globalnego efektu cieplarnianego.

Oczywiście w procesie przetwórczym i przy spalaniu powstaje pewna ilość CO2. Jednak znaczna część pobierana jest z powrotem przez rośliny (rzepak) w czasie ich wzrostu w procesie fotosyntezy.

Szacuje się, że stosowanie biopaliw może ograniczyć emisję CO2 o 55%.
  
 
Cytat:
2007-11-11 21:50:55, Kao pisze:
Wszystko fajnie tylko przy produkcji powstaje dużo co2 a na dodatek używanie paliw produkowanych z produktów jadalnych powoduje wzrost cen żywności. A jeść coś trzeba.



Wzrost cen żywności? W Europie jest nadprodukcja żywności.

Sprawa jest bardziej złożona.

Chodzi o kończące się złoża ropy naftowej. Ich wydobycie jest coraz droższe, a o dostep do ropy toczą się wojny, Największe i najlepsze złoża są na Bliskim Wschodzie. Co tam się dzieje to każdy wie.
Poszukiwanie nowych na oceanach, na Biegunie jest drogie i nie zapewnia ropy na wiele lat.
Szacuje się, że ropy starczy na 50-80 lat a zużycie ciągle wzrasta.
Co potem?

To właśnie głównie z tych powodów wszystko na Świecie drożeje.

Ponadto spalanie paliw ropopochodnych powoduje emisję gazów cieplarnianych. Od 1965 do 1995 emiscja CO2 uległa podwojeniu a średnia temperatura powierzchni ziemi wzrosła z 14,5 do 15,3 "C.

Póki co mamy tylko jeden sposób, żeby to zmienić - biopaliwa
  
 
Pompiarze powiedzieli bym zapomniał przy lucasie o " frytkach " - podobno z boschem nie ma problemów. Czy koledzy mają w tym temacie wiedze większą ???

[ wiadomość edytowana przez: william0000 dnia 2007-11-14 13:32:28 ]
  
 
Mój escort TD jest właśnie na Lucasie
  
 
Cytat:
Pompiarze powiedzieli bym zapomniał przy lucasie o " frytkach " - podobno z boschem nie ma problemów.



Mówiąc o frytkach mieli na myśli oleje "jadalne" a nie bioestry itp. I mieli rację. Pompy Lucasa tego nie wytrzymują w przeciwieństwie do starych konstrukcji Boscha.
Zatankowałem biodiesla kilka razy na rafinerii w Trzebini i zaskakują mnie wypowiedzi niektórych o odczuwalnych spadkach mocy...
  
 
Estry mają nieznacznie mniejszą wartość opałową ale to nie znaczy, że zaraz silnik straci moc. Poza tym ma większą liczbę cetanową i silnik może spokojniej i ciszej pracować.

Minimalny spadek mocy może być zauważalny na dobrym silniku na wykresie z hamowni. Jednocześnie zauważy się również wzrost momentu obrotowego, co jak w wiadomo jest podstawową przewagą nad benzynowcami.

Przy starym klekocie te różnice nie będą zauważalne choć to zależy jeszcze od komory spalania (pośrednia czy bezpośrednia).
  
 
Ja nie lubię takich wynalazków, bo tak

Kris, wypowiedzi Cię zaskoczyły, bo to taka dupohamownia Tak jak i z tłumikami końcowymi dającymi 5KM. Siła autosugestii itd.